מחירי הנחושת בשיא היסטורי - למה זה לא בהכרח דבר חיובי?
הנחושת בשיא מחיר, אך לא בזכות הביקושים: כיצד מכסי הסחר של טראמפ שינו את כללי המשחק בשוק הסחורות ושיבשו אינדיקטור כלכלי אמין
מחירי הנחושת, שנחשבו מאז ומתמיד לאחד המדדים האמינים ביותר לחזות מיתון או צמיחה כלכלית, עלולים לאבד מכוחם כאינדיקטור כלכלי בעקבות מדיניות המכסים החדשה של הנשיא דונלד טראמפ. המתכת הגמישה, המשמשת בכל תחומי הבנייה, התשתיות והתעשייה, רשמה השבוע שיא מחיר
היסטורי – אך הפעם, זו אינה בשורה טובה לכלכלה האמריקאית.
חוזים עתידיים לאספקת נחושת במרץ נסגרו ביום שלישי ברמת שיא של 5.18 דולר לליברה, ועקפו את השיא הקודם שנרשם במאי אשתקד. בימים כתיקונם, עלייה כזו במחיר המתכת, המכונה בפי סוחרים
"דוקטור נחושת" בשל יכולתה לאבחן את מצב הכלכלה, הייתה נתפסת כסימן מובהק להתאוששות כלכלית ולהתגברות הפעילות בענפי הבנייה והייצור.
אולם הפעם, הסיבה לעליית המחירים שונה לחלוטין. במקום להצביע על ביקושים גוברים לחוטי נחושת וצינורות, המחירים
הגבוהים משקפים בעיקר את תגובת השוק לאיום המכסים של טראמפ. הנשיא האמריקאי איים להטיל מכס של 25% על יבוא נחושת, וסוחרים הגיבו באגירת מלאים נרחבת של המתכת לקראת "יום השחרור" – ה-2 באפריל, המועד שבו צפויים להיכנס לתוקף רבים ממכסי הסחר החדשים של הבית הלבן.
אנליסטים אינם צופים שמגמת העלייה במחירי הנחושת תימשך לאורך זמן. "מכיוון שמדובר בעיקר במקרה של הקדמת ביקושים, ניתן לצפות שהשפעת המחיר תתהפך בשלב מאוחר יותר," כתבה תו לאן נגויין מקומרצבנק בהערה ללקוחותיה. היא הוסיפה כי ההיפוך צפוי להיות חד אף
יותר אם מדיניות הסחר של טראמפ תכביד על הכלכלה האמריקאית.
- המתיחות בין ארה"ב לסין משפיעה על שוק הסחורות והקדמה הטכנולוגית
- הנחושת צונחת ב-23% - אחרי מכס ״אוניברסלי״ בגובה 50%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות הכרייה נהנו מעליות
מניות של חברות כרייה גדולות נהנו מעליות חדות השנה. מניית פריפורט-מקמורן Freeport-McMoran 3.57% עלתה ב-13%
מתחילת 2025, בעוד סאת'רן קופר קורפוריישן Southern Copper Corp 2.54% זינקה ב-12%. תעודות הפיקדון האמריקאיות של ריו טינטו עלו ב-6.8%, ואלו של קבוצת BHP טיפסו ב-2.4%. עם זאת, עליות אלה עלולות להתברר כזמניות אם האנליסטים צודקים
בתחזיותיהם לגבי היפוך המגמה.
הזינוק במחירי הנחושת מתרחש בתקופה שבה משקיעים חוששים שהמכסים החדשים עלולים לעורר התלקחות באינפלציה ולפגוע בצמיחה. אמון הצרכנים האמריקאי צנח החודש לרמתו הנמוכה ביותר מזה יותר מארבע שנים, מה שמעיד על חששות
גוברים בקרב האמריקאים הרגילים.
חלק ממשתתפי השוק אף החלו להשתמש במילה - "מיתון". החיפושים אחר המילה "מיתון" בגוגל הגיעו לשיא של שנים רבות, ומספר האזכורים בעיתונות שולש בהשוואה לינואר, על פי הוול סטריט ג'ורנל. בניגוד לעבר, כאשר עליית
מחירי הנחושת הייתה מעודדת את האופטימיות, הפעם היא דווקא מלבה את החששות.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
