רובלוקס עולה ב-8%: יצרנית צעצועים תמכור דגמים בהשראת המשחק

האסברו, בעלת מותג אקדחי הספוג הפופולרי "נרף" תמכור עוד השנה דגמים בהשראת אוואטרים של משתמשים ברובלוקס, שנוצרו במקור בהשראת מוצריה שלה עצמה. רובלוקס רשמה הנפקת ענק לפי שווי של כ-30 מיליארד ד' במרץ ומאז עלתה בכ-80%
איתי פת-יה |

משתמשי  ROBLOX CORPORATION ,  המשחק שבו בונים משחקים, יצרו אוואטרים בהשראת אקדחי הספוג הפופולריים של ״נרף״ - וכעת ימצאו את הדגמים שלהם הופכים למוצרים בעולם האמיתי. בעלת המותג נרף, חברת האסברו  HASBRO INC , הודיעה על שיתוף פעולה עם רובלוקס, במסגרתו תפתח דגמים בהשראת האוואטרים מהמשחק, שהם כאמור בהשראת המוצרים שלה עצמה. מניית רובלוקס עולה ב-8% ברקע ההודעה.

 

מאז השלימה באחרונה הנפקת ענק לפי שווי של 29 מיליארד דולר והחלה להיסחר ב-10 במרץ, עלתה מניית החברה בכ-80% לשווי של כ-44 מיליארד דולר שמותיר אבק לשווי של האסברו, 14 מיליארד דולר - וזאת למרות שכמי שהכנסותיה גבוהות משל רובלוקס פי חמישה.

 

בהאסברו אומרים כי הרובים החדשים יהיו זמינים בארצות הברית בסתיו הקרוב, ויוטמע בהם קוד שיאפשר לרוכשים לקבל גם אוואטר שלהם ברובלוקס. כאן לא נגמר הקשר בין שתי החברות - לאחר שהאסברו הודיעה כי גם תייצר גרסה של מונופול ברובלוקס מנייתה הוסיפה כאחוז.

 

באמצעות רובלוקס המשתמשים יכולים לבנות משחקים באמצעות ״בלוקים״ אינטרנטיים. המערכת פועלת בשפת התכנות הפשוטה Lua, שמיועדת גם לשימוש של ילדים. רוב המשחקים של רובולוקס נוצרים על ידי ילדים ומשוחקים על ידי ילדים אחרים.

 

זוהי מערכת אקולוגית שמזינה את עצמה, בכך שהיא מלמדת ילדים ליצור משחקים ויותר חשוב, להפיק מהם רווחים. במהלך השנה, רובולוקס ציינה כי יש לפלטפורמה שלה ממוצע של מעל ל-150 מיליון משתמשים פעילים בחודש (MAU).

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.