הדברים שחשוב לבדוק כשמחפשים רכב חדש
מאות אלפי מכוניות חדשות עולות על כבישי ישראל מדי שנה, רבות מהן נעות בטווח מחירי הרכבים המשפחתיים.
כאשר קיים מחיר ממוצע בשוק לרכב משפחתי עם חמש דלתות ועלויות האחזקה יחסית זהות, חשוב להבין אלו מאפיינים נוספים יבטיחו שהעלות תביא לתועלת הגבוהה ביותר.
אספנו עבורכם מספר נושאים, שייסעו לכם בחיפוש אחר רכב חדש לרכישה.
עלות מול תועלת
הצבע בוהק והמותג קורץ, הפרסום מבטיח ביצועים מרשימים, הסגנון החיצוני בהחלט מוצא חן, אך האם אותו רכב חדש הוא זה שיביא לתועלת הגבוהה ביותר ביחס לעלות?
על מנת לבחון מאפיין זה חשוב להתייחס למספר נתונים:
המאפיין הראשון מתייחס לצריכת הדלק, אחד מסעיפי ההחזקה השוטפת המשמעותיים ביותר.
כאשר מחפשים רכב חדש חשוב לברר לגבי מידע בנוגע לצריכת הדלק הממוצעת של הרכב (כלומר צריכת הדלק, המתייחסת לנסיעה משולבת בין לנסיעה בעיר לנסיעה בין עירונית
מאפיין שני, מתייחס למאפייני השימוש שמשפיעים על צריכת הדלק:
כיום, רכבים חדשים רבים משווקים עם מגדישי טורבו, אשר מאפשרים צריכת דלק מבוקרת ותורמים בכך לזיהום אוויר מופחת.
כאשר מדובר ברכבים, אשר עתידים לנוע בכבישים מהירים ובתדירות גבוהה, הרי שמדובר על חיסכון של ממש בעלויות ההחזקה והתפעול של הרכב.
מאפיין שימוש נוסף נוגע לאורך החיים של בעלי הרכב:
האם נהוג לצאת לטיולים משפחתיים בתדירות גבוהה ? האם נהוג לנוע בדרכי עפר, או שמא עיקר התנועה נעשית בעיר והנסיעות בדרך כלל ממוקדות וקצרות.
בשני המקרים מדובר על שתי קטגוריות רכבים שונות שיכולות להוזיל באופן משמעותי את עלויות השימוש ולהביא לתועלת גבוהה.
ההמלצה שלנו: התאימו את הרכב לשימוש העיקרי שלכם ותוכלו לחסוך עשרות אלפי שקלים בשנת שימוש אחת.
ירידת ערך שנתית
רכבי יד ראשונה סופגים את ירידת הערך הגבוהה ביותר, כעשרים אחוזים בשנה הראשונה ולאחר מכן ירידה של עוד חמישה עשר אחוזים וכן הלאה. ישנם רכבים, אשר יספגו ירידת ערך ממשית בשנה- שנתיים הראשונות "על הכביש" אך ירידת ערך זו תבלם בשנים שלאחר מכן. את המידע הזה ניתן לקבל בלוחות להשוואת מחירי רכב יד שניה באינטרנט. מלבד החיסכון הכספי המתמשך בבלימת ירידת הערך, הרי שמדובר ברכב שקל יותר למכור אותו לאחר מכן בשוק החופשי. הנושא השני מתייחס לערך הגרט כלומר מה יהיה ערכו של הרכב בשנת הירידה מהכביש, רכבים רבים שומרים על ערך יפה ומכירתם יכולה להוות מקפצה לרכישת הרכב הבא.
איך ניתן לדעת מתי משתלם לרכוש רכב על פי ירידת ערך שנתית ממוצעת?
במקרה זה, חשוב להבין מהו משך הזמן שהרכב ישרת אתכם, אם מדובר על פרק זמן קצר יחסית של שנים בודדות, הרי שעבורכם נתון זה משמעותי וכדאי יהיה לבחור ברכב אשר יספוג ירידת ערך מתונה.
- גוגל זכתה בזיכיון לשידורי פוטבול על חשבון אפל, לא בטוח שזה מטריד את טים קוק
- למה מימון ישיר רוכשת את מגזין אוטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תכננתם לרכוש את הרכב ולהנות ממנו לפרק זמן של כעשור, הרי שעבורכם סעיף ירידת הערך זניח.
סחיר או לא סחיר?
אחד השווקים הערים ביותר בישראל הינו שוק רכבי יד שניה ודווקא הדגמים שלא מזוהים עם ציי הרכב הגדולים זוכים לעדנה. לכן בטרם בחירת רכב חדש, כדאי לבחון האם בבוא העת כשתרצו להעמיד אותו למכירה, תוכלו לקבל עליו מחיר הקרוב למחיר המחירון או אף גבוה ממנו (בהתאם לתקינות המכנית, לאבזור, מד אוץ והמרחק שהרכב גמע). רכבים אשר נשמרה לגביהם היסטוריית הטיפולים, וניתן למצוא עליהם מידע במוסכים הרשמיים ידועים כרכבים סחירים יותר. דגמי ספורט מיוחדים או מהדורות מוגבלות יזכו אף הם להתעניינות גבוהה.
רכבים שנתפשים כאמינים בעיני הצרכן נותנים "יותר" בפחות כסף, ייהנו מרמת סחירות גבוהה.
עלויות תפעול ואחזקה (מוסכים, ביטוח)
עלות הרכב היא אומנם הסכום הגבוה ביותר שתשלמו עליו, אך גם העלויות השוטפות לוקחות חלק נכבד מעוגת התקציב.
צריכת דלק חודשית ממוצעת נעה בין אלף שקלים לאלף וחמש מאות שקלים.
טיפול מקיף תקופתי לרכב (לאחר תקופת האחריות או לאחר מעבר מסכת הקילומטרים, הנמצאים תחת אחריות יצרן) עומדת על כמה אלפי שקלים.
החלפת רכיבים כמו: אגזוז, משאבת מים, רדיאטור, מנוע ואפילו גיר מתחילה מכמה מאות שקלים ועלולה להגיע גם לעשרת אלפים שקלים תלוי בסוג הרכיב ובנזק שנגרם לו.
כל זאת עוד לפני שהזכרנו את נושא התחזוקה, שמן מנוע, רחיצת הרכב ותוספות.
אופיר לוינגר. צילום: יח"צמדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?
בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר
רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה.
אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו.
לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.
כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- 34 מיליון דולר: מישורים מוכרת מרכז קניות בצפון קרוליינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
