אקסלנס ברוקראז' מעלים המלצה לסלולר, "סימנים לעצירת ההתדרדרות"

בית ההשקעות סבור שהמבצעים הגדולים בענף הסלולר קרובים לסיום, ומעדיף החזקה בסלקום על פני החזקה מקבילה בפרטנר
חן דרסינובר |

מניות הסלולר נסחרות זה יום המסחר השני בעליות שערים נאות, זאת בציפייה להתמתנות מסוימית בתחרות המחירים בענף התקשורת. בית ההשקעות אקסלנס ברוקראז' מגיב להתפתחויות ומעלה המלצה למניות סלקום ופרטנר ל'קנייה' ו'החזק' בהתאמה.

בנוסף, בית ההשקעות בוחר להעלות את מחירי היעד של חברות התקשורת ל-38 שקל לסלקום ו-23 שקל לפרטנר. מחירי היעד החדשים משקפים אפסייד של 17% למניות סלקום ודאונסייד של 7% לפרטנר. נציין כי בית ההשקעות עד כה החזיק בהמלצת "תשואת שוק" על סלקום ו"תשואת חסר" לפרטנר במחירי יד של 28 שקל ו-18 שקל, בהתאמה.

האנליסטים ליאת גלזר וגלעד אלפר צופים כי קיימת אפשרות סבירה יותר שהמבצעים הגדולים של החודשים האחרונים מגיעים לקיצם ואינם צפויים להתחדש. היה וההנחה אכן תהא נכונה, הרי שהנתונים התפעוליים של החברות יתייצבו וצפויה עליייה ב-EBITDA בשנת 2014, העלייה הראשונה לאחר שלוש שנות התדרדרות.

להערכת גלזר ואלפר, "גולן טלקום, ובעיקר הוט מובייל מתקרבים לנקודה שבה יוכלו לקבל לפחות חלק מכספי הערבות בחזרה, ניתן היה לצפות שהלחץ עליהן ייקטן מעט. ואכן אנו כנראה רואים סימנים ראשונים לכך שהמבצעים הקיצוניים פגים ואינם מתחדשים כמו למשל מבצע 49 שקל של הוט מובייל שחוזר למחירי מדף של 90-100 שקל או מבצע חבר מביא חבר של גולן טלקום שבעצם מבשר על חזרה למחיר מדף של 99 שקל".

עוד מוסיפים אלפר וגלזר כי "אחוזים ספורים מבסיס הלקוחות של פרטנר וסלקום עדיין משלם מחירים גבוהים המנותקים מהמציאות של השוק. כלומר כמעט כל הלקוחות (הפרטיים) משלמים בסביבות 120 ש"ח ודרומה. מעט מאוד משלמים את מחירי 2011 שלא לדבר על מחירי 2010. המשמעות היא שברגע שהמבצעים נגמרים ומחירי המדף ברמות של כ-120 חוזרים להיות הנורמה, יש לצפות להתייצבות ואף לעלייה בממוצע ARPU".

עם זאת, אלפר וגלזר עדיין סבורים שהרבון הראשון והשני של 2013, עדיין נמצאים תחת השפעת המבצעים ויהיו קשים למדי: "למעשה, EBITDA של 2013 צפוי להיות נמוך בכ-500 מיליון לעומת 2012(!). אולם אם ההנחה שלנו נכונה ואכן מבצעים מגיעים לקיצם ואינם מתחדשים, אנו חושבים שהשוק ייתעלם מהטווח הקצר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.