עמית גוטליב
צילום: ענבל מרמי
ראיון

"מחירי השכירות ימשיכו לעלות. אין דירות להשכרה"

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז ת"א והמרכז, עמית גוטליב: "אנחנו מוכרים גם את הדירות להשכרה. עדיף למכור מאשר להשכיר. לא אוהב לומר 'אמרתי לכם', אבל ידענו שמחירי הדיור יעלו". חושש שמי שקנה ב-10/90 לא יוכל לעמוד בתשלומים

איציק יצחקי | (30)

"אני לא אוהב לומר שאמרתי לכם, אבל מה לעשות. מחודש דצמבר אני אומר שזה מה שיקרה, שמחירי הדיור יעלו. ענף הבנייה יודע לעבוד, כשנותנים לו". עמית גוטליב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז ת"א והמרכז, שמכהן גם כסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ,  רואה שהמחירים עלו. זו עובדה מוגמרת. משבר הפועלים, טורקיה וכמובן הביקוש שמתעורר - הכל אמור להוביל להמשך המגמה. הוא חושש מתנודות במחירים, מפגיעה בקבלנים בעיקר קטנים ובינוניים וגם משוק לא יציב רגולטורית.   

"מחירי השכירות יעלו"

מה קורה בשוק השכירות? "שמע סיפור. בחברה שלנו (גוטליב הוא סמנכ"ל חברת ההתחדשות העירונית קרינסקי-גוטליב, א"י) אנחנו מחזיקים לא מעט דירות להשכרה. במשך הרבה שנים לא מכרנו את הדירות למרות שנגמרו ההטבות. כלומר, למרות המצב החלטנו להשאיר אותן. אבל היום, בסביבה כזו, אין לי ברירה אלא למכור אותן. אני מוכר דירות כי לא משתלם להחזיק אותן להשכרה". זאת לא הסיבה היחידה לעלייה במחירי השכירות. "מה שקרה פה מדהים. התרענו ולא פעם אחת, כי שוק השכירות מתנהג בצורה מאוד דומה למדד. כשהעלו את הריבית במשק זה יצר מצב שאותם אנשים שקנו דירות שילמו משכנתא יותר גבוהה ולכן הם הגדילו את דמי השכירות. 26% מהמדד מושפע ממחירי השכירות - ואנחנו רואים שהוא רק עולה. במלחמה ראינו ירידה בשכירות, מה שלא קורה בימים רגילים, כי הרבה אנשים שנמצאים בדרום ובצפון פינו דירות והסכמי שכירות התבטלו. דירות בבנייה (איציק יצחקי) "קבלנים לא עלו על הקרקע". דירות בבנייה בירושלים (איציק יצחקי) "סטודנטים מאוניברסיטאות סגורות, עובדים ממקומות עבודה שנסגרו - כולם חזרו להורים. אבל המלחמה המשיכה ואנשים חזרו לעבוד, בתי ספר נפתחו ואנשים הסתערו מחדש על השוק. זה גרם לעלייה. ברגע שאין צפי להורדת ריבית ומס הרכישה שהמדינה רוצה לקבע על 8%, אין סיכוי שאנשים יילכו לשכירות כי המחיר ימשיך לעלות. תחשוב על זה: 8% מס רכישה, עם תשואה של 2.5% וריבית של 7%-6%, מי ייכנס לזה? לאורך זמן, זה יגרום למשבר אדיר בענף הדירות החדשות, עם מלאי שנגמר כי קבלנים לא עלו על הקרקע. המשקיעים ברחו בגלל מס רכישה גבוה וריבית גבוהה". מה משפיע על מחירי הדירות והשכירויות? "מצד אחד, ראשי הערים סגרורו אתרים ו-85 אלף פלסטינים לא עובדים, מצד שני ריבית בשמיים. קבלן בניין ללא פועלים לא יכול להתחיל פרויקט אחר, כי הוא תקוע. צריך לזכור שהריבית גם משפיעה עליו. אז הפרויקטים עומדים, הקבלנים לא פתחו אתרים חדשים. האוצר היה צריך לעזור יותר להבאת עובדים ולהזרמת כספים לענף, ללמתווה פיצויים נורמלי, כי בסוף קיבלה הסכם 'דרדל'ה'. במקביל, היו גם עולים והילודה נמשכת, וכל זה בשעה שהתחלות הבנייה בירידה. זה גורם לפיצוץ". היו קבלנים שאמרו לי: כל עוד המצב נמשך, לא נבנה. ההיצע יקטן. הייתה התארגנות? "ממש לא. זה גם לא יקרה. אנחנו לא מחלקים עצות לקבלנים, התפקיד שלנו הוא לשקף לממשלה מה קורה בשטח. לפעמים אנחנו רואים צעד קדימה, לפני הלמ"ס. לא צריך להיות גאון הדור כדי להבין שאם אתרים סגורים, קבלנים לא יעבדו". בחודשים האחרונים יש  פחות מכרזים של רמ"י. זה צריך להדאיג? "הרבה פעמים הם מפרסמים הרבה מאוד מכרזים בסוף השנה כדי לעמוד ביעדים, להראות שיש כמה שיותר שיווקים ולא משנה אם המכרז נסגר או לא. אתה צריך לזכור שהרבה מאוד מוסדות תכנון היו לא פעילים, גם הם נפגעו כשחלק גדול מהעובדים גויס לצבא. העיריות היו בתפקוד נמוך - מוסדות תכנון וועדות פעלו יותר מהר ממקומיות, אבל גם שמאים ועוד עובדים לא היו והכל נעצר. רמ"י כן מנסה לשווק, הבעיה היא אחרת - הקבלנים במצוקת אשראי. לקבל ליווי בנקאי, גם לפני השביעי באוקטובר בריבית כל כך גבוהה, לא היה קל".

הסוף לחגיגות?

יש מבצעים חדשים בשוק. לצד 20/80, קבלנים החלו למכור 10/90 ואפילו פחות מ-10% בעסקה, ואת השאר במסירה. לאן נגיע? אתה לא חושש? "ראיתי בסוף השבוע שאחד הקבלנים הציע 91/9. אתה בהחלט צודק. מצד אחד, זה דבר מבורך, לא היתה תחרות בשוק כבר שנים. אבל אני גם חושש שהם לא יוכלו לשלם את הכסף בעוד שלוש שנים. זה מה שמטריד קבלנים, אבל הם בכל זאת מוכרים בשיטה הזו. "יש חשש שלרוכשים לא יהיה לשלם, ויש חשש נוסף  - יש כאלו שרוכשים ומוכרים הלאה, חשוב מאוד שאותם אנשים שיקנו ואז ימכרו לא יפגעו כי הם מאבדים מאחריות הקבלן ואם הוא יפשוט רגל הם בבעיה. תחשוב על אדם שקנה בשני מיליון ומכר ב-2.5 מיליון שקל. על חצי מיליון שקל אין לו ערבות. אם הקבלן נעלם, הוא הפסיד חצי מיליון שקל". אז בסוף, עם ביקוש כמעט קשיח, הכל זה סיפור של היצע. הוא יעלה ב-2024? "הנתונים האחרונים מספרים שיש ירידה דרמטית של 20% בהתחלות בנייה וזאת הדרמה הכי גדולה שיש. אנשים חוזרים לקנות דירות, ומצד שני - יש ירידה בהתחלות בניה וההיצע לא מדביק את הביקוש, אז מתחילות עליות. עלייה של 1% בחודש זה דרמטי. ואלה עוד נתונים לפני המשבר עם טורקיה והסחורות. צריך לזכור שקבלני הביצוע במשבר קשה מאוד. אבל, אני כן רואה את ההיצע עולה בסוף". אתה צופה מגמה של עליית מחירים ב-1% גם בחודשים הבאים? "לא רוצה לנבא, אבל כן יכול לומר שהמגמה מסוכנת, שהממשלה חייבת להתערב. שר האוצר לא מתערב בנושא הזה. אנחנו קטר שני למשק אחרי ההייטק, 40 מיליארד שקל המדינה מפסידה ממסים בגלל המצב". למה בעצם אכפת לכם, אתם לא רוצים שהמחיירם יעלו? "זו שאלה שתמיד שואלים אותי. אנחנו רוצים שוק יציב, שנדע כמה עולה לנו ובכמה מוכרים. התנודות האלה מסוכנות, כי אחרי עלייה גדולה אולי תגיע ירידה. המבצעים האלה, הם ירידה במחירי הדירות. שלא יהיה לך ספק: מה שקרה כאן בשנה האחרונה זו ירידה. משהו כמו 7% בחלק מהדירות שבהן היו מבצעים. אלה  נתונים שהיו, אבל זה מתחיל להיגמר". דירות בבנייה (שלומי יוסף)"רוצים שוק יציב". דירות בבנייה (שלומי יוסף)​ אבל לא היו קריסות במלחמה. "בענף הביצוע, הרבה חברות קבלניות במצב קשה. היזמים עובדים עם הבנקים ולהם הזרימו כסף. אני מדבר על הקבלנים". מה יקרה לרווח יזמי בשנה הקרובה? מצד אחד המחירים עולים, ומצד שני יש גם עלייה בעלויות הבנייה. עם הירידה במחירי הדירות שהיו בתחילת שנה והתיקון בשוק נגיע למצב מאוזן. לא יהיו תנודות דרמטיות. 15%-12% לדעתי".

"בפריפריה ההשפעה גבוהה יותר"

כזכור, כפי שפרסמנו כאן, ההחלטה של טורקיה לעצור את הייבוא לישראל הובילה את הקבלנים לחפש אלטרנטיבות. חלקם עושה "מסלול עוקף" ומייבא סחורה טורקית דרך בולגריה וירדן. השאלה היא איפה תיעצר נקודת שיווי המשקל - האם המחירים באמת יעלו בעקבות הייבוא המקביל או שזה רק תירוץ לקראת העלאת מחירים שנובעת מתיקון? איך עליית המחירים הצפויה תיפגש על העקומה עם מספר העסקאות והאם רוכשי הדירות יצביעו ברגליים? היזמים טוענים למצוקה אמיתית, אלא שמבדיקה שערכנו עולה כי ההשפעה של עליית מחירי חומרי הגלם צפויה להיות שולית יחסית, מה שאומר שלא בטוח שעלייה במחירים כתוצאה מעליית מחירי הסחורות נחוצה. ברוב המקרים, הקבלנים כבר רכשו את הקרקע. ההשפעה על עלויות הבנייה היא ברמה של אחוזים בודדים, כי בסוף, יש גם מלאי קיים וחלק מהיבוא לא מתייקר. אז למה מחירי הדירות צריכים לעלות כשהמרכיב העיקרי בסעיפי ההוצאות הוא הקרקע? "זה מאוד תלוי איפה אתה נמצא בארץ. כשאתה אומר שהקרקע היא המרכיב העיקרי אתה צריך להבין שבתל אביב הקרקע היא אכן הערך הגבוה יותר למ"ר בניה, אבל ככל שנדרים או נצפין, אתה מגיע למצב של 50/50 או אפילו ל-30/70. אני מדבר על הפריפריה, כמובן. כלומר, העלויות בפועל גבוהות יותר כי מרכיב הקרקע נמוך יותר. אם אנחנו מסתכלים על נקודת ביניים, כי באזור המרכז בונים יותר, אנחנו מגיעים בערך ל-50/50. כלומר, מרכיב הקרקע ועלויות הבנייה דומה". בוא נוציא רגע את היזמים מהמשוואה. יש חשש מהתגובה של הבנקים כלפי הקבלנים? "אם הקבלן המבצע קונה היום את הסחורה ב-10% יותר והתכנון הוא להרוויח בין 8-12 אחוז מהפרויקט, יש מצב שהוא לא יוכל להקים את הפרויקט והבנק יעצור אותו. אם הקבלן לא יוכל לממן את זה, לא תהיה השתתפות מצד היזם. אם מחר אסם תעלה את הבמבה ב-10%, רמי לוי יוכל לספוג בהתחלה, אבל לא להשאיר את המחיר לאורך הזמן. זה מה שקורה, במספרים אחרים, בענף הבנייה". למה שיזמים לא ישחקו את הרווח שלהם? "מה שקורה היום זה בגלל שהקבלנים מוכרים במבצעים, כלומר בעלויות יותר נמוכות מבעבר בגלל עלויות מימון גבוהות, בגלל משבר הריבית, ועוד - הם לא יכולים לשחוק עוד מהרווח כי הוא כבר נשחק. זה לא שהיזם מחליט 'אספוג 5%' וזהו. פשוט כבר לו את האפשרות. הוא נמצא על דוחות שהם מאוד מינימליים כדי להקים את הפרויקט. זאת הנקודה שבה הבנק כבר עוצר ואומר: מכאן, אני לא מוכן לממן. הפרויקט לא רווחי". מצאנו שהקבלנים מביאים סחורה ממדינות אחרות, בולגריה וירדן. "במחירים יותר גבוהים, אבל כן. גם יוון, שמעתי גם על ירדן. זה סוג של מעקף. אנחנו סוחבים משבר של ירידת התחלות הבנייה וזה לגמרי משנה משחק - מוסיף עוד שמן למדורה. אמרתי ואני ממשיך לומר: אני צופה עלייה גדולה במחירי הדירות השנה". שאלה שכל ישראלי רוצה לשמוע - בעוד חצי שנה טורקיה תרים דגל לבן ותגיד לנו: אוקיי, הפסדנו מספיק כסף. אנחנו מוכנים לחדש את הייבוא. תקנו סחורות? "הייתי מעדיף שלא, אבל למדנו שאנחנו נמצאים בסביבה מאוד משתנה. היום ארדואן שם, מחר אישיות אחרת תנהל את טורקיה במקומו. אנחנו ביום השואה, הייתה תקופה שלא הסכימו לקנות מגרמניה ואוסטריה, אבל אחרי הרבה שנים זה השתנה, אז לא יכול לומר לך שהמצב הזה יישאר לנצח. היום גרמניה תומכת בנו. לא הספקתי לדון עם עצמי מה התשובה הנכונה, הייתי מקווה שארדואן יתחלף באדם פחות אנטישמי. האינטרס של טורקיה לא פחות גדול משל ישראל. אנחנו עם שיודע להסתדר, כרגע יש מדינות נוספות שיספקו את המוצרים שאנחנו צריכים". מה לגבי התעשיה המקומית? המדינה התחילה לייבא ושכחה שאפשר לייצר גם בעצמנו. "צודק, היה פה מפעל של נגב קרמיקה שהמדינה לא השכילה לעזור לו והוא נסגר, אז העבירו את קווי הייצור למדינות אחרות. המדינה לא יכולים לשים כל הז'יטונים במקום אחד. אין פלסטינים, אז שכר העבודה עולה ויש ניצול גדול של המצב. בישראל המחיר עלה דרמטי. כמו שפתרו את משבר המים והתחלנו להתפיל, אפשר להתגבר גם על המשבר הזה. אבל יש עוד משהו: בסוף, אתה צריך לזכור שגם המפעלים הבודדים שכן מייצרים כאן, תלויין בטורקיה. אם מחר אנחנו מייצרים לוחות גבס וחומר הגלם הוא מטורקיה, אי אפשר לייצר". מפעל נשר יכול לנצל את המצב ולעלות מחירים? הוא מונופול. "נשר לא העלתה מחירים גם במלחמה וגם כתוצאה מהודעות של ארדואן היא שלחה מכתב והודיעה שהמחיר נשאר, אבל אני לא יודע מה יקרה בטווח הארוך. בעולם הבנייה זה עובד בצורה פשוטה - חברה אחת שולחת הודעה וכולם אחריה. דומינו ראלי".

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    אאאא 01/06/2024 03:46
    הגב לתגובה זו
    ובעלייה מתמדת. קבלן שקנה קרקע ביוקר לא יכול שלא לבנות. הקבלנים בלחץ והכתבה הזאת ממחישה את זה.
  • 23.
    Ere 27/05/2024 21:33
    הגב לתגובה זו
    הקבלנים בלחץ אין מכירות אצלנו בבנין חצי מהדירות ריקות כל מי שאין לו דירה לא לקנות בשוק החופשי רק מחיר למשתכן מצד שני יש לקבלנים צינור חמצן מהמוסדיים בנקים חברות הביטוח והפנסיה שמשתמשות עם הכספים שלנו לשמר את מחירי הנד"לן יקרים מישהו צריך לעשות עם זה משהו
  • 22.
    ריקו 27/05/2024 19:07
    הגב לתגובה זו
    מערכת התבהלה של הקבלנים מנסה להפחיד את אלה שממתינים לירידות מחירים.
  • 21.
    שונא טאמעים 27/05/2024 16:26
    הגב לתגובה זו
    לאנשים אין כסף לשכירות אתה רוצה יקנו ממך דירה? מאיזה כסף? רודף בצע
  • 20.
    שלומי 27/05/2024 15:56
    הגב לתגובה זו
    יש מחסור בדירות להשקעה, או יותר נכון להגיד שכיום יש מחסור במשקיעי טיקטוק חדשים אחרי עליית הרבית והמדדים. יותר ויותר כלכלנים מדברים על סטגפלציה בתקופה הקרובה. כיום אין כדאיות להשקיע בנדלן ויש אלטרנטיבה טובה יותר להגנה על הכסף. תם עידן רבית ה 0.
  • 19.
    עדיף אוהלים 27/05/2024 14:47
    הגב לתגובה זו
    אני קורא וממש בא לי לבכות עליו ועל הקבלנים. אחרי שהמדינה עשקה את כול משקי הבית והפכה אותם לעבדים והרוויחה עליהם מיליארדים הם לא מפסיקים לבכות. מה הקשר בין הקבלנים לחמאס, שניהם צריכים ערבים ושניהם עושים שרירים ועוד רגע הם קורסים וזה יבוא בבום בשניה אחת. אם יהיה חסר לאנשים ממש איפה לגור המדינה תביא קבלנים מחול שיבנו במחיר סביר שזה שלושים אחוז ממה שאתם מוכרים היום כי ממזמן שוק הדיור התנתק מכוח הקניה ודיור זה מוצר בסיסי קורת גג. אז הולך להיות פה שמח. טמבל מי שקונה במחירים כאלה גבוהים כי הוא יפסיד הרבה כסף שעבד עליו במשך שנים. לאנשים ובאיחוד זוגות צעירים נמאס להשתעבד לקירות אבנים ולשפוך כליות לכול החיים בעבור הבנק הקבלן העוד השמאי והמדינה שבעבורה גם נותנים דם
  • 18.
    אריאל 27/05/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    ממצאי כלכלת התיווך הנורא.
  • 17.
    מעניין אם אתה מאמין לעצמך כי הקוראים כבר מרגישים א 27/05/2024 07:50
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם אתה מאמין לעצמך כי הקוראים כבר מרגישים את הפחד בכתיבה
  • 16.
    מתווך, ת"א 26/05/2024 20:13
    הגב לתגובה זו
    מנסים להריץ את השוק.
  • 15.
    בשכונות המבוקשות כל דירה נורמלית נחטפת (ל"ת)
    דודו 26/05/2024 19:13
    הגב לתגובה זו
  • מתווך, ת"א 26/05/2024 20:14
    הגב לתגובה זו
    .
  • 14.
    המשכיר הנודד 26/05/2024 18:20
    הגב לתגובה זו
    כבר חודשים שאתם מפמפמים כל פעם בוריסה שונה (מחיר השכירות, אין עובדים, אין היתרי בניה, בולשיט כלשהו) על מנת להחזיר את הבועה של שוק הנדל"ן בפועל הציבור התחיל להתפכח ולהפסיק לשלם מחירים מנופחים על דירות בתקווה להוריש משכנתא לילדים יש מלא דירות לא מאוכלסות עם מחירים בלי פרופציה
  • 13.
    המשכיר הנודד 26/05/2024 18:20
    הגב לתגובה זו
    כבר חודשים שאתם מפמפמים כל פעם בוריסה שונה (מחיר השכירות, אין עובדים, אין היתרי בניה, בולשיט כלשהו) על מנת להחזיר את הבועה של שוק הנדל"ן בפועל הציבור התחיל להתפכח ולהפסיק לשלם מחירים מנופחים על דירות בתקווה להוריש משכנתא לילדים יש מלא דירות לא מאוכלסות עם מחירים בלי פרופציה
  • 12.
    ערן 26/05/2024 17:21
    הגב לתגובה זו
    70-40 דירות מחכות כבר 8 חודשים ביד 2 להשכרה , בקריית אונו !
  • 11.
    דניאל 26/05/2024 16:49
    הגב לתגובה זו
    מעל 100 אלף מפונים מהצפון שכרו דירות ברחבי הארץ ולא חסר שום דבר ... ההיפך עוד מספר חודשים יחזרו לביתם ישפכו לשוק השכירות עשרות אלפי יחידות דיור, מי שהציל את שוק השכירות השנה זה המפונים.
  • 10.
    דיי לקשקש בזנב , בטח בן אדם אם 109 דירות איך אתה ר 26/05/2024 16:04
    הגב לתגובה זו
    דיי לקשקש בזנב , בטח בן אדם אם 109 דירות איך אתה רוצה שיגיב , ענין של זמן דירות יורדים ב-28%
  • 9.
    מרוב פחד יוצאות לו תשובות לא הגיוניות בעליל (ל"ת)
    רונן 26/05/2024 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הפושעים יודעים שמבצעים שלהם יצרו אסון פי אלף יותר גדול והם ממשיכים אין מילים....מה שקורה עכשיו זאת ספירלה אנפצייונית האינפלציה הסמויה שהיתה פה ב15 שנים האחרונות בגלל הריבית האפסית מתגלה בענק ....אחראי ההתרסקות חייבים להחזיר את מחירי הדירות למדד (ל"ת)
    רועי 26/05/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הנגיד צריך להעלות ריבית כדי להגן על ציבור סוחרי הדירות. (ל"ת)
    אייל 26/05/2024 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דיי לקשקש בזנב , בטח בן אדם אם 109 דירות איך אתה ר 26/05/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    דיי לקשקש בזנב , בטח בן אדם אם 109 דירות איך אתה רוצה שיגיב , ענין של זמן דירות יורדים ב-28%
  • 5.
    עמית 26/05/2024 14:46
    הגב לתגובה זו
    אתה בעצמך מוכר דיור להשכרה כנראה שבאמצ המצב קשה אם אתה כיור הארגון מוכר
  • ישראלי 2 26/05/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
    רגע. למה אתה בורח? הלא, לשיטתך, הדירה שלהם שווה רק חצי מיליון. מה? אתה לא רוצה לקבל ירושה שמנה של 3 מיליון ומעדיף לחכות שעד שהירושה תצטמק לחצי מיליון? או שבעצם גם אתה לא מאמין במה שרשמת כאשר זה מגיע לרכוש שלך, ואתה בעצם גיבור על רכושם של אחרים? (תופעה די נפוצה) קדימה - עשה מעשה. אמור להוריך למכור את דירתם. אם אתה צודק אז אתם תמכרו דירה תמורת 3 מיליון, לאחר מכן היא תרד לחצי מיליון ואז תוכלו לקנות אותה בחזרה. ככה תרוויח 2.5 מיליון שקל. מה רע? קדימה. לך על זה. דבר עם הוריך. נ.ב. קח בחשבון שבתרחיש שבו אתה טועה, ומחירי הדירות לא ירדו (נגיד בגלל שהאוכלוסיה פה ממשיכה להתרבות בקצב גבוה, הכי גבוה ביולם המערבי ולכן הביקוש לדיור הוא ביקוש אמיתי מאד), אז חוץ ממך כהומלס גם הוריך יהיו כאלה, אבל ככה זה להיות גיבור על כספם של אחרים.
  • עמידר 26/05/2024 15:35
    הגב לתגובה זו
    למה שמשקיע יסכים להשקיע מיליוני שקלים מכספו היקר כדי לספק דיור לאנשים זרים, בעבור תשואה מגוחכת של 2% ? הוא הלא לא עמידר. יש אלטרנטיבות השקעה פיננסיות עדיפות ולכן מה שיקרה שבמקביל לגידול האוכלוסיה (כל שנה עוד 200 אלף בני אדם מצטופפים פה) לא יבנו מספיק דירות ולכן התחרות על כל דירה שעדיין בשוק תלך ותעלה, עד שהתשואה השוטפת על שכ"ד תהיה גבוהה מספיק כדי שישתלם למשקיעים להשקיע כספם ולספק היצע.
  • העורב 26/05/2024 17:55
    ואלטרנטיבות ההשקעה העדיפות (לשים כסף בבנק ?) יסתיימו מקסימום תוך שנה. ומה אז ?
  • 4.
    מיקי 26/05/2024 14:45
    הגב לתגובה זו
    לא ישתנה כלום
  • 3.
    אילן 26/05/2024 14:27
    הגב לתגובה זו
    פשוט מדינת גנבים מושחתת
  • 2.
    ממשלות ישראל לא מוכנות ולא אודות בירידות שערים (ל"ת)
    אפק 26/05/2024 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איתן 26/05/2024 13:23
    הגב לתגובה זו
    תשמע עלוב נפש את מי אתה מפחיד את רוב אלו שממזמן החליטו לנטוש את המדינה ולקנות בפורטוגל , יוון , קפריסין עכשיו תשמע אפס קטן קח רובה ולך תגן על עצמך כי נמאס להלחם למען המדינה ולא להיות זכאי לבית מכאן אנחנו נוטשים ואפס כמוך לעמדה ביי .. עלוב
  • צפוף 26/05/2024 15:30
    הגב לתגובה זו
    לא חסר פה בני אדם. להפך. עם קצב גידול שנתי של 2% יש פה תוספת שנתית של קרוב ל 200 אלף בני אדם. לכן זה בסדר גמור אם חלק יהגרו לחו"ל. מה לעשות? אין פה מספיק דירות לכזה קצב גידול גבוה וצריך לקוות שיהודי העולם לא יברחו משם לכאן, כי פשוט אין עבורם דירות. כל עולה חדש תופס בעצם דירה שהיתה יכולה לשמש ישראלי מקומי. לכן בניגוד למה שחשבת - זה שאתה מסכים לפנות את הדירה שלך ולהגר מכאן זה דווקא מעשה יפה מצידך. צפוף פה ולכן נסתדר מצוין גם בלעדיך (לא אישי כמובן, אל תעלב, זה נכון לכל אדם שמוכן להגר, פעם עברנו שטיפת מוח שיורדים הם נפולת של נמושות אולם האמת היא שהגירה היא מעשה מקובל וסטנדרטי בעולם, מיליוני אירים ואיטלקים היגרו לארהב)
  • רק;1 27/05/2024 12:12
    בדם ומיסים
ארוחת בוקר (X)ארוחת בוקר (X)

גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים

יוקר מחיה, שכר שעומד במקום ושוק שכירות תקוע מביא לישראל תופעה שכבר הייתה רווחת במדינות עם כלכלה הרבה יותר חלשה משלנו, בני 30 שחוזרים לגור עם ההורים



הדס ברטל |

אחרי ספרד, איטליה ויוון, גם בישראל מתחילים לראות תופעה שמתעצמת: בני 30 פלוס שחוזרים לגור עם ההורים. ניתן להסביר זאת על ידי הפער המתרחב בין עלויות דיור להכנסות משכר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) העדכניים, כ-25% מבני 30-34 מתגוררים עם ההורים, עלייה של כ-2% משנת 2024. בקבוצת הגיל 35-39, השיעור יורד לכ-15% (שגרים עם ההורים), אך זהו עדיין נתון משמעותי בהשוואה למדינות OECD אחרות. משרד האוצר מעריך כי גיל היציאה הממוצע מהבית עלה לכ-29 שנים, כ-2.5 שנים יותר מאשר בתחילת שנות ה-2010. כיום, כאשר אוכלוסיית המדינה עומדת על 10.094 מיליון תושבים, התופעה משפיעה על כ-150 אלף צעירים בגילאי 30+, רובם רווקים או בזוגיות ללא ילדים.

 

חצי מהמשכורת הולך על דיור

הגורם הדומיננטי הוא הנטל הדיורי, שמתעצם למרות ירידה במחירי רכישה. שכר דירה עולה והממוצע לדירת 3 חדרים עמד ברבעון השלישי של השנה עמד על כ-5,000 שקל, עלייה של 4.4% משנה קודמת, כאשר במרכז הארץ המחירים מגיעים כבר ל-6,000-7,000 ש"ח. בניגוד לשכירות, המחיר הממוצע לרכישת דירה ירד ב-2.5% ל-2,213,900 שקל, אך שכירות ארוכת טווח נותרת מוגבלת עקב מחסור בהיצע: השנה נוספו על פי ההערכות רק 20 אלף דירות חדשות להשכרה. 

השכר החציוני נטו בקרב שכירים בגיל 30-34 מוערך ב-10,000 ש"ח,  זה מכסה אולי 60%-70% מהוצאות דיור בסיסיות. נתונים דומים נמצאו גם בדוח OECD Economic Surveys: Israel 2025. על פי הדוח יחס מחיר דיור להכנסה בישראל הוא מהגבוהים בעולם, כאשר צעירים  מוציאים 50%-60% מההכנסה שלהם רק על קורת גג, כמעט כפול מהממוצע המערבי של 28%.

ריבית גרף ירידה
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
מחקר

עד כמה הריבית משפיעה על מחירי הדירות? הקשר שכולם מאמינים בו ולרוב לא קיים

מחקר רחב  של קרן המטבע הבינלאומית מגלה שהעלאת ריבית של אחוז מורידה את מחירי הדירות בפחות מאחוז אחד - אבל כשהריבית יורדת מ-7% ל-2.7% נוצר בום, כשהיא משתנה מ-4.5% ל-3.5% ההשפעה זניחה - מה זה אומר על שוק הנדל"ן הישראלי?

ענת גלעד |

ריבית בנק ישראל ירדה לאחרונה. סיכוי טוב שבמהלך השנה הקרובה היא תרד עוד פעמיים בכ-0.5% ל-3.75%.  האם ההורדה הזו תוביל לעלייה במחירי הדירות? הורדת ריבית הופכת את החזרי המשכנתא לנמוכים יותר ומאפשרת בעצם לרוכשי דירות להגדיל את המרכיב במשכנתא ולקנות דירה עם פחות הון עצמי. יש לכאורה יותר אפשרויות לרוכשי דירות, אבל לא צריך לעשות מחקר כדי להבין שהפחתה של רבע אחוז היא כמעט כלום, סדר גודל של 70-100 שקל בהחזרי המשכנתא הממוצעת. לא זה מה שיקבע אם תקנו דירה או לא. אבל אם זה יימשך?

נחזור כמה שנים טובות אחורה. היינו בניסוי ריבית גדול שנקרא - ריבית אפסית. בניסוי הזה, נתנו לנו מימון זול במיוחד ואז רכשנו דירות וניפחנו מחירים. זה נגמר. הריבית זינקה, כשהזינוק שלה גרם להחזרי המשכנתא לעלות בקרוב ל-1,000 שקל. הרבה כסף ובדרך גם היתה עלייה במדד המחירים שייקרה את ההחזרים. העלייה הזו מריבית אפס לאזור 5% היא דרמה גדולה והיא אכן מקשה על רוכשי הדירות, אבל הדרך חזרה לא תהיה מלאה. הריבית לא תחזור לאפס. היא תרד לאזור 3.5%-3.75%. אנחנו ב-4.25%, אז במקרה הכי טוב היא תרד ב-0.75% וההחזר החודשי יירד ב-200-300 שקלים - זה הרבה, אבל לא משנה בהכרח החלטה כה גורלית כמו רכישת דירה.

כדי שאנשים יקנו דירה הם צריכים שיהיה להם כסף, והעלייה ביוקר המחייה מחסלת להם את העודפים. כדי שאנשים יקנו דירה צריך שהמחירים ימשיכו לרדת. הם יורדים - גם בלמ"ס מצביעם על כך, למרות שאצלם הנתונים לא כוללים את הנחות הענק המימוניות והמבצעים השונים.  כשזה יימשך נקבל חזרה לשוק הדירות, אם כי, שוק הדירות תמיד לא באמת צפוי

עד כאן, ההערכה מהשטח, לא מלומדת, לא מקצועית. כאן תראו הערכה של כלכלנים - לא כל הורדת ריבית מחזקת את שוק הדיור - תסתכלו על מה שקורה בעולם. וכעת נעבור ממש למחקר מפורט שפורסם ב-IMF Economic Review, כתב העת היוקרתי של קרן המטבע הבינלאומית. המחקר מערער באופן יסודי על ההנחה הזו שיש קשר הפוך בין ריבית למחירי הדירות. המחקר "When Does Monetary Policy Sway House Prices? A Meta-Analysis" מגלה שהקשר בין שינויי ריבית למחירי דירות חלש הרבה יותר ממה שמקובל לחשוב, אבל גם שיש הבדל עצום בין "רמת הריבית" ל"שינוי בריבית".

הממצא המרכזי: נקודת אחוז שווה פחות מאחוז

המחקר, שנערך על ידי דומיניקה ארנברגרובה, יוזף בייז'יק ותומאש האברנק מהבנק הלאומי הצ'כי ואוניברסיטת צ'ארלס בפראג, הוא אחד המחקרים המקיפים ביותר שנעשו אי פעם בתחום. החוקרים אספו 1,555 אומדנים מ-37 מחקרים שונים שבחנו 45 מדינות לאורך 72 שנים. כפי שהם מתארים: "הספרות האמפירית מספקת תוצאות מעורבות לגבי ההשפעה של ריביות קצרות טווח על מחירי הדירות: הסמי-אלסטיות המוערכות נעות בין מינוס 12 לערכים חיוביים".