ברקע למערבולת האירופית - איך לפזר את התיק
מערבולת החובות האירופאית ממשיכה לסחוף אליה מדינה אחר מדינה, אחרי חילוץ יוון ואירלנד המשקיעים מהמרים על המצטרפת החדשה כשהמועמדת המובילה,פורטוגל, בה תשואת האג"ח ל 10 שנים עברה את הרף של 7%. עד היום, תשואה לפדיון של 8% באג"ח ממשלתי ארוך היוותה אבן בוחן בשווקים באירופה כנקודה בה מוגש סיוע למדינה.
אי וודאות לגבי עתידה של כלכלת ספרד והסיכוי שתזדקק לסיוע בעיקר בגלל חובות בעיתים בסקטור הבנקאי מגיעים לביטוי בטיפוס בתשואת האג"ח ל 10 שנים שעומד על כ 5.6% נזכיר שגודלו של המשק הספרדי כפול מפורטוגל אירלנד ויוון ביחד. בסין ממשיכים במהלכים של הידוק מוניטארי לקירור הכלכלה. הממשל בסין העלאה את יחס הרזרבה לבנקים ב 0.5% , זו הפעם החמישית השנה וקיים צפי שתהיה העלאת ריבית נוספת עד סוף השנה.
ההסלמה בין דרום לצפון קוריאה עלתה מדרגה לאור הפגזות של הצד הצפוני על אי השייך לדרום קוריאה . בתגובה, פצחה הדרום בתרגיל רחב היקף שמבצע צבא דרום קוריאה עם צבא ארה"ב. אנו בדעה שיש לנצל את הירידות בשווקים להגדלת הרכיב המנייתי בעיקר כשהרקע לירידות הוא מתיחות גיאו- פוליטית.
שווקים מפותחים
באירופה חילוצה של אירלנד בדמות חבילת סיוע של 85 מיליארד יורו היה אמור להוריד לחץ בשווקים אך המשקיעים העדיפו לנקוט משנה זהירות מפחד "הידבקות" משבר החובות לפורטוגל וספרד והמשיכו להסיט את כספם מהיבשת.
כמו כן, היינו עדים לכישלון בהנפקת אג"ח של ממשלת ספרד. ספרד תכננה לגייס כ 4.5 מיליארד יורו באג"ח לשלושה וששה חודשים כשבסוף גייסה רק 3.3 מיליארד יורו. זאת ועוד, הספרדים נאלצו לשלם בריביות כמעט כפולות לעומת הנפקות דומות בחודש שעבר - שישה חודשים ב 2.1% לעומת 1.3% ושלושה חודשים ב 1.75% לעומת 0.95%.
יפן ממשיכה לסבול מהתחזקות הין ומההאטה בכלכלת מדינות המערב אשר מחלישה את קצב הצמיחה במדינה שבאה לידי ביטוי בנתון התפוקה התעשייתית שירד ב 1.8% באוקטובר בהשוואה לספטמבר ושיעור האבטלה ממשיך לעלות כשבאוקטובר טיפס ב0.1% ל 5.1%.
לפיכך, המלצתנו הינה להחזקת חסר באירופה וביפן. יחד עם זאת, אנו ממליצים על העלאת שיעור ההחזקה בארה"ב למשקל שוק. המשקיעים בארה"ב התעוררו מהאופוריה שאפפה אותם לאחר השקת תוכנית לרכישת 600 מיליארד דולר באג"חים ממשלתיים עד סוף הרבעון השני לשנת 2011 ע"י הפד, וכרגע הם בעמדת המתנה לצורך בחינת הנתונים הרבים שיפורסמו השבוע ביניהם: מדד מנהלי הרכש של המגזר היצרני ושל מגזר השירותים ודוח האבטלה.
קנדה ממשיכה ליהנות מהביקוש העולמי לסחורות ומעליית מחירם (בהיותה יצואנית של נפט וזהב). ארגון ה- OECD מעריך שהתמ"ג שלה יגדל בכ- 4% בשנת 2010 ובכ- 3.2% בשנת 2011. הריבית עלתה ברבע אחוז לכ- 1% בהתאם לציפיות השוק.
קרן המטבע העולמית צופה צמיחה של 3% השנה ושל 3.5% בשנה הבאה בכלכלת אוסטרליה,בשל השקעות מאסיביות בסקטור חומרי הגלם. בניו זילנד צפי הדירוג של המדינה הורד ל- "שלילי" ע"י S&P כשהסכנה העיקרית לדירוג המדינה (AA+) נובעת מהחלשות מהותית באיכות האשראי של סקטור הבנקאות.
לפיכך, אנו ממליצים על המשך חשיפת יתר לקנדה ושווקי הפסיפיק עם דגש על אוסטרליה.
.
שווקים מתעוררים
בסין העלו את יחס הרזרבה לבנקים ב 0.5% זו הפעם החמישית השנה. הבנקים הגדולים במדינה קרובים למיצוי מכסות ההלוואות שלהם ונערכים לעצירת הרחבתם, יעניקו הלוואות חדשות רק במקום הלוואות שיפרעו.
בנוסף הודיעה שתגביל פעילות משקעים זרים ע"י חקיקת תקנות שימנעו רכישת נכסים כלשהם למעט משרדים לשימושם האישי ואף תגביל אזרחים במעמד קבע שיוכלו לרכוש רק דירה אחת על שמם ולגור בה. הודו צמחה ברבעון השלישי ב 8.9% כשהצפי היה 8.2%. בקוריאה הדרומית עלה מפלס הפחד/מתח אחרי הפגזותיה של השכנה מצפון, על רקע תמרונים משותפים של צבאות ארה"ב ודרום קוריאה .
סה"כ, אנו בהלמן-אלדובי חיוביים לגבי השווקים המתעוררים וממליצים על חשיפת יתר.
סחורות
כתוספת לסקירת המדינות העיקריות המרכיבות את מדד ה- MSCI World, נסקור מגוון סחורות. להערכתנו, לסחורות כיום מספר יתרונות. ראשית, הסחורות נהנות מצמיחתן של סין והודו ושנית, הסחורות יכולות לשמש כהגנה מפני האינפלציה הצפויה. זאת, מאחר והסחורות הינן נכס אמיתי ומשאב טבע מוגבל, בניגוד לדולר אשר בתקופה האחרונה מודפס באופן מאסיבי. הפעם נסקור את ענף חולות הנפט.
חולות נפט- הינם תערובת של חול,ביטומן מינרלים ומים, כשבתהליך פשוט אך יקר יחסית ניתן להפריד את הביטומן ולזקקו ולהפכו לדלק סינתטי או למוצרי דלק. לנוכח היציבות של מחיר הנפט מאז המשבר כשהוא נסחר השנה בטווח של 70-90$ לחבית עולה הכדאיות של ניצול מרבצי חולות הנפט (עלות הפקת חבית מחולות נפט עומדת סביב 40$) שמרביתם מרוכזים בפרובינציית אלברטה שבקנדה.
הערכות שניתן להפיק כ 150 מיליארד חביות מהעתודות הנ"ל, לשם השוואה בסעודיה נמצאות העתודות הגבוהות בעולם עם כ 270 מיליארד חביות. בשנה האחרונה אנו עדים להשקעות של חברות סיניות במיזמי חולות נפט בקנדה כשבאפריל הודיעה הענקית הסינית סינופק על רכישת 9% מנתח בחברת סינקרוד (חברה פרטית שלה יש את הפעילות המקיפה ביותר באלברטה) תמורת כ 4.5 מיליארד דולר.
הכותב הוא דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות בע"מ ועומר פרל, מנהל דסק חו"ל בהלמן-אלדובי
*** הניתוח הכלול בדוח זה הינו למטרת אינפורמציה בלבד. ניתוח זה משקף את דעת הכותב לפי מיטב הבנתו ביום עריכת הניתוח.
הניתוח אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
הכותב ומי מטעמו לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרם משימוש בניתוח זה.

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"
משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים.
במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית.
בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות.
נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".
