דוח המבקר: איום הקסאמים לא טופל כראוי
דוח מבקר המדינה, שהותר הערב לפרסום, מתייחס לאספקטים רבים בתחום הצבאי, אך מתמקד בעיקר באיום המנהרות, דרכן מבריחים ארגוני הטרור אמצעי לחימה לרצועת עזה ומבצעים פיגועים ופעולות טרור שונות, כשהמשמעותית בהן היתה חטיפתו של החייל גלעד שליט לפני כשנה. במקביל, מותח מבקר המדינה ביקורת גם על התמודדות המדינה עם איום הקסאמים בדרום, ומוצא ליקויים בהתנהלות עבודת המטה בצה"ל באשר לטיפול באיום זה.
דוח המבקר עוסק באיום המנהרות, שנמשך מזה שני עשורים, וחוזר לשנים בהם כיהן בתפקיד הרמטכ"ל רב-אלוף בוגי יעלון, שמינה את אלוף-משנה במיל' יוסי לנגוצקי כיועץ מיוחד להתמודדות עם נושא המנהרות. בחודש ינואר 2005 הגיש לנגוצקי את המלצותיו, בהן הקמת מנהלת שתרכז את המאמץ להשגת פתרון טכנולוגי ואת עבודת המטה, אך מנהלת כזו לא הוקמה עד היום.
בנוסף, קבע המבקר כי קיים מתח בעייתי בין השב"כ לאגף המודיעין בנוגע למידע המודיעיני בנושא המנהרות, שאינו עובר באופן סדיר בין הגופים. קצין הנדסה ראשי, תת-אלוף שמעון דניאל, היה אחראי על עבודת המטה, אך הבקרה של המטכ"ל על עבודתו היתה לקויה, כך נקבע בדוח.
גם נושא הפיתוח, שנמצא בידי מפא"ת (המינהל למחקר פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית שבמשרד הביטחון - א.ב) "זכה" לביקורת על התנהלותו בנוגע למציאת פתרון טכנולוגי לאיתור המנהרות. בשנת 1990 הזמין מפא"ת את התעשיות הביטחוניות להציע פתרונות, ואכן עד שנת 1997 נבחנה מערכת מסוימת, אולם משנה זו ועד 2001 לא נמצא במפא"ת כל מסמך המעיד על המשך העבודה בתחום.
אין טיפול הולם לקסאמים
לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה, ובהנחיית שר הביטחון דאז, בנימין (פואד) בן-אליעזר, הוחלט שוב לבחון שיטות נוספות להתמודדות עם איום המנהרות. אך לטענת המבקר, חלו הפסקות רבות בפיתוח המערכת הראשונה, וההחלטה להצטייד בה התקבלה עוד לפני שהושלמו ניסויי הפיתוח. במקביל, טוען המבקר, הציגו שלושה חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בפני מפא"ת מערכת נוספת, אך זו לא נבחנה בקפידה.
במסגרת הדוח, קורא מבקר המדינה להאיץ את הטיפול בנושא ולאחד בין הגופים השונים במערכת הביטחון. עוד מדגיש המבקר כי יש לפתור את הסוגייה המודיעינית באשר להפקה ולהפצת ידיעות, וכי אם לא ייפתר העניין - יהיה צורך בהתערבות הדרג המדיני.
במקביל, בחן המבקר גם את סוגיית ירי רקטות הקסאם לעבר שטח ישראל. מהדוח עולה כי במהלך שהיית כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה, בין השנים 2001-2006, נורו לעבר כוחות צה"ל ולעבר אזרחים ישראלים 4,584 פצצות מרגמה ו-1,914 רקטות קסאם. לאחר הנסיגה מרצועת עזה במסגרת תוכנית ההתנתקות, נחתו 1,025 רקטות בשנה אחת.
המבקר מצא ליקויים בתהליכי עבודת המטה בצה"ל, שעיקרם בהיעדר תפיסה כוללת ובהיעדר טיפול הולם לאיום הקסאמים. מבקר המדינה קובע כי חל עיכוב משמעותי בפיתוח ובהצטיידות במערכת שתעניק מענה לאיום, וכי הרמטכ"ל לשעבר יעלון הטיל את משימת האחריות לטיפול בקסאם על פיקוד הדרום, מבלי שהעניק לו את המשאבים הנדרשים לכך. לצורך המשימה הוקם אמנם בפיקוד הדרום חמ"ל מיוחד, אך זה לא נתן מענה לאיום ולא הושגה באמצעותו כל תועלת.
התוכנית להקמת שדה תעופה בתמנע - "מחדל"
בנוסף, מתח המבקר ביקורת על דרך ההתנהלות וההתקשרות של זרוע היבשה ומחלקת אמצעי לחימה, יחד עם מפא"ת, מול חברות אזרחיות. "חריגה מאמות מידה שקבעו צה"ל ומשרד הביטחון עלולה לפגוע בתוכנית ההצטיידות של זרועות צה"ל", קבע המבקר. ואולם, מאז כבר הוקמה מנהלת לריכוז המאמץ הטכנולוגי בראשותו של תת-אלוף רוני מילוא, מפקד כוחות הנ"מ, בשיתוף עם מפא"ת ונציגי התעשיות הביטחוניות, שזכו במכרז לייצור מערכת אנטי-רקטית.
נושא נוסף אליו התייחס מבקר המדינה בדוח הוא התוכנית להקמת שדה תעופה בתמנע. המבקר קבע כי החלטת השרים בעניין לא לקחה בחשבון את ההשלכות הביטחוניות בהקמתו כה קרוב לירדן, והחשש מפעילות טרור בשדה ובסביבתו. עוד קובע המבקר כי משרד הביטחון לא תיאם את הנושא עם הירדנים, ומכנה את תהליך קבלת ההחלטות בעניין כ"מחדל". לפי הממצאים, קובע המבקר, ראוי ששר הפנים יעכב את התוכנית על מנת שתושלם עבודת המטה בצה"ל, במטה ללוחמה בטרור ובמשרד החוץ, והנושא יובא מחדש בפני ועדת השרים עם נתונים עדכניים יותר.
בנוסף, התייחס המבקר גם לטיפול בסייעני כוחות הביטחון ובאנשי צד"ל, ומצא ליקויים בגופים המשקמים את אותם סייענים. בראייתו, על ראשי קהילת המודיעין לבחון מחדש את צורת השיקום, שתובא לאישור ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, זאת מכיוון שאגף המודיעין לא סיפק לוחות זמנים לשיקום ולא פירט את השיטה למעקב אחר תהליך השיקום.
המבקר קבע עוד כי לא התקבלה החלטה לגבי פתרונות הדיור לאנשי צד"ל, ומצא כי באמצע שנות ה-90' נרכשו על ידי השב"כ דירות רבות שעמדו ריקות במשך שנים, ולבסוף נמכרו במחירי הפסד. באותה מנהלת, שאחראית על רכישת הדיור ומציאת פתרון לסייענים, נמצא כי יש חריגה בתקנים במצבת כוח האדם, כלי הרכב והציוד. עוד נמצא כי תקנים עודפים לא בוטלו, אלא הושאלו לגוף האב בשב"כ.
דובר צה"ל: הלחימה במנהרות היא תחום חדש
בתגובה לממצאי דוח המבקר, נמסר מדובר צה"ל כי "צה"ל רואה בדוח מבקר המדינה כלי חשוב לשיפור וייעול התנהלותו של צה"ל. כלל הנושאים המוזכרים בדוח, עברו תהליך יסודי של בחינה, וחלק ניכר מהם טופל עוד בשלב ביצוע הביקורת. לצד התיקונים הנדרשים שביצע, עסק צה"ל בשנים האחרונות, ובשנה האחרונה בפרט, בלחימה אינטנסיבית בגזרות השונות, שהרחיבה באופן משמעותי את מעטפת האתגרים בפניה נדרש צה"ל לעמוד".
בנוגע לטענות ביחס לטיפול באיום המנהרות, נמסר בתגובה כי "הלחימה באיום המנהרות, בתצורה ובמאפיינים הייחודיים בהם הופיעה באזור חבל עזה, משתייכת לתחום לחימה חדש שלא הוכר קודם בארץ, ושלא היו מוכרים פתרונות טכנולוגיים עבורו, לא בארץ ולא בעולם.
"פיתוח המענה לאיום בוצע במקביל להתמודדות היום-יומית עימו, לצד לחימה מתמדת ונפגעים. המטה הכללי, באמצעות אגף התכנון, ביצע בקרה סדורה על עבודת המטה שהובילה זרוע היבשה בנושא איום המנהרות. זאת, באמצעות דיוני סטטוס שהתקיימו בראשות סגן הרמטכ"ל".
מהשב"כ נמסר כי בכל הקשור להפצת מודיעין לגורמי חוץ פועל השב"כ בהתאם לחוק. "אנו מחוייבים להפיץ לגורמים מקבילים כל מידע המתקבל במקורותיו, לרבות מידע התרעתי הנוגע לפעילות הקשורה למנהרות". בנוסף, מסר השב"כ כי הארגון מפיץ את כל המידע ההרתעתי שברשותו כחומר גולמי ובזמן אמת לכלל הגורמים הרלוונטים, וכי לא קיים פער בהפצת המידע.
"הקיצוץ בתקציב פגע בגיבוש תוכנית לטיפול בקסאם"
באשר להתמודדות עם ירי הקסאמים, נמסר מצה"ל כי פיתוח המענה הטכנולוגי לאיום נמצא בפיתוח מאז שנת 2001. "איום הירי תלול-המסלול מציב אתגר מבצעי קשה לפיתרון, ובתחום זה לא מוכרים פתרונות פלא מידיים", מסר דובר צה"ל. "בשנתיים האחרונות, ריכז סגן הרמטכ"ל צוות בהשתתפות זרוע היבשה, מפא"ת וגורמים רלוונטיים נוספים, אשר בחן באופן מקיף ורחב את אופן ההתמודדות עם הירי תלול-המסלול.
"במקביל, פותחה תפיסת ההפעלה באשר לאופן ההתמודדות עם איום הרקטות בשלבים מוקדמים כגון: פגיעה באספקת חומרי הגלם, פגיעה בתשתית הייצור, הרחבת המענה המודיעיני, פגיעה בפעילי טרור מרכזיים, פגיעה בחוליות הטרור שעסקו בשיגור ועוד.
"צה"ל מקבל את הערת המבקר בדבר הצורך הדחוף בעבר ובהווה בגיבושה של תוכנית עבודה רב שנתית ואפקטיבית למתן מענה כולל לאיום הירי תלול-המסלול. אך, יש לזכור כי מדובר בשנים בהן תקציב צה"ל קוצץ מדי שנה.
"קיצוצי התקציב ואישורם באיחור הקשו על גיבוש תוכנית רב שנתית בכל הקשור לבניין הכוח בצה"ל, ובפרט באשר למענה לאיום הירי תלול-המסלול. בימים אלה מרוכזת עבודת מטה בנושא, וגובשה תוכנית להתמודדות עם ירי תלול-מסלול שתיתן מענה ליירוט רקטות, אשר הוצגה לאישור המטה הכללי".
בתגובה לטענות המבקר בהתייחסו לשדה התעופה בתמנע, נמסר כי "צה"ל ביצע תחקיר מקיף ויסודי בנושא השׁוני בעמדות בנושא האיום הביטחוני על שדה-התעופה בתמנע שהוצגו לוועדה המחוזית. התחקיר הסתיים וממסקנותיו הופקו לקחים ומשמעויות המיושמים בתהליכי העבודה בצה"ל".
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
