אלדד יניב ורונן צור
צילום: אלכסנדר כץ

הגענו לתחתית? הבחירות הבאות יהיה הרבה יותר מלוכלכות

כך העריכו יועצי התקשורת נילי רייכמן ורונן צור בפאנל בפסטיבל שובר מסך. אבישי עברי, שהיה בקמפיין הליכוד: "כולם לכלכו את הידיים בבחירות"
אלכסנדר כץ | (3)

מארגני פסטיבל שובר מסך של מכללת עמק יזרעאל, לא יכלו לפלל לטיימינג טוב יותר, עם קיומו של פאנל "לכלכתי ניצחתי" על הקמפיינים בבחירות האחרונות, בדיוק ביום בו הכנסת עשויה להתפזר, ולצאת לבחירות חדשות.

 

בפאנל השתתפו אישים שלקחו חלק בקמפיין כחול לבן והליכוד. מדובר ברונן צור, מי שהיה הקמפיינר של מפלגתו של בני גנץ, ובהמשך בצוות הקמפיין של כחול לבן; אבישי עברי – שהיה בדיגיטל של הליכוד ו"כיכב" עם סרטון החללים השנוי במחלוקת; נילי רייכמן – שהייתה דוברת הליכוד ודוברת קמפיין יש עתיד בעבר; רוני אפלבוים – שמלווה קמפיינים במשך יותר מ-20 שנה; העיתונאי ומגיש הצינור גיא לרר; ומנחה הפאנל – איש ידיעות אחרונות רענן שקד.

 

כבר מההתחלה הייתה הסכמה בקרב רוב חברי הפאנל, כי הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו הלכו עד הסוף כדי לנצח את הבחירות, בעוד שכחול לבן עם בני גנץ ויאיר לפיד, היו הרבה יותר עדינים. "נתניהו יורד ביום הבחירות ב-17:00 אחר הצהריים לחוף הים של נתניה, שולף אנשים מהים ושולח אותם להצביע. אחר כך הולך לשוק ומתמרץ אנשים", אומרת רייכמן, "מאידך, בני גנץ יושב בגני התערוכה ומתראיין איך הוא כבר ניצח את הבחירות". אפלבוים מוסיף: "נתניהו מתאבד על כל קול. כחול לבד צריכים פשוט להתאבד על זה".

 

עברי עוקץ את כחול לבן: "היא לא ממש מפלגה, אלא פרויקט אד-הוק להפיל את ביבי. כשאתה בונה קמפיין, חשוב לדעת מה המוצר שלך, ואצלם הוא כבר מתחיל מעמדת נחיתות".

 

שקד שאל את חברי הפאנל אם יש מקום לקמפיין פוזיטיבי, "במציאות שבה אנשים, 2 פרחחים, שרוליק איינהורן, יונתן אוריך ואתם יודעים מה, אפילו יאיר נתניהו, יכו מתחת לחגורה?"

 

צור: "זו שאלה אם צריך לעשות זאת. כשהתחלנו את הקמפיין, הוא לא היה פוזיטיבי או נגטיבי טהור. הנאום הראשון של גנץ היה נטרלי. זה טיבם של קמפיינים, ומי שמצפה לפוזיטיבי או נגטיבי, זה עניין של תמהיל. מי שיעשה או את זה או את זה , ייכשל. הייתה מחלוקת אחרי המיזוג (בין לפיד לגנץ, א"כ), כשלפיד הגדיר את הקמפיין כפוזיטיבי טהור, ואני התנגדתי. אגב, מי שאומר שהוא סומך על שיקול הדעת של הציבור, טועה".

 

אפלבוים: :"גם כחול לבן וכל מי שהיה בצד השמאלי, מאיזשהו מקום נראה היה שלא נעים לו, ובימין פשוט הולכים עד הסוף. השמאל הולך קמפיין פוזיטיבי וזה לא עובד. אני אומר את זה בסבל, אבל זה לא עובד".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

רייכמן: "כשאתה לא רץ על הכרטיס הגדול (הקרב על ראשות ממשלה, א"כ), אתה יכול לנהל קמפיין פוזיטיבי, כמו קמפיין יש עתיד. כן, בקמפיין של ראשות ממשלה וכן כשיש כוחות נגדך שלא בוחלים בלכלכך, אתה לא יכול לנהל קמפיין פוזיטיבי".

 

צור: "גם בקמפיין הליכוד היה תמהיל של פוזיטיבי ונגטיבי. כן, תחילת הקמפיין שלנו היה מאד ארסי, כמו שצריך להיות. הציבור הישראלי אוהב לראות שיש לו מנהיג שאוהב לשים את הידיים בבוץ - והנאום הראשון של גנץ היה ארסי".

 

עברי: "2 הצדדים נלחמו מלוכלך. אני לא זוכר אף מערכת בחירות מאז שהתחלתי להתעניין בהן בבחירות 1984, שמועמד קורא למועמד אחר בוגד".

 

בשלב זה הפאנל מזדעק וטוען כי גנץ לא כינה את נתניהו בוגד. לרר בודק את הנושא בגוגל, ואומר כי גנץ ענה על שאלה בתשובה כי פרשת הצוללות עשויה לגבול בבגידה, אולם הדברין אינם מכוונים לנתניהו.

 

עברי ממשיך בדבריו: "בוא ניפטר מהאקסיומה שהיו פה רעים נגד טובים. זה אקסיומה מאד מקובלת במקומות מסוימים. המגרש שווה וכולם לכלכלו את הידיים. יש פה עניין של מערכות שבסופו של דבר יוצרות דינמיקה משל עצמן, כמו תקשורת וקמפיינים. זו הסיבה שאישה שעל פניו עושה רושם לא מאד יציב (הכוונה ככל הנראה לנאווה רון ג'קובס, שטענה כי גנץ הטריד אותה מינית לפני כ-40 שנה, א"כ) מגיעה לראש מהדורות החדשות. לעיתונאים הגונים כמו לרר קשה להתמודד עם דברים כאלה, ואני מבין את זה".

 

אפלבוים: "אתם (ופונה לעברי, א"כ) הייתם הרעים בסיפור. אתם הלכתם עד הסוף, וכחול לבן לא".

 

 

מכונות של גירויים

 

 

בפאנל החלו לעסוק בכמויות הבלתי נגמרות של תוכן דיגיטלי ו-ויראלי שיוצר לרשתות החברתיות. שקד תהה אם בכלל מצליחים לזכור משהו מכל התוכן הזה. "הרשתות הפכו את כולנו למכונות לייצור גירויים. אנשים כל הזמן צורכים גירויים", אומר צור, "גם אתם בתכניות שלכם, מגיעים לערב עם ערימת גירויים. אז נכון, חלק יצליחו יותר וחלק פחות, אבל המטרה היא כל הזמן לייצר גירויים".

 

רייכמן: "אבל אז יש הרבה מקום לנפילה עם כל כמות הסרטונים האלה. הנה, במהלך הבחירות נפל טיל בשרון והרס בית, ואין לזה שום השפעה על הבחירות".

 

צור: "הייתה החלטה אצלנו בקמפיין לא להתייחס לסוגיות ביטחון, ולדעתי זו הייתה טעות פטאלית. אבל החליט מי שהחליט לא לעסוק בזה", אמר בחוסר שביעות רצון שבהחלט לא הוסתר מהקהל.

 

שקד: האם קמפיינים תפקידם להציף דברים אמיתיים?

 

עברי: "זה מאד נוסטלגי מה שאתה אומר. בבחירות 2003, עמרם מצנע עם קמפיין שגרס שיש לפנות 3 התנחלויות ברצועת עזה. אריק שרון מנגד עם המשפט 'דין מצרים כדין תל אביב'. והנה, שנתיים לאחר מכן, ולאחר ששרון הביס את מצנע, הוא מפנה את גוש קטיף ורצועת עזה. אז הנה, זה קמפיין אידיאולוגי של דברים אמיתיים".

 

אפלבוים: "הייתי בקמפיין של מצנע ב-2003. בקמפיינים של 2 קצוות: אני ראש ממשלה והכל נהדר, ואם רק אפסיד, יהיה פה גרוע וואה וואה וואה. ומנגד, אנחנו באופוזיציה, ואם ננצח – תהיה פה תקווה ונהדר. אבל בסופו של דבר הפחד מנצח לצערי. אין מקום לתקווה בקמפיין.

 

שקד: היה גיים צ'נג'ר בבחירות האחרונות, בסגנון הערבים נוהרים?

 

עברי: "לדעתי לא. ובכללף אני סקפטי מאד לגבי האפקטיביות של קמפיינים להשפיע על המצביעים".

 

רייכמן: "לא יהיו שום גבולות במערכת הבחירות. נתניהו היה חייב להילחם בבחירות האחרונות, והוא יבוא באותו מוד גם בבחירות הקרובות. מי שבא מולו, יצטרך להגיע גם הוא באותו מצב".

 

צור: "בחלק מהמקרים הליכוד השתמש בשיטת 'מחלחל ומתנצל' (מפיץ מידע, מתנצל עליו, ובנתיים מרוויח מעצם הדיון עליו, ההכחשות אודותיו ועוד, א"כ). נילי צודקת, מי שיבוא ויוביל את המפלגות הגדולות לראשות ממשלה בבחירות הבאות, יצטרך לבוא עם הבנה שאם הוא לובש כפפות – הן מקשמיר או משי – שפשוט לא ייכנס לזירה הזאת כי אז הוא פוגע באפשרות לנצח".

 

  

מה היה הקמפיין המביך של בחירות 2019?

 

 

שקד: מה היה הקמפיין הכי מביך בבחירות?

 

עברי: "של בנט, היה ממש מביך".

 

רייכמן: "בזמן הבחירות, אז לגמרי מסכימה עם עברי. אבל היום - אני בעיקר מסתכלת על הקמפיין של משה כחלון עם מנחם בגין ויש שופטים בירושלים, ומה שקרה אתמול בערב... (מתכוונת למיזוג עם הליכוד, א"כ)".

 

לרר: "היו אלמנטים בקמפיין של כחול לבן שהיו מביכים, אבל הבלבול במסרים לפחות באגף הוויראלי בלט מעל ומעבר לכל ספק. היו כמה סרטונים, משאל רחוב בתל אביב, סטראוטיפים של שנות ה-60 וקלישאות שכבר לא משתמשים בהם. הגדולה של הליכוד ושל נתניהו זה להיות השולטים הגדולים לאורך שנים, ולהתנהג כמו האנדר-דוג. ואילו בכחול לבן, שצריכים להילחם עם ידיים חשופות, הרי הם האופוזיציה, מתנהגים בממלכתיות כמו מפלגת שלטון". 

 

אפלבוים: "רגע מביך זה משה פייגלין עם המסז' ברגליים, וכמובן שיר הפרידה של בנט ושקד מבג"צ, אבל יום אחרי הציבור נפרד מהם".

 

רונן צור: "מסכים עם כולם. קמפיין הימין החדש של בנט ושקד נתקל בבעיה בזיהוי קהל היעד, הם לא רצו לתקוף אף אחד, רצו להיות ממלכתיים, ובשלב המצוק - מישהו אמר להם להיות מעניינים, ואז יצא סרטון הבושם 'פאשיזם', ויצר שיח בינ"ל. הם נסחפו עם הדחקה, ובסוף זה הטביע אותם. אני נגד קמפיין דחקות, יש לו קטע של להטביע את המועמד בתוך הדחקה".

 

רייכמן: "מי שעשה קמפיין טוב זו ש"ס, שחיבקה חיבוק דב את נתניהו. הקמפיין היה מדויק לקהל היעד שהוא מכוון אליו, וצפה את הבאות. מ-4 מנדטים הם זינקו בימים האחרונים ל-8 מנדטים בקלפי".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שום להטוט של פירסומאי לא יכפה על עליבותו של ביבי (ל"ת)
    עידן 31/05/2019 00:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שני 30/05/2019 14:32
    הגב לתגובה זו
    אם היועצים לא ילכו לא יהיה לכלוך ושקרים
  • 1.
    אבישי עברי המלוכלך עדיף שיסתום את הפה. עלוב נפש (ל"ת)
    ענת 29/05/2019 15:33
    הגב לתגובה זו
יונית לוי
צילום: אלי דסה עבור חדשות 12

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות

מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש. 



מהדורות חדשות נוספות 

המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים. 

במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים. 

בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים. 

במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד. 

אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.