הקץ לגזל - בקרוב תיאסר גביית עמלה על רכישת כרטיסי קולנוע באינטרנט

מערכת Bizportal | (21)

שר הכלכלה אלי כהן הודיע היום על תמיכתו ועל תמיכת הקואליציה בהצעת תיקון החוק של חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ), לפיה תיאסר גביית עמלה מיוחדת בעסקאות שיבוצעו באמצעות האינטרנט.

מטרתו של החוק לשים סוף למצב האבסורדי הקיים, בו נאלץ הצרכן לשלם עמלת שירות מיוחדת בעד עסקה המתבצעת ברשת, וזאת למרות שביצוע העסקה בדרך זו חוסכת עלויות הפעלה ומכירה לבית העסק ומייתרת את הצורך בהפעלת דוכן פיזי למכירת המצרך או השירות. בעקבות התיקון לחוק, צפויות להתבטל עמלות הרכישה המיוחדות שנהגו בתי העסק לגבות עד היום בעת ביצוע עסקאות כמו רכישת כרטיסי קולנוע וכרטיסים למופעים.

אלי כהן: "השימוש בהזמנת מוצרים דרך האינטרנט הולך וגובר בשנים האחרונות. במרבית הענפים ניתנת הנחה למזמינים דרך האינטרנט כיוון שהעלות הכרוכה במתן השירות נמוכה יותר מעלות כוח האדם בקופות המכירה, אולם בכרטיסי קולנוע ומופעים המצב הפוך ודווקא נגבית עמלה עודפת. כחלק ממדיניות הגנת הצרכן וסחר הוגן אנחנו תומכים במהלך שיביא לביטול עמלות".

ח"כ זנדברג: "הסוף לאבסורד עמלות האינטרנט. לא ייתכן שהצרכן גם יחסוך כסף לבתי העסק וגם ייאלץ לשלם על כך קנס, רק בגלל שהרכישה ברשת נוחה יותר. אין כל סיבה הגיונית שבשנת 2017 נמשיך לשלם עמלה ארכאית ובלתי מוצדקת, שכל תכליתה לנצל את הציבור הישראלי ולסחוט ממנו עוד ועוד כסף. תודה לשר כהן על שלמד את הנושא לעומקו, וסייע בהעברת החוק כפי שהבטיח עם כניסתו לתפקיד".

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דור 23/07/2017 09:42
    הגב לתגובה זו
    אז מה בעצם עשו כאן? זה ברור שהמחירים יעלו לכולם בגלל ביטול העמלה למזמינים באינטרנט. פוליטיקאים שרודפים אחרי כותרות בתקשורת עושים שטויות והציבור ישלם את המחיר.
  • המחירים יעלו - לא נגיע. גם ככה כמות המגיעים בירידה. (ל"ת)
    ציפור 23/07/2017 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שמואל ברגר 23/07/2017 00:59
    הגב לתגובה זו
    כי אני מזמין רק באינטרנט. למי שהזמין עד עכשיו במקום, זה כנראה רע.
  • 8.
    yossi 22/07/2017 05:41
    הגב לתגובה זו
    כיצד לנהל את עסקיו... עוד "חוק" מיותר שיפגע כמובן בכלל הציבור
  • אחד 23/07/2017 09:41
    הגב לתגובה זו
    אילו גופים עסקיים בארץ היו מתנהגים בהגינות כמו מקבילהם בחול, לא היה צריך לחוקק חוקים.
  • לא זכור שמישהו אנס אותך להשתמש בשירותיהם (ל"ת)
    Yossi 23/07/2017 17:09
  • 7.
    תמר זנדברג 20/07/2017 15:12
    הגב לתגובה זו
    אמנם שמאלנית, אבל סקסיתתתתת בטירוף. ויש לה ראש. כבר אמרתי סקסית....? שכנה שלי
  • 6.
    כלכלן 19/07/2017 15:38
    הגב לתגובה זו
    מה החוצפה הזאת להתערב במודל עסקי של שוק תחרותי שאינו נתמך?
  • שוק תחרותי ?? שני גופים מנהלים את כל בתי הקולנוע בארץ (ל"ת)
    כלכלן בשקל אולי 19/07/2017 16:02
    הגב לתגובה זו
  • ויקי 19/07/2017 21:10
    הם קונים את אותם סרטים באותו מחיר . על זה יש להם הוצאות + מיסים . איזה תחרות אתה רוצה ? לייבא סרטים הודים בבקשה . ולהקרין אותם בדרייב אין זה גם אפשרות במציאות של היום זה נס כלכלי איך הם שורדים .
  • 5.
    יוסי 19/07/2017 15:24
    הגב לתגובה זו
    כל ההצעות החוק האלו מגוחכות לגמרי אין לחברי כנסת מה לעשות . מי שלקח 8 ש"ח בנה והשקיע אתר אינטרנט , במערכת ממוחשבת וכל זה לא ירד משמיים . בשביל שהלקוח לא יעמוד בתור . 8 ש"ח זה מחיר סימלי שיכול להיות שהיה צריך להתבטל . אבל לעשות חוק בשביל זה . ועוד לחשוב כאילו מה עשיתם .
  • אחד 19/07/2017 16:01
    הגב לתגובה זו
    אצלנו כל אחד מנסה לדפוק את השני כמה שיותר, לכן צריך חוקים.
  • 4.
    אחד 19/07/2017 15:14
    הגב לתגובה זו
    מוכן לשלם 5 ש"ח ולהגיע ברגע האחרון.
  • 3.
    אוקטביאן 19/07/2017 15:02
    הגב לתגובה זו
    איך בדיוק תמנעו את ההתייקרות של הכרטיסים? אז לא תהיה שורה של עמלה - אבל מחירי הכרטיסים ישאר בעינו
  • נו מה 19/07/2017 15:45
    הגב לתגובה זו
    כרטיס עולה 40 שח וגם ככה מגיעים מעט אנשים בגלל המחיר. יעלו עוד יותר את המחיר, עוד פחות אנשים יגיעו .
  • עורך דין 19/07/2017 15:31
    הגב לתגובה זו
    קיימות הרבה הטבות דרך חברות האשראי. ה"תרגיל" הוא שאתה מקבל את הכרטיס עצמו במבצע 1+1 או במבצע אחר של כרטיס שני בהנחה, אבל אם עמלת ההזמנה היא מרכיב נפרד מעלות הכרטיס, אתה משלם אותה במלואה על כל אחד מהכרטיסים. התיקון לחוק פותר את העיוות הזה. התוצאה תהיה שינוי של ההסכמים עם חברות האשראי ותביעות מפה עד להודעה חדשה.
  • 2.
    לילי 19/07/2017 14:55
    הגב לתגובה זו
    כאשר מכיעים לקופה ומציעים ללקוח לקנות שורה קרובה בצד סביר שהוא יקנה. בבית אם אין את השורה והמקום שרוצים לא קונים מכאן שניצול אולמות הקולנוע ירד וההכנסות ירדו .
  • 1.
    אאא 19/07/2017 14:52
    הגב לתגובה זו
    רק יהודונים גזלנים גובים "עמלה" על הזמנות באינטרנט.
  • אילו הייתי כותב "רק ערבושים" היו מוחקים לי את התגובה. (ל"ת)
    די לגזענות 19/07/2017 15:12
    הגב לתגובה זו
  • אאא 19/07/2017 15:35
    זה עדיין לא אומר שאי אפשר להודות שחלק מבני עמי הם עושקים בני עושקים
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".