בזק נפלה 3.4%: הסיבה, תימחור רפורמת "הפס הרחב" - 50 שקל לחודש בלבד

השר ארדן רוצה לפרק את הדואופול של בזק והוט בתחום תשתיות התקשורת (אינטרנט וטלפון קווי). מה עלות המוצרים הללו כיום?
נושאים בכתבה בזק

משרד התקשורת פרסם היום את השימוע לפתיחת התחרות על התשתית הקווית-אינטרנט וטלפון - מה שמוגדר כרפורמת 'השוק הסיטונאי'. המהלך שמקדם שר התקשורת גלעד ארדן, יאפשר לחברות התקשורת השונות, שכיום אינן יכולות להציע לציבור לרכוש באמצעותן תשתית אינטרנט, טלפוניה וטלוויזיה רב ערוצית, להציע לציבור לרכוש שירותים אלו, תוך שימוש בתשתית האינטרנט שהן רוכשות מחברת בזק במחיר "סיטונאי", הנמוך משמעותית מהמחיר אותו משלם הצרכן לבזק באופן ישיר.

התחרות תתמקד במרווח שייווצר כתוצאה מהפער בין המחיר הסיטונאי עבור תשתית האינטרנט שישלמו החברות השונות לבזק, לבין מחירי השוק שמציעה בזק לציבור הרחב.

ספקי האינטרנט וחברות התקשורת יוכלו לרכוש תשתית אינטרנט וטלפון מחברת בזק במחיר של כ-50 שקל לחודש (בתוספת מע"מ) עבור מהירות של 20 מגה (המחיר יעלה בהתאם להעלאת קצב גלישה ויחס ההעמסה). המחיר הממוצע לצרכן עבור מוצרים אלה עומד כיום על כ-150 שקלים.

שר התקשורת גלעד ארדן אמר: "פתיחת האפשרות לכל חברות התקשורת להשתמש בתשתית האינטרנט של בזק ושל הוט בהמשך, במחירים סיטונאים, תאפשר סוף סוף תחרות בשוק התקשורת הביתי ותוביל להוזלת המחיר שהציבור משלם עבור סל שירותי התקשורת: טלפון, אינטרנט וטלוויזיה"

בבזק צפויים להתנגד למחיר בו נקב משרד התקשורת ולטעון כי העלות של קו אינטרנט עומדת נעה בין 70-80 שקל, ע"פ חברת הייעוץ הבינ"ל פרונטיר שהיא שכרה. מנגד, יישום הרפורמה תאפשר לבזק להתמזג עם החברה הבת בזק בינלאומי, דבר שיאפשר לחברה לחסוך לקבוצה הוצאות של מאות מיליוני שקלים.

צעד זה יאפשר התפתחות של תחרות משוכללת בין קבוצות התקשורת וספקי התקשורת השונים בישראל, שלא הייתה קיימת עד כה, ויביא לירידת מחירים מידי שנה בשנה. בנוסף לכך, המשרד קבע מחיר לשימוש בתשתית בזק כדוגמת: סיב אפל, גישה לקנה, ביקור טכנאי וכו'.

מרווח המחירים שייווצר מהווה הזדמנות לשחקנים רבים וגם לשחקנים חדשים להיכנס לתחום ולהציע לצרכן סל שירותים זולים יותר מהמחירים הנהוגים היום.

כל אחת מקבוצות התקשורת תוכל להציע חבילת שירותים ביתית הכוללת בנוסף לשירותי תשתית אינטרנט, גם שירותי טלפוניה ותכנים טלוויזיוניים באיכות שידור גבוהה. צעד זה צפוי לעודד תחרות בכל שרותי התקשורת: בטלוויזיה, באינטרנט ובטלפוניה הקווית.

המהלך יקל על הצרכן, ייצור מצב בו יש כתובת אחת מולה הצרכן מתנהל וישנה את המצב בו הלקוח מטורטר, בין ספק התשתית לנותן שירותי הגישה, המטילים אחריות זה על זה, כאשר ישנה תקלה בגלישה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    שימי 16/01/2014 08:56
    הגב לתגובה זו
    האם הממליצים לא בודקים לפני שגורמים נזק כספי למשקיעים
  • 10.
    בזק מחלקת דיבדנד הכי חזק במדינה-וכזה יגיע-ירוצו לקנות (ל"ת)
    אמיר 16/01/2014 07:19
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בנוסף יש שחקן חדש 15/01/2014 18:30
    הגב לתגובה זו
    סוף למונופול התשתית החדשה של ח"ח תתן תשובה טכנית מעולה לבזק והוט אבל במחיר החדש הם יהיו שווים . פירסמו היום ש100 מגה יעלה כ70 ש"ח תשתית !! נישמע פנטסטי.
  • 8.
    חי 15/01/2014 18:13
    הגב לתגובה זו
    קנו סלקום ופרטנר
  • 7.
    גילוי נאות:. אני OPK 15/01/2014 18:09
    הגב לתגובה זו
    גילוי נאות:. אני OPK הארוך, (עוד. ..) ד"ר פיליפ פרוסט כשרון אמיתי להשקעה, חזון ייחודי המאפשר לו לראות את הערך העצום שבו אף אחד אחר לא היית עושה, ושוב ושוב פרוסט ניצל את החזון הזה כדי לקצור 1000% + רווחים על השקעותיו. פרוסט עשה את זה עם תרופות מפתח, שהוא עשה את זה עם חברת איווקס, ויש לי את כל סיבות להאמין שהוא עכשיו עושה את זה עם Opko בריאות (OPK). המאפיינים בין דרכו של איווקס להצלחה והנתיב הנוכחי של Opko הם דומים להפליא, ועם עזרתו של ד"ר ג'יין סיאו, שנראה שיש כוח מניע עצום מאחורי מספר ההשקעות פיליפ פרוסט קשור, Opko הוא תחול עצמו לטווח מורחב של השוורים. לאחרונה מניות של Opko כרגע מסחר 30% מתחת גבוה האחרון שלהם, יש לחברת מצגת למשקיע ביום שלישי הקרוב במורגן בריאות הכנס השנתי JP 32nd, ויודעי דבר רבים כבר מעמיס על מניות. הוסף את העובדה כי מניות של Opko בריאות נסחרות ברמות תמיכה מרכזיות ויש להם מספר רב של אינדיקטורים טכניים והצביעו לעבר עליית מחירים עכשיו נראה כמו פריים טיים לפתוח פוזיציה ארוכה (ספקולטיבי) בOpko בריאות. (לחץ להגדלה) האם זה נשמע מוכר? page 1 / 2| Next »
  • 6.
    שיעיפו את נמחיר טכנא (ל"ת)
    H 15/01/2014 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    JESUSE 15/01/2014 17:36
    הגב לתגובה זו
    I BUY TODAY
  • 4.
    שעה לפני פרסתם המלצה לבזק מקווה שאף אחד לא קנה (ל"ת)
    avi2498 15/01/2014 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה זה משנה 15/01/2014 17:25
    הגב לתגובה זו
    אך ברכה לכל עם ישראל
  • 2.
    הצרכן הקטן 15/01/2014 17:21
    הגב לתגובה זו
    ב 50 שקלים אפשר היום לקבל חופשי חודשי בסלולרי. יש לקבוע מחיר של 5 שקלים לקו בזק. הלא את ההשקעה הם החזירו מזמן. 5 שקלים לקו בזק יאפשר הורדת מחיר המחיה בישראל.
  • 1.
    פרסמתם המלצת קניה לא? ככה מפילים את התמימים (ל"ת)
    מריל לינץ 15/01/2014 17:15
    הגב לתגובה זו
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףעידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסף
ניתוח Bizportal

למרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי

הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק 

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק קבוצה איתקה

בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה -4.32%   נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.

שווי הנכסים

החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים  בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.

לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.

הנכס שלא במאזן

אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.

במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.

דורון סלע מנכל אייקון גרופ
צילום: יחצ

מנכ״ל אייקון גרופ על האייפונים באושר עד וויקטורי: "אני לא חושב שזה יוריד ביקוש - הצרכן ידע להתנהל"

הרבעון השלישי הסתיים בתוצאות משופרות, אבל האייפונים הזולים שמכרו באושר עד וויקטורי חשפו את הרגישות של השוק למחירים כמו גם את השחיקה של מעמד היבואן הרשמי - שיחה עם מנכ"ל אייקון גרופ על התוצאות הרבעוניות, התחרות הקשה והמרווחים הצרים בתעשייה

מנדי הניג |

אייקון גרופ אייקון גרופ -0.07%   סיכמה את הרבעון השלישי של 2025 עם עלייה של כ-14.4% בהכנסות שהגיעו לכ-382.8 מיליון שקל, וזינוק של כ-78% ברווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל. אבל לצד הצמיחה בהיקף הפעילות, מה שבעיקר מדאיג הם המרווחים התפעוליים הצרים מאוד בשני מגזרי הפעילות המרכזיים של החברה. 

מגזר ההפצה, שבו אייקון מוכרת מוצרים - בעיקר של אפל - לרשתות קמעונאיות כמו מחסני חשמל, KSP, דינמיקה ורשתות נוספות, הציג ירידה בשיעור הרווח התפעולי מ-2.5% ל-2.4% רבעון מול רבעון. הירידה הזאת מגיעה בעיקר מההשפעה של שער הדולר, שפגעה במלאי שנרכש במחירים גבוהים יותר. מנגד, מגזר הקמעונאות - הפעילות של iDigital שכוללת חנויות, מכירה מקוונת, ושירותי מעבדה רשמיים - הציג עלייה בשיעור הרווח התפעולי מ-2.8% ל-5.3%. יש מי שיתווכח ויגיד שאלו מרווחים מצויינים לקומודטי אבל עדיין זה דורש מעקב כדי לוודא שהם נשמרים ומתרחבים.

מה שעשוי לאתגר את המרווחים האלה זה למשל המהלך החריג של אושר עד וויקטורי, אלו ייבאו אייפון 17 ביבוא מקביל ומכרו אותו במחירים שנמוכים במאות שקלים מהמחיר בשוק. אפילו שזה אירוע חד-פעמי הוא בפוטנציאל יכול לגרוע מאות לקוחות מאייקון. מי שקנה באושר עד לא יחזור ויקנה שוב באיידיגיטל. זה גם חושף עד כמה המעמד של היבואן הרשמי איבד מהבלעדיות שלו במיוחד אחרי שאייקון איבדה את מונופול ההפצה ההיסטורי שלה ל-KSP.

אבל יחד עם זאת, אייקון כבר לא נשענת רק על אפל: לצד המותגים המרכזיים של אפל, החברה מפעילה פעילות משמעותית עם יצרניות מחשוב כמו לנובו ואסוס, ומנסה להרחיב את סל המוצרים ואת פריסת הלקוחות כדי לצמצם תלות בקטגוריה אחת או ביצרן יחיד. התרחבות הזאת אמורה לאפשר לה בסיס יציב יותר וגם לעזור לה לאזן את התנודתיות של המטבע.

על רקע כל זה פנינו למנכ״ל אייקון גרופ, דורון סלע, כדי להבין כיצד אייקון מתכננת להתמודד עם תחרות כמו שהציגו אושר עד וויקטורי, ומה מנועי הצמיחה לשנים הקרובות.


בוא נתחיל מהתוצאות של הרבעון למה אפשר לייחס את העליה במכירות?