אלביט מערכות חושפת את לוחמי העתיד
אלביט מערכות חושפת לראשונה בתערוכה בארצות הברית רובוט קטן – וייפר -המיועד למשימות לחימה אורבנית. הרובוט הוא קל משקל, קומפקטי, נייד, ניתן לנשיאה על ידי לוחם בודד ומסוגל לטפס על גבי מדרגות ומכשולים שונים על מנת לבצע מגוון רחב של משימות. הרובוט נועד לסייע לחיילי היבשה בביצוע משימות קרביות ביעילות ולסייע בהצלת חיי אדם.
הרובוט תוכנן במטרה להפחית את הסכנה הניצבת בפני חיילי כוחות היבשה בשלבים השונים של הלחימה ולהתמודד עם מספר רב של אתגרים בפניהם הם ניצבים. הרובוט הוא נייד ואת תצורתו ניתן להתאים על ידי הוספת חיישנים, מטעדים ומערכות המותאמות באופן ספציפי לכל משימה ומשימה. מידותיו של הרובוט הינן: "18 אורך, "18 רוחב ו-"9 גובה ומשקלו עומד על כ-11 ק"ג.
לרובוט ניתן להוסיף מערכות נשק שונות. הוא נשלט מרחוק על ידי רתמה ותצוגת ראש עילית והמטעד האופטי שלו כולל: מערכת פליר, מערכת תצפית ומצלמת יום/לילה, גשש חומרי נפץ, שבשים, רובה עוזי 9 מ"מ עם כוונת ומציין מטרה, משגר רימונים, זרוע באורך כ-1 מטר, תופסן, תוכנת מיפוי ועוד.
הרובוט מסוגל להתגבר על מכשולים כגון מדרגות, חצץ, סמטאות חשוכות, מערות או מנהרות צרות. משמש כתגבור אידיאלי עבור חיילי היבשה ומגן עליהם מפני סכנה על ידי איתור מטעני נפץ ומלכודות, והתרעה על הימצאותם של כוחות עוינים.
הוייפר פותח עבור צה"ל, כחלק מתוכנית רכב נישא בלתי מאוייש, ובשיתוף עם משרד הביטחון (מפא"ת). לאחר בחינה תפעולית של המערכת מתכנן צה"ל לשלב את הוייפר בחטיבות השונות של חיילות היבשה.
רובוט הוייפר מסתמך על הידע והמיומנות הנצברת של חברת אלביט מערכות בתחום הפלטפורמות הבלתי מאויישות:
משפחת המל"טים של אלביט מערכות הכוללת את הסקיילארק - מערכת מזל"ט ייחודית הנישאת על גבו של הלוחם בכוחות היבשה, ומל"ט ההרמס ארוך הטווח, ממלאים כיום תפקיד מרכזי באיסוף מודיעין ומהווים אלמנטים עיקריים בשדה הקרב העולמי.
בתחום הרכבים האוטונומיים (UGVs), האוונגרד הינו רכב קרקעי אוטונומי הממלא משימות הגנה וביטחון הן בצורה אוטונומית והן בהפעלה מרחוק. הרכב נושא מטעדים שונים בהתאם לפרופיל המשימה. עמדת שליטה המצוידת בחליפת חיישנים מתקדמת ותוכנה חדשנית מאפשרת למערכת הניווט של הרכב גילוי ועקיפה של מכשולים נייחים וניידים. האוונגרד הינו הרכב האידיאלי למשימות אבטחת גבולות.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
