וול סטריט
צילום: Istock

סגירה יציבה בוול סטריט ברקע לנאום טראמפ

טראמפ הודיע הערב על ביטול הסכם הגרעין עם איראן. הדולר זינק, הלחץ בשווקים המתעוררים נמשך, מניות הנשק טיפסו ברקע לדיווחים מגבול הצפון
עמית טל | (7)

יום המסחר בוול סטריט תנודתי בוול סטריט נסגר ביציבות. ברקע למסחר, שוק המט"ח ממשיך לגעוש, כאשר הריצה לדולר נמשכת גם הערב וממשיכה ליצור בעיות בכלכלות רבות בעולם. בתוך כך, הודיע נשיא ארה"ב לפני הערב על ביטול הסכם הגרעין עם איראן (לכתבה המלאה) והקפיץ את רמת המתיחות באזור. בגזרת הישראליות, טאואר (סימול:TSEM) איבדה הערב כ-3.5% לאחר שצנחה אמש ביותר מ-9% על רקע דו"חות מאכזבים. טבע (סימול:TEVA) הוסיפה 1.5%.

מדדי וול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

צעדי הצמצום שמבצע הפד' בחודשים האחרונים ממשיכים גם הערב לגרום לבריחת הון לעבר ארה"ב, כאשר  את עיקר הפגיעה סופגים כצפוי השווקים המתעוררים. המטבעות של ארגנטינה, טורקיה, מקסיקו, רוסיה, הודו סבלו בשבועיים האחרונים מפיחותים חדים, המערערים את היציבות הכלכלית במדינות אלו.

תהליך זה נמשך גם הערב, כאשר גם מטבע האירו נחלש  הערב משמעותית ונסחר ברמה של 1.18 מול הדולר. נציין כי גורם נוסף שדוחף את האירו למטבע הוא הדיווח על כך שאיטליה ככל הנראה תלך לבחירות חדשות לאחר שהמפלגות במדינה נכשלו להגיע להסכמות על קואלציה משותפת.

בתוך כך,פנתה הערב ארגנטינה לקרן המטבע העולמית בבקשה לחילוץ בהיקף של 30 מיליארד דולר, ונראה כי הבעיות בשווקים אלו צפויות לוות את השווקים גם בימים הקרובים.

מטבע האירו מול הדולר הערב: תנועות ההון אל עבר ארה"ב מתחזקות

 

תהליכים בשוקי המט"ח צפויים להשפיע רבות על המדדים בארה"ב. מהצד החיובי, בריחה של הון ממדינות חלשות מגיע בחלקו למדדים בארה"ב, ומעניקה להן רוח גבית. מהצד השלילי, המשך המגמה עשוי להכריח את הבנקים המרכזיים בעולם למכור נכסים (אג"חים אמריקנים/מניות) על מנת לשמור על ערכי המטבעות המקומיים.

יו"ר הפד', ג'רום פאואל, טען הבוקר כי אין להאשים את הפד' בסיטואציה הנוכחית בשווקים המתעוררים (לכתבה המלאה).

ברקע לתהליכים אלו, הנשיא טראמפ הודיע כי ארה"ב נסוגה מהסכם הגרעין עם איראן, החלטותיו של הנשיא גורמות כעת ללחץ נוסף על הכלכלות של רוסיה/טורקיה, שפגיעות לסנקציות על איראן. הרובל הרוסי, מאבד בשעה זו עוד 0.6% ומשלים ירידה של 12% בחודש האחרון.

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 1.5% ונסחר ברמה של 69 דולר לחבית. הזהב נסחר ביציבות ברמה של 1,313 דולר לאונקיה.

מניות במרכז

מניית טסלה (סימול:TSLA) מרכזת עניין לאחר שדווח אמש כי מייסד החברה, אלון מאסק, רכש בימים האחרונים את מניות החברה בסכום של קרוב ל-10 מיליון דולר. נזכיר כי צעדיו של מאסק מגיעים ברקע להתקפה החריפה שלו על הסוחרים המבצעים "שורט" על המניה. מניית החברה איבדה הערב  0.3%.

אורמת טכנולוגיות (סימול:ORA) עקפה את תחזיות האנליסטים והציגה הכנסות של 184 מיליון דולר ברבעון הראשון.  ההכנסות ממגזר החשמל של החברה צמחו ברבעון האחרון בכ-14.4% לרמה של 132 מיליון דולר.

סקטור האנרגיה מרכז עניין רב ברקע לתנודות במחיר הנפט.  תעודת הסל העוקבת אחר מניות האנרגיה (סימול:XLE) טיפסה הערב 0.8%.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מעוף 08/05/2018 20:14
    הגב לתגובה זו
    מחר עליות שני אחוז ..עמית טל תתייחס האם שינית דעתך..כי השווקים לא מקשיבים לך ולגורביץ... רק פראיירים מחכים לירידות.. מחר אין הסכם גרעין..השוק עף למעלה
  • 5.
    רוניס בלה 08/05/2018 18:22
    הגב לתגובה זו
    משלימות את המצב של חוסר שליטה על בנקים אחרים בעולם , להערכה שלי וניסיון של שנים ממליצה לבנות תיק כלכלי נייד המבוסס על הדולר והלירה האנגלית, בבנק ישראל נערכים לקראת מצב ביטחוני חדש שישתק את השוק והתנועה בו, היבט נוסף אין רוכשים לנדל"ן חדש והמשקיעים בורחים לחו"ל ,היצע ענקי מתקרב ודירות ישנות יגיעו לשיעור מגוחך. הבלון השקרי בדרך לניפוץ, 1$>7 ש"ח וזה יקרה מהר במקביל לפאניקה שמתחילה לרוץ אצל המשקיעים, פער הריביות גדל, ואין טעם להחזיק שקלים.
  • 4.
    עמית טל תתייחס 08/05/2018 16:11
    הגב לתגובה זו
    הצגת תמונה עגומה. עושה רושם שהמדדים לא שמים על החדשות הרעות. פספסת את אירופה שכרגע פרצה התנגדות. אתה לא עונה לתגובות. חבל.
  • 3.
    מבין 08/05/2018 15:58
    הגב לתגובה זו
    בינתיים כל פעם שאמרתם ירידות המדדים רק התחזקו ואנחנו במרחק לא רחוק בכלל משיא כל הזמנים.
  • למבין הגולם 08/05/2018 16:16
    הגב לתגובה זו
    אם המדדים רק התחזקו אז איך אנו רחוקים מהשיא? רוצה הסבר בבקשה ממך החכם הקטן.
  • 2.
    למה השקל מתחזק מעניין... (ל"ת)
    ... 08/05/2018 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לחוצי 08/05/2018 15:30
    הגב לתגובה זו
    ״גועש״ דולר יורו ירד ל1.185 מ1.24 איזה דרמה, איזה מהלך, איזה פאניקה שמע , אתה חייב להיות יותר דרמטי, זה לא מספיק
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: