סטטיק בקמפיין לפרטנר
צילום: אוהד רומנו
ניתוח

סיבים, טלוויזיה רזה וייצוב מחירי הסלולר: מאחורי דוחות פרטנר

עם כמעט רבע מיליון לקוחות לתשתית הסיבים האופטיים, מחיקת מנויים לא משלמים ופתיחת הסכמי תוכן כדי להפחית בהפסדי הטלוויזיה, פרטנר רואה עצמה יותר ויותר כחברת תשתיות. ניתוח
אלכסנדר כץ | (1)

פרטנר 0.34% הופכת יותר ויותר לחברת שירותים ותשתיות, עם דגש על תשתיות, ורואה עצמה כמתחרה ישירה מול בזק הוותיקה ו-HOT הצעירה יותר בתחום התשתיות כמובן. על פי הדוחות שפרסמה אתמול, תשתית הסיבים האופטיים שלה מגיעים כבר ל-740 אלף בתים שפוטנציאלית יכולים להתחבר לשירותיה, ו-225 אלף כבר עשו כן. עד סוף השנה בחברה מקווים להגיע למיליון בתים שיוכלו להתחבר.

כחלק מהדגש על התשתיות, בחברה הפכו דיסקט בכל הנוגע לשירות הטלוויזיה שלה, אותו השיקו ברוב הדר ופאר ב-2017. בשנים הראשונות היא לא רק הייתה פלטפורמה, אלא גם בסיס לחבילות תוכן שהלכו והתנפחו. בתעשייה מדגישים כי בפרטנר נורא מאד התלהבו מהמשחק החדש הזה, להפוך פתאום ל-HOT ולהגדיל יותר ויותר את חבילת התוכן שהוצעה ללקוחות.

אבל השנה בחברה החליטו לחזור לבייסיק עם פלטפורמה זולה מאד, שלא ברור בשלב זה מה יהיה מחירה, אבל הלקוח יחליט מה הוא רוצה לשלב בה. לחברה כבר הסכמים עם עם NETFLIX ועם AMAZON . נכון, עם נטפליקס החברה קצת התפרעה (הבנדלינג עם חברת הסטרימינג האמריקאית, א"כ), אבל מדובר היה בתקופת השקת שירות הטלוויזיה לפני כמעט חמש שנים, והיו חייבים לבוא עם משהו ביד ללקוחות. עם אמזון ההסכם כבר הרבה יותר סולידי. על WALT DISNEY החליטו בפרנטר לוותר. 

כשדיסני בחנה את כניסתה לישראל, היא נפגשה עם חברות תקשורת שונות שעוסקות בעולמות הטלוויזיה. עם פרטנר התקיימה פגישה אחת אולם הקשר לא המשיך בשל דרישת התשלום הגבוהה מצידה של ענקית הבידור האמריקאית עבור שיתוף הפעולה. בסופו של דבר, חתמה דיסני עם yes במסגרתו תשלם החברה הישראלית לא פחות מ-150 מיליון שקל לשלוש שנים עבור החדרת השירות לישראל. בפרטנר לא היו יכולים לעמוד אפילו בשליש מכך. הרי לא מדובר ב-yes עם 600 אלף לקוחות, ועל השירות היא לא גובה 200 שקל דמי מנוי לחודש, ולכן ידעו שם שאי-אפשר לקפוץ מעל הפופיק.

ההחלטה לוותר על דיסני היא חלק מהאסטרטגיה של פרטנר לחזור לפורמט המקורי - פלטפורמה זולה שהלקוח מרכיב עליה את החבילות שהוא מעוניין בהן, ולגבות עמלות נמוכות על הרכבת חבילות תוכן נוספות לבסיס שפרטנר תספק. למשל, מדוע לא לאפשר לאפליקציית סטינג TV של yes? בפרטנר היו רוצים לראות אפליקציות כאלה וגם אחרות על הפלטפורמה שלהם.  

בנוסף בחברה פעלו לצמצם את ההפסדים בנישה הזו, בין היתר על ידי העלאת מחירי חבילות בצורה מתונה, מחיקת 21 אלף לקוחות - שלא יצרו הכנסה לחברה. כמו כן פרטנר פתחה הסכמים עם ספקי התוכן בתחומי הלייף סטייל, הספורט, הערוצים הזרים ועוד. לא בכל המקרים הצליחה החברה להפחית את הסכומים, ולא מן הנמנע שבמסגרת אותה החלטה להפוך את פרטנר TV לרזה יותר, חלק מההסכמים גם יבוטלו במועדי היציאה הבאים.

אז פרטנר חזרה לבסיס - ספק תשתיות, בשוק שמתגבש לקבוצות, למשל מיזם הסטרימינג של קשת ו-RGE בשם FREETV, אליו ייתכן וישולבו חברות נוספות. בשנים האחרונות אהבו לדבר על טריפלים, למדוד כמה לקוחות טריפל וטלוויזיה יש לכל חברה, אבל זה הולך ומשתנה. אם הפייבר עולה 80 או 90 שקלים, הלקוח יחליט איזה ספק הוא רוצה. השוק מנסה להתגבש לקבוצות, ומסתכל קדימה - הסטטוס קוו עומד להשתנות בחמש או שש השנים הקרובות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עוד בשורה היא בתחום הסלולר, עם שמירה על יציבות בהכנסה ממנוי (ARPU) של 48 שקלים בממוצע בחודש, שחיקה של 6% ביחס לשנת 2020 – אז הסכום עמד על 51 שקלים. החברה הפחיתה את שיעור הנטישה שלה, והגדילה את מספר המנויים ב-187 אלף לכדי 3.02 מיליון, עם נתח בשוק הסלולרי שמוערך ב-28%. במצב השוק הנוכחי, לא נראה כנראה יותר מחירי רצפה בתחום הסלולר. זה לא אומר שהמחיר יתחיל לטפס, אבל הוא כנראה יפסיק לרדת. האם זה אומר גם שנראה את הסוף למצב בו חברות קטנות מנסות לרכוש לקוחות במחירי הפסד במחיר המנוי החודשי, רק כדי למכור את אותם לקוחות לחברות הגדולות? כנראה שגם העידן הזה עומד לחלוף לו.

במצב בו מחיר הסלולר בישראל הוא מהנמוכים בעולם, הלקוחות נפגעים. למה נפגעים כשהמחירים נמוכים? כי נכון שזה נחמד לשלם 30 שקל לחודש (זוכרים שפעם שילמנו 200 שקל ויותר לחודש?), אבל רק 30% מהמדינה מכוסה ב-5G וגם הוא לא באיכות הטובה ביותר. אם מחיר הסלולר היה 50 שקלים ולא 30 למשל, רמת השירות הייתה משתנה בצורה דרמטית.

על פי הערכות בשוק, רק כ-10% ממנויי הסלולר מחזיקים בטלפונים דור חמש, למרות הפריסה ההולכת וגדלה בישראל. שירותי דור חמש יקרים יותר מהדור הרביעי, ובחברות הסלולר היו רוצים לחזור למצב שהיה בעבר, בו יכלו להציע חבילות סלולר + מכשיר נייד, כדי לממן את הדור החמישי. שבפרטנר בינדלנו (להכניס לחשבונית אחת מספר שירותים, א"כ) לחשבונית אחת, הם מימנו את האפשרות לרכוש את הטלפון. כעת השוק נמצא בעיצומה של מהפכת הדור החמישי שילך איתנו 15 שנה קדימה. אם חברות הסלולר רוצות לתת שירות ולמכור את המכשיר, מה הבעיה בעצם - תוהים בשוק התקשורת? "הרי לא לאפשר את השירות הזה דופק את הלקוח", אומר גורם בתעשייה.

.

.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    וואלה הכל מושלם, אם רק היה להם שירות טוב (ל"ת)
    דוד 01/03/2022 12:02
    הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.