אובדן ההכנסות מתיירות עומד על 20 מיליארד שקל, מי החברות שנפגעו?
שנה למלחמת חרבות ברזל, והפגיעה בענף התיירות נמשכת. לצד העלויות הגבוהות של המשרד בגין פינוי התושבים מאזורי הסיכון, גם התיירות הנכנסת ירדה בהיקפים משמעותיים.
אובדן הכנסות של קרוב ל-20 מיליארד שקל
מלחמת חרבות ברזל קטעה את תנופת ההתאוששות של התיירות ממשבר הקורונה. לפי קצב כניסת התיירים לישראל עד פרוץ המלחמה, הצפי היה לשבירת השיא שנרשם בשנת 2019, כ-4.5 מיליון. בשנת 2023 נכנסו 3 מיליון בלבד. בהתאם לקצב כניסת התיירים בחודשים האחרונים (כ-80 עד 100 אלף בחודש), שנת 2024 צפויה להסתיים עם כ-1 מיליון כניסות. המשק ספג הפסד של כ-18.7 מיליארד שקל מתיירות נכנסת ו-756 מיליון שקל מתיירות פנים.
מסקר שערך משרד התיירות בזמן המלחמה עולה כי רוב התיירים שהגיעו לישראל הם יהודים ונוצרים (קתולים ואוונגליסטים). כ-44% מהנכנסים הגיעו במטרה לבקר חברים ומשפחה, 28% העידו כי מטרת הביקור העיקרית הינה תיירות קלאסית ו-13% לעסקים. עבור 73% מהתיירים מדובר בביקור חוזר.
הירידה בכניסות התיירים מחו״ל, הפינוי והמלחמה הובילו למשבר חריף בתיירות ולאובדן הכנסות הן מהתיירות הנכנסת בהיקף של כ-18.7 מיליארד שקל, והן מתיירות הפנים, שנפגעה בהיקף של כ-756 מיליון שקל, בעיקר באזור הצפון בעקבות סגירת בתי מלון ועסקים תיירותיים. החישוב מתבסס על מספר הלינות והפדיון מישראלים בבתי מלון. זאת, לאחר קיזוז התשלום למלונות עבור אירוח מפונים ותוך התחשבות בעובדה שהוצאותיהם התיירותיות של מפונים זניחות לעומת נופשים.
החברות שנפגעו
הסקטור הראשון שנפגע הא סקטור המלונאות. פתאל פתאל החזקות 1.7% למשל היא גוף ענק והפעילות שלה בישראל היא הקטנה ביותר מבין מגזרי הפעילות שלה, אבל רואים את הפגיעה שם. ברבעון השני ההכנסות בישראל הסתכמו ב-861 מיליון שקל, זאת לעומת 887 מיליון שקל ברבעון המקביל.- זינוק ברווחי ישרוטל הודות להתרחבות בארץ ובעולם
- מניית ישרוטל נפלה ברקע הפצת מניות מצד בעלת השליטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בישרוטל ישרוטל 0.29% כבר רואים את הפגיעה בתוצאות המאוחדות - ההכנסות של החברה ברבעון השני הסתכמו ב-519 מיליון שקל, ירידה 7.5% לעומת הרבעון המקביל בו הסתכמו ההכנסות ב-553.6 מיליון שקל. במחצית הראשונה ההכנסות הסתכמו ב-841.7 מיליון שקל, זאת לעומת 892.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה. גם מלונות דן דן מלונות 0% הציגה ירידה - ההכנסות שלה הסתכמו ב-395 מיליון שקל ברבעון לעומת 466 מיליון שקל ברבעון המקביל.
המפונים מאזורי הסיכון
לצד הפגיעה בתיירות, עדיין יש מפונים רבים שטרם חזרו לבתיהם ומשוכנים במלונות ברחבי הארץ. לפי נתוני משרד התיירות, 68,712 תושבים טרם שבו לביתם, מרביתם מיישובי הצפון. 53,113 מפונים בקהילה ו-15,599 מתארחים במלונות. בשנת 2023 אושרו מענקים בסך 128 מיליון שקל להקמת 2,122 חדרים. מתחילת המלחמה נפתחו שבעה בתי מלון בסיוע משרד התיירות ונוספו 765 חדרים.
עלות הפינוי עד כה היא 8.648 מיליארד שקל. מתוכם 5.466 מיליארד שקל בתשלום למלונות. המשרד הזמין כ-4 מיליון חדרים וכ-13.5 מיליון לינות. 3.182 מיליארד שקל שולמו כמענקי אכלוס ישירות למפונים. תכנית 100/200 ביוזמת השר חיים כץ המעניקה 18,000 שקל נטו לחודש למשפחה של 2 מבוגרים+2 ילדים, היא הפתרון המועדף על המפונים בימים אלו, עם 53,113 שבחרו בה. באמצעותה נחסכו למדינה 4.773 מיליארד שקל, לאור עלות מענק האכלוס שהוא 40% מהתעריף המשולם למלונות.
"הטיפול הפרטני והרגיש במפונים, סייע לחזק את חוסנו של העורף במערכה הממושכת שישראל מנהלת", מסר שר התיירות חיים כץ. "פעלנו לשמר את התשתית הנדרשת לתעשיית התיירות ליום שאחרי, ואנו ממשיכים לפעול כדי לעודד תנועת תיירים גם בימים מורכבים אלו. התיירות היא נכס לאומי, כלכלי והסברתי, אתנגד לביטול מע"מ 0 לתיירים, יוזמה שלא תכניס שקל אחד לקופת המדינה, תייקר את הביקור בישראל ותפגע בכמות התיירות הנכנסת".
- מסמך תמים, שפותח דלתות: כך פועלת יחידת הסייבר של חמאס שנחשפה על ידי פאלו אלטו
- בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
- 2.לפי המחירים במלונות אילת הם במצב מעולה ותפוסה מלאה (ל"ת)אלי 29/09/2024 17:36הגב לתגובה זו
- 1.מודי 29/09/2024 14:42הגב לתגובה זושקיבלו מהמדינה משהו בניתוח שלכם לא תקין
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-40 מיליארד שקל מעל היעד״
בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס
ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.
אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-40 מיליארד שקל מעבר ליעד.
הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה.
הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
- "אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"
- מס על שכר דירה - "הגבייה שלנו עלתה ב-10%"; והאם מס רכוש יחזור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות
לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.
