המלצות שחם עוברות לביצוע: הזכייניות ידרשו לפרט למי מכרו את זמן הפרסום
לפני כחודש וחצי נדחתה עתירת חברת המדיה יוניברסל מקאן לצו זמני מבג"צ, לעיכוב המלצות ועדת שחם. כעת, ללא מכשולים נראים לעין, המלצות הוועדה שהסעירה את שוק הפרסום עוברות לשלב הביצוע.
במכתב שהעבירה ביום חמישי האחרון לזכייניות הטלוויזיה, הנחתה אותן הנהלת הרשות השנייה, כי החל מ-1 ביולי ידרשו להעביר לידה דיווח יומי על פי פורמט קבוע, המפרט את רכישת זמן הפרסום על פי חלוקה לחברות רכש מדיה.
ההנחיה מהווה יישום של המלצות ועדת שחם לבחינת תחום שידורי הטלוויזיה והחלטת מועצת הרשות השנייה לפיה יוטל רף מקסימלי של רכישת 25% מזמן הפרסום בשעות הפריים טיים ומחוצה להן על ידי כל חברת רכש מדיה. הנחיה זו שונה מהחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים דייויד גילה שקבע כי תקרת רכש המדיה תעמוד על 25% לחברת מדיה, אך בשעות הפריים-טיים בלבד. בתחרות הקשוחה שבין חברות המדיה (יוניברסל, יוניון, מדיה-קום, TMF, זניט) שיטת גילה, למרות הגבלה מסוימת, היא הרע במיעוטו עבור יוניברסל שמחזיקה בנתח השוק הגבוה ביותר. עם זאת, שיטת שחם לפיה פועלת הרשות השנייה מדברת על 25% מסך הפרסום הכולל - החלטה שכנגדה יצאה יוניברסל למלחמה.
לדברי הרשות השנייה, "המהלך נועד כדי למנוע יצירת כוח שוק של חברות רכש המדיה אל מול זכייניות הטלוויזיה, שהינן בעלות מבנה הכנסות קשיח שכן בסיס הכנסותיהן מושתת על מכירת פרסום".
- בוקר טוב לרשות להגנת הצרכן ולנגיד בנק ישראל - איפה הייתם עד היום?
- השלב הבא בקריסת מטומי: מחזיקי האג"ח ימנו עו"ד מטעמם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שי באב"ד, מנכ"ל הרשות השנייה: "זהו צעד חשוב נוסף בהסדרה הכלכלית של זכייני הטלוויזיה המסחרית בישראל, אשר מבוצע בעת הזו בעקבות בדיקה מקיפה שערכה הרשות השנייה באמצעות וועדת שחם. אנו מאמינים כי יישום המדיניות החדשה תשפר את מצבן הכלכלי של הזכייניות בטווח הארוך, מה שבתקווה יאפשר תוכן שידורים טוב ואיכותי יותר לטובת ציבור הצופים בישראל".
יעקב שחם, יו"ר הוועדה לבחינת שידורי טלוויזיה וחבר מועצת הרשות השנייה: "יישום מסקנות הוועדה בראשותי אשר דנה ובחנה את נושא רכש המדיה לעומק, יביא כבר בשלב הראשון לגידול בהכנסות הזכייניות ולשיפור מצבן הכלכלי ויתרום בטווח הארוך לטיוב המסך והגדלת המחויבות של הזכיין לתוכן איכותי. לשם המחשה ניתן לראות, כי שיפור בהכנסות בחודשים האחרונים אצל אחת הזכייניות הביא באופן ישיר לגידול בהשקעה בסוגה עלית".
- 1.חרטא.מקאן יקנו דרך חברות הבת שלהם... (ל"ת)אמיר 30/06/2014 14:54הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
חיים לוינסון (צילום מסך)כמה עולה לקנות עיתונאי?
הפרשן המדיני של "הארץ", חיים לוינסון, פוטר לאחר שהתברר שקיבל כ-200 אלף שקלים מחברת יועץ תקשורת בחקירת "קטאר-גייט" - מבלי לגלות זאת לקוראים. לוינסון דיווח לפני הודעת "הארץ" כי הוא עוזב. בעיתון רצו להדגיש כי פוטר וסיפרו את הסיבה - ואז לוינסון אמר שעבד במקביל בעוד עבודות באישור של העיתון; האם קנו את העיתונאי?
עיתון "הארץ" הודיע על סיום דרכו של הפרשן המדיני חיים לוינסון, לאחר שנחשף כי קיבל תשלומים בהיקף של כ-200 אלף שקלים מחברת "פרספשן" שבבעלות היועץ האסטרטגי שרוליק איינהורן. העניין, שפרץ כמה שעות לאחר פוסט פרידה שפרסם לוינסון עצמו, מעלה הרבה שאלות עקרוניות על קשר בין עיתונאים לנטשאי הסיקור שלהם, וגם על ההתנהלות של לוינסון בכל השנים האלו ואפילו ביום פיטוריו - הוא רץ להודיע שהוא פורש, אבל הוא פוטר? גם ביום העזיבה הוא רצה להימנע מלספר על הפשלה הענקית? איך נאמין לו אם הוא משקר פעמיים - השקר השני: הניסיון להסתיר את השקר הראשון חמור בפני עצמו.
בכל מקרה, בעוד "הארץ" מציג את ההחלטה כצעד להגנת אמון הקוראים, לוינסון טוען שפעל בשקיפות מול מערכתו והודה בהמשך בטעותו בחוסר גילוי נאות מלא. הסיפור, שמשתרע על פני חמש שנים הוא נורת אזהרה לתחום העיתונות - דנה וויס, קרן מרציאנו ועשרות עיתונאים בכירים משני הצדדים מקבלים כסף גדול על הנחיית כנסים, כתיבה ועוד. כסף קונה עיתונאים גם אם הם חושבים שלא. כשאתה מקבל מאות אלפי שקלים מגוף מסוים, אתה כבר לא יכול להיות אובייקטיבי לגביו.
לוינסון יכול להגיד עוד שנים שהוא באמת חושב שאיינהורן ששילם לו הוא זכאי, ויכול להיות שהוא באמת מאמין בזה, אבל אין לו את הזכות לדבר על זה אם הוא מקבל אלפי שקלים מאיינהורן.
חיים לוינסון, בן 41, הצטרף ל"הארץ" ב-2008, בתחילה ככתב שטחים ולאחר מכן ככתב פוליטי, בעל טור בגלריה ופרשן מדיני. לוינסון ידוע בביקורת על הממשלה הנוכחית, תמיכה בדמוקרטיה מערבית והגנה על ערכי שמאל-מרכז. בפוסט הפרידה שפרסם תיאר את 17 שנותיו בעיתון כ"עיטור הגבורה על החזה". עם זאת, הפוסט הזה, שכלל הודאה בשחיקה אישית, נכתב כמה שעות לפני החשיפה, והפך במהרה לבדיחה ולעג - "פוטרת ואתה מוכר לנו שאתה גיבור"
שרוליק איינהורן הוא יועץ תקשורת ופוליטיקה ותיק, שמנהל קמפיינים בינלאומיים ומקומיים. חברת "פרספשן" שלו, המתמחה באסטרטגיות השפעה על דעת קהל, עומדת במרכז פרשת "קטאר-גייט", חקירה משטרתית שחשפה חשד לקבלת מימון מקטאר לניהול קמפיינים נגד ישראל. איינהורן נחקר בחשד להדלפת מסמכים רגישים. לוינסון, שמתח ביקורת חריפה על החקירה עצמה, הביע תמיכה פומבית באיינהורן, מבלי לחשוף את הקשר הכלכלי ביניהם.
