שוק המטבעות: מספר עצות לסוחר היומי במט"ח

הרבה מאוד אנשים יודעים לנתח את השוק אבל מפסידים כסף. בואו ננסה להבין מדוע?
רובי סלם |

"אסטרטגיה נבונה במקרה הזה תהיה לקנות את השטרלינג בשתי מנות. האחת רק בפריצת ה 2.0250, לא לפני והשנייה בפריצת ה 2.0350. כך נמזער את הסיכון ונהיה בטוחים שאנו סוחרים עם המגמה. הסטופ על העסקה לא אמור להיות גבוה מ 150 פיפסים והדבר יבטיח שמירה על יחס רווח/הפסד חיובי."

26.09.07

בשבוע שעבר אותתנו לקוראים לגבי רמות בהם מומלץ לרכוש את המטבע האנגלי כנגד הדולר. מי שעקב קצת אחר הצמד או אף בצע עסקה נוכח לדעת שאכן מהלך חד יצא לדרך והוא עוצמתי ורווחי ביותר.

כל שנותר לסוחרים שפתחו פוזיציה להתרווח, לנשום נשימות עמוקות ולחכות בסבלנות. מהלך גדול בפתח ואין טעם לצאת ולהיכנס בכל רגע. חבל על העמלות וחבל על הלב. ברגע שנראה את המטבע משייט ברמות ה 2.10, אז יהיה מקום לבחון האם לקחת רווח או להישאר למהלך נוסף.

וקצת על פסיכולוגיית מסחר והסיבה העיקרית לכישלון. יש מצבים שחייבים לשבת מול המסך על מנת לתכנן אסטרטגיות ולבנות תרחישים. ברגע שהמהלך מתחיל ונכנסתי לעסקה הדבר הכי נכון הוא לצאת ולעזוב את המחשב. ישיבה ממושכת מקהה את החושים וכל תנודה קטנה נראת לסוחר הטירון כמפולת. כשפותח עסקה, הטירון לרוב מתרגש, לבו פועם בחוזקה והפרפרים בבטן משתוללים. שמעתי כאלה המקבילים זאת לתחום אחר לגמרי.

כאשר חשבונו של הסוחר המתחיל תופח מדקה לדקה הוא כבר רואה את חלומו מתגשם.

להיות סוחר יומי, לעבוד מהבית ללא פקקים בבוקר, ללא בוסים שאומרים מה לעשות, בקיצור החופש הפיננסי המוחלט. ואז פתאום הכול מתנפץ. ירידה חזקה מחזירה אותו לשער הפתיחה ומוחקת את כל רווחיו שנצברו בעמל רב ושרירי עיניים תפוסים. בנקודה זו הסוחר פשוט נלחץ וממהר לסגור את העסקה מפחד שמה טעה בשיקול הדעת או שלא קרא את המפה נכון. זאת לאחר שעות של ניתוחים שירדו לטמיון בגלל פסיכולוגיה לא נכונה.

למרבה הצער קורה שברגע שסוגר את העסקה בקרן או קצת בהפסד יראה את המטבע מזנק בחוזקה. בנקודה זו הוא שכבר איבד את הביטחון, ימתין על הגדר וישכנע את עצמו שהתנודה מזויפת ועוד רגע המטבע מתרסק. בפועל המטבע שועט קדימה ופורץ שיאים חדשים והטירון מתחיל לחוש את גודל ההחמצה מלווה בגלי חום ותסכול.

רצית להיות סוחר יומי-קיבלת!!!

בנקודה זו יתחיל ידידנו הצעיר לפתח פרנויות ולהרגיש כאילו "ההם" מחפשים אותו, מנסים לתפוס את הסטופ לוס שלו, לזרוק אותו מעסקה, לקחת לו את הכסף ולהמשיך הלאה. אם תשאלו אותו מי הם "ההם", יענה ברוגז שאלה הכרישים, השורים, הדובים, בעלי ההון והיונים. בקיצור ספארי שלם בחדר המסחר.

ולכן אם אתם סוחרי מט"ח ומצאתם את עצמכם במצב זהה, מדברים לעצמכם, מכפישים את שוק המט"ח, ומאשימים את העולם כולו בכישלונכם. ואם אתם מנתחים את הגרף טוב אבל סוחרים גרוע דעו שהבעיה הינה פסיכולוגיה לקויה כלפי המסחר ועודף מעורבות רגשית.

לרוב הסיבה נעוצה בתאוות בצע ובחוסר שליטה ברגש שמובילים לפתיחת עסקאות במינוף גבוה מאוד בגלל הרצון "להביא מכה". במצב הזה פוטנציאל הרווח גדול אך כל תנודה קטנה יכולה לחסל את החשבון. הדבר אף יכול לגורם לעצבנות יתר ונדודי שינה.

לשמחתכם ניתן לטפל בבעיה במיוחד לאחר שמזהים ומודים שהיא קיימת.

הדבר הראשון, קחו חופש של מספר ימים, תתנתקו, אל תחשבו ואל תדברו מט"ח. גם ככה לשוק יש את הקצב שלו והוא לא בורח לשום מקום. כשתחזרו תהיו הרבה יותר נקיים וחדי מחשבה.

הדבר השני, לא לעבוד במינוף גדול מפי 20 מהונכם העצמי. נניח ובחשבונכם יש 1000 דולר, אל תפתחו עסקה גדולה מ-20,000 דולר. כך יעמוד חשבונכם על 5% בטחונות שזה מרווח נשימה מספיק בהחלט.

הדבר השלישי, ברגע שפתחתם עסקה, מיקמתם הוראה לקטיעת הפסד פשוט קומו, קומו ואל תחזרו לפחות שש שעות.

לאחר מספר פעמיים זה כבר יהפוך להרגל ותוצאות המסחר ישתפר פלאים. מה גם שהמינוף הנמוך ישמור על שיקול דעתכם ויצנן את ההתלהבות של "לעשות מכה". כך תוכלו לשמור על ניתוח קר ורציונאלי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?