נכנעה ללחץ? סין "תפתח את השמיים" לייבוא ותפחית מכסים

נשיא סין, שי ג'ינפינג: "נפעל להרחבת הייבוא ונעבוד קשה כדי לייבא מוצרים שהאוכלוסיה זקוקה להם"
נועם בראל | (17)

נשיא סין, שי ג'ינפינג, נאם הבוקר בפורום בואו, אשר מכונה "הדאבוס האסייתי", והבהיר כי סין אינה מעוניינת במלחמת סחר ותפעל להורדת מכסים, וזאת לאחר חילופי האיומים במיסוי נרחב בינה לבין ארה"ב שנשמעו בשבוע שעבר וגררו את השווקים לטלטלה. ​בתוך כך, המדדים המובילים באסיה נסחרים כעת בעליות, כאשר הניקיי עולה 0.5% ושנחאי עולה 0.6%.

ניקיי 225 -2.4%

שנחאי -2.45%

האנג סנג -2.38%

שי ג'ינפינג: "נפעל להרחבת הייבוא ונעבוד קשה כדי לייבא מוצרים שהאוכלוסיה זקוקה להם. סין תגדיל את היבוא אליה, תפחית את מגבלות הבעלות הזרה בתחומי היצור, ותעצים את ההגנות לקניין רוחני". 

בהמשך נאומו, ציין גי'נפינג כי סין נתונה להגבלות מסחר לא שיווניות מצד מדינות אחרות ואמר: "אני מקווה שמדינות מפותחות יפסיקו להטיל הגבלות על ייבוא תקין והגון של מוצרי טכנולוגיה ויקלו על המסחר עם סין". הנשיא לא ציין לאלו מדינות הוא מתכוון.

עוד הוסיף: "חשוב שהמדינות ישמרו על פתיחות, תקשורת ואינטרסים משותפים, על מנת שונכל לייצר כלכלה עולמית משותפת. כך נרוויח כולם משוק פתוח ויציב".

דבריו של ג'ינפינג מגיעים לאחר הציוץ המפויס אותו פרסם טראמפ, בו אמר כי הוא ועמיתו הסיני הנשיא שי תמיד ישארו חברים - הנשיא האמריקני המחיש את הבעייתיות של המסחר מול הסינים ואמר: "כאשר מכונית נשלחת לארה"ב מסין, יש תעריף (מס) שצריך לשלם בגובה 2.5%. כאשר מכונית נשלחת לסין מארה"ב, יש מס בגובה של 25%. האם זה נשמע כמו סחר הוגן. לא, זה נשמע כמו סחר מטופש - שנמשך לאורך שנים".

קיראו עוד ב"גלובל"

נזכיר כי בשבוע שעבר הורה טראמפ להטיל מכסים נוספים על מוצרים המיובאים מסין, בהיקף ייבוא של 100 מיליארד דולר בשנה. הממשל הסיני כמובן לא נותר חייב והטיל גם כן מכסים בהיקף של 50 מיליארד דולר.

החשש ממלחמת סחר מהווה על פניו את הסיכון העיקרי לשוק. לצד זאת הבנקים המרכזיים בעולם ממשיכים לספק תמיכה בשווקים ומנגד הפד" האמריקאי מצמצם את המאזן. החל מהשבוע הבא תוכנית צמצום המאזן של הפד" צפויה לעלות הילוך כאשר הפד" צפוי לצמצם כ-30 מיליארד דולר מהמאזן בכל חודש.

 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    לא לאמין להם הם ימסמסו את התהליך כמו מסטיק (ל"ת)
    הברבור הירוק 10/04/2018 23:42
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    הם זורקים עצם לכלב,טראמפ, בתיקווה שילך למישהו אחר . (ל"ת)
    בא 10/04/2018 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    זאב 10/04/2018 13:30
    הגב לתגובה זו
    או שהוא ממשיך לשחק בבולינגר..
  • 13.
    איפה השמאלנים שתקפו את טראמפ? איזה קהאן אחד אפילו התפטר (ל"ת)
    אז טראמפ צדק 10/04/2018 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    נתי 10/04/2018 13:12
    הגב לתגובה זו
    הכתב דימקולו של ביז עם תחזיות הארמגדון חוזר לארון עד הפעם הבאה...
  • 11.
    רק גבר יכול להזיז משהו העולמינו ,ראו גורג וושינגטון . (ל"ת)
    בא 10/04/2018 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בא 10/04/2018 13:05
    הגב לתגובה זו
    זאת בגידה בדמוקרטיה ,ראו הוזהרתם .
  • 9.
    הסינים פשוט אומרים סליחה טעינו- תואם את האופי שלהם (ל"ת)
    פריאר מי שמאמין 10/04/2018 13:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בא 10/04/2018 12:55
    הגב לתגובה זו
    מכסים ב100 מיליארד ,אחכ אפשר להוריד ,קצת .
  • 7.
    בא 10/04/2018 12:53
    הגב לתגובה זו
    לא תנצחו אותם .יעשו כאילו בינתיים טראמפ לא יהיה נשיא והם יהיו מספר אחד .
  • 6.
    פתאל אפרים 10/04/2018 12:35
    הגב לתגובה זו
    קולכם נדם? לגבי הנשיא טראמפ.
  • 5.
    חגית 10/04/2018 12:02
    הגב לתגובה זו
    מטורף מטורף אבל.....כנראה מפחדים ישתגע יותר
  • לא מטורף. הוא עשיר ולא צריך ללקק למיליארדרים כמו אובאמה (ל"ת)
    אמריקאי 10/04/2018 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבי דורון 10/04/2018 10:41
    הגב לתגובה זו
    נשיא לדוגמא דונלד טראמפ
  • 3.
    יצחק 10/04/2018 10:29
    הגב לתגובה זו
    מסתבר כי אינו כזה טיפש כפי שהתקשורת מציירת אותו
  • 2.
    נראה 10/04/2018 10:26
    הגב לתגובה זו
    אולי מילים מילים
  • 1.
    טראמפ , צחקו אבל הוא היחיד שמביא תוצאות , כל איום בינגו (ל"ת)
    רן 10/04/2018 09:04
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?

צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית

רן קידר |
נושאים בכתבה סין ג'ילי BYD

סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.

על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.

במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק, ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.

ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.

התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית 

למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.