הדברים שחשוב לבדוק כשמחפשים רכב חדש
מאות אלפי מכוניות חדשות עולות על כבישי ישראל מדי שנה, רבות מהן נעות בטווח מחירי הרכבים המשפחתיים.
כאשר קיים מחיר ממוצע בשוק לרכב משפחתי עם חמש דלתות ועלויות האחזקה יחסית זהות, חשוב להבין אלו מאפיינים נוספים יבטיחו שהעלות תביא לתועלת הגבוהה ביותר.
אספנו עבורכם מספר נושאים, שייסעו לכם בחיפוש אחר רכב חדש לרכישה.
עלות מול תועלת
הצבע בוהק והמותג קורץ, הפרסום מבטיח ביצועים מרשימים, הסגנון החיצוני בהחלט מוצא חן, אך האם אותו רכב חדש הוא זה שיביא לתועלת הגבוהה ביותר ביחס לעלות?
על מנת לבחון מאפיין זה חשוב להתייחס למספר נתונים:
המאפיין הראשון מתייחס לצריכת הדלק, אחד מסעיפי ההחזקה השוטפת המשמעותיים ביותר.
כאשר מחפשים רכב חדש חשוב לברר לגבי מידע בנוגע לצריכת הדלק הממוצעת של הרכב (כלומר צריכת הדלק, המתייחסת לנסיעה משולבת בין לנסיעה בעיר לנסיעה בין עירונית
מאפיין שני, מתייחס למאפייני השימוש שמשפיעים על צריכת הדלק:
כיום, רכבים חדשים רבים משווקים עם מגדישי טורבו, אשר מאפשרים צריכת דלק מבוקרת ותורמים בכך לזיהום אוויר מופחת.
כאשר מדובר ברכבים, אשר עתידים לנוע בכבישים מהירים ובתדירות גבוהה, הרי שמדובר על חיסכון של ממש בעלויות ההחזקה והתפעול של הרכב.
מאפיין שימוש נוסף נוגע לאורך החיים של בעלי הרכב:
האם נהוג לצאת לטיולים משפחתיים בתדירות גבוהה ? האם נהוג לנוע בדרכי עפר, או שמא עיקר התנועה נעשית בעיר והנסיעות בדרך כלל ממוקדות וקצרות.
בשני המקרים מדובר על שתי קטגוריות רכבים שונות שיכולות להוזיל באופן משמעותי את עלויות השימוש ולהביא לתועלת גבוהה.
ההמלצה שלנו: התאימו את הרכב לשימוש העיקרי שלכם ותוכלו לחסוך עשרות אלפי שקלים בשנת שימוש אחת.
ירידת ערך שנתית
רכבי יד ראשונה סופגים את ירידת הערך הגבוהה ביותר, כעשרים אחוזים בשנה הראשונה ולאחר מכן ירידה של עוד חמישה עשר אחוזים וכן הלאה. ישנם רכבים, אשר יספגו ירידת ערך ממשית בשנה- שנתיים הראשונות "על הכביש" אך ירידת ערך זו תבלם בשנים שלאחר מכן. את המידע הזה ניתן לקבל בלוחות להשוואת מחירי רכב יד שניה באינטרנט. מלבד החיסכון הכספי המתמשך בבלימת ירידת הערך, הרי שמדובר ברכב שקל יותר למכור אותו לאחר מכן בשוק החופשי. הנושא השני מתייחס לערך הגרט כלומר מה יהיה ערכו של הרכב בשנת הירידה מהכביש, רכבים רבים שומרים על ערך יפה ומכירתם יכולה להוות מקפצה לרכישת הרכב הבא.
איך ניתן לדעת מתי משתלם לרכוש רכב על פי ירידת ערך שנתית ממוצעת?
במקרה זה, חשוב להבין מהו משך הזמן שהרכב ישרת אתכם, אם מדובר על פרק זמן קצר יחסית של שנים בודדות, הרי שעבורכם נתון זה משמעותי וכדאי יהיה לבחור ברכב אשר יספוג ירידת ערך מתונה.
- גוגל זכתה בזיכיון לשידורי פוטבול על חשבון אפל, לא בטוח שזה מטריד את טים קוק
- למה מימון ישיר רוכשת את מגזין אוטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תכננתם לרכוש את הרכב ולהנות ממנו לפרק זמן של כעשור, הרי שעבורכם סעיף ירידת הערך זניח.
סחיר או לא סחיר?
אחד השווקים הערים ביותר בישראל הינו שוק רכבי יד שניה ודווקא הדגמים שלא מזוהים עם ציי הרכב הגדולים זוכים לעדנה. לכן בטרם בחירת רכב חדש, כדאי לבחון האם בבוא העת כשתרצו להעמיד אותו למכירה, תוכלו לקבל עליו מחיר הקרוב למחיר המחירון או אף גבוה ממנו (בהתאם לתקינות המכנית, לאבזור, מד אוץ והמרחק שהרכב גמע). רכבים אשר נשמרה לגביהם היסטוריית הטיפולים, וניתן למצוא עליהם מידע במוסכים הרשמיים ידועים כרכבים סחירים יותר. דגמי ספורט מיוחדים או מהדורות מוגבלות יזכו אף הם להתעניינות גבוהה.
רכבים שנתפשים כאמינים בעיני הצרכן נותנים "יותר" בפחות כסף, ייהנו מרמת סחירות גבוהה.
עלויות תפעול ואחזקה (מוסכים, ביטוח)
עלות הרכב היא אומנם הסכום הגבוה ביותר שתשלמו עליו, אך גם העלויות השוטפות לוקחות חלק נכבד מעוגת התקציב.
צריכת דלק חודשית ממוצעת נעה בין אלף שקלים לאלף וחמש מאות שקלים.
טיפול מקיף תקופתי לרכב (לאחר תקופת האחריות או לאחר מעבר מסכת הקילומטרים, הנמצאים תחת אחריות יצרן) עומדת על כמה אלפי שקלים.
החלפת רכיבים כמו: אגזוז, משאבת מים, רדיאטור, מנוע ואפילו גיר מתחילה מכמה מאות שקלים ועלולה להגיע גם לעשרת אלפים שקלים תלוי בסוג הרכיב ובנזק שנגרם לו.
כל זאת עוד לפני שהזכרנו את נושא התחזוקה, שמן מנוע, רחיצת הרכב ותוספות.
צילום: ChatGPTדמוגרפיה פוגשת את הכסף הגדול: Longevity נדל״ן
מה מושך את ההון הגדול לענף הדיור המוגן, מי הם השחקנים המרכזיים בתחום, אילו רשתות מובילות את השוק, ואיך כל זה משפיע על מעמד הביניים
בישראל של השנים האחרונות, תחום הדיור המוגן הפך מאפיק נדל"ני נישתי למוקד משיכה חזק עבור חברות הענק במשק וגופים מוסדיים. עם ביקושים הולכים וגדלים, תשואות יציבות, ותמיכה של מגמות דמוגרפיות ארוכות טווח, קרנות, בנקים וחברות ביטוח מתחרות על מקום בחזית הענף. מה מושך את ההון הגדול לענף? מי הם השחקנים המרכזיים? אילו רשתות מובילות את השוק? ואיך כל זה משפיע על מעמד הביניים?
מה מניע את שוק הדיור המוגן בישראל?
השקעה בדיור מוגן בישראל מתבססת על שלושה מנועי צמיחה מרכזיים: ביקוש יציב, דמוגרפיה צפויה ומודל
הכנסות רב שכבתי.
הזדקנות האוכלוסייה: לפי הדיווח של משרד הממשלה ומשרד הבריאות, בשנת 2022 כבר נמנו בישראל כ-1.2 מיליון בני 65 ומעלה שהם כ-12.4% מהאוכלוסייה והתחזיות מצביעות על גידול משמעותי עד 2035. אז צפוי מספרם להגיע ליותר מ-1.6 מיליון, כמעט 14% מהאוכלוסייה
תוחלת חיים גבוהה: כיום עומדת תוחלת החיים בישראל על כ-80.7 שנים בקרב גברים וכ-84.8 שנים בקרב נשים. נתון זה ממקם אותנו במקום גבוה יחסית, ומעיד על מגמת התארכות חיים שפועלת כיום במדינה. הביקוש למגורי איכות עם שירותי קהילה ותמיכה רפואית צפוי להמשיך ולגדול.
מודל הכנסות יציב: הרשתות פועלות בשיטה המשלבת פיקדון ראשוני (לעיתים של מאות אלפי עד מיליוני שקלים) עם דמי אחזקה חודשיים היוצרים תזרים חודשי בטוח לצד רווחי הון בשלב החתימה והאכלוס. בנוסף, שיעורי התפוסה ברשתות המובילות גבוהים גם בתקופות כלכליות מאתגרות.
רשתות הדיור המוגן המושקעות והמובילות בישראל
בישראל פועלות כ־11 רשתות גדולות ועוד עשרות קטנות, המפעילות יחד כ־93 בתי דיור מוגן עם כ־14,500 יחידות דיור.
בית בכפר – חמישה מתחמים יוקרתיים בפריסה ארצית, תפוסה של 93–95%, עם דגש על קהילה פעילה ותמיכה רפואית מותאמת. רשת בית בכפר נמצאת בתנופת התרחבות המתבטאת בפתיחת אגף חדש בכפר סבא, שמוסיף 92 יחידות דיור והעלה את מספרן הכולל במתחם ל־231. בנוסף, הרשת מצויה בשלבי תכנון ובנייה של שלושה סניפים נוספים, שצפויים להרחיב משמעותית את פריסתה הארצית בשנים הקרובות.
פאלאס (עזריאלי) – פרויקטים יוקרתיים בתל אביב, ירושלים ומודיעין, עם שירותי רפואה, תרבות ופנאי.
מגדלי הים התיכון – 1,650 יחידות פעילות, עם תכניות להתרחבות ל־2,700 יחידות.
עד 120 – קונספט יוקרתי עם מוקדי פעילות מרכזיים בגוש דן, הוד השרון וראשון לציון.
פרוטיאה – בתי דיור מוגן בסגנון כפרי־ריזורטי, עם שטחים ירוקים נרחבים ושירותים קהילתיים ייחודיים.
משען, אחוזות רובינשטיין, בית בלב, בית הזהב, נווה עמית – רשתות עם פריסה רחבה, לרוב במחירים נגישים יותר ובשירותים מותאמים לקהלים מגוונים.
מי הם המשקיעים הגדולים?
הענף הישראלי ראה בשנים האחרונות כניסה של משקיעים מגוונים- מבנקים ועד חברות ביטוח וקבוצות נדל"ן ענק:
בנק הפועלים – רכש 20% מרשת הדיור המוגן "בית בכפר" בשנת 2020 בשווי חברה של 600–750 מיליון ₪ (השקעה של כ־150 מיליון ₪), וכ- 20% מרשת "עמל ומעבר" לפי שווי של כ־1.5 מיליארד ₪.
עזריאלי - מפעילה את רשת פאלאס, הכוללת 1,142 יחידות דיור מוגן בשווי מוערך של כ־3.2 מיליארד ₪. החברה מפתחת בימים אלה פרויקטים נוספים בירושלים וראשון לציון, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, ודיווחה על עלייה של 11% בהכנסות הענפיות ורווח מגזרי של כ־52 מיליון ₪ מהדיור המוגן.
ביג מרכזי קניות - נכנסה לתחום הדיור המוגן באמצעות זכייה במכרז להקמת כ־250 יחידות בזכרון יעקב, חלק ממהלך אסטרטגי להתרחבות לעולמות נדל"ן יציבים ומניבי הכנסה.
קבוצת שפיר - רכשה את רשת "עד 120", המפעילה כ־700 יחידות דיור, ומקדמת פרויקטים חדשים.
ישראל קנדה - נכנסה לסקטור הדיור המוגן בפעם הראשונה, כאשר רכשה את נכס "מועדון נווה אביב" בכפר שמריהו בעסקת רכישה שהיקפה עמד על כ־125 מיליון ₪.
כלל ביטוח – בשותפות עם מגדלי הים התיכון, התחייבה להשקעה של 300 מיליון ₪ בהון עצמי לפרויקטים חדשים ורכישת בתי דיור מוגן קיימים, עם יכולת מינוף לפרויקטים בהיקף כולל של עד 3.3 מיליארד ₪.
- דיור מוגן יוקרתי - כמו מלון חמישה כוכבים
- "אנחנו מרוויחים פעמיים - בלי למכור את הנכס", יו"ר מגדלי הים התיכון על היתרונות בדיור המוגן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרונות ההשקעה לשכבות הביניים
כניסת החברות הגדולות והגופים המוסדיים לתחום הדיור המוגן אינה רק מהלך עסקי. היא גם מנוף משמעותי להרחבת הנגישות עבור שכבות הביניים. היקפי ההשקעה הגבוהים מאפשרים לרשתות להקים מתחמים בקנה מידה רחב, לשלב מספר רמות שירות
ומחירים, ולהציע יחידות דיור בגדלים שונים. כך, שגם מי שמחזיק בהון מוגבל יחסית יכול למצוא מענה מתאים. בנוסף, לגופים גדולים יש יכולת לנצל יתרונות לגודל: מימון זול יותר, ניהול תפעולי יעיל, ורכישת שירותים בהיקפים גדולים ולהוזיל חלק מהעלויות לדייר הסופי. במודלים
אלה, הפיקדון הראשוני מוחזר ברובו ליורשים, והדיירים בוחרים את סל השירותים שמתאים להם.
התוצאה היא שלזוגות פנסיונרים מהמעמד הביניים נפתח חלון הזדמנויות ליהנות ממגורים בסביבה מוגנת, עם שירותי בריאות וקהילה פעילה.
