דירות על הפארק
צילום: איציק יצחקי
חשיפה

בלמ"ס אישרו: "נכניס הטבות מימוניות למדד מחירי הדירות. נקבל העתק מהחוזים"

בעקבות הפרסום בביזפורטל, על מהפכה בנתוני מדד מחירי הדירות, אישר דורון סייג, מנהל מדד הדיור בלמ"ס: "התחלנו בתהליך. הכוונה היא ליצר מדד נפרד שישקף את השינוי במחירים לאחר ניכוי הטבות המימון. יחד עם זאת, מעריך שזה לא יוביל לירידה במדד"
איציק יצחקי | (22)

בשבוע שעבר נחשף בביזפורטל כי צפויה מהפכה בנתוני מדד מחירי הדירות: הלמ"ס תשקלל את הנחות הקבלנים, כך שניתן יהיה לראות האם העליות במחירי הדיור הן אמיתיות. כזכור, במשרד השיכון ישבו עם הלמ"ס וסיכמו כי בקרוב תשתנה שיטת החישוב. המשמעות היא מחירי הדיור שיתפרסמו יהיו נמוכים יותר, אך לא ברור האם זה יצביע על ירידות.

שקופית חשיפת ביזפורטל (יח

"המדד ישקלל הטבות מימוניות": השקופית שהציג סייג בכנס

בשבועות האחרונים פורסמו הערכות מומחים שטענו כי מדד מחירי הדירות החדשות מראה עליות מחירים מכיוון שהטבות המימון שמעניקים היזמים לרוכשי הדירות לא באות לידי ביטוי במחיר הדירה, למרות שמשמעותן היא הנחה ריאלית של עשרות ואף מאות אלפי שקלים (כלומר, היזם משלם עבור הרוכש את הריבית על הלוואת בלון במשך מספר שנים עד לאכלוס). לאחר הפרסום בביזפורטל, בלמ"ס לא נותרו אדישים. דורון סייג, מנהל מדד הדיור בלמ"ס, אישר את הידיעה בכנס מגדילים שנערך בחיפה וצינן את הציפיות.

"התחלנו תהליך מול רשות המיסים שבמסגרתו יועבר העתק מהסכם הרכישה עבור כל דירה חדשה שנמכרה לרבות נספח התשלומים", אישר סייג. "ניתן יהיה לזהות דירות שנמכרו תחת הטבה מימונית (90/10, 80/20 וכו'). הכוונה היא ליצר מדד נפרד אשר ישקף את השינוי במחירים לאחר ניכוי הטבות המימון וככל הנראה יהיה תנודתי יותר. אין הכרח שהמדד החדש יראה ירידות מחירים מעבר למדד של דירות חדשות. אם למשל המגמה של הטבות המימון נמצאת בירידה אז בוודאי שמדד זה לא יראה בתקופה הנוכחית ירידות מחירים". יחד עם זאת, לטענתו: "שקלול הטבות המימון במדד מחירי הדיור לא יוביל בהכרח לירידה במדד מחירי הדירות החדשות".

עוד הוא הוסיף ואמר בכנס: "ההסתברות לעליית מחירי הדירות בתקופה הנוכחית גבוהה יותר ביחס לתקופת ערב המלחמה". סייג ניתח תוצאות המתקבלות מיישום המתודולוגיה הנוכחית עבור דירות שאינן מושפעות מהטבות מימון אך הן דומות ככל הניתן לדירות חדשות. "המסקנה המרכזית שעולה מהנתונים היא שמחירי הדירות עולים גם בדירות יד שניה יחסית חדשות (עד גיל 10 שנים), גם בדירות יד שנייה חדשות מאוד (עד גיל 5 שנים). בכל הבדיקות נמצאו עליות מחירים בטווחי הזמן שנבדקו ב-3 ו-6 החודשים האחרונים. עוד הוא ציין שעל פי מדד מכון ג'י סיטי המתבסס על שיטת מכירות חוזרות נרשמו עליות עבור דירות יד שניה הדומות למגמה של המדד הכללי של הלמ"ס".

בהתייחס להשפעת המלחמה על הענף, ציין סייג כי מתחילת המלחמה התרבו האינדיקטורים שעלולים להשפיע על עליית מחירי הנדל"ן, בצד הביקוש ניתן לראות כי בהשוואה של הנתונים העדכניים ביותר ובין נתונים בחודש ספטמבר 2023, מחירי השכירות עלו ב–2.4%, השכר הממוצע במשק עלה ב-3.2%, הריבית ממוצעת ירדה ב-2.6%. בצד ההיצע התחלות הבנייה ירדו ב-29.3%, גמר הבנייה ירד ב-10.7%. עם זאת מלאי הדירות שנותר למכירה עלה ב-8.1% . לדבריו, "מניתוח האינדיקטורים עולה שההסתברות לעליית מחירים בתקופה הנוכחית גבוהה יותר ביחס לתקופת ערב המלחמה".

 

רק 25.3% ממשקי הבית בישראל יכולים לרכוש דירה אשר מתאימה לצרכיהם

סייג הציג מודל חדש שפותח בלמ"ס בשיתוף עם ד"ר לריסה פליישמן, המאפשר לבחון את היכולת של משקי בית לרכוש דירה אשר מתאימה לצורכיהם (התאמה בין גודל משק-הבית ובין הדירה המתאימה לצרכיהם). המודל לוקח בחשבון גם צעירים (מעל גיל 21) אשר מתגוררים אצל הוריהם ומהווים פוטנציאל לביקוש הדיור ומתבסס על שלושה גורמים המשפיעים על יכולת משקי בית לרכוש דירה ולעמוד בהחזרי המשכנתא: מחירי דירות, הכנסות וריבית.

הנתונים מתייחסים לשנת 2022 ביחס לשנת 2021. הנתונים מציגים הן את הרמה של נשיגות רכישת הדירה והן את השינוי ביחס לשנה הקודמת. על פי הנתונים בממוצע ארצי, רק 25.3% ממשקי הבית יכולים לרכוש דירה אשר מתאימה לצרכיהם, ירידה של 15.7% ביחס לשנה הקודמת. סייג ציין כי שבשנת 2022 התרחשו 2 תופעות אשר הרעו את מצבם של משקי בית המעניינים לרכוש דירה. הראשונה, התחדשות עליית מחירי הדירות (בשיא עלייה של 20%) והשנייה, החל תהליך של עליות בריבית בנק ישראל.

בשנת 2022 לעומת 2021 ירדה נשיגות רכישת הדירה גם בכל 6 המחוזות. הנשיגות הנמוכה ביותר הינה  במחוזות תל אביב וירושלים. במחוז ירושלים הנגישות אף נמוכה יותר בשל הכנסות נמוכות יותר בהשוואה למחוז תל אביב.

עם זאת, שנת 2022 הובילה להגדלת הפערים הבין-מחוזיים בנושא נשיגות רכישת הדירה. בעוד שמחוז צפון המאופיין ברמת הנשיגות הטובה ביותר, רשם את הירידה המתונה ביותר ביחס לשאר המחוזות.  לעומת זאת, מחוז ירושלים שבו מצב הנשיגות הינו החמור ביותר נרשמה הפגיעה גדולה ביותר.

  

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    למס היה ונשאר מדד השקר.... (ל"ת)
    שיר 11/07/2024 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    א.י 10/07/2024 16:43
    הגב לתגובה זו
    מעניין … למי ולמה מר סייג מאותת, אולי להתאחדות הקבלנים?
  • 16.
    באיחור של 3 שנים, הלמ״ס הפך לכלי לשירות הפוליטיקאים (ל"ת)
    שי 09/07/2024 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    בעל דירה 09/07/2024 17:17
    הגב לתגובה זו
    אם כבר התעוררתם אז אשמח שתבדקו את העובדה ההזויה ששכר דירה מהווה כמעט 30% ממדד המחירים לצרכן כאשר הנתון הזה כלל לא נוגע למעל שני שליש מתושבי המדינה שמחזיקים בתים בבעלותם וכלל לא משלמים שכר דירה........ למה צריך לעניין אותי אם עלה שכר הדירה אם יש לי דירה שאני גר בה ולמה זה צריך להשפיע לי על המשכנתא וההלוואות?! ועוד ב-30% מהמדד
  • נהנת מעליה ? תשלם 10/07/2024 12:26
    הגב לתגובה זו
    המדינה היא זאת שאחראית לעליות במחירי הנדלן והיא זאת שמנעה משוכרים לקנות דירה עם המחירים הגבוהים. אתה בין הנהנים לאחר עליות מחירים ולכן אתה צריך לשלם.
  • אתה צבוע 10/07/2024 12:21
    הגב לתגובה זו
    לוקחי משכנתאות בוכים שהריבית גבוהה מדי ודורשים להוריד אותה כדי להקל על החזרי המשכנתא שלהם. כמו גם המדינה מתכננת חוק סבסוד משכנתאות. למה צריך לעניין אותי אם עלתה הריבית ויחד איתה עלה ההחזר החודשי שלך על משכנתא ? לקחת משכנתא תסבול ותשלם. הרוב במדינה הם לא לוקחי משכנתא. למה אני צריך לממן לך את המשכנתא על חשבוני ?
  • 14.
    חלמאות 09/07/2024 15:38
    הגב לתגובה זו
    שחיתות
  • 13.
    אורי 09/07/2024 14:40
    הגב לתגובה זו
    כי לפני לא היו מבצעים וכעת יש. אחרי הירידה המשמעותית אולי תהיה עליה קטנה
  • 12.
    ערן אבן-עזרא 09/07/2024 14:25
    הגב לתגובה זו
    מנצלים אותנו
  • 11.
    אמיר 09/07/2024 14:13
    הגב לתגובה זו
    ולכן מחירה זול יותר ממחיר מדירה בנויה ומוכנה לאכלוס.
  • 10.
    עמית איתן 09/07/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
    כלומר אם עלו באחוז אולי יעלו בחצי אחוז זה מה שהוא מנסה לומר
  • 9.
    א.י 09/07/2024 13:31
    הגב לתגובה זו
    שהמודל יעבור עדכון, יש בכך המון טעם ואמת. אך האימרה של מר סייג, מקוממת(!) האם ניתן לראות בכך איתות: גלוי או סמוי לענף הנדלן, כיצד הם יוכל למנוע הופעה של ירידות מחירים? לדעתי כן!
  • 8.
    כבר יודע שלא ירד… 09/07/2024 13:10
    הגב לתגובה זו
    הזוי
  • 7.
    איתן, חולון 09/07/2024 12:24
    הגב לתגובה זו
    שיירד מהרעיון ומהר!!!@@ לא משתלם כבר זה נהיה בדיחה עם ההטבות לא יכול לקנות פה 3 חדרים
  • 6.
    יצחק 09/07/2024 12:21
    הגב לתגובה זו
    חבל על הזמן של כולנו
  • אורי 09/07/2024 14:41
    הגב לתגובה זו
    לא ברור למה אבל הם עקביים עם זה כבר שנים
  • 5.
    יוני 09/07/2024 12:01
    הגב לתגובה זו
    מה עם כל אלה?????
  • 4.
    לדעתי זה פשוט יראה 0 אין עליה אין ירידה (ל"ת)
    צפי אמיתי 09/07/2024 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איש פשוט 09/07/2024 11:35
    הגב לתגובה זו
    דורון סייג, עוד לא התחלתם באיסוף הנתונים וכבר אתה מעריך (יודע) שזה לא ישנה את המדד ?? אולי הג'וב שלך מיותר ?? אולי כל הלשכה הסטטיסטית נגועה במתן תשובות ומספרים "מדוייקים" לפני הבדיקות בשטח ??
  • 2.
    הטבות גדולות בדרום ובצפון במרכז הכל יישאר... (ל"ת)
    אדורם 09/07/2024 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אתה טועה אדון סייג המחירים יצנחו עכשיו... (ל"ת)
    מאור עיניי 09/07/2024 11:32
    הגב לתגובה זו
  • תגיד מתי כדי שאדע לקנות. אני רק מחכה לירידה (ל"ת)
    עד מתי 14/07/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.