מה זו נוודות דיגיטלית, למי היא מומלצת ואילו מדינות מעודדות אותה?
בשנים האחרונות, משרת הנווד הדיגיטלי - זה שעובד בעבודתו המקורית אך "מרחוק" ובד"כ ממדינות שונות בעולם - תפסה תאוצה; לרוב, המעבר לעבודה שכזו נגרם כתוצאה מסיבה חיובית, כגון הרצון לפתח עצמאות כלכלית, אך לעיתים בגלל מתיחויות פוליטיות או עליה של יוקר המחיה
מאז פרץ תחום ההייטק לעולם, מעניק הענף אפשרויות עבודה שונות ומגוונות. מספר גדל וגדל של סטארטאפים – חברות הזנק – ממשיך לפרוץ ברחבי העולם, כאשר המובילים בתעשייה לא פעם הם הבכירים בתחום, אך לא תמיד.
מנגד, המשברים הכלכליים שהתחוללו בשווקים העולמיים – לרבות משבר הסאב פריים בשנת 2008 וכעת עם משבר האינפלציה של 2021, ובתוך כך גם משברים רבים ברחבי העולם, המלחמה של רוסיה באוקראינה, האינפלציה בטורקיה שחצתה לאחרונה את 80%, ואפילו משבר החיג'אב שבאירן - גורמים לאזרחים רבים לרצות לעזוב (או לעיתים אף להגיע) למדינה על מנת לנהל אורח חיים נוח יותר.
התחום נהיה פופולארי יותר בשנים האחרונות, ככל שיותר מקומות עבודה הציעו את האופציה של לעבוד מרחוק, וכן גדילתה של קישוריות האינטרנט השפיעה גם היא.
מה זו נוודות דיגיטלית?
הנוודות הדיגיטלית מגדירה עולם בו אדם, אשר מסוגל לעבוד "מרחוק", לדוגמא מהבית, יעזוב את מדינתו ויעבוד ממדינות אחרות ובכך ימשיך להרוויח כסף. אותם נוודים נוהגים לא פעם לעבוד מבתי קפה, ספריות ציבוריות או רכבי RV, ונעזרים במחשב נייד, אייפד, טלפון ורשתות WiFi ציבוריות.
לא פעם הנוודים הדיגיטלים "עוברים" לעבוד כך מסיבות חיוביות - כגון שאיפה לעצמאות כלכלית ופיתוח קריירה שאינה תלויה במקום גיאוגרפי מסוים. מנגד, הסיבות השליליות ליציאה לעבודה מסוג זה יכולה להיגרם גם לפליטים, כמות מופחתת של עבודה במשרה מלאה, מתיחות פוליטית, ויוקר המחיה במדינת המוצא.
למי התחום מתאים?
כפי שציינו בעבר, התחום מתאים לכל אדם שמסוגל לעבוד מרחוק. יתכן ותעבדו בתחום ההייטק, תחום שלא לאט אינו מחייב אתכם להגיע למשרד. בכך תוכלו להקים אתרים, לכתוב קודים ולתכנת מרחוק, ללא צורך של הגעה פיזית למקום העבודה. במידה וכן תצטרכו להגיע – תמיד יש זום.
בתוך כך, התחום מתאים גם לאנשים שלא עובדים בהייטק. תסתכלו עליי, לא הגעתי למשרד מאז סוף חודש מרץ האחרון – הדבר לא הפריע לי להמשיך לעבוד. המסקנה – ניתן לעשות זאת בכל תחום בו לא נדרשת הגעה פיזית למשרד.
מנגד, במידה ואתם עובדים במשרה אשר כן דורשת הגעה פיזית, לדוגמא מלצרות, מוסכים, רופאים וכו', לא תוכלו כמובן לבחור בתחום זה, אם כי כאן המקום לסייג כי ישנם לא מעט רופאים וקופות חולים שהחלו לאחרונה - והודות לקורונה כמובן - לפגוש חולים בשיחות וידיאו.
אני עובד מהבית, לאן אוכל לטוס על מנת לעבוד כנווד?
עקרונית, תמיד תוכלו לנסוע לכל אחת ממדינות העולם ולבחור שלעבוד שם כנווד – אין עם זה בעיה אמיתית. עניין הבעייתיות מתחיל להתפתח כאשר מדובר במדינות כמו ארצות הברית – שם תאלצו להוציא אזרחות על מנת להישאר לגור במדינה.
קיימות מדינות שונות ברחבי העולם בהן יש קהילות של נוודים דיגיטליים, כמו תאילנד והאי באלי שבאידונזיה במזרח הרחוק, שם יוקר המחיה נמוך ואיכות החיים נחשבת לגבוהה. טאלין, בירת אסטוניה, טריפה שבדרום מזרח ספרד וטביליסי בירת גיאורגיה נחשבות ליעדים פופולארים גם הן מסיבות דומות.
בד בבד, יתכן ותעדיפו לעבור לנוודות דווקא בסינגפור או באוסלו, שם יוקר המחייה גבוה יותר לעומת המדינות האחרות שציינו בעבר, אך יתכן וגם תהנו מהחיים קצת יותר.
לא נפרט לגבי ויזות השהייה במדינות, שכן המצב שונה לכל מדינה באשר היא, אך זכרו שבמידה ובדעתכם לעבור לעבוד בנוודות – תמיד תוכלו לחזור לארץ בסוף התקופה ואז לחזור לעבוד – או ביעד אחר, או באותו יעד – כאוות נפשכם.
אני מחזיק בוויזת תייר – השלטונות לא ימענו ממני לעבוד?
רוב הנוודים דיגיטלים נוהגים לנסוע עם אשרת תייר ולעבוד בשביל המעסיק המקורי שלהם (במידה ותצאו מישראל אז הוא יהיה כאן בארץ), ולכן – כל עוד לא תפריעו למקומיים להמשיך ולעסוק במשרות המקוריות שלהם, לרוב יעלימו השלטונות עין ולא יפריעו לכם יותר מידי.
אוקיי, אשמח לצאת ולעבוד בנוודות – האם יש מדינות שבהן קל יותר לעשות זאת?
התשובה היא כן. מספר מדינות הכירו בתחום ככזה שיוכל להטיב עם שני הצדדים (הנווד הדיגיטלי והמדינה עצמה) ולכן הקימו תוכניות אשר נועדו להקל על הנכנסים למדינה. באסטוניה לדוגמא, קיימת אשרת E-RESIDENCY, אשר מאפשרת לנוע במדינה ללא הגבלת זמן ותוך כדי שימוש במרבית שירותי העבודה במדינה. אשרה זו קיימת גם בתאילנד בדמות SMART.
אסטוניה אגב אף הכריזה כי תנפיק אשרת נווד דיגיטלי, אשר תכוון ספציפית לצרכים של העובד הנווד, וזאת בעקבות הגדילה בפופולריות של האשרה אותה הם מציעים כעת.
אני מעוניין לעבור לתחום העבודה הזה – אך מעוניין להישאר לגור בארץ, האם זה אפשרי?
יוקר המחייה בישראל לרוב מונע מאזרחים זרים לבוא לארץ לעבוד כאן, ומעודד אזרחים ישראלים לברוח. האינפלציה במדינה עומדת על כ-4.6%, והריבית במשק עלתה ל-2.75%. מספרים אלו גורמים לשינויים רבים בערכי שערי המט"ח, עליות וירידות בשווקים, עליות של הריביות על המשכנתאות, ולרוב פוגעת באזרח יותר מאשר ריביות נמוכות מכך (בנק ישראל מכוון לריבית של 2%).
האינפלציה בישראל אמנם נמוכה משאר מדינות העולם, כאשר האינפלציה בארה"ב עומדת על 8.3%, בבריטניה על 10.1% ובהולנד על 17.1%, אך זה נגרם רק מכיוון שתמיד היה יקר לחיות בישראל, כך שמבחינת "עליית מחירים" – האחוזים קטנו.
לא נפרט את ההשפעה של עליית הריביות והאינפלציה – יש אתר שלם בשביל זה, רק נציין שהדבר אומנם אמור לסייע לאזרח בטווח הרחוק, אך פוגע בו מאוד בטווח הקצר.
במידה וכן תחליטו להישאר בארץ ולעבוד בנוודות דיגיטלית, קיימים כמה מוקדים אליהם נודדים הנוודים מהארץ ומחו"ל, במיוחד בפריפריה. אחד המושבים אשר מוכר כפופולרי לנוודים דיגיטלים הוא המושב מורן, אשר נמצא על הגבול בין הגליל העליון לגליל התחתון.
במידה ותהיו מעוניינים לחקור מעבר על תחום העבודה החדש – נמליץ לקרוא באתר הבא על כל האופציות השונות.
- 1.רק עם הרבה פלספה 12/10/2022 11:54הגב לתגובה זואברהם הנווד ירד למצרים לקושש קוד חבורת אפסים נחותה ועלובה (זה אחרי בדיקת הקוד העלוב שכתבו) שחושבת שהמציאו את הגלגל
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
