טור

עסקת הענק של 2 ילדי הפלא: אז למה בתכלס צריכה פייסבוק את וואטסאפ

19 מיליארד ד' - זה הסכום שתשלם פייסבוק, במזומן ובמניות, על אפליקציית הודעות החינם. שגיא חמץ מונה את הסיבות למהלך, והוא דווקא אופטימי
שגיא חמץ | (2)

הפלא ופלא, בוקר יום חמישי (או ליל רביעי אם תרצו לדייק), יושבים להם 2 ילדי פלא ומבצעים עסקת ענק שכמותה נדמה שלא נראתה מעולם. פלאי הכלכלה החדשה (וזו הפעם האחרונה שאני משתמש במילה פלא, מבטיח) לא מפסיקים להפתיע, וחברה א' בכחול - שקיימת בקושי 10 שנים והצליחה להגיע ל-1.5 מיליארד לקוחות, רוכשת את חברה ב' בירוק - שעוד לא קיימת 4 שנים, והצליחה להגיע ל-450 מיליון, ועוד ידה נטויה בקצב של מיליון לקוחות חדשים ביום. נכון, הלקוחות הללו כמעט לא משלמים כלום, אבל היי - הם שווים 19 מיליארד דולר.

התקשורת רועשת וגועשת סביב עסקת פייסבוק ו-וואטסאפ, אז אני אנסה להיות ממוקד, אז הנה לפניכם העסקה בכמה נקודות שכדאי לשים אליהן לב.

דיסני: אתחיל בציטוט של גדולים ממני, כפי שהסבירה שעות אחדות אחרי העסקה קארה סווישר, מייסדת הבלוג Allthings digital ומוותיקות הכותבים על טכנולוגיה בוול סטריט ג'ורנל. פייסבוק רואה את עצמה כמו דיסני, כלומר חברת אחזקות שרוצה להחזיק בכל מותגי התוכן הטובים בתחומה, כך לדוגמה, אינסטגרם היא ערוץ הילדים והנוער, וואטסאפ היא ערוץ המשפחה. את הגישה הזאת אולי מאמצת כרגע בחום שריל סנדברג, יד ימינו של צוקרברג שהגיעה מהנהלת דיסני.

מובייל: צוקרברג כבר הכריז כמה פעמים שהוא רואה בפייסבוק חברה סלולרית. הבעיה היחידה הייתה שפייסבוק היא לא חברה סלולרית, ווטסאפ - כן. לגוגל יש את אנדרואיד, לאפל את IOS, וכל אחת מהן יושבת בליבו של שוק הסלולרי, הפלטפורמה היחידה שצומחת בציוד הקצה הטכנולוגי. צוקרברג רצה גם בהתחלה, הוא ניסה עם home אפליקציה שאמורה הייתה לעקוף את הטור ולהתיישב למשתמשי המובייל על המכשיר, אבל שם הוא נכשל. כשלון נוסף היה בקניית WAZE שנרכשה על ידי גוגל. וואטסאפ סוגרת מעגל ומאפשרת לפייסבוק להגיע לליבם של עוד ועוד מכשירים ניידים.

גיל מין ארץ מוצא: האם פייסבוק הכניסה את וואטסאפ להיכל התהילה של חברות הסטארט-אפ בעולם, או בעצם הצילה את עצמה? על כך ימים יגידו, אבל מה שבטוח היא שההתאמה בין 2 החברות כמעט מושלמת. וואטסאפ פרוסה היטב במדינות שפייסבוק אינה חזקה בהן, ו-וואטסאפ חלשה בארה"ב, שם פייסבוק שולטת שליטה בלתי מעורערת כרגע על עולם הרשתות החברתיות. לוואטסאפ יש את הצעירים והצעירים מאד ולפייסבוק פחות, לאינסטגרם יש את הטלפון של המשתמש, לפייסבוק יש את המייל ואת התחביבים שלו.

פוזל למובייל. מארק צוקרברג (צילום: Getty images Israel)

חזון: חזון לחוד ומספרים לחוד, וקודם כל - וואטסאפ נמכרה בהמון המון כסף. בלי הכסף הזה, החברה לא הייתה מחליפה ידיים, כפי שהוכיחו פניות קודמות לוואטסאפ מצד גוגל וחברות נוספות. אבל מאחורי המספרים בעסקאות כגון אלו, יש גם כימיה אישית וחיבור לסיפור גדול יותר. צוקרברג ויאן קום רואים כנראה עין בעין את העולם העתידי. כששניהם מחזיקים את הפלטפורמה שעליה אנשים יוכלו לדבר, לשתף ולייצר עוד ועוד תוכן שייצור עוד ועוד ערך לכל אחת מהחברות.

פרסום ושיווק: ככל הידוע, אין שום כוונה לאף אחד מהצדדים להתחיל לגבות כסף על השירות, והיום פורסם פתק משולחנו של מייסד וואטסאפ ובו כתוב "ללא פרסום ללא משחקים ללא גימיקים אז בכל זאת יבוא הכסף". התשובה היא כמובן עולם הפרסום והשיווק. כמו שפייסבוק וגוגל הפכו למכונות מזומנים כתוצאה משימוש ברשת ובדאטה האינסופית שהן מייצרות ומנתחות עבור מפרסמים קטנים וגדלים, כך גם העסקה הזו בסופו של דבר תחזיר את עצמה משילוב של יכולת טירגוט, הנעת גולשים ופרסום.

שגיא חמץ הוא מנכ"ל ובעלים של סוכנות המדיה החברתית Blink

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שגיא חכם 20/02/2014 20:30
    הגב לתגובה זו
    למה לא חשבתי על זה קודם...
  • 1.
    טור טוב ומנוסח ברור (ל"ת)
    גלעד 20/02/2014 18:14
    הגב לתגובה זו
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.