פיזור עולמי: איפה להשקיע כעת ומאיפה רצוי להיזהר?
שילוב של מחזורי מסחר דלילים (עונתיות) ואי וודאות לגבי קצב הצמיחה העולמי ממשיכים את מגמת הביקוש העולמי לנכסים דולריים (דולר מתחזק) וירידה בתשואת האג"ח ארה"ב לעשר שנים מתחת ל-3%. עונת הדוחות בארה"ב תתחיל ב-12 ליולי וצפויה להוות סמן לשוק.
אנו בדעה שלמשקיע לטווח הארוך כדאי יהיה לנצל את התיקון בשווקים להגדלת הרכיב המנייתי בתיק בייחוד על רקע הנפילה בתשואת האג"חים (העדר אלטרנטיבה). לגבי הרכיב הסולידי מומלץ לגוון את תיק המט"ח עם מטבעות כמו דולר אוסטרלי, דולר ניו זילנדי ודולר קנדי בעלי קורלציה גבוהה למחירים הריאליים של הסחורות ובכך לשמירה על ערך הכסף. ידיעות כי רוסיה ובנקים מרכזיים בעולם עשויים לגוון את יתרות המט"ח שלהם תוך שימוש במטבעות הנ"ל יהוו רוח גבית.
שווקים מפותחים
באירופה התשואות על האג"ח לעשר שנים היווני חצו את רף ה-10%, ומשקיעים ממשיכים לחשוש ממשבר חובות באירופה. כעת נערכים מבחני לחץ לבנקים אירופאים שתוצאותיהם ידונו ע"י שרי האוצר של 27 מדינות האיחוד בבריסל. מקור נוסף לאי וודאות הינו צפי ליציאתו של הבנק האירופאי המרכזי מתוכנית ההלוואות שהציע ל-12 חודשים בהיקף של כ-550 מיליארד דולר שמטרתה הייתה עידוד מתן הלוואות למגזר הפרטי תוך הבטחת נזילות בשוק האירו, מהלך שעשוי לערער את היציבות הפיננסית (בנקים אירופיים יחזירו ההלוואות לבנק המרכזי ובכך יקטינו הנזילות), למרות שכשליש מהחוב הנ"ל ימוחזר ל-3 חודשים נוספים עדיין נשארו כשני שליש ממנו שצריך להחזיר עכשיו.
יפן תהנה מההתרחבות המהירה בשאר חלקי אסיה, אך ללא התחדשות בביקושים המקומיים.
האבטלה תיוותר ברמות הגבוהות (נכון לחודש מאי עומדת על 5.2%) באופן יחסי, ותהליך ירידת המחירים במדינה יתרחש לאורך זמן רב. הכלכלה ממשיכה להתקרר (הצריכה הפרטית והתפוקה התעשייתית בחודש מאי ירדו), בנוסף, יפן סובלת מחוב של כ- 200% מהתוצר אשר רובו ממומן על ידי המשקיעים המקומיים.
בארה"ב שילוב של שיעור אבטלה סביב רמת ה- 10% ושוק נדל"ן שמתקשה להתאושש (בסוף חודש אפריל הגיעה לסיומה הטבה שנתן הממשל לרוכשי דירות) מורידים מהאטרקטיביות של ארה"ב. הורדת תחזית הצמיחה ע"י הפד בעיקר על רקע המשבר באירופה מוסיפה לחוסר הוודאות לגבי ההתאוששות.
לאור זאת אנו ממליצים על השקעת חסר בשווקים המפותחים (ארה"ב, אירופה ויפן). למרות זאת, ישנן מדינות מפותחות אשר לדעתנו מצב כלכלותיהן טוב יותר ובראשן קנדה אשר בה המערכת הפיננסית המקומית חזקה וצפויה להמשיך ליהנות מהביקוש העולמי לסחורות (בהיותה יצואנית של נפט וזהב) ואוסטרליה בה ראש הממשלה התפטר על רקע כוונתו לעלות את המס לחברות כרייה ל-40% משנת 2012. סגניתו שירשה את מקומו צפויה לפתוח בדיונים לגבי שיעור המס. להערכתנו, אוסטרליה תמשיך ליהנות מביקוש עולמי לסחורות בטווח הבינוני והארוך בשילוב עם מערכת פיננסית שקופה וחזקה.
שווקים מתעוררים
נתונים שליליים בסין לגבי הצמיחה עד סוף השנה הנוכחית מחזקים את ההערכות שכלכלתה מתקררת. הצהרות הבנק המרכזי כי יפעל לגמישות שער החליפין (ינוע ברצועה של 0.5% לכל כיוון ביום) עשויה לשחרר לחץ בכיוון של העלאת ריבית נוספת. ברזיל עלולה להיפגע מירידת ביקושים בסין בטווח הקצר, אך צפויה להמשיך בצמיחה מהירה כתוצאה מהביקוש העולמי לסחורות בטווח הבינוני ומביקוש מקומי חזק שצפוי להתרחב בתחום התשתיות על רקע אירוח המונדיאל והאולימפיאדה תוך כדי שיפור בהכנסות המדינה ממיסים וביכולת החזר החוב שלה.
משוקי הספר וייטנאם עדיין אטרקטיבית שכן המדינה חווה צמיחה מואצת בשנים האחרונות ואנליסטים צופים צמיחה של כ-7% בשנת 2010 (בדגש על פיתוח תשתיות ונדל"ן). בנוסף, המדינה זוכה להתעניינות מתמשכת וקבלת תמיכה ממדינות המערב.
בסה"כ להערכתנו השווקים המתעוררים אטרקטיביים להשקעה ביחס למערב ובראשם ברזיל, הודו, רוסיה ווייטנאם.
הכותבים הם מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות בע"מ ועומר פרל, מנהל דסק חו"ל בהלמן-אלדובי

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"
משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים.
במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית.
בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות.
נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".
