מנהל רשות המסים ערן יעקב
צילום: ליאת מנדל

האם מס החברות העולה בארה"ב ישפיע על ישראל?

המומחים הישראלים טוענים כי ההשפעה על השוק הישראלי - זניחה; המס בארה"ב הפך להיות גבוה מאשר ישראל, אבל באותה "הסביבה"; וגם - האם צפויה העלאת מסים גם בארץ?
לימור זילבר | (3)

ההודעה על העלאת מס החברות בארה"ב הצליחה להדאיג גם את המשקיעים הישראלים לגבי ההתפתחות הצפויה בהמשך וההשפעה על החברות הישראליות. בתחילת החודש הודיעה ג'נט ילן, שרת האוצר על שיטת המיסוי החדשה של ממשלת ארה״ב, הכוללת שינויים מהותיים בשיטת מיסוי החברות בדגש על  העלאת מס החברות הפדרלי שעומד כיום על 20%, לאחר שטראמפ הוריד אותו בזמן כהונתו (לכתבה המלאה). בנוסף, יעלה המס המינימלי על תאגידים אמריקאים ל-21% ויחושב על בסיס שונה מהנהוג כיום,  בשינוי חקיקה שמטרתו היא להרתיע חברות מלהחזיק רווחים במקלטי מס (לכתבה המלאה). המס האפקטיבי בארה"ב צפוי לעלות ל-25% ומעלה. בארץ שיעור מס חברות הוא 23%, אך רוב ההערכות הן שתהיה העלאת מס בהמשך - זה ממש לא בטוח, יש תאוריה שטוענת שדווקא הורדת מסים תזניק את המשק ואף תעלה את היקף המס הכולל (בכסף) יותר מאשר העלאת מסים; ועדיין - רוב ההערכות הן שתהיה העלאת מס כשכבר עכשיו יש דיונים פנימיים בעניין ברשות המסים המנוהלת על ידי ערן יעקב.   

מה ההשלכות של העלאת המס בארה"ב על ישראל?  

"העלאת מס החברות האמריקאי לא תשפיע באופן מהותי על מה שקורה בישראל, אולי ייתכן שהיא אפילו תשפר את מס החברות הישראלי והוא אולי יהפוך לזול יותר מאשר מקבילו האמריקאי. אמרה ל"ביזפורטל" עו"ד טלי ירון אלדר, מומחית מס ושותפה במשרד ירון אלדר פלר ושות' ולשעבר נציבת מס הכנסה. "אבל צריך לזכור שאנחנו באותה סביבת מס, כאשר בבסיס, מס החברות בישראל עומד 23% ובארה"ב יעלו  את המס מ-20% ל-25%".

אז חברות ההיי-טק לא יברחו מהארץ?  "העלאת המס לא באמת משפיעה או לא יכולה לשנות מהותית לגבי חברות ההיי-טק הפעילות בישראל, שהעידוד והתמריץ שלהן לפעול בישראל מגיע מחוק עידוד השקעות הון שמקבע את מס החברות לחברות לדוגמא מסקטור ההיי-טק והפיתוח שממשלת ישראל מעוניינת מאוד שיישארו בארץ ויגיעו גם חברות נוספות. מכיוון שמס החברות המוכל עליהן לא יעלה ויישאר בטווח שבין 6%-17% בישראל, תלוי במיקום הגיאוגרפי ועדיין הוא נמוך משמעותית ממס החברות בארה"ב, אז לחברות ההייטק יש אינטרס להישאר בארץ"

ירון-אלדר מוסיפה כי "במידה ויחליטו להעלות את מס החברות בארץ, מי שיושפע  מהמהלך הזה, הן התעשיות היותר מסורתיות או הפעילות היותר מסורתית שהיא מקומית ולא נכנסת לחוק עידוד השקעות הון וחשופה בעצם לכל שינוי שעושה המחוקק בארץ".

"להערכתי - העלאת מס החברות בארה"ב לא תגרום לשינוי משמעותי והוא לא יורגש בישראל מהסיבה הפשוטה: מס חברות של 23% בישראל מול 25% בארה"ב, הוא טוב יותר" אומר ל"ביזפורטל" עו"ד הראל פרלמוטר, שותף וראש מחלקת מיסוי במשרד ברנע. "אנשים ינסו לחשוב אם המס הנמוך היה זרז להעתיק את פעילות החברה שלהם לארה"ב. אם לפניכן המס בארה"ב היה נמוך יותר ושם היה הכסף וגם הלקוחות, ייתכן  ועכשיו יהיו אדישים יותר לענייני המס וההפרש הזניח בין מס החברות לא יהיה סיבה מספקת כדי לעבור מדינה. אם צריך למכור בארה"ב - החברות יהיו בארה"ב והיו שם גם כשמס החברות היה 35% לפני שטראמפ הוריד אותו ל-20%. אם סטראטאפיסט רוצה לעשות אקזיט, הוא יעביר את החברה שלו לפני המכירה לאמריקה, כי שם הכסף ושם הלקוחות".

ומה המגמה בעולם? ובישראל? "בארה"ב העלו את מס החברות רק ב-5% וזה עדיין הרגיז את החברות האמריקאיות, מכיוון שקיימת מגמה עולמית של הורדת מסים, לפי התאוריה הכלכלית - כשהמיסוי יורד, הרווחה של הציבור עולה והצריכה עולה וסכום המס בהתאמה שתגבה המדינה יעלה, כי אנשים צורכים יותר ומרוויחים יותר" אומר פרלמוטר. 

"בישראל אגב, הייתה תוכנית מס חברות להפחתת המס- שעד לשנת 2016 המס ירד ל-18%. בארץ הירידה נעצרה  ב-23%".

"העלאת מס החברות עכשיו קרתה בהקשר ישיר להורדה שטראמפ עשה במהלך כהונתו. המסים היו מאוד גבוהים ולכן הרבה חברות אמריקאיות גדולות העבירו את המרכזים שלהן מחוץ לארה"ב ואירלנד מאוד נהנתה מהגעה  של חברות כמו גוגל ופייסבוק שנדדו החוצה מארה"ב. הנדידה הייתה בגלל שמס החברות הפדרלי היה 35% - מאוד גבוה עבור תאגידים". מוסיף ואומר פרלמוטר. "כשטראמפ הוריד את המס, שנחתך כמעט בחצי, היה חשש בארץ שהמון חברות יברחו מישראל לארה"ב כי מס החברות שם כבר היה שווה לישראל, כי יש כאמור בארה"ב 'הרבה מעבר' לתת לתאגידים.

קיראו עוד ב"גלובל"

"טראמפ הוסיף גם כל מיני חקיקות מסביב שחייבו את התאגידים שהמרכזים שלהם היו מחוץ לארה"ב לחזור לארה"ב כי לא ייתכן שהם ירוויחו את הכסף שלהם מחוץ לארה"ב והחברות נשארו בסוף בארץ".

אז על פניו נראה ששינוי המס בארה"ב לא ישפיעו על החברות הישראליות ולא יגרמו לשינויים במקום הקמתן. למעשה, ישראל הופכת לאטרקטיבית יותר מבעבר ושיעור המס בה נמוך מאשר בארה"ב, אם כי בערך באותה הסביבה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שיורידו מס (ל"ת)
    עידו 13/04/2021 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כספי 12/04/2021 18:20
    הגב לתגובה זו
    כנראה שבנק ישראל הולך לשלם על זה.
  • 1.
    סינגפור 12/04/2021 18:16
    הגב לתגובה זו
    הבטיח להם הורדת מיסים והם נפלו בפח . אם המס יעלה בארהב ללא ספק גם פה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social