שובר מסך 2014
צילום: אלכסנדר כץ
פסטיבל שובר מסך

מוטי קירשנבאום: "רמסנו את הגבולות, מראיינים אנס, לוחצים על נאנסת"

כך אמר בפאנל על בידוריזציה בחדשות בפסטיבל שובר מסך. נויבך: "יושבים עורכים בכירים שחושבים שאין בעיה לשדר ראיון עם בנות 12 שהוטרדו מינית"

מהדורות החדשות הפכו לבידוריזציה, הן שטוחות ומוזנות - זו פחות או יותר השורה התחתונה בפאנל צהוב זה השחור החדש הבוקר (יום ג') בפסטיבל שובר מסך של מכללת עמק יזרעאל.

מנחת הפאנל, קרן נויבך מרשת ב' של קול ישראל, אמרה בפתיחה כי "התקשורת הישראלית נמצאת באחת מנקודות המשבר הגדולים שלה. בשנים האחרונות נכנס בידוריזציה, יש השטחה והזניה של מה שאנחנו רואים בטלוויזיה. מה שקרה במהדורות החדשות זה מה שקרה בציבוריות הישראלית. העובדה שידיעות אחרונות שם בעמוד הראשון שלו אישה שבלעה מברשת שיניים וראיונות עם קטינים שמעורבים במעשיים מיניים, מוכיחה את זה. יושבים עורכים בכירים ומכובדים, שמפעילים שיקול דעת וחושבים שאין בעיה לשדר ראיונות עם בנות 12 שהוטרדו מינית".

בשלב זה ביקרה נויבך את הפיכתן של המהדורות למעין גרסת חדשות של 'ערב טוב עם גיא פינס'. "פינס עושה תכנית מצוינת, אבל היא לא צריכה להיות משודרת ב-19:00. ילדים לא צריכים לראות את זה, חזה מפוקסל".

מוטי קירשנבאום, שמגיש את לונדון וקירנשבאום בערוץ 10, ובעבר מנכ"ל רשות השידור, ביקר את הערוץ בו הוא עובד: "הייתה מחשבה שלא הוכיחה את עצמה, לשים תכנית - 'גיא פינס או כל דבר אחר, כדי לסייע למהדורת החדשות המרכזית. הרייטינג בחדשות כתוצאה מכך, לא המריא, זה לא קרה. לתכנית שלנו זה דווקא עשה טוב, כי נעשתה מעין הפרדה בין התכנית לבין החדשות, שלעיתים אנחנו עוסקים באותם נושאים, בתכנית עם גוון אחר".

לקירשנבאום ביקורת על התנהלות העיתונות בשנים האחרונות: "הבעיה היא לא הצהוב, אלא הוולגריזציה. רמסנו את כל הגבולות, חצינו את כל הגדרות שעצרו אותנו מוולגריזציה - לראיין אנס, ללחוץ על נאנסת, לראיין בני משפחה שבן המשפחה מת באותו בוקר, הנוכחות של התקשורת בלוויות עם המצלמות, כל הסיפור של חיילים בוכים, זה התפתח עם התקשורת שחדרה לקודש הקודשים של הקבורה ושל המוות, ופתאום התחלת לראות שהמצלמות לא מחפשות דרמה, אלא את הטלנובלה, למצוץ את האירוע עד הסוף. אתה רומס את הדרך שלך".

שלום קיטל, לשעבר מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2, אמר כי "יש כמה תופעות שאני לא אוהב במהדורות החדשות - הוולגריזציה, השיח במהדורות שדומה לשיח של יציע העיתונות, אבל להציג את המהדורות כמי שמתעסקות רק בבידור, זה לא מדויק".

איש הטלוויזיה רוגל אלפר אמר במהלך הכנס, כי מהדורת החדשות שעוסקת רק בחדשות, אינה יכולה להתקיים היום. "תעביר את המהדורה לשעה 18:00, ותראה", אמר אלפר, כשהוא מתכוון לכך שבשל שעת הפריים-טיים של המהדורות, חייבים להופכן ליותר ויותר בידוריות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"מה שאומר רוגל (אלפר, א"כ) זה שהעיתונות שאתה עשית, היא עיתונות שלא יכולה להתקיים בפריים טיים", פנתה נויבך לח"כ מיקי רוזנטל, לשעבר סגן עורך 'ידיעות אחרונות' ולשעבר מאנשי המקור בערוץ 10. "האם אתה נאבק על האוזן והעין של המאזין שלך? אתה מרגיש שאתה מסוגל לעשות את זה"?

"מהרגע שהעיתונות הפכה למסחרית ברובה, אנחנו מתגעגעים למשהו שכבר לא קיים", ענה רוזנטל, "בעבר היה אתוס עיתונאי והשיווק היה פחות נפוץ, והיו גם שיקולים עיתונאיים, אבל עדיין קיים אתוס עיתונאי פה ושם, ויש מגמה של וולגריזציה, והכל תחת איזשהו קמפיין של שיווק שיווק שיווק. עיתונות אמיתית היא זו שמנסה להגיד דברים שהציבור לא רוצה לשמוע, כל השאר זה יחסי ציבור. פחות ופחות מפעילים היום את הכלים העיתונאיים, ויותר את הכלים השיווקיים. צריך לשאול מאיפה הציבור יקבל את הדיון שחשוב לחייך".

קירשנבאום אמר: "התמונה לא שחורה לגבי התקשורת. מה שמטריד אותי, זה שעברנו את כל הגבולות האלה של וולגריזציה שמשפיעות מאד על החברה". על כך אמר אלפר: "הוולגריזציה התחילה בראיון עם לאה רבין אחרי הרצח". קיטל הגיב: "אני לא יכול להשוות בין וולגריזציה לבין ראיון מהפכני עם לאה רבין אחרי הרצח".

נויבך: "מיקי, האם תקשורת המיינסטרים לא תפסיד בסופו של דבר בגלל שהיא מתחנפת אלינו יותר מדי?"

"התהליכים מדאיגים אבל הם הדאיגו תמיד", ענה, "הבעיה היא מי עושה לנו סדר במידע ולמי הציבור בוחר להאמין. תהליך התפרקות מהדורת השבט והדמוקרטיזציה של הרשתות - שזה מצוין - יוצר בלבול. יש סכנה אמיתית שטוקבקיזציה תשתלט על התוכן. תרבות הביבים משפיעה. ככל שהעסק מפסיד יותר - מבחינה כלכלית - כך החולשה של העיתונאים תגבר והיכולת שלהם לקיים את ההסכם עם הציבור הולך ומתפורר. אני כן מאמין בסוף ברוח האדם".

קיטל, בוגר לשעבר של רשות השידור, התייחס לכך: "בצד הערוצים המסחריים, אני מקווה שהערוץ הציבורי ישקם עצמו ויהפוך לקול ציבורי וחשוב בכל הפסיפס הזה. יש מקום לערוץ ציבורי חזק שמשוחרר מהלחצים האלה שעורך ערוץ 2 צריך להתמודד איתם".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נעם 17/05/2014 23:04
    הגב לתגובה זו
    לא יודע מה קורה עם האדם הממוצע, אבל כשאני רואה את ההתעסקות החוזרת והופכת בתוך המקרים הכי קשים, מראיינת 5 פעמים ביום למשך חודש, פרשיות אונס נוראיות. דואגת למצוא דם במקרי הפיגועים והתאונות הקשות. זה שיווק, זה גועל נפש שמחפש שאנשים לא יצליחו להסיר את העיניים ממנו. מעניין מה יוכל לגרום לזה שינוי...
  • 1.
    בחוץ 14/05/2014 12:35
    הגב לתגובה זו
    במקרר. הפרסומת הזאת מייצגת את הקהל שרואה טלויזיה. זה מה שיש. זה הצרכן. זאת רמתו. ואלו התכנים שהוא אוהב
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.