כסף בורסה
צילום: shot-by-cerqueira, unsplash

ענקית הפינטק SoFi הודיעה על מיזוג עם חברת SPAC

החברה מציעה ללקוחותיה שירותי בנקאות, כולל הלוואות, השקעה במניות ובמטבעות דיגטליים והכל מתוך האפליקציה: הספאק IPOE יתמזג עם SoFi לפי שווי של 8.65 מיליארד דולר: החברה צפויה להכניס כמיליארד דולר בשנת 2021 
אור צרפתי | (2)

חברת הפינטק SoFi הודיעה כי תונפק לציבור באמצעות מיזוג עם חברת SPAC המנוהלת על ידי משקיע ההון סיכון Chamath Palihapitiya, בכיר לשעבר בפייסבוק. ההנפקה תבוצע לפי שווי של 8.65 מיליארד דולר, ובעקבות ההודעה, הספאק IPOE  מזנקת בלמעלה מ-60%. 

 

חברות ה-SPAC קיימות בשוק כבר לפחות עשור והן מכונות חברות "צ'ק פתוח". הסיבה? מדובר בחברות ללא פעילות עסקית כלשהי, רק הר של מזומן שדורש להשקיע אותו. לרוב, מי שעומדים מאחורי החברות הללו הן קרנות הון סיכון או בנקי השקעות, שיחד עם איש עסקים ידוע, משלבים ידיים כדי למצוא פעילות עסקית ולמזג אותה לתוך השלד מלא המזומנים. חברות ה-SPAC, שמו להם למטרה למצוא את הסטארט אפ הבא, ובמידה ולא מבצעות רכש בתוך 24 חודשים מיום ההנפקה, החברה מתפרקת והכסף מוחזר למשקיעים פלוס ריבית, אבל פחות ההוצאות שנדרשו כדי למצוא את ההשקעות. (חברות ה-SPAC שחייבים להכיר

 

למנהל הספאק, Palihapitiya , יש רזומה עשיר של הנפקות. בשנת 2019 הוא הודיע על הנפקת Virgin Galactic VIRGIN GALACTIC HOLDINGS (סימול:SPCE), והשנה הודיע היזם על שני חברות נוספות Opendoor Technologies ו- Clover Health. 

 

חברת הפינטק הותיקה , SoFi- קיצור של Social Finance, גייסה לאחרונה במימון פרטי לפי שווי של 5.7 מיליארד דולר, כאשר ענקיות הון סיכון כמו SoftBank ו- Peter Thiel, כולל PitchBook, הצטרפו לחגיגה. כאמור, החברה צפויה להיות מונפקת לפי שווי של 8.65 מיליארד דולר, וכבר עכשיו השוק מתמחר אותה לפי שווי כמעט וכפול מזה. היא הימור אטרקטיבי שיכול להוזיל את העלויות הבנקאיות באופן משמעותי, באמצעות טכנולוגיה.  Palihapitiya מעריך כי החברה צפויה לשבש את שוק הבנקאות, תוך השווה למה שעשתה אמזון לשוק הקמעונאות. 

 

״מה שעשיתי היה לנסות באופן שיטתי לצפות מהם הכשלים העתידיים של הבנקים, ולנסות להבין איזו חברה תהיה הנציגה הטובה ביותר לפתרונות שאנשים רוצים״ אמר Palihapitiya, והוסיף ״ SoFi הייתה בראש הרשימה של החברות שחיפשתי״ .

 

SoFi הוקמה בשנת 2011 תוך מתן דגש על מימון מחדש של הלוואות סטודנטים לדור הצעיר וכעת מציעה מסחר במניות ובמטבעות קריפטוגרפים, הלוואות אישיות ומשכנתאות, ומערך של ניהול הון. החברה מיוצבת במרכז המהפכה הדיגיטלית של שירותים פיננסים. במהלך הרבעון השלישי, החברה דיווחה על הכנסות בסך 200 מיליון דולר וצפויה לדווח על הכנסות של כמיליארד דולר בשנת 2021, צמיחה של 60%, לצד EBIDTA  שנתית חיובית. 

 

״אנשים בוחרים במהירות, חופש הבחירה, התוכן והנוחות שרק הפלטפורמה הדיגיטלית משולבת יכולה לספק, ומאפשרת להם לנהל את חייבם הפיננסים ביישום אחד, והכל בטלפון שלהם״ כפי שאמר מנהל הספאק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

SoFi צפויה לגייס בסה״כ 2.4 מיליארד דולר, 805 מיליון דולר מה-SPAC ועוד כ-1.2 מיליארד דולר שהובטחו לחברה ממשקיעים מוסדיים מהשורה הראשונה. בנוסף, הקרן של Palihapitiya תשקיע כ-275 מיליון דולר נוספים בעצמה. החברה מנוהלת על ידי המנכ״ל אנתוניו נוטו, מנהל התפעול לשעבר בטוויטר ומנכ״ל גולדמן זאקס. החברה מסן פרנסיסקו חתמה על הסכם למשך 20 שנה לקרוא למתחם הפוטבול בלוס אנג׳לס ״אצטדיון SoFi״, היא שותפה של שתי הקבוצות מלוס אנג׳לס, ושותה לרובע הבילויים שמבסיס כולל אולם ההופעות. 

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Clover health 09/01/2021 18:57
    הגב לתגובה זו
    Clover health
  • 1.
    תומר 09/01/2021 18:44
    הגב לתגובה זו
    שהיא חברה הרבה יותר מעניינת שהתמזגה אתמול ולה פוטנציאל גדול בתחום הפוליסות ביטוח באופן אישי ובהתאמה לצרכים מה שאין כמו שצריך בארצות הברית .. ותחשבו על זה clov
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.