דוח המבקר: איום הקסאמים לא טופל כראוי
דוח מבקר המדינה, שהותר הערב לפרסום, מתייחס לאספקטים רבים בתחום הצבאי, אך מתמקד בעיקר באיום המנהרות, דרכן מבריחים ארגוני הטרור אמצעי לחימה לרצועת עזה ומבצעים פיגועים ופעולות טרור שונות, כשהמשמעותית בהן היתה חטיפתו של החייל גלעד שליט לפני כשנה. במקביל, מותח מבקר המדינה ביקורת גם על התמודדות המדינה עם איום הקסאמים בדרום, ומוצא ליקויים בהתנהלות עבודת המטה בצה"ל באשר לטיפול באיום זה. דוח המבקר עוסק באיום המנהרות, שנמשך מזה שני עשורים, וחוזר לשנים בהם כיהן בתפקיד הרמטכ"ל רב-אלוף בוגי יעלון, שמינה את אלוף-משנה במיל' יוסי לנגוצקי כיועץ מיוחד להתמודדות עם נושא המנהרות. בחודש ינואר 2005 הגיש לנגוצקי את המלצותיו, בהן הקמת מנהלת שתרכז את המאמץ להשגת פתרון טכנולוגי ואת עבודת המטה, אך מנהלת כזו לא הוקמה עד היום. בנוסף, קבע המבקר כי קיים מתח בעייתי בין השב"כ לאגף המודיעין בנוגע למידע המודיעיני בנושא המנהרות, שאינו עובר באופן סדיר בין הגופים. קצין הנדסה ראשי, תת-אלוף שמעון דניאל, היה אחראי על עבודת המטה, אך הבקרה של המטכ"ל על עבודתו היתה לקויה, כך נקבע בדוח. גם נושא הפיתוח, שנמצא בידי מפא"ת (המינהל למחקר פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית שבמשרד הביטחון - א.ב) "זכה" לביקורת על התנהלותו בנוגע למציאת פתרון טכנולוגי לאיתור המנהרות. בשנת 1990 הזמין מפא"ת את התעשיות הביטחוניות להציע פתרונות, ואכן עד שנת 1997 נבחנה מערכת מסוימת, אולם משנה זו ועד 2001 לא נמצא במפא"ת כל מסמך המעיד על המשך העבודה בתחום. אין טיפול הולם לקסאמים לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה, ובהנחיית שר הביטחון דאז, בנימין (פואד) בן-אליעזר, הוחלט שוב לבחון שיטות נוספות להתמודדות עם איום המנהרות. אך לטענת המבקר, חלו הפסקות רבות בפיתוח המערכת הראשונה, וההחלטה להצטייד בה התקבלה עוד לפני שהושלמו ניסויי הפיתוח. במקביל, טוען המבקר, הציגו שלושה חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בפני מפא"ת מערכת נוספת, אך זו לא נבחנה בקפידה. במסגרת הדוח, קורא מבקר המדינה להאיץ את הטיפול בנושא ולאחד בין הגופים השונים במערכת הביטחון. עוד מדגיש המבקר כי יש לפתור את הסוגייה המודיעינית באשר להפקה ולהפצת ידיעות, וכי אם לא ייפתר העניין - יהיה צורך בהתערבות הדרג המדיני. במקביל, בחן המבקר גם את סוגיית ירי רקטות הקסאם לעבר שטח ישראל. מהדוח עולה כי במהלך שהיית כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה, בין השנים 2001-2006, נורו לעבר כוחות צה"ל ולעבר אזרחים ישראלים 4,584 פצצות מרגמה ו-1,914 רקטות קסאם. לאחר הנסיגה מרצועת עזה במסגרת תוכנית ההתנתקות, נחתו 1,025 רקטות בשנה אחת. המבקר מצא ליקויים בתהליכי עבודת המטה בצה"ל, שעיקרם בהיעדר תפיסה כוללת ובהיעדר טיפול הולם לאיום הקסאמים. מבקר המדינה קובע כי חל עיכוב משמעותי בפיתוח ובהצטיידות במערכת שתעניק מענה לאיום, וכי הרמטכ"ל לשעבר יעלון הטיל את משימת האחריות לטיפול בקסאם על פיקוד הדרום, מבלי שהעניק לו את המשאבים הנדרשים לכך. לצורך המשימה הוקם אמנם בפיקוד הדרום חמ"ל מיוחד, אך זה לא נתן מענה לאיום ולא הושגה באמצעותו כל תועלת. התוכנית להקמת שדה תעופה בתמנע - "מחדל" בנוסף, מתח המבקר ביקורת על דרך ההתנהלות וההתקשרות של זרוע היבשה ומחלקת אמצעי לחימה, יחד עם מפא"ת, מול חברות אזרחיות. "חריגה מאמות מידה שקבעו צה"ל ומשרד הביטחון עלולה לפגוע בתוכנית ההצטיידות של זרועות צה"ל", קבע המבקר. ואולם, מאז כבר הוקמה מנהלת לריכוז המאמץ הטכנולוגי בראשותו של תת-אלוף רוני מילוא, מפקד כוחות הנ"מ, בשיתוף עם מפא"ת ונציגי התעשיות הביטחוניות, שזכו במכרז לייצור מערכת אנטי-רקטית. נושא נוסף אליו התייחס מבקר המדינה בדוח הוא התוכנית להקמת שדה תעופה בתמנע. המבקר קבע כי החלטת השרים בעניין לא לקחה בחשבון את ההשלכות הביטחוניות בהקמתו כה קרוב לירדן, והחשש מפעילות טרור בשדה ובסביבתו. עוד קובע המבקר כי משרד הביטחון לא תיאם את הנושא עם הירדנים, ומכנה את תהליך קבלת ההחלטות בעניין כ"מחדל". לפי הממצאים, קובע המבקר, ראוי ששר הפנים יעכב את התוכנית על מנת שתושלם עבודת המטה בצה"ל, במטה ללוחמה בטרור ובמשרד החוץ, והנושא יובא מחדש בפני ועדת השרים עם נתונים עדכניים יותר. בנוסף, התייחס המבקר גם לטיפול בסייעני כוחות הביטחון ובאנשי צד"ל, ומצא ליקויים בגופים המשקמים את אותם סייענים. בראייתו, על ראשי קהילת המודיעין לבחון מחדש את צורת השיקום, שתובא לאישור ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, זאת מכיוון שאגף המודיעין לא סיפק לוחות זמנים לשיקום ולא פירט את השיטה למעקב אחר תהליך השיקום. המבקר קבע עוד כי לא התקבלה החלטה לגבי פתרונות הדיור לאנשי צד"ל, ומצא כי באמצע שנות ה-90' נרכשו על ידי השב"כ דירות רבות שעמדו ריקות במשך שנים, ולבסוף נמכרו במחירי הפסד. באותה מנהלת, שאחראית על רכישת הדיור ומציאת פתרון לסייענים, נמצא כי יש חריגה בתקנים במצבת כוח האדם, כלי הרכב והציוד. עוד נמצא כי תקנים עודפים לא בוטלו, אלא הושאלו לגוף האב בשב"כ. דובר צה"ל: הלחימה במנהרות היא תחום חדש בתגובה לממצאי דוח המבקר, נמסר מדובר צה"ל כי "צה"ל רואה בדוח מבקר המדינה כלי חשוב לשיפור וייעול התנהלותו של צה"ל. כלל הנושאים המוזכרים בדוח, עברו תהליך יסודי של בחינה, וחלק ניכר מהם טופל עוד בשלב ביצוע הביקורת. לצד התיקונים הנדרשים שביצע, עסק צה"ל בשנים האחרונות, ובשנה האחרונה בפרט, בלחימה אינטנסיבית בגזרות השונות, שהרחיבה באופן משמעותי את מעטפת האתגרים בפניה נדרש צה"ל לעמוד". בנוגע לטענות ביחס לטיפול באיום המנהרות, נמסר בתגובה כי "הלחימה באיום המנהרות, בתצורה ובמאפיינים הייחודיים בהם הופיעה באזור חבל עזה, משתייכת לתחום לחימה חדש שלא הוכר קודם בארץ, ושלא היו מוכרים פתרונות טכנולוגיים עבורו, לא בארץ ולא בעולם. "פיתוח המענה לאיום בוצע במקביל להתמודדות היום-יומית עימו, לצד לחימה מתמדת ונפגעים. המטה הכללי, באמצעות אגף התכנון, ביצע בקרה סדורה על עבודת המטה שהובילה זרוע היבשה בנושא איום המנהרות. זאת, באמצעות דיוני סטטוס שהתקיימו בראשות סגן הרמטכ"ל". מהשב"כ נמסר כי בכל הקשור להפצת מודיעין לגורמי חוץ פועל השב"כ בהתאם לחוק. "אנו מחוייבים להפיץ לגורמים מקבילים כל מידע המתקבל במקורותיו, לרבות מידע התרעתי הנוגע לפעילות הקשורה למנהרות". בנוסף, מסר השב"כ כי הארגון מפיץ את כל המידע ההרתעתי שברשותו כחומר גולמי ובזמן אמת לכלל הגורמים הרלוונטים, וכי לא קיים פער בהפצת המידע. "הקיצוץ בתקציב פגע בגיבוש תוכנית לטיפול בקסאם" באשר להתמודדות עם ירי הקסאמים, נמסר מצה"ל כי פיתוח המענה הטכנולוגי לאיום נמצא בפיתוח מאז שנת 2001. "איום הירי תלול-המסלול מציב אתגר מבצעי קשה לפיתרון, ובתחום זה לא מוכרים פתרונות פלא מידיים", מסר דובר צה"ל. "בשנתיים האחרונות, ריכז סגן הרמטכ"ל צוות בהשתתפות זרוע היבשה, מפא"ת וגורמים רלוונטיים נוספים, אשר בחן באופן מקיף ורחב את אופן ההתמודדות עם הירי תלול-המסלול. "במקביל, פותחה תפיסת ההפעלה באשר לאופן ההתמודדות עם איום הרקטות בשלבים מוקדמים כגון: פגיעה באספקת חומרי הגלם, פגיעה בתשתית הייצור, הרחבת המענה המודיעיני, פגיעה בפעילי טרור מרכזיים, פגיעה בחוליות הטרור שעסקו בשיגור ועוד. "צה"ל מקבל את הערת המבקר בדבר הצורך הדחוף בעבר ובהווה בגיבושה של תוכנית עבודה רב שנתית ואפקטיבית למתן מענה כולל לאיום הירי תלול-המסלול. אך, יש לזכור כי מדובר בשנים בהן תקציב צה"ל קוצץ מדי שנה. "קיצוצי התקציב ואישורם באיחור הקשו על גיבוש תוכנית רב שנתית בכל הקשור לבניין הכוח בצה"ל, ובפרט באשר למענה לאיום הירי תלול-המסלול. בימים אלה מרוכזת עבודת מטה בנושא, וגובשה תוכנית להתמודדות עם ירי תלול-מסלול שתיתן מענה ליירוט רקטות, אשר הוצגה לאישור המטה הכללי". בתגובה לטענות המבקר בהתייחסו לשדה התעופה בתמנע, נמסר כי "צה"ל ביצע תחקיר מקיף ויסודי בנושא השׁוני בעמדות בנושא האיום הביטחוני על שדה-התעופה בתמנע שהוצגו לוועדה המחוזית. התחקיר הסתיים וממסקנותיו הופקו לקחים ומשמעויות המיושמים בתהליכי העבודה בצה"ל". לאתר NRG

יו"ר רפאל: "בעוד 5 עד 10 שנים, שום דבר לא יטוס באוויר - הלייזר ינקה את הכל"
יובל שטייניץ, יו"ר רפאל: "המכשיר הגדול יותר, 'מגן אור', יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש
שנים אנחנו נגיע למצב שלייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן"
ישראל הצליחה לפתח מערכות הגנה שנחשבות הטובות בעולם. רפאל, אלביט מערכות, משרד הביטחון והתעשייה הביטחונית בכלל, הצליחו להגן על השמיים מאז ה-7 באוקטובר בצורה מרשימה. אין הגנה הרמטית, אבל אלמלא כיפת ברזל וההגנות בכלל, מספרי ההרוגים שלנו היו גדולים פי כמה. ההגנות הצילו אלפים רבים ואפילו רבבות.
יו"ר רפאל ושר האנרגיה והאוצר לשעבר, יובל שטייניץ, אמר היום בכנס באוניברסיטת תל אביב כי הלייזר הוא הדבר הבא. רפאל פיתחה מערכת הגנה שהושקה לפני מספר חודשים וזו רק ההתחלה.
"אחרי 60 שנה שכל המעצמות בעולם, בראשן ארצות הברית, מנסות ליצור נשק לייזר ונכשלות - וגם אנחנו נכשלנו - הייתה פריצת דרך ברפאל לפני חמש שנים שאפשרה לנו ליצור את נשק הלייזר האפקטיבי הראשון בעולם", אומר שטייניץ. במלחמה האחרונה מול איראן ובלבנון, הוכיחה המערכת את עצמה - "מכשיר לייזר בודד אחד הפיל עשרות רבות בשיעורי הצלחה יוצאים מן הכלל".
הלייזר יפעל בטווחים ארוכים
"המכשיר הגדול יותר, ׳מגן אור׳, יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש שנים אנחנו נגיע למצב של לייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן".
- רפאל: מכיפת ברזל ועד למערכות הלייזר; צבר ותוצאות שיא לחברה
- רפאל בשנת שיא: הרווח זינק ב-64% ל-950 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"עד עכשיו בכל תולדות הצבאות, מיוון העתיקה ועד ימינו אלה, השתמשו בפרוג'קט - בעצמים: זרקו חניתות, היום זורקים פצצות, פגזים, טילים - זה דברים צפידים, דברים שעפים באוויר ופוגעים במטרה. בלייזר אנחנו הורגים את המטרה בעצם על ידי קרן אור, על ידי קרני אור שעפות ב-300 אלף קילומטר לשנייה".

שחקן חדש בטיסות הישירות לתאילנד: תאי אירוויז
המונופול של אל-על על טיסות ישירות לתאילנד בדרך להסתיים בעקבות כניסה אפשרית של תאי איירוויז לשוק הישראלי; וויז אייר חוזרת לנתב"ג עם שידרוג AI; האם אנחנו לקראת עידן חדש של תחרות?
אלו הן חדשות מרעישות לאחד מהיעדים הפופולריים
ביותר לנופש, היות וב-2024 מספר התיירים הישראליים שביקרו בתיאלנד היה כ-280 אלף ואילו במהלך 2025 המספר ככל הנראה יעלה ויעמוד על כ-350 אלף תיירים. בנוסף, יחסי העבודה עם תאילנד הולכים וגדלים, ומספר עובדים התאילנדים בישראל במגמה ישירה ועולה מ-45 אלף ל-70 אלף.
כיום, האפשרויות הניצבות בפני ישראלים המתכננים חופשה בתאילנד, הן אחת משתיים: לשלם סכומים גבוהים במיוחד עבור הטיסה הישירה היחידה המופעלת על ידי אל על (במהלך העונה עלות של כרטיס הלוך חזור עלול להיות מעל 4,000 שקל), או לבחור בטיסות עם עצירות ביניים ממושכות, מה שאמנם מוזיל את הטיסה אבל מסרבל אותה לכדי מסע שעלול להימשך כמעט יממה ובמקרים גרועים במיוחד מוביל גם לפספוס טיסות.
וכך, טיסה ישירה של תאי איירוויז שתארך כשמונה שעות בלבד, ללא עצירות מייגעות והמתנות בשדות תעופה זרים תשנה את המצב דרמטית. התחרות צפויה להוריד את המחירים בצורה ניכרת, ואם ניתן ללמוד ממה שקרה ביעדים אחרים, ניתן להעריך שההוזלה תהיה בשיעור של 30%-50% במחירי הכרטיסים.
עם זאת, בשלב זה הדיונים נמצאים בראשית הדרך, ותאי איירוויז תידרש לבחון היתכנות כלכלית, אישורים רגולטוריים, זמינות מטוסים וצוותים, וכן השפעות אפשריות של תנאים גיאופוליטיים. תאי איירוויז נאלצה להתמודד עם אתגרי הישרדות בתקופת הקורונה, אך קיבלה סיוע ממשלתי מותנה בתוכנית התייעלות רחבה. החברה חזרה להציג מאזנים חיוביים, קיימה את התחייבויותיה וחידשה את המסחר במניותיה בבורסה התאילנדית באוגוסט האחרון. מאז החזרה לבורסה, מניית החברה עלתה בכ-28% והדבר מעיד על יכולת החברה להמשיך להתרחב. אם המהלך יתממש, הוא עשוי לשנות את פני התיירות הישראלית לתאילנד ולהפוך את היעד הפופולרי לנגיש מתמיד.
- ייצוגית נגד אל על ו-8 חברות תעופה נוספות בסכום כולל של 825 מיליון שקל
- אזעקת שווא הובילה ל-18 נפגעים בטיסת ריאנאייר במיורקה שבספרד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וויז אייר חוזרת לישראל
לאחר 3 חודשי הפסקה בעקבות מבצע "עם כלביא", חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר חזרה לפעול בישראל וניתן לשער שחזרתה רק תוסיף למימד התחרות שנעדר מהשוק בשנתיים האחרונות. החברה השיקה מערך טיסות מדורג ליעדים באירופה. בשלב הראשון, מופעלות חמש טיסות שבועיות ללרנקה ולבודפשט, ובסוף אוגוסט יחודשו הקווים ללונדון לוטון. בתחילת ספטמבר יתווספו טיסות לווינה, רומא, סופיה ומילאנו, וכן קווים חדשים לבוקרשט וליאשי. בהמשך ספטמבר ואוקטובר ייפתחו קווים ליעדים נוספים ביוון, פולין ואיטליה.