טור

עסקת הענק של 2 ילדי הפלא: אז למה בתכלס צריכה פייסבוק את וואטסאפ

19 מיליארד ד' - זה הסכום שתשלם פייסבוק, במזומן ובמניות, על אפליקציית הודעות החינם. שגיא חמץ מונה את הסיבות למהלך, והוא דווקא אופטימי
שגיא חמץ | (2)

הפלא ופלא, בוקר יום חמישי (או ליל רביעי אם תרצו לדייק), יושבים להם 2 ילדי פלא ומבצעים עסקת ענק שכמותה נדמה שלא נראתה מעולם. פלאי הכלכלה החדשה (וזו הפעם האחרונה שאני משתמש במילה פלא, מבטיח) לא מפסיקים להפתיע, וחברה א' בכחול - שקיימת בקושי 10 שנים והצליחה להגיע ל-1.5 מיליארד לקוחות, רוכשת את חברה ב' בירוק - שעוד לא קיימת 4 שנים, והצליחה להגיע ל-450 מיליון, ועוד ידה נטויה בקצב של מיליון לקוחות חדשים ביום. נכון, הלקוחות הללו כמעט לא משלמים כלום, אבל היי - הם שווים 19 מיליארד דולר.

התקשורת רועשת וגועשת סביב עסקת פייסבוק ו-וואטסאפ, אז אני אנסה להיות ממוקד, אז הנה לפניכם העסקה בכמה נקודות שכדאי לשים אליהן לב.

דיסני: אתחיל בציטוט של גדולים ממני, כפי שהסבירה שעות אחדות אחרי העסקה קארה סווישר, מייסדת הבלוג Allthings digital ומוותיקות הכותבים על טכנולוגיה בוול סטריט ג'ורנל. פייסבוק רואה את עצמה כמו דיסני, כלומר חברת אחזקות שרוצה להחזיק בכל מותגי התוכן הטובים בתחומה, כך לדוגמה, אינסטגרם היא ערוץ הילדים והנוער, וואטסאפ היא ערוץ המשפחה. את הגישה הזאת אולי מאמצת כרגע בחום שריל סנדברג, יד ימינו של צוקרברג שהגיעה מהנהלת דיסני.

מובייל: צוקרברג כבר הכריז כמה פעמים שהוא רואה בפייסבוק חברה סלולרית. הבעיה היחידה הייתה שפייסבוק היא לא חברה סלולרית, ווטסאפ - כן. לגוגל יש את אנדרואיד, לאפל את IOS, וכל אחת מהן יושבת בליבו של שוק הסלולרי, הפלטפורמה היחידה שצומחת בציוד הקצה הטכנולוגי. צוקרברג רצה גם בהתחלה, הוא ניסה עם home אפליקציה שאמורה הייתה לעקוף את הטור ולהתיישב למשתמשי המובייל על המכשיר, אבל שם הוא נכשל. כשלון נוסף היה בקניית WAZE שנרכשה על ידי גוגל. וואטסאפ סוגרת מעגל ומאפשרת לפייסבוק להגיע לליבם של עוד ועוד מכשירים ניידים.

גיל מין ארץ מוצא: האם פייסבוק הכניסה את וואטסאפ להיכל התהילה של חברות הסטארט-אפ בעולם, או בעצם הצילה את עצמה? על כך ימים יגידו, אבל מה שבטוח היא שההתאמה בין 2 החברות כמעט מושלמת. וואטסאפ פרוסה היטב במדינות שפייסבוק אינה חזקה בהן, ו-וואטסאפ חלשה בארה"ב, שם פייסבוק שולטת שליטה בלתי מעורערת כרגע על עולם הרשתות החברתיות. לוואטסאפ יש את הצעירים והצעירים מאד ולפייסבוק פחות, לאינסטגרם יש את הטלפון של המשתמש, לפייסבוק יש את המייל ואת התחביבים שלו.

פוזל למובייל. מארק צוקרברג (צילום: Getty images Israel)

חזון: חזון לחוד ומספרים לחוד, וקודם כל - וואטסאפ נמכרה בהמון המון כסף. בלי הכסף הזה, החברה לא הייתה מחליפה ידיים, כפי שהוכיחו פניות קודמות לוואטסאפ מצד גוגל וחברות נוספות. אבל מאחורי המספרים בעסקאות כגון אלו, יש גם כימיה אישית וחיבור לסיפור גדול יותר. צוקרברג ויאן קום רואים כנראה עין בעין את העולם העתידי. כששניהם מחזיקים את הפלטפורמה שעליה אנשים יוכלו לדבר, לשתף ולייצר עוד ועוד תוכן שייצור עוד ועוד ערך לכל אחת מהחברות.

פרסום ושיווק: ככל הידוע, אין שום כוונה לאף אחד מהצדדים להתחיל לגבות כסף על השירות, והיום פורסם פתק משולחנו של מייסד וואטסאפ ובו כתוב "ללא פרסום ללא משחקים ללא גימיקים אז בכל זאת יבוא הכסף". התשובה היא כמובן עולם הפרסום והשיווק. כמו שפייסבוק וגוגל הפכו למכונות מזומנים כתוצאה משימוש ברשת ובדאטה האינסופית שהן מייצרות ומנתחות עבור מפרסמים קטנים וגדלים, כך גם העסקה הזו בסופו של דבר תחזיר את עצמה משילוב של יכולת טירגוט, הנעת גולשים ופרסום.

שגיא חמץ הוא מנכ"ל ובעלים של סוכנות המדיה החברתית Blink

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שגיא חכם 20/02/2014 20:30
    הגב לתגובה זו
    למה לא חשבתי על זה קודם...
  • 1.
    טור טוב ומנוסח ברור (ל"ת)
    גלעד 20/02/2014 18:14
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.