שובר מסך 2014
צילום: אלכסנדר כץ
פסטיבל שובר מסך

מוטי קירשנבאום: "רמסנו את הגבולות, מראיינים אנס, לוחצים על נאנסת"

כך אמר בפאנל על בידוריזציה בחדשות בפסטיבל שובר מסך. נויבך: "יושבים עורכים בכירים שחושבים שאין בעיה לשדר ראיון עם בנות 12 שהוטרדו מינית"

מהדורות החדשות הפכו לבידוריזציה, הן שטוחות ומוזנות - זו פחות או יותר השורה התחתונה בפאנל צהוב זה השחור החדש הבוקר (יום ג') בפסטיבל שובר מסך של מכללת עמק יזרעאל.

מנחת הפאנל, קרן נויבך מרשת ב' של קול ישראל, אמרה בפתיחה כי "התקשורת הישראלית נמצאת באחת מנקודות המשבר הגדולים שלה. בשנים האחרונות נכנס בידוריזציה, יש השטחה והזניה של מה שאנחנו רואים בטלוויזיה. מה שקרה במהדורות החדשות זה מה שקרה בציבוריות הישראלית. העובדה שידיעות אחרונות שם בעמוד הראשון שלו אישה שבלעה מברשת שיניים וראיונות עם קטינים שמעורבים במעשיים מיניים, מוכיחה את זה. יושבים עורכים בכירים ומכובדים, שמפעילים שיקול דעת וחושבים שאין בעיה לשדר ראיונות עם בנות 12 שהוטרדו מינית".

בשלב זה ביקרה נויבך את הפיכתן של המהדורות למעין גרסת חדשות של 'ערב טוב עם גיא פינס'. "פינס עושה תכנית מצוינת, אבל היא לא צריכה להיות משודרת ב-19:00. ילדים לא צריכים לראות את זה, חזה מפוקסל".

מוטי קירשנבאום, שמגיש את לונדון וקירנשבאום בערוץ 10, ובעבר מנכ"ל רשות השידור, ביקר את הערוץ בו הוא עובד: "הייתה מחשבה שלא הוכיחה את עצמה, לשים תכנית - 'גיא פינס או כל דבר אחר, כדי לסייע למהדורת החדשות המרכזית. הרייטינג בחדשות כתוצאה מכך, לא המריא, זה לא קרה. לתכנית שלנו זה דווקא עשה טוב, כי נעשתה מעין הפרדה בין התכנית לבין החדשות, שלעיתים אנחנו עוסקים באותם נושאים, בתכנית עם גוון אחר".

לקירשנבאום ביקורת על התנהלות העיתונות בשנים האחרונות: "הבעיה היא לא הצהוב, אלא הוולגריזציה. רמסנו את כל הגבולות, חצינו את כל הגדרות שעצרו אותנו מוולגריזציה - לראיין אנס, ללחוץ על נאנסת, לראיין בני משפחה שבן המשפחה מת באותו בוקר, הנוכחות של התקשורת בלוויות עם המצלמות, כל הסיפור של חיילים בוכים, זה התפתח עם התקשורת שחדרה לקודש הקודשים של הקבורה ושל המוות, ופתאום התחלת לראות שהמצלמות לא מחפשות דרמה, אלא את הטלנובלה, למצוץ את האירוע עד הסוף. אתה רומס את הדרך שלך".

שלום קיטל, לשעבר מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2, אמר כי "יש כמה תופעות שאני לא אוהב במהדורות החדשות - הוולגריזציה, השיח במהדורות שדומה לשיח של יציע העיתונות, אבל להציג את המהדורות כמי שמתעסקות רק בבידור, זה לא מדויק".

איש הטלוויזיה רוגל אלפר אמר במהלך הכנס, כי מהדורת החדשות שעוסקת רק בחדשות, אינה יכולה להתקיים היום. "תעביר את המהדורה לשעה 18:00, ותראה", אמר אלפר, כשהוא מתכוון לכך שבשל שעת הפריים-טיים של המהדורות, חייבים להופכן ליותר ויותר בידוריות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"מה שאומר רוגל (אלפר, א"כ) זה שהעיתונות שאתה עשית, היא עיתונות שלא יכולה להתקיים בפריים טיים", פנתה נויבך לח"כ מיקי רוזנטל, לשעבר סגן עורך 'ידיעות אחרונות' ולשעבר מאנשי המקור בערוץ 10. "האם אתה נאבק על האוזן והעין של המאזין שלך? אתה מרגיש שאתה מסוגל לעשות את זה"?

"מהרגע שהעיתונות הפכה למסחרית ברובה, אנחנו מתגעגעים למשהו שכבר לא קיים", ענה רוזנטל, "בעבר היה אתוס עיתונאי והשיווק היה פחות נפוץ, והיו גם שיקולים עיתונאיים, אבל עדיין קיים אתוס עיתונאי פה ושם, ויש מגמה של וולגריזציה, והכל תחת איזשהו קמפיין של שיווק שיווק שיווק. עיתונות אמיתית היא זו שמנסה להגיד דברים שהציבור לא רוצה לשמוע, כל השאר זה יחסי ציבור. פחות ופחות מפעילים היום את הכלים העיתונאיים, ויותר את הכלים השיווקיים. צריך לשאול מאיפה הציבור יקבל את הדיון שחשוב לחייך".

קירשנבאום אמר: "התמונה לא שחורה לגבי התקשורת. מה שמטריד אותי, זה שעברנו את כל הגבולות האלה של וולגריזציה שמשפיעות מאד על החברה". על כך אמר אלפר: "הוולגריזציה התחילה בראיון עם לאה רבין אחרי הרצח". קיטל הגיב: "אני לא יכול להשוות בין וולגריזציה לבין ראיון מהפכני עם לאה רבין אחרי הרצח".

נויבך: "מיקי, האם תקשורת המיינסטרים לא תפסיד בסופו של דבר בגלל שהיא מתחנפת אלינו יותר מדי?"

"התהליכים מדאיגים אבל הם הדאיגו תמיד", ענה, "הבעיה היא מי עושה לנו סדר במידע ולמי הציבור בוחר להאמין. תהליך התפרקות מהדורת השבט והדמוקרטיזציה של הרשתות - שזה מצוין - יוצר בלבול. יש סכנה אמיתית שטוקבקיזציה תשתלט על התוכן. תרבות הביבים משפיעה. ככל שהעסק מפסיד יותר - מבחינה כלכלית - כך החולשה של העיתונאים תגבר והיכולת שלהם לקיים את ההסכם עם הציבור הולך ומתפורר. אני כן מאמין בסוף ברוח האדם".

קיטל, בוגר לשעבר של רשות השידור, התייחס לכך: "בצד הערוצים המסחריים, אני מקווה שהערוץ הציבורי ישקם עצמו ויהפוך לקול ציבורי וחשוב בכל הפסיפס הזה. יש מקום לערוץ ציבורי חזק שמשוחרר מהלחצים האלה שעורך ערוץ 2 צריך להתמודד איתם".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נעם 17/05/2014 23:04
    הגב לתגובה זו
    לא יודע מה קורה עם האדם הממוצע, אבל כשאני רואה את ההתעסקות החוזרת והופכת בתוך המקרים הכי קשים, מראיינת 5 פעמים ביום למשך חודש, פרשיות אונס נוראיות. דואגת למצוא דם במקרי הפיגועים והתאונות הקשות. זה שיווק, זה גועל נפש שמחפש שאנשים לא יצליחו להסיר את העיניים ממנו. מעניין מה יוכל לגרום לזה שינוי...
  • 1.
    בחוץ 14/05/2014 12:35
    הגב לתגובה זו
    במקרר. הפרסומת הזאת מייצגת את הקהל שרואה טלויזיה. זה מה שיש. זה הצרכן. זאת רמתו. ואלו התכנים שהוא אוהב
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.