גב ים: שיערוכים וירידה בהוצאות המימון הקפיצו את הרווח ב-30%
חברת הנדל"ן גב ים 0.88% דיווחה הבוקר (א') על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2019 ומציגה עליה של כ-6% בהכנסות מהשכרת מבנים, צמיחה של כ-5.5% ב-NOI וגידול של כ-30% ברווח הנקי, בעיקר כתוצאה משיערוכי נדל"ן וירידה בהוצאות המימון נטו. מניית החברה זינקה בכ-21% מתחילת השנה ונסחרת כעת במכפיל הון של כ-1.7.
הכנסות החברה מהשכרת מבנים ברבעון הראשון של שנת 2019 הסתכמו בכ-120 מיליון שקל, גידול של כ-6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ה-NOI ברבעון הראשון של שנת 2019 רושם גידול בשיעור של 5.5% ומסתכם בכ-115 מיליון שקל, בהשוואה לכ-109 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
בשורה התחתונה, הרווח הנקי של גב ים ברבעון הראשון של 2019 הסתכם בכ-68 מיליון שקל עם גידול של כ-30% בהשוואה ל-52 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. על פי החברה, הגידול ברווח הנקי נובע בעיקרו מהגידול בהכנסות מהשכרת מבנים, גידול בהכנסות משיערוכי נדל"ן וקיטון בהוצאות המימון.
ה-EBITDA ברבעון הראשון של שנת 2019 הסתכם בכ-108 מיליון שקל, בהשוואה לכ-100 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-8%. ה-FFO של גב ים הסתכם ברבעון הראשון של שנת 2019 בכ-52 מיליון שקל עם גידול כ-10.6%, בהשוואה לכ-47 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2018.
- על בד: קו ייצור חדש; צופה ממנו הכנסות של 140 מיליון שקל בשנה
- עדיקה עדיין מזגזגת - רבעון חלש אחרי רבעון טוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צפי לגידול של עד 59 מיליון שקל ב-NOI
עוד מדווחת גב-ים על השלמה ואכלוס שני פרויקטים מרכזיים - פרויקט 1ToHa בתל-אביב ופרויקט מתם-ים בפארק מתם בחיפה, בשטח כולל של כ-100 אלף מ"ר (חלק החברה - כ-57 אלף מ"ר). החברה מציינת כי ה-NOI השנתי הצפוי מפרויקט ToHa1 הנבנה במשותף עם חברת אמות, נאמד בטווח של 95-100 מיליון שקל ומפרויקט מתם-ים, בכ-9 מליון שקל. בפרויקט ToHa1 שווקו כ-94% משטחי הפרויקט ופרויקט מתם-ים שווק במלואו. החברה צופה כי חלקה ב-NOI משני פרויקטים אלו יעמוד בטווח של 56-59 מיליון שקל בשנה.
IBI מעלים את מחיר היעד למניית גב ים
נדב ברקוביץ, אנליסט נדל"ן, אי.בי.אי. בית השקעות בתגובה לדוחות: "גב ים צפויה להראות שיפור משמעותי ב-NOI בשנה הקרובה. לאחר שבסוף 2018 הושלמו פרויקט גב ים נגב 3 וגב ים רחובות 4, משלימה החברה ברבעון הנוכחי את פרויקט תוצרת הארץ ואת מתם-ים שהושכר לאמזון. אנו מעריכים תשואת FFO של 7.2% לפי ה-FFO הצפוי לסוף 2019 ומעדכנים את מחיר היעד ל-1,950 שקל למניה" (אפסייד של 8.5% על שער הבסיס של המניה הבוקר).
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
