הרכבת הקלה
צילום: ביגי

אושרה תכנית קו M2 של המטרו שיחבר בין חולון לפתח תקווה

הממשלה אישרה את התכנית של קו המטרו M2 (הקו הכתום) שאורכו יהיה 25 ק"מ שעוברים דרך חולון, תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה
רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה הרכבת הקלה נת"ע

הממשלה אישרה את קו מטרו M2 - התוכנית הרביעית מבין התוכניות לקווי מטרו במטרופולין גוש דן. מדובר בפרויקט התשתית הגדול ביותר שנעשה בישראל ועלותו נאמדת בכ-150 מיליארד שקל.

אורך הקו כ-25 הינו ק"מ והוא ציר מזרח-מערב שעתיד לקשר בין מרכז המטרופולין לחלקו המזרחי. התוואי מתחיל במחלף יוספטל שבצפון חולון ועובר דרך דרום ומרכז תל אביב, ממשיך דרך הערים גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה ומסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה של העיר פתח תקוה. הקו ישרת אזורים המיועדים להתחדשות עירונית יחד עם מתן שרות למוקדים מטרופוליניים החשובים כגון בית החולים וולפסון, אזור העסקים הראשי של תל אביב ואוניברסיטת בר אילן.

הקו יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים - שני קווי מטרו - השלום (1M), וכפר גנים (3M); תחנות של רכבת ישראל - השלום, סגולה פ"ת; תחנות קווי רכבת קלה: הקו האדום - החשמונאים, הקו הירוק - כיכר הבימה, הקו הסגול - אלנבי, בר אילן וכפר גנים. 

חשיבותו של קו זה בהיותו מקשר בין מרכזי הערים הוותיקות במטרופולין אשר מאופיינות ברקמה עירונית צפופה של מגורים ומסחר, ואשר מאופיינת ברחובות מסחריים צרים, עומס תחבורתי, ואזורי מגורים ותיקים.

כזכור, ב-18 בפברואר 2023, החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות שבמינהל התכנון לאשר את הקו. משמעות רבה ניתנה בהחלטה למעבר התוואי בבני ברק והצורך של האוכלוסייה המקומית בתחבורה ציבורית איכותית יחד עם שמירה על אופייה הייחודי של העיר. לאור חתימת הסכם בין חברת נת"ע לעיריית בני ברק בוטל התוואי החלופי לתוואי בני ברק העובר בתחום רמת גן, באופן שיבטיח את השרות לעיר.

השלמת התכנון של קווי המטרו מאפשר לפתח ראיה תכנונית כוללת ועדכנית למרחבים בהם תהיה עדיפות לתחבורה ציבורית בראיה סביבתית מקיימת ותאפשר התניידות קלה ונוחה ברחבי המטרופולין ללא תלות ברכב הפרטי.

חיים גליק, מנכ"ל נת"ע: "נת"ע גאה בהחלטת הממשלה לאשר את קו המטרו M2, ורואה בהחלטה הבעת אמון במקצועיותה של נת"ע ובניסיונה המקצועי הייחודי בהסעת המונים מעל ומתחת לפני הקרקע. בימים אלה החלו בעבודתן חברות הניהול הבינלאומיות שנבחרו לקדם את פרויקט התשתיות הגדול בישראל".

קיראו עוד ב"בארץ"

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן מסר: "אני מברך על אישור קו מטרו M2. פרויקט המטרו הוא הוא פרויקט חיוני למדינת ישראל בכלל ולגוש דן בפרט ויקצר משמעותית את הפקקים".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח מסר: "מדובר ביום היסטורי. מינהל התכנון שם את קידום פרויקט המטרו בראש סדר העדיפויות של מינהל התכנון ואישרנו ארבע תוכניות בזמן שיא של שנתיים בלבד. אין עתיד לגוש דן ללא המטרו".

בחצי השנה הראשונה לפעילות הקו האדום נסעו בו כ-9 מיליון נוסעים. הנתון אמנם רחוק מהצפי המקורי, אך בנת"ע הביעו שביעות רצון מהעלייה העקבית במספר הנוסעים מאז ה-7/10 שהביא לנפילה דרמטית בביקושים עקב המלחמה - מגמה המצביעה על חזרתם של הנוסעים לרכבת הקלה (כ-75,000 נוסעים לעומת 17,000 לאחר ה-7/10).

לפי סקר שימושים שערכה חברת דיירקט פלוס עבור המפעילה תבל בקרב מדגם מייצג של 2,000 משיבים, עלה כי לא פחות מ-93% הביעו שביעות רצון גבוהה מחוויית הנסיעה שלהם ו-95% ציינו את נכונותם להמליץ לחבריהם להשתמש ברכבת הקלה. בנוסף, עלה מהסקר כי הסיבות העיקריות לשימוש בקו האדום הן מהירות והימנעות מעומסי תנועה, נתונים המחזקים את מיצובה של הרכבת הקלה כפתרון תחבורה מהיר ויעיל. בתגובותיהם ציינו לטובה הנוסעים את רמת התחזוקה, הניקיון, ואת הנוחות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שאול 01/05/2024 17:27
    הגב לתגובה זו
    להעביר את הכול למכרז בינלאומי משלב התכנון ועד לתפעול למשך כמה עשורים . חייבים להוציא את זה מהפוליטיקאים .
  • 2.
    רון 01/05/2024 15:49
    הגב לתגובה זו
    תמיד בסוף הכל יעלה כפול ויתארך ב 10 שנים יותר מהצפי. מדינה מושחתת שמנוהלת ע"י נוכלים מימין ומשמאל.
  • 1.
    אנג'לה 01/05/2024 15:41
    הגב לתגובה זו
    די לכפייה הדתית
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.