ליצמן העביר את עמלות ההפצה במחטף בוועדת כספים

עמלות ההפצה עברו במחטף בועדת הכספים של הכנסת, בהתאם להצעה המקורית של האוצר. הבנקים יגבו עמלות הפצה על קרנות נאמנות בטווח שבין 0.25% ל-0.8%. הדראמה שמאחורי הקלעים: רק ארבעה ח"כים נכחו בעת ההצבעה, כולל יו"ר הועדה. הנפקדים מאשימים: מדובר במחטף
חזי שטרנליכט |

עמלות ההפצה עברו במחטף בועדת הכספים של הכנסת היום, בהתאם להצעה המקורית של האוצר. יו"ר ועדת כספים יעקב ליצמן אשר עיכב את אישור העמלות, העביר במפתיע החלטה שתוביל לכך שהבנקים יגבו עמלות הפצה על קרנות נאמנות בטווח שבין 0.25% ל-0.8%.

הועדה אישרה עמלת הפצה של 0.25% על קרנות הנאמנות השקליות, עמלה בשיעור של 0.4% על קרנות המשקיעות באג"ח ועמלה של 0.8% על הקרנות המנייתיות. בדיון שערך ליצמן לא נכחו חברי כנסת מהליכוד, וכך עברה ההצעה המקורית של האוצר.

את ההצעה העביר ליצמן בקולותיהם של ארבעה חברי כנסת בלבד אשר היו בחדר הישיבות. חברי הכנסת הם ליצמן עצמו, איוב קרא, ויצמן שירי וצבי הנדל. בנוגע לקופות גמל, יגבו הבנקים עמלת ייעוץ של 0.1% מהקופות הוותיקות ו-0.25% מהקופות החדשות.

תגובות במשק

החטיבה הפיננסית באיגוד לשכות המסחר מברכת על השלמת רפורמת בכר, "זה הוא עידן חדש בשוק ההון". מהחטיבה הפיננסית באיגוד לשכות המסחר מסרו בתגובה להחלטה: "האוצר כשל בנקודה אחת והיא השיעורים המופרזים של עמלות ההפצה על קרנות הנאמנות. מן הראוי היה לקבוע בקרנות הנאמנות עמלה אחידה ונמוכה, בדיוק כפי שנקבע בקופות הגמל והפנסיה. כתוצאה מלחצי הבנקים נקבעו עמלות דיפרנציאליות ובשיעורים גבוהים ומופרזים ביותר בקרנות הנאמנות.

"הברוקרים אמרו שכעת שוק ההון יהיה פתוח יותר לתחרות והבנקים יחזרו לתפקידם המסורתי של ייעוץ והפצה. כמו כן הביעו הברוקרים את חששם שבנוסף לעמלות ההפצה הגבוהות שהבנקים ייגבו הם ייגבו עמלות נוספות מהצרכן, קרי הלקוח.

"אנו תקווה שהאוצר יעקוב אחרי ביצוע הרפורמה וידאג כי עמלות ההפצה יהיו העמלות היחידות שיגבו מהמשקיעים בקרנות הנאמנות. הברוקרים הפרטיים סבורים ששוק קרנות הנאמנות יגדל משמעותית ואחוז קרנות הנאמנות ונכסי הציבור יכפיל את עצמו כשם שנהוג בעולם החופשי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.