פאואל: "הפד' לא אשם בסיטואציה בשווקים המתעוררים"
יו"ר הפד' נאם בפורום של קרן המטבע העולמית וטען כי "לא צריך להגזים בהשפעה של הפד' על הכלכלה העולמית"; הירידות בשווקים המתעוררים נמשכות גם הערב
שוקי המט"ח הפכו בימים האחרונים למעניינים ביותר, כאשר הטרנד החם של 2017 התהפך במהירות. הדולר אינדקס (סימול:DXY) משלים הערב עלייה של כ-4% בחודש האחרון, אך הסיפור המרכזי קורה בשווקים המתעוררים, כאשר המטבעות של ארגנטינה, טורקיה, רוסיה, ברזיל, מקסיקו והודו נפלו בתקופה האחרונה עד 15%, באופן אשר מערער משמעותית את האמון בכלכלות אלו. ברקע לתהליכים אלו, יו"ר הפד', ג'רום פאואל, טוען הבוקר במהלך נאום מול קרן המטבע העולמית כי "אין להאשים את הפד' בסחרור המתרחש כעת בשווקים המתעוררים".
פאואל טען הבוקר כי "הפד' איננו הגורם העיקרי המשפיע על תנועות ההון לשווקים אלו, וכל טענה כזו פשוט איננה נכונה. לא צריך להגזים בהשפעות של הפד' על התנאים הפיננסיים בעולם". נציין כי עמדה זו של יו"ר הפד' הנוכחי מנוגדת לדברים שאמר יו"ר הפד' הקודם, בן ברננקי, כאשר צמצום תכנית הרכישות של הפד' ב-2013 הוביל לתוצאות דומות, במהלך שמכונה Taper Tantrum.
"יש סיבות טובות לחשוב שנורמליזציה של המדיניות המוניטרית במדינות המפותחות תמשיך להוכיח את עצמה גם עבור המדינות המתפתחות, השווקים לא צריכים להיות מופתעים מהפעולות שלנו אם מצב המשק יתפתח בהתאם לציפיות", הוסיף פאואל.
"אסטרטגיית המדיניות שלנו ברורה ושקופה ככל האפשר כדי לסייע ביישור הציפיות ולמנוע שיבושים בשוק", סיכם פאואל.
בכתבה שפרסמנו לפני כחודש, בה תיארנו את הסיטאוציה המורכבת בשוק המט"ח (לכתבה המלאה), פרסמנו את הגרף הבא, המציג את הדולר מול ההפרש של ריבית הליבור (הריבית הבין בנקאית) לבין ריבית הפיקדונות של הפד' (בעיכוב של 3 חודשים). מסתמן כי המחסור בדולרים במערכת הפיננסית מתחיל להשפיע בצורה ניכרת על שוקי המט"ח, והצפי הוא להמשך מגמת ההתחזקות של הדולר לנוכח צעדי הפד'.
ריבית הליבור מול הדולר אינדקס: הזינוק בדולר רק בתחילתו?
נראה כי כאשר יו"ר הפד' מתנער מההשפעות השליליות של צמצום המאזן של הבנק, הסיטואציה בשווקים המתעוררים רק תחריף בתקופה הקרובה.it is the time for king dxy? maybe it it depends on fed now $dxy pic.twitter.com/pVxHdoUbPy
— Amit Tal (@amital13) 18 במרץ 2018
- 6.רק פירסום -תיק ורטואלי- יתן תהודה אמיתית- (ל"ת)אישם 08/05/2018 18:50הגב לתגובה זו
- 5.הפד הוא אבי אבות הטומעה. (ל"ת)חושף שחיתויות 08/05/2018 18:33הגב לתגובה זו
- 4.דג 08/05/2018 18:28הגב לתגובה זוחיסול השקל מתקרב
- 3.קולינס 08/05/2018 18:23הגב לתגובה זוגם הבנקים הגדולים נערכים למפולת הבאה
- 2.ברור שיש השפעה 08/05/2018 18:19הגב לתגובה זוהריבית עולה בארהב ולאט לאט כולם מוכרים ובורחים לדולר יהיה שמיייח
- 1.מחסור 08/05/2018 17:11הגב לתגובה זולא זז 3.6
- כי 09/05/2018 01:36הגב לתגובה זוהכל מתוחמן
- כל יומיים יש פה אקזיט ענק שמכניס לפה מיליארדי דולרים. (ל"ת)בזמן האחרון 08/05/2018 23:33הגב לתגובה זו
מניות השורה השניה של אמריקה: גוגל לעסקים מקומיים
מדור חדש ינתח את המניות במדד ראסל 2000. היום סיפורה של חברת Yelp שצופה צמיחה בהכנסות בשנים הקרובות
רפורמת המס המדוברת של הנשיא טראמפ חוללה ויכוחים רבים אודות התועלות הצפויות ממנה לעומת ההשלכות הנגזרות ממנה. אולם, אחת מן ההשלכות הצפויות שלה, אשר עליה מסכימים מרבית הכלכלנים, היא שהפחתת שיעורי מס החברות מ-35% ל-21% תסייע בעיקר לחברות בסדר גודל קטן עד בינוני, דוגמת החברות במדד RUSSELL 2000 0.86% המפיקות עיקר הכנסותיהן בתוך ארה"ב ושכספיהן לא נמצאים במקלטי מס מחוץ לגבולות ארה"ב.
החברות הללו ייהנו מהכנסה נוספת שתוכל להיות מתורגמת להשקעות חדשות או אפילו רכישה חוזרת של מניותיהן (לטענת המבקרים של התכנית). כך או כך הדבר צפוי להניב תשואה עודפת על מניותיהן בטווח הקצר-בינוני. הדבר נראה לנו נכון שבעתיים בחברות צמיחה אשר זקוקות להון כדי להמשיך ולהרחיב את עסקיהן ולצמוח.
לכן אנחנו בוחרים להתמקד בסדרת הכתבות הזו בחברות אשר מפגינות שיעורי צמיחה גבוהים (דו ספרתיים) של הכנסותיהן ואשר צפויות ליהנות מההתפתחויות הללו. היום סיפורה של חברת Yelp.
קהילה שמבקרת עסקים
Yelp אשר מוכרת בוודאי לחלק ניכר מהגולשים הישראליים, מתפעלת אתר אינטרנט ואפליקציה המקשרים בין עסקים מקומיים ללקוחות פוטנציאליים. החברה הוקמה בשנת 2004 בסן פרנסיסקו ארה"ב מאפשרת לעסקים מקומיים לפרסם את עצמם ומאפשרת לגולשים לחפש עסקים מקומיים, לקרוא ביקורות עליהם, ולקבל המלצות ורעיונות בערים שונות והחשוב מכל - לכתוב המלצות וביקורות בעצמם. הגולשים באתר ובאפליקציה עשויים לחפש מידע אודות מסעדות, מקומות בילוי, בידור, קניות ושירותים שונים.
בעולם שבו יותר ויותר אנשים מעדיפים לצרוך שירותים דרך האינטרנט וגם מעדיפים להסתמך על המלצות של גולשים אחרים ועל 'חוכמת ההמונים' החברה הולכת ומרחיבה את מאגר המשתמשים בשירותיה ואת הכנסותיה וצומחת במהירות.
שווי השוק של החברה עומד כיום על 3.6 מיליארד דולר וברבעון השלישי של 2017 ביקרו בחודש באתר החברה ובאפליקציה באמצעות הטלפון הנייד ומחשב נייח בסך הכל בממוצע כ-188 מיליון איש. כ-104 מיליון מהם באמצעות הסלולרי. ל- Yelp פריסה ב-29 מדינות והאפליקציה והאתר נחשבים לאחד מאתרים הפופולריים ביותר בארה"ב.
חברי הקהילה הנקראים Yelpers כתבו כ-142 מיליון ביקורות במהלך הרבעון השלישי של 2017. מצד אחד החברה מאפשרת לבעלי עסקים מקומיים לפתוח חשבון בחינם ולפרסם שם תמונות ומידע אודות בית העסק, אך במקביל מוכרת החברה פרסומות. החברה טוענת כי המלצה על מקום לגולש מסוים תעשה על בסיס אלגוריתם מיוחד אשר יודע לעשות את הסינון המתאים ולשקלל את מגוון הביקורות שנכתבו אודות אותו מקום וללא קשר לעבודה אם במקביל בית העסק גם מפרסם מודעות בתשלום. יש לציין כי גולש יכול לפתוח על דעת עצמו דף ביקורת לעסק אף אם העסק עצמו אינו מעוניין בכך או לא ביקש להיחשף באפליקציה ומכאן נובע חלק גדול של האתר.
YELP מצפה לסיים את 2017 עם הכנסות שיסתכמו ב- 844 מיליון דולר ורווח תפעולי שינוע בין 154-157 מיליון דולר. מטה החברה נמצא בסן פרנסיסקו והחברה מעסיקה כ-4,300 עובדים.
עיון בדוחותיה הכספיים של YELP מראה כי היא חברת צמיחה קלאסית שעשתה את קפיצת המדרגה המשמעותית שלה ב-2016, לאחר צמיחה מרשימה בסעיפי המכירות והרווח התפעולי. בשנת 2016 ההכנסות של החברה ממכירות עמדו על 713 מיליון דולר מה שהיווה שיפור של 30% ביחס ל-2015 אז המכירות עמדו על 550 מיליון דולר) ולעומת 2014 (מכירות בסך 378 מיליון דולר). את שנת 2017 החברה צפויה לסיים עם מכירות של 844 מיליון דולר, ועל פי התחזיות המכירות של החברה צפויות להסתכם ב- 952 מיליון דולר ב-2018 ו-1,109 מיליארד דולר ב-2019.
בעלי עסקים טענו כי סוחטים אותם, והמניה נפלה
בשנת 2016 ה-EBITDA עמד על 120 מיליון דולר והיווה 16.8% מהמכירות., ב-2015 החברה הציגה EBITDA של 69 מיליון דולר שהיוותה 12% מסך המכירות, בהחלט שיפור משמעותי. ההפסד הנקי של החברה שעמד בשנת 2015 על 33 מיליון דולר ירד ל- 4.7 מיליון דולר ירד בשנת 2016. יש לציין כי החברה עברה לראשונה בשנת 2014 לרווח נקי של 36 מיליון דולר, עם EBITDA של 70.9 מיליון דולר. אולם חוותה משבר לא פשוט בחצי השני של 2014, כאשר החברה הואשמה על ידי בעלי עסקים וגולשים בניצול כוחה, ושהאלגוריתם שלה מכוון גולשים לאותם אתרים אשר פרסמו בתשלום.
קבוצת בעלי עסקים קטנים מקליפורניה תבעה את החברה בתביעה ייצוגית בטענה שהחברה ניסתה לסחוט מהם כסף תשלום עבור פרסום באיום בביצוע מניפולציות בביקורות ובדירוגים עליהם באתר. בסופו של דבר התביעה נדחתה, אולם שווי השוק של החברה שעמד על 7.26 מיליארד דולר במרץ 2014 ירד ב-40%. בחודש פברואר 2016 כאשר עמדה במחירי שפל של 15.11 דולרים הגיע השינוי המיוחל בהתנהגות המניה עד היום. כיום נסחרת המניה סביב מחיר של 43 דולר, וזאת בעקבות חזרה לפסים של צמיחה בשנת 2016 ורווחיות בשנת 2017.
ב-2017 החברה צפויה להציג EBITDA של 167 מיליון דולר מה שיהווה 18.5% מסך המכירות ושיפור של 31% ביחס ל-2016. ושורת הרווח הנקי צפויה לעמוד על 15.4 מיליון דולר, רק 2% מסך המכירות אולם תואם פרופיל של חברת צמיחה, ואכן החברה ביצעה ב-2017 שתי רכישות שנועדו לסייע לה להגביר תנועה של גולשים לאתר שלה. החברה חתמה במהלך 2017 על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת Grubhub.com שיאפשר לה לתת לגולשים להזמין משלוחים וטייק אווי דרך האתר שלה ובכך להגדיל את תנועת המשתמשים באתר.
תחזית אופטימית
תחזיות החברה לשנים 2018 ו-2019 צופות שיפור של 13% ו-17% בסך המכירות (בהתאמה) ובסעיף ה- EBITDA השיפור אמור להיות משמעותי יותר וצפוי לעמוד על 198 מיליון דולר ו-250 מיליון דולר (בהתאמה).המהווים שיפור של 26% כל שנה וביחס של 21% ו-23% מסך המכירות בהתאמה כל שנה. הרווח הנקי ב2018-2019 צפוי לעמוד על 3.7 % ו-5.2% בהתאמה.
אחזקות המוסדיים עומדות על 85% מהון המניות המונפק. מכפיל הרווח של החברה גבוה ועומד על 196 כאשר מכפיל הרווח של חברות דומות עומד על 139. המכפילים הללו גבוהים ויכולים להרתיע משקיעים אולם יש לזכור כי חוקי המשחק בחברות הצמיחה בתחום האינטרנט גבוהים מאוד. מכפיל הרווח של אמזון עומד לדוגמא על 311... בין האפליקציות המתחרות באפליקציה של החברה ניתן למנות את Foursquare ,Tripadvisor ו-Groupon.
החברה סיפקה דוחות טובים מאד ברבעון השלישי אך הנמיכה את התחזית לשנה כולה בשל צפי לרבעון רביעי חלש יותר מה שגרר ירידה חריפה במחיר המניה. מאז הנפילה החלה המניה להתאושש והיא נמצאת במגמת עליה. YELP חברת צמיחה בתחום צומח של חיפוש שירותים מבוסס מיקום. כפי שניתן לראות מן העבר ביצועי החברה תנודתיים משהו ומאחר ושווי החברה נמוך והיא נמצאת בתחום דינאמי ניתן להמשיך לצפות כי כל אירוע שיחרוג מתחזיות החברה לרעה ישפיע על מחיר המניה באופן משמעותי. מנגד, נראה שהחברה עברה לפסים של צמיחה ורווחיות ב-2016 ו-2017 והתחזיות לשנתיים הבאות הן מצוינות.
דנה אביב ואבי שגב, מנכ"לים משותפים באביב-שגב בוטיק השקעות
