אנבידיה amd openai
אנבידיה amd openai

אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?

עסקת הענק בין AMD ל־OpenAI, הכוללת פריסת שבבים בהיקף של 6 ג׳יגה־וואט ואופציות למניות בהיקף של 10% מהחברה, טלטלה את השוק והקפיצה את מניית AMD ב־38%. האם זו תחילתה של תחרות אמיתית על הבכורה בשוק הבינה המלאכותית?

אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה אנבידיה OpenAI AMD

מניית AMD זינקה ב-38% תוך דקות מפתיחת המסחר, לאחר שהחברה הודיעה על עסקה עם OpenAI שתייצר הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים.OpenAI התחייבה לפרוס 6 ג'יגה-וואט של יחידות עיבוד גרפיות של AMD על פני מספר שנים. כדי לשים את זה בפרספקטיבה, זה קצת יותר ממחצית מהעסקה של 10 ג'יגה-וואט ש-OpenAI חתמה לאחרונה עם אנבידיה. פתאום, AMD היא כבר לא רק המתחרה הקטנה שמשתרכת מאחור והמשקיעים באנבידיה מתחילים להבין את זה והמניה יורדת ב-1%.


יש פה משהו מעניין הרבה יותר מסתם הזמנת שבבים. OpenAI תקבל אופציות לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר של סנט אחד למניה. זה שווה לבערך 10% מכלל המניות הקיימות של החברה. האופציות האלה יכנסו לתוקף בשלבים, כשהפרויקט יעבור ציוני דרך מסוימים. חלק מהאופציות קשורות למחיר מניה של 600 דולר. ביום שישי המניה נסגרה ב-164.67 דולר, כלומר OpenAI תרוויח רק אם המניה תמשיך לעלות בצורה משמעותית.


"OpenAI צריכה לעשות עבודה רבה כדי לוודא שהפריסות שלנו מצליחות," הסבירה ליסא סו, מנכ"לית AMD, בשיחה עם משקיעים ואנליסטים. "רצינו לוודא שיש להם תמריץ אמיתי להצלחה של AMD. ככל ש-OpenAI תפרוס יותר שבבים, ההכנסות שלנו יגדלו, והם ירוויחו מעלייה במחיר המניה שלנו דרך האופציות." במילים אחרות, זה לא חוזה אספקה רגיל שבו צד אחד קונה וצד שני מוכר. זו שותפות שבה ההצלחה של כל אחד תלויה ישירות בהצלחה של השני. מניית AMD קפצה במהלך המסחר לשיא של 226.71 דולר, העלייה התוך-יומית החדה ביותר מזה יותר מתשע שנים. אנבידיה, מהצד השני, יורדת ב-2.3%. השוק הבין ש-AMD סוף סוף מצליחה לאט לאט לפרוץ את המונופול של אנבידיה בשוק הבינה המלאכותית. המשקיעים מהמרים שהעסקה הזאת תשנה את מאזן הכוחות בתעשייה.


עסקת ענק נוספת ל-OpenAI

ההסכם הזה הוא עוד עסקה ענקית במרכזי נתונים עבור OpenAI, שממשיכה לבנות יותר ויותר כוח חישוב. זה הימור חסר תקדים של תעשיית הטכנולוגיה שהביקוש לכלי בינה מלאכותית ימשיך לעלות בלי הפסקה. בספטמבר, אנבידיה הודיעה שהיא תשקיע עד 100 מיליארד דולר ב-OpenAI לבניית תשתיות בינה מלאכותית ומרכזי נתונים חדשים עם קיבולת של לפחות 10 ג'יגה-וואט. זה שווה לצריכת החשמל בשיא של ניו יורק.


לא לגמרי ברור איך OpenAI תממן את העלויות העצומות של השבבים ומרכזי הנתונים שהיא צריכה כדי לבנות ולהריץ מערכות בינה מלאכותית מתקדמות יותר. לפני חודשיים, סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, אמר שהוא רוצה להוציא "טריליונים" על תשתיות כדי להבטיח את משאבי החישוב שהחברה צריכה לשירותי הבינה המלאכותית שלה. כדי לממן את זה, אלטמן אמר שהחברה שלו עובדת על "סוג חדש" של מכשיר פיננסי, בלי לפרט בדיוק מה הוא מתכנן.


החששות מבועת בינה מלאכותית שיכולה להיות דומה לטירוף הדוט-קום של סוף שנות ה-90, שהסתיים בקריסה ובגל של פשיטות רגל, גדלים ככל שעסקאות שבבי בינה מלאכותית ומרכזי נתונים של מיליארדי דולרים מתרבות ברחבי העולם. המימון מגיע מהון סיכון, חוב, ולאחרונה גם מסידורים פחות שגרתיים שמעוררים תהיות בוול סטריט. המבנה הפיננסי של העסקה עם AMD, עם האופציות והמניות, הוא בדיוק סוג הדברים שגורם לאנליסטים לשאול שאלות.


במקרה של AMD, העסקה מאפשרת לה להישאר רלוונטית בזמן ש-OpenAI ובעלי מרכזי נתונים גדולים אחרים משקיעים מיליארדים בהרחבת תשתיות הבינה המלאכותית. יצרנית השבבים עדיין נמצאת הרחק מאחורי אנבידיה בשוק של שבבי האצה. AMD צפויה להגיע השנה להכנסות של 6.55 מיליארד דולר משבבי בינה מלאכותית. החברה רואה בשותפות עם OpenAI את ההזדמנות לקפיצת מדרגה: התחלה רווחית כבר משנה הבאה, שתתגבר ב-2027. מעבר להכנסות הישירות, זה יתן ל-AMD הוכחה שהטכנולוגיה שלה עובדת בקנה מידה גדול, מה שיכול למשוך לקוחות נוספים. מנהלים בחברה אמרו שהעסקה עשויה להביא את ההכנסות מתחום הבינה המלאכותית למעל 100 מיליארד דולר, אבל לא פירטו כמה זמן זה יקח.

קיראו עוד ב"גלובל"

גודל האתגר של AMD

לפי הנתונים, חטיבת מרכזי הנתונים של אנבידיה מייצרת פי 10 יותר הכנסות מהמתחרים שלה. ההפרש הזה מראה כמה גדול האתגר של AMD. אבל העסקה עם OpenAI יכולה לשנות את התמונה הזאת. אם הפריסה תצליח, AMD תוכל להראות ללקוחות אחרים שהטכנולוגיה שלה עובדת בקנה מידה גדול, ולפתוח דלתות למכירות נוספות. לא לגמרי ברור מה יהיה קצב הפריסה של שבבי OpenAI במסגרת העסקה עם AMD. סו אמרה בשיחה עם משקיעים שהרעיון הוא לפרוס מהר ככל האפשר. היא הצביעה על כך שמבנה האופציות מתוכנן להימשך חמש שנים, עד 5 באוקטובר 2030. זה נותן לשתי החברות זמן להוכיח שהשותפות עובדת, אבל גם מעיד על כך שמדובר במיזם ארוך טווח ומורכב.


בהודעה על העסקה החדשה, סו אמרה ש-AMD "נרגשת לשתף פעולה עם OpenAI כדי לספק כוח חישוב לבינה מלאכותית בקנה מידה עצום." אלטמן כינה את השותפות "צעד משמעותי בבניית יכולת החישוב הדרושה כדי לממש את הפוטנציאל המלא של הבינה המלאכותית." הוא הוסיף שה"מנהיגות של AMD בשבבים בעלי ביצועים גבוהים" תעזור ל-OpenAI להביא את הטכנולוגיה שלה ליותר אנשים מהר יותר. עבור OpenAI, המחויבות ל-AMD תעזור לטפח אלטרנטיבה חזקה יותר לנוכחות הרחבה של הטכנולוגיה של אנבידיה. OpenAI ומפעילי מרכזי נתונים מוציאים חלק עצום מתקציבי התשתיות שלהם על טכנולוגיה של אנבידיה. בשנה הפיננסית האחרונה חטיבת מרכזי הנתונים של אנבידיה יותר מהכפילה את המכירות ל-115 מיליארד דולר ונמצאת בדרך לצמיחה דומה בתקופה הנוכחית. התלות הזאת בספק אחד מטרידה את OpenAI.


OpenAI תשתמש בשבבים של AMD בעיקר לפונקציות של הסקה, כלומר החישובים שמאפשרים לאפליקציות בינה מלאכותית כמו צ'אט-בוטים להגיב לשאלות של משתמשים. ככל שהשימוש במודלי שפה גדולים וכלים אחרים גדל, הביקוש לכוח חישוב להסקה עולה בצורה דרמטית. אלטמן אמר בראיון משותף עם סו ש"קשה להפריז כמה קשה הפך הדבר" להשיג מספיק כוח חישוב. "אנחנו רוצים את זה מהר מאוד, אבל זה לוקח זמן."


השאלה המרכזית

ההישגים של AMD במעבדים נגד אינטל, והכניסה הקטנה אבל עדיין מוצלחת שלה לשבבים ייעודיים לבינה מלאכותית, זכו להתלהבות של המשקיעים והעלו את שווי השוק שלה לשיא כל הזמנים. זה נותן להנהלה שלה את החופש להשתמש בכוח הפיננסי החדש שלה כדי לחזק את סיכויי הצמיחה. החברה מעוניינת להוכיח שהיא יכולה להתחרות באנבידיה גם בשוק הבינה המלאכותית, ולא רק במעבדים מסורתיים. "השותפות שלנו עם OpenAI צפויה לספק עשרות מיליארדי דולרים בהכנסות ל-AMD תוך האצת הבנייה של תשתית הבינה המלאכותית של OpenAI," אמרה ג'ין הו, סמנכ"לית הכספים של AMD, בהודעה. "ההסכם הזה יוצר התאמה אסטרטגית משמעותית."

עם זאת, ההסדר מכניס את AMD לוויכוח בתעשיית הטכנולוגיה: איך ההשקעות העצומות בתשתיות בינה מלאכותית יחזירו את עצמן, והאם קצב ההוצאות הנוכחי בר קיימא. חברות כמו OpenAI, מטא, אלפאבית ומיקרוסופט משקיעות סכומים שמגמדים כל פרויקט תשתיות היסטורי, כולל בניית רשתות הרכבת במאה ה-19 או רשתות החשמל והסיבים האופטיים המודרניות. השאלה היא האם ההכנסות העתידיות מבינה מלאכותית יצדיקו את ההוצאות האדירות האלה, או שמא זו בועה שתתפוצץ.


אנבידיה נשארת בינתיים השחקן הדומיננטי בשוק. לפי הערכות היא שולטת ביותר מ-70% משוק שבבי הבינה המלאכותית. השבבים החזקים ביותר שלה למרכזי נתונים עולים 60,000 דולר ליחידה. AMD ומתחרים אחרים מנסים בשנים האחרונות להציע אלטרנטיבות זולות יותר, אבל אנבידיה ביססה את מעמדה לא רק דרך החומרה, אלא גם דרך תוכנה, טכנולוגיית רשתות וכלים שמקלים על פריסה מהירה של תשתיות. העסקה עם OpenAI נותנת ל-AMD הזדמנות אמיתית לשבור את המונופול הזה, אבל הדרך עדיין ארוכה. השאלה היא לא רק אם AMD תצליח לספק את השבבים בזמן, אלא גם אם השוק כולו יצליח להוכיח שההשקעות האלה לא מבוססות על הייפ, אלא על ביקוש אמיתי שישתלם בסוף.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הכל מתומחר . יירד למטה (ל"ת)
    צדוק 07/10/2025 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 07/10/2025 08:41
    הגב לתגובה זו
    יש עוד דרך ארוכה למתחרות לעשות .אין לאנבידיה מה להילחץ
  • 2.
    אנונימי 07/10/2025 08:06
    הגב לתגובה זו
    העיסקה של AMD עיסקה מורכבת הכוללת מניות ובסופו של דבר אלטמן מקבל גם מניות וגם כרטיסי האצה אך AMD לא בהכרח תקבל עיסקה מאוד רווחית
  • 1.
    אנונימי 06/10/2025 22:31
    הגב לתגובה זו
    אנבידיה משקיעה 100bדולר בc Gpt ובאיטל.Amd עובדת עם אינטל וc. Gpt.בקיצור יש כנראה הרבה מאד כסף לכולם
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.