זרקור על מניה: מלרג – רגע לפני המראה
את חברת מלרג העוסקת בקבלנות תשתיות הכרתי לכם בתאריך 19/4/2007 בפינת "זרקור על מניה". מאז הסקירה, התפתחויות רבות קרו בחברה וכעת החברה נמצאת בצומת דרכים חשוב לקראת המשך עתידה.
כזכור, חברת מלרג עוסקת בעבודות קבלנות ותשתית באזורים עירוניים, המבוצעות בעורקי תחבורה עירוניים ראשיים וכן במרכזי אוכלוסייה. הקבוצה פועלת בעיקר במרכז הארץ. בנוסף, לחברה מספר השקעות פיננסיות בנדל"ן בחו"ל.
בעת פרסום הסקירה הקודמת החברה לא פרסמה את התוצאות הכספיות לשנת 2006 במועד בשל מחלוקת בין שני המנכ"לים המשותפים של החברה לגבי רווחיות החברה במספר פרוייקטים. הרשות לניירות ערך התערבה והשעתה את המסחר במניות של החברה למשך כשבועיים אך מאז החברה חזרה להיסחר, דיווחה על תוצאות כספיות טובות לרבעון הרביעי של השנה (שכלל צבר פרוייקטים מרשים לשנת לשנת 2007 ואילך) ופרסמה גם תוצאות כספיות מצוינות לרבעון הראשון שהציגו רווח נקי של מעל 14 מיליון שקל (אשר ברובו נובע מעסקת מכירות קרקעות ברומניה ברווח של 8.8 מיליון שקל).
כחלק מהסכסוך בין שני המנכ"לים המשותפים, צפוי להסתיים בימים אלו הליך היפרדות הנקרא במב"י (Buy Me Buy You) אשר בו אחד המנכ"לים רוכש את חלקו של השני במחיר שיקבע על פי הערכת השווי שאמורה להיות לחברה. את הערכת השווי מבצעים שני מעריכי שווי: קבוצת גיזה וחברת הייעוץ הכלכלי "מודלים כלכליים" בראשות יעקב שיינין.
הערכת השווי לחברה תהיה מבוססת על הדוחות הכספיים של החברה לשנת 2006 תוך שקלול מקדמי צמיחה עתידיים לחברה אך בהערכת השווי גם ישוקללו פרוייקטים נוכחיים של החברה אשר לא באו לידי ביטוי עדיין בדוחות הכספיים כגון עסקאות נדל"ן בחו"ל (היות ולא ניתן עדיין להכיר בהכנסות וברווחים מאותם פרוייקטים).
משיחה עם גורמים בחברה, הערכת השווי קרובה לסיום וצפויה להתפרסם בימים הקרובים, אך לא יאוחר מסוף חודש יוני וזאת לאחר שיושלמו מספר פרטים טכניים. הערכת השווי שתפורסם בקרוב, צפויה להערכתי לשקף לחברה שווי הגבוה בלפחות 30%-50% ממחיר המניה בבורסה כיום.
לאחר שיושלם הבמב"י צפוי להיכנס לחברה משקיע אסטרטגי אשר יחזיק 38% ממניות החברה. המשקיע האסטרטגי עשוי להיות למשל חברת נדל"ן מובילה, אשר תרצה לצרף את מלרג כחלק מפלג התשתיות של החברה (בדיוק כפי שדניה סיבוס היא זרוע התשתיות של אפריקה ישראל).
במקרה הזה, בכל פרוייקט של חברת הנדל"ן – מלרג תקבל עבודות לבניית התשתיות עבור פרוייקט המגורים. מצד שני המשקיע האסטרטגי עשוי להיות חברת תשתיות גדולה אשר יחד עם מלרג יכולים ליצור חברת תשתיות גדולה יותר. בכל מקרה, הרווח בסופו של דבר יהיה של משקיעי מלרג אשר ייהנו מערך רב שצפוי להיכנס לחברה.
חשוב לציין שהערכת השווי לחברה שתפורסם, אינה לוקחת בחשבון את כניסתו של המשקיע האסטרטגי אלא נשענת אך ורק על פעילותה הנוכחית של מלרג. כניסתו של המשקיע האסטרטגי צפויה לכן לתת אם כך, ערך רב יותר לבעלי המניות (כיוון שגם המשקיע רוצה להרוויח מהשקעתו בחברה).
לסיכום, הערכת השווי לחברה שצפויה להתפרסם בתקופה הקרובה, השלמת הבמב"י וכניסת המשקיע האסטרטגי לחברה, עשויים לתת תשואה אדירה לבעלי המניות הן בטווח קצר והן בטווח ארוך.
*הטור של זאב תומר קורנפלד מתפרסם מדי יום ה'.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?
הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.
זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.
חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.
ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- מי מרוויח מה-AI? רמז: אלו הם לא העובדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.