שוקי אמרני: "צריך להכפיף את רשות מקרקעי ישראל למשרד הפנים - לצמצם בירוקרטיה"
הוועדה למתחמים מועדפים (ותמ"ל) אישרה בשלושת החודשים האחרונים להפקדה כ-18,500 דירות בארבעה מתחמים, כאשר כ-9,195 מהן הן יחידות דיור ברות השגה, כך לפי דו"ח שהוגש לגלעד ארדן, שר הפנים.
חוק הותמ"לים, אשר אושר ביולי 2014, נועד לקצר את הליכי התכנון במתחמים עליהם הכריזה הממשלה. מעל הוועדה אין מוסד אחר ולא ניתן לערער עליה. להלן התכניות שאושרו:
- תל השומר צפון ומרכז - 11,500 יחידות דיור, מתוכן 2,300 יחידות דיור קטנות, ו-3,450 יחידות דיור להשכרה.
- גן יבנה - 1,635 יחידות דיור, מתוכן 280 קטנות ו-490 להשכרה.
- הרצליה וחוף השרון - 3,000 יחידות דיור, מתוכן 600 קטנות, 900 להשכרה.
- אור יהודה - 2,350, מתוכן 470 קטנות, 705 להשכרה.
ד"ר שוקי אמרני, מנכ"ל משרד הפנים, אמר ל-Bizportal: "צריך להכפיף את רשות מקרקעי ישראל למשרד הפנים, הוא למעשה זה שאחראי על הרשויות המקומיות. הנושא הזה יושב לי בראש כבר הרבה מאוד זמן – צריך שיהיה גוף אחד שיכלול את כל נושא הדיור, מאחר ומשרד הפנים אמון על הרשויות המקומיות, אחראי על ועדות התכנון ומאשר את תקציב לרשויות, טבעי שרשות מקרקעי ישראל תהיה תחת משרד פנים".
לדבריו, למשרד הפנים יש ראייה כוללת ובעלת יכולת לתכנון מקצוע- "אחד הכשלים הוא שהרבה גופים מטפלים בנושא הדיור, צריך גם לארגן קרן של מיליארד שקל להסרת חסמים בתכנון, דוגמת תשתיות ביוב, מים. העניין הוא שבותמ"ל מחכים שרשות מקרקעי ישראל תשב ותתכנן תכניות, לנו יש את הזמן והמקצועיות. אני חייב לומר שאין מדובר בעמדת משרד הפנים, אלא בעמדה שלי בלבד".
- הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 7.מעיין 16/03/2015 21:29הגב לתגובה זואלה שמכירים את התכנון והבניה ואת רשות מקרקעי ישראל יודעים שזה צעד שחובה לעשות כדי להוציא את הדיור מהמשבר וגם להיפטר מהמעאכרים שגוזרים קופונים על כלום
- 6.מומחה בתחום 16/03/2015 20:35הגב לתגובה זווגם יעזור לטפל בבעיות הדיור ובבירוקרטיה המטורפת שיש ברשות מקרעי ישראל
- 5.טיפש סורק אבן ... 10/03/2015 05:09הגב לתגובה זוטעות רפואית , נגמרת בבית הקברות ... טעות נדל"נית נשארת לנצל נצחים ... ראה את כיכר אתרים והתחנה המרכזית החדשה ...
- 4.למה שלא יהיה תחת 09/03/2015 23:16הגב לתגובה זוואז אם העיריות לא יעשו מה שהמשטרה רוצה בתחום הדיור אז לא יכוונו תנועה ויהיו פקקים.וכהנה וכהנה .זו לא הצעה רצינית.
- 3.דרעי והחברים לא ישאירו כלום (ל"ת)תום 09/03/2015 21:22הגב לתגובה זו
- 2.הלוואי והבועה תתנפח עוד קצת - הקריסה תהיה מגניבה!! (ל"ת)פלוגית הבובלילים 09/03/2015 18:36הגב לתגובה זו
- 1.חחחחח 09/03/2015 18:11הגב לתגובה זומה זה בירוקרטיה? צריך לפרק גם את משרד הפנים וגם את המינהל אם לא רוצים בירוקרטיה.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
