מטוס מודיעין, התעשייה האווירית
צילום: יח"צ

לאחר 25 שנה של עיכובים - התעשייה האווירית בדרך להנפקה

לאחר עשורים של עיכובים ולאחר שוועד עובדי החברה הסיר את התנגדותו למהלך, התעשייה האווירית צפויה להנפיק כ-25% ממניותיה בבורסה בת"א
עמית נעם טל | (6)

ועדת השרים להפרטה בראשות השר דוד אמסלם אישרה היום (ה') מהלך של הנפקת מניות מיעוט התעשייה האווירית - מהלך אותו החלה רשות החברות לקדם לפני כ-25 שנים. המהלך צפוי להתבצע במחצית הראשונה של 2021.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ תמכו במהלך והוא הובל על ידי מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט, יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, הראל לוקר ומנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל.

ההנפקה הצפויה התאפשרה לאחר שוועד עובדי החברה הסיר את התנגדותו למהלך בתמורה להבנות עם משרד האוצר לגבי ביטול הדרישה להחזר כספים מצד אלפי עובדים שזכו לשכר גבוה מדירוג השכר הממשלתי.

התעשייה האווירית היא חברה עסקית, אחת היצואניות הגדולות במשק (מכירות שנתיות של כ-14 מיליארד ש"ח, מהם כ-10 מיליארד ש"ח ליצוא לכ-90 מדינות ברחבי העולם), הפועלת בשוק בינלאומי תחרותי ביותר (שוק ה-Aerospace & Defense) בו פועלות חברות ענק כבואינג, לוקהיד מרטין ועוד. ברוב החברות הבולטות בתחומי פעילות החברה אין אחזקה ממשלתית ורובן חברות נסחרות.

בשנים האחרונות התעשייה האווירית עברה מהפך עסקי ובמסגרתו הציגה רווחי שיא וצמיחה, על אף משבר הקורונה. בכ די להמשיך מגמה זו וביסוס המשך צמיחתה של החברה ולהתמודד עם האתגרים העומדים בפניה בטווח הבינוני והארוך, יש צורך בהשקעה מתמדת במחקר ופיתוח, כניסה לשווקים חדשים, ורכישת חברות. כמו כן, נדרשת יכולת תחרותית לקלוט מועמדים איכותיים בלוחות זמנים קצרים ולקדם עובדים לרמות שכר תחרותיות בשוק. ההנפקה תשרת מטרות אלה ותרחיב את אפשרויות המימון של החברה.

שר הביטחון, בני גנץ: "אני מברך על ההחלטה שהתקבלה לאחר עבודת מטה נרחבת תוך כדי שהבאנו לאיזון בין הצורך לקדם את התעשייה האווירית והתנהלותה העסקית מול השווקים בעולם ובין השמירה על יכולותיה והאינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל והאמצעים שברשותה.  המשאבים שייכנסו מרכישת מניות החברה, יושקעו ברובם בתוכנית פיתוח שתקדם את החברה ותביא להעסקה של מאות ואלפי עובדים בעתיד- דבר הכרחי בייחוד על רקע משבר הקורונה. במקביל, פעלנו גם בכדי שבמסגרת המהלך יישמרו סודות המדינה והתהליכים הרגישים המתקיימים בתוך החברה .  משרד הביטחון בראשותי ימשיך ללוות את התהליך ולוודא שהוא נעשה באחריות, ביעילות ותוך שהוא משרת את צורכי הביטחון, הכלכלה והמשק של מדינת ישראל."

ראש רשות החברות הממשלתיות, ינקי קווינט: "אני מברך על אישור ההנפקה. עברנו אבן דרך משמעותית ביותר בדרך לשיפור וייעול החברה. המהלך קרם עור וגידים רק בזכות שיתוף פעולה יוצא דופן בין רשות החברות, משרד הביטחון בראשות מנכ"ל המשרד, אמיר אשל, יו"ר החברה, הראל לוקר, ארגון העובדים בראשות יאיר כץ, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יו"ר הרשות לניירות ערך, ענת גואטה, הממונה על השכר קובי בר נתן, הממונה על התקציבים  יוגב גורדוס ועוד רבים נוספים". 

קיראו עוד ב"גלובל"

יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר: "הנפקת החברה היא המשך טבעי ומתבקש למהפך העסקי שהחברה חווה בשנים האחרונות ולתוצאות הכספיות המצוינות אליהם הגענו בשנתיים האחרונות. ההנפקה תהיה בשורה לעובדי החברה, ממשלת ישראל, ושוק ההון ותתרום רבות לחיזוק ביטחון מדינת ישראל וכלכלתה".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אפי 01/06/2021 14:48
    הגב לתגובה זו
    עבדו למעלה מ 40 שנה לא יקבלו ואלו שבאו אתמול יקבלו !!! איפה ההגיון ????
  • 5.
    מכרו את העובדים בנזיד עדשים (ל"ת)
    יאיר כץ 20/11/2020 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אורי 20/11/2020 09:11
    הגב לתגובה זו
    ולכן,הסיכוי שלה להצליח,לא גבוה . חייבים להפריט אותם לחלוטין, או להרוס ולבנות מחדש. איפה כל מפעלי ההסתדרות? הניהול שלהם היה כושל ביותר (יתר סוציאליזים). התעשייה האווירית היא דומה להם, אבל בגלל הגב הכלכלי של הממשלה היא לא התפרקה.
  • 3.
    aa 20/11/2020 00:46
    הגב לתגובה זו
    העובדים ירגישו את ירידת השכר בהמשך רק הליכוד יכול ובראשם בבי
  • 2.
    aa 20/11/2020 00:46
    הגב לתגובה זו
    העובדים ירגישו את ירידת השכר בהמשך רק הליכוד יכול ובראשם בבי
  • 1.
    aa 20/11/2020 00:46
    הגב לתגובה זו
    את ירידת השכר בהמשך רק הליכוד יכול ובראשם בבי
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.