מטוס מודיעין, התעשייה האווירית
צילום: יח"צ

לאחר 25 שנה של עיכובים - התעשייה האווירית בדרך להנפקה

לאחר עשורים של עיכובים ולאחר שוועד עובדי החברה הסיר את התנגדותו למהלך, התעשייה האווירית צפויה להנפיק כ-25% ממניותיה בבורסה בת"א
עמית נעם טל | (6)

ועדת השרים להפרטה בראשות השר דוד אמסלם אישרה היום (ה') מהלך של הנפקת מניות מיעוט התעשייה האווירית - מהלך אותו החלה רשות החברות לקדם לפני כ-25 שנים. המהלך צפוי להתבצע במחצית הראשונה של 2021.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ תמכו במהלך והוא הובל על ידי מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט, יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, הראל לוקר ומנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל.

ההנפקה הצפויה התאפשרה לאחר שוועד עובדי החברה הסיר את התנגדותו למהלך בתמורה להבנות עם משרד האוצר לגבי ביטול הדרישה להחזר כספים מצד אלפי עובדים שזכו לשכר גבוה מדירוג השכר הממשלתי.

התעשייה האווירית היא חברה עסקית, אחת היצואניות הגדולות במשק (מכירות שנתיות של כ-14 מיליארד ש"ח, מהם כ-10 מיליארד ש"ח ליצוא לכ-90 מדינות ברחבי העולם), הפועלת בשוק בינלאומי תחרותי ביותר (שוק ה-Aerospace & Defense) בו פועלות חברות ענק כבואינג, לוקהיד מרטין ועוד. ברוב החברות הבולטות בתחומי פעילות החברה אין אחזקה ממשלתית ורובן חברות נסחרות.

בשנים האחרונות התעשייה האווירית עברה מהפך עסקי ובמסגרתו הציגה רווחי שיא וצמיחה, על אף משבר הקורונה. בכ די להמשיך מגמה זו וביסוס המשך צמיחתה של החברה ולהתמודד עם האתגרים העומדים בפניה בטווח הבינוני והארוך, יש צורך בהשקעה מתמדת במחקר ופיתוח, כניסה לשווקים חדשים, ורכישת חברות. כמו כן, נדרשת יכולת תחרותית לקלוט מועמדים איכותיים בלוחות זמנים קצרים ולקדם עובדים לרמות שכר תחרותיות בשוק. ההנפקה תשרת מטרות אלה ותרחיב את אפשרויות המימון של החברה.

שר הביטחון, בני גנץ: "אני מברך על ההחלטה שהתקבלה לאחר עבודת מטה נרחבת תוך כדי שהבאנו לאיזון בין הצורך לקדם את התעשייה האווירית והתנהלותה העסקית מול השווקים בעולם ובין השמירה על יכולותיה והאינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל והאמצעים שברשותה.  המשאבים שייכנסו מרכישת מניות החברה, יושקעו ברובם בתוכנית פיתוח שתקדם את החברה ותביא להעסקה של מאות ואלפי עובדים בעתיד- דבר הכרחי בייחוד על רקע משבר הקורונה. במקביל, פעלנו גם בכדי שבמסגרת המהלך יישמרו סודות המדינה והתהליכים הרגישים המתקיימים בתוך החברה .  משרד הביטחון בראשותי ימשיך ללוות את התהליך ולוודא שהוא נעשה באחריות, ביעילות ותוך שהוא משרת את צורכי הביטחון, הכלכלה והמשק של מדינת ישראל."

ראש רשות החברות הממשלתיות, ינקי קווינט: "אני מברך על אישור ההנפקה. עברנו אבן דרך משמעותית ביותר בדרך לשיפור וייעול החברה. המהלך קרם עור וגידים רק בזכות שיתוף פעולה יוצא דופן בין רשות החברות, משרד הביטחון בראשות מנכ"ל המשרד, אמיר אשל, יו"ר החברה, הראל לוקר, ארגון העובדים בראשות יאיר כץ, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יו"ר הרשות לניירות ערך, ענת גואטה, הממונה על השכר קובי בר נתן, הממונה על התקציבים  יוגב גורדוס ועוד רבים נוספים". 

קיראו עוד ב"גלובל"

יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר: "הנפקת החברה היא המשך טבעי ומתבקש למהפך העסקי שהחברה חווה בשנים האחרונות ולתוצאות הכספיות המצוינות אליהם הגענו בשנתיים האחרונות. ההנפקה תהיה בשורה לעובדי החברה, ממשלת ישראל, ושוק ההון ותתרום רבות לחיזוק ביטחון מדינת ישראל וכלכלתה".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אפי 01/06/2021 14:48
    הגב לתגובה זו
    עבדו למעלה מ 40 שנה לא יקבלו ואלו שבאו אתמול יקבלו !!! איפה ההגיון ????
  • 5.
    מכרו את העובדים בנזיד עדשים (ל"ת)
    יאיר כץ 20/11/2020 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אורי 20/11/2020 09:11
    הגב לתגובה זו
    ולכן,הסיכוי שלה להצליח,לא גבוה . חייבים להפריט אותם לחלוטין, או להרוס ולבנות מחדש. איפה כל מפעלי ההסתדרות? הניהול שלהם היה כושל ביותר (יתר סוציאליזים). התעשייה האווירית היא דומה להם, אבל בגלל הגב הכלכלי של הממשלה היא לא התפרקה.
  • 3.
    aa 20/11/2020 00:46
    הגב לתגובה זו
    העובדים ירגישו את ירידת השכר בהמשך רק הליכוד יכול ובראשם בבי
  • 2.
    aa 20/11/2020 00:46
    הגב לתגובה זו
    העובדים ירגישו את ירידת השכר בהמשך רק הליכוד יכול ובראשם בבי
  • 1.
    aa 20/11/2020 00:46
    הגב לתגובה זו
    את ירידת השכר בהמשך רק הליכוד יכול ובראשם בבי
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.