טבע עקפה את ציפיות הרווח, מעלה את התחזיות ל-2018

חברת התרופות מקפיצה את תחזית הרווח השנתית. ברבעון רשמה טבע רווח למניה של 68 סנט, לעומת צפי של 44-65 סנט למניה. טבע ממשיכה להפחית את אקטביס: 531 מיליון דולר ברבעון
אלי שמעוני | (21)
נושאים בכתבה טבע רבעון שלישי

חברת התרופות טבע 0.32% עקפה את ציפיות הרווח והעלתה תחזיות להמשך השנה. טבע רשמה ברבעון השלישי של 2018 רווח למניה (על בסיס non-GAAP) של  68 סנט, זאת לעומת תחזיות האנליסטים שהעריכו כי החברה תדווח על רווח למניה של בין 44 סנט ל-65 סנט. מדובר על רווח של 694 מיליון דולר.

חברת התרופות רשמה ברבעון השלישי הכנסות של 4.529 מיליארד דולר - כלומר בשורת ההכנסות החברה עמדה בציפיות שהעריכו כי תרשום הכנסות של כ-4.53 מיליארד דולר. בהשוואה לרבעון המקביל מדובר על ירידה של כ-19% בהכנסות. ירידה זו היתה צפויה ונגרמה בשל מגמות עליהן דיווחה הנהלת טבע בדו"חות הקודמים - החולשה בשוק הגנרי והתחרות לתרופת הדגל של טבע, הקופקסון.

במקביל טבע העלתה את התחזית הפיננסית לשנת 2018. לפי התחזית המעודכנת, הרווח (על בסיס non-GAAP) ינוע בטווח שבין 2.8 ל-2.95 דולרים למניה. התחזית הקודמת שיצאה ברבעון השני (אוגוסט האחרון) הניחה כי הרווח למניה (non-GAAP) יעמוד השנה בטווח של 2.4 עד 2.65 דולרים.

תזרים המזומנים החופשי, לפי העדכון החדש, ינוע בטווח שבין 3.6-3.8 מיליארד דולר בשנת 2018. זאת לעומת התחזית הקודמת מאוגוסט (רבעון שני) שהעריכה כי טבע תציג תזרים מזומנים חופשי שנתי של 3.2-3.4 מיליארד דולר.

תחזית ה-EBITDA השנתי מוערכת בטווח שבין 5.2 ל-5.4 מיליארד דולר, זאת לעומת תחזית קודמת של 5-5.3 מיליארד דולר. תחזית ההכנסות השנתית תנוע בטווח של 18.6 מיליארד דולר עד 19 מיליארד דולר. שינוי קל לעומת הטווח הקודם (18.5-19 מיליארד דולר).

 

הקופקסון מחזיק מעמד

בעבר טבע הייתה מדווחת לפי מגזרים, אולם לפני כשנה הודיעה כי תפסיק לדווח בנפרד על ענף הגנריקה ועל ענף תרופות המקור, ועברה לדווח בחלוקה לאזורים, כלומר צפון אמריקה, אירופה, ושאר השווקים הגלובליים. המכירות בצפון אמריקה עמדו ברבעון על 2.265 מיליארד דולר, ירידה של 26% לעומת הרבעון המקביל ב-2017. הרווח המגזרי של צפון אמריקה עמד ברבעון על 649 מיליון דולר, ירידה של 42.5% לעומת הרבעון המקביל.

טבע פירטה את המכירות במוצרים העיקריים. מפירוט זה עולה כי מכירות הקופקסון בצפון אמריקה צנחו ב-43%, ועמדו ברבעון על 463 מיליון דולר. נתונים אלו מראים כי הקופקסון יחסית מחזיק מעמד, שכן לעומת הרבעון המקביל המכירות ירדו, אך לעומת הרבעון הקודם (שני 2018) הקופקסון אף הראה עלייה קטנה במכירות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגנריקה נשחקת, ה-AUSTEDO צומח אבל קטן

המכירות הגנריות בצפון אמריקה ירדו ב-25% ועמדו על 922 מיליון דולר. התרופה החדשה יחסית של טבע, AUSTEDO, לטיפול בהפרעות תנועה הנובעות ממחלת הנטינגטון רשמה זינוק מרשים של 870% - אולם מדובר על מכירות נמוכות של 62 מיליון דולר בלבד.

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע אמר: "אני שבע רצון מההתקדמות שלנו, אנו עומדים בכל היעדים העיקריים שהצבנו לעצמנו. בספטמבר קיבלנו את אישור ה- FDA ל- AJOVYTM, תרופה לטיפול מניעתי במיגרנה, ונכון לעת הזו ההשקה מסתמנת כמוצלחת מאוד. אנו ממשיכים לראות צמיחה חזקה של AUSTEDO. כמו כן, COPAXONE ממשיך לשמור על נתח השוק שלו. תוכנית הארגון מחדש שלנו כבר הביאה להפחתה בעלויות בגובה 1.8 מיליארד דולר בשנת 2018 ואנו במסלול להביא להפחתה של 3 מיליארד דולר עד סוף 2019, בה בעת שאנו ממשיכים להפחית את חובנו. בהינתן התוצאות היציבות של הרבעון השלישי, החלטנו להעלות את התחזית השנתית ל-2018".

המספרים לפי החשבונאות נראים אחרת

למרות התוצאות החזקות והתחזיות הטובות, כדאי להתבונן גם על התוצאות לפי GAAP - כלומר המספרים לפי החשבונאות. בשוק נוהגים להסתכל על התוצאות של טבע לפי non-GAAP  כלומר תוך התאמת מספר מאפיינים. אולם בהסתכלות לפי כללי החשבונאות טבע רשמה ברבעון הפסד של 27 סנט למניה, כלומר הפסד של 273 מיליון דולר ברבעון, לעומת רווח של 694 מיליון דולר ברבעון לפי הדיווח על בסיס non-GAAP.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ישראל 02/11/2018 13:23
    הגב לתגובה זו
    מלנומה יש לה עתיד מבטיח.
  • 7.
    מיקי 01/11/2018 14:02
    הגב לתגובה זו
    השאלה מה יהיה בסוף השנה... אם תדווח רווח לפי שתי השיטות אז היא באמת במצב משתפר. אם לא אז המצב לא יציב בטבע...
  • איך אבל 01/11/2018 17:09
    הגב לתגובה זו
    היו הפחתות הון עצומות, אם כל רבעון בהפסד הפלא ופלא גם סיכום שנתי יהיה בהפסד השאלה היא לא מה יהיה בשנת 2018 זה כבר ידוע. השאלה מה יהיה ב 2019 הבנת את זה ווטסון?
  • שורץ התותח 01/11/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
    הולכת לעוף עד סוף השנה וב 2019 תגיע ל - 40 דולר לפחות
  • 6.
    טבעוני 01/11/2018 13:51
    הגב לתגובה זו
    החוב הגדול של עסקת אלרגן לא נעלם.יותר בכיוון של 12 עד 14 דולר עד סוף 2018 יותר מתאים
  • 5.
    זו בדיחה? מכירות יורדות זה דוח גרוע, לא טוב! (ל"ת)
    h 01/11/2018 13:46
    הגב לתגובה זו
  • אתה ממש צודק חבר. (ל"ת)
    ניר 01/11/2018 17:16
    הגב לתגובה זו
  • יוני 01/11/2018 15:18
    הגב לתגובה זו
    סתם המניה עולה
  • אנונינמי 01/11/2018 14:45
    הגב לתגובה זו
    תגיד אתה אמיתי?אתה מבין משהו בחשבונאות בכלל?
  • לאנונימי 01/11/2018 17:18
    טבע במצב לא טוב. ממש אל תשפוט אותה כייוון שאתה אוחז בה.
  • 4.
    תומר ציון 01/11/2018 13:28
    הגב לתגובה זו
    כפרה עלייך ועל כל הדנים אנשים טובים וחיובים ישר כח לעובדי טבע באשר הם רק בבקשה תיפתור את הבעייה במיגדה בקריית שמונה כל עובדי טבע היקרים אוהבים אתכם הולכים לבית מרקחת לא ולהיתבייש לבקש תרופה של טבע גילוי נאות משקיע ועדיין מופסד על הנייר
  • 3.
    שרי 01/11/2018 13:22
    הגב לתגובה זו
    מי שהחליט להקטין את הצפי הוא אחראי לעקיפת הצפי.
  • יואב 01/11/2018 15:21
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים אלא מה
  • 2.
    לכל החמוצים. תאכלו את הכובעים שלכם (ל"ת)
    צוללת 01/11/2018 13:21
    הגב לתגובה זו
  • אתה יודע כמה כובעים אני טוחן מאז אני עם טבע ממחיר פי 3? (ל"ת)
    יא ראבי 01/11/2018 17:20
    הגב לתגובה זו
  • אכלתי. היה טעים (ל"ת)
    זלמן 01/11/2018 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוני 01/11/2018 13:12
    הגב לתגובה זו
    תרשמו !!
  • חי בסרט,15 דולר יותר בכיוון (ל"ת)
    עמית 01/11/2018 13:17
    הגב לתגובה זו
  • חי בסרט , עוד שנה 58-62 דולר (ל"ת)
    דנה 01/11/2018 13:37
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳