דירה בהנחה  (פדלון)
צילום: דירה בהנחה (פדלון)
ביזפורטל בדק:

כ-10,000 מילואימניקים מתמודדים על כ-800 דירות בהנחה - מה ההנחה שהם יקבלו?

איך זה שבכפר סבא ויהוד ההנחות מגיעות ל-1 מיליון שקל, איפה הכי דואגים ל"בני המקום"   ומה הסיכוי של מילואימניקים לזכות בכל הארץ, וספציפית בכפר סבא ויהוד?

הרצי אהרון | (8)
נושאים בכתבה דירה בהנחה

כ-100 אלף משפחות מתמודדות על 4,000 דירות במכרזים של דירה בהנחה ברחבי הארץ. מתוכם כ-10 אלף מילואימניקים שמתמודדים על כ-800 דירות. מדובר על סיכוי לא רע לזכייה - כ-12.5%, בעוד שהסיכוי בכלל של כל המתמודדים הוא כ-4%. אם תרצו המדינה נותנת למילואימניקים הטבה של 8.5% בסיכוי לזכות, וכאשר הזכייה מבטאת רווח ממוצע של כ-500-600 אלף שקל, המדינה בעצם נותנת הטבה של 40-50 אלף שקל לכל מילואימניק שמתמודד. כמובן שמגיע להם.


הסיכוי לזכות הוא כמובן שונה בפועל. ממוצע לא לוקח בחשבון שמילואימניקים לא השתתפו בהגרלה באום אל פאחם ושגם בערים החרדיות שיעור השתתפותם מאוד נמוך. כלומר, בפועל, הסיכוי לזכות יהיה נמוך יותר, אבל לא משמעותית. עם זאת, הסיכוי תלוי כמובן בכל עיר ועיר ובמספר המתמודדים והמילואימנייקם שניגשו להגרלה. 


נתחיל בעיר יהוד. הנה הנתונים: 166 דירות מוגרלות במחיר של כ-20 אלף שקל לפני הנחה. בפועל, המחיר יהיה בכ-30% מתחת למחיר השוק, זה יבטא הנחה של 600 אלף שקל לפחות. הפרויקט הזה יהיה גם עם דירות שימכרו ללא זכאים כך שסך הדירות בו הוא 208 דירות. 


32 דירות מוקצות למילואימניקים ו-58 דירות לבני המקום. בני המקום זוכים תמיד לעדיפות על פני תושבים ממקומות אחרים. זה סוג של שוחד שרמ"י ומשרד השיכון והבינוי נתן לראשי הערים אחרת הם לא היו מסכימים להיכלל בפרויקטים של דירות בהנחה. ככה ראשי הערים מנפנפים בזה מול הבוחרים שלהם וזוכים לאהדה. לא צודק, אבל זה מה שיש.


ביהוד ניגשו  25,769 זכאים - המון רב. .הם מתמודדים על 166 דירות. הסיכוי של רובם לזכות בדירה הוא אפסי - כ-0.64%. בינהם יש 578 בני המקום. הסיכוי שלהם מצוין יחסית - מוקצות להם 58 דירות, משמע יש להם סיכוי של 10% לזכות בדירה. 



קיראו עוד ב"נדל"ן"

למילואימניקים שמתמודדים ביהוד יש סיכוי נמוך - בערך אחד ל-200. המילואימניקים בחרו להתמודד במקומות המרכזיים, במקומות בהם גם ההנחה הכי משמעותית והם נהרו ליהוד, כפר סבא ורחובות. לכן הסיכוי שלהם כאן הוא נמוך, אך כאמור באופן כללי הוא סיכוי טוב.



מה קורה בכפר סבא?



המספרים בכפר סבא מלמדים על האטרקטיביות של הפרויקט. כמעט 39 אלף מתמודדים על 113 דירות. כ-0.3% סיכוי לזכות. בני המקום יקבלו 39 דירות וזה הוביל ל- 2,139 מתמודדים. סיכוי של כמעט 2% - לא רע ביחס לאחרים. מילואימניקים גם נהרו - כ-8,500 מילואימניקים יתמודדו על 39 דירות - כ-0.5%. סיכוי נמוך. הדירות בכפר סבא ימכרו לפי כ-20 אלף שקל לפני הנחה, כשבפועל מדובר על הנחה של כ-1 מיליון שקל לדירה. 





תמונת המצב בכל הערים





החשיבות להגריל - הסיכוי של הצעירים להגיע לדירה



הדירות בהגרלה במסגרת פרויקטי "דירות בהנחה" הן סיכוי לצעירים רבים לרכוש דירה בעוד שהם לא יכולים לעשות זאת במחירי השוק החופשי. מדובר על הנחות שמגיעות גם למיליון שקלים.ככלל, ההנחה היא עד 25% ממחיר השוק, אבל מכיוון שמחיר השוק קשור ליום המכרז וזה היה במקרים רבים לפני שנים, הרי שההנחה האפקטיבית גדולה הרבה יותר, כי מאז מחירי הדירות עלו, ונדגים - נניח שנקודת הייחוס היא 2 מיליון שקלים ומאז המחירים עלו ל-2.5 מיליון שקל. ההנחה בשיעור של 25% היא ביחס ל-2 מיליון שקלים והמשמעות היא מחיר של 1.5 מיליון במקום 2 מיליון שקלים. אלא שמול המחיר בשוק - 2.5 מיליון שקלים מדובר בהנחה של 1 מיליון שקל.

לכאורה ההנחה מוגבלת ב-500 אלף שקל, אבל כאמור השאלה ביחס למה. ברגע שחוזרים אחרוה בזמן ונקודת הייחוס מבטאת מצב של מחירים נמוכים מהיום, ההנחה תהיה משמעותית יותר - גם באחוזים וגם בסכום אבסולוטי.

לכתבות בנושא דירה בהנחה - רכשו דירה ב-1.8 מיליון והיא שווה היום 4.5 מיליון וגם - על סיכויי הזכייה?

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אני 27/01/2025 14:21
    הגב לתגובה זו
    שהרי אם יביאו עובדים ויוזילו עלויות קרקע וכו... מחירי הדירות יירדו דראסטית. מה שיגרום לבטחונות של הבנקים לרדת דראסטית מה שימחק את ההון העצמי של הבנקים כי ההון העצמי של הבנקים הוא כ 7% מהמאזן שלמעשה כמעט כל המאזן הוא בטחונות הבנקים.
  • 7.
    אבל למה לעשות הגרלות מה זה קזינו רוצים לתת הטבה תתנו לכולם. (ל"ת)
    אביגדורי 24/01/2025 17:15
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מנחם 23/01/2025 21:27
    הגב לתגובה זו
    היחס אצל המילואים הוא 8 אחוזים
  • 5.
    מי שנילחם שצהל ינצח בעצם עוזר למחירים לעלות (ל"ת)
    אייל 23/01/2025 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא עדיף לעשות 50 מיליון הנחה ותמכרו דירה ב200 מיליון (ל"ת)
    בדיחה 23/01/2025 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עדי 23/01/2025 10:56
    הגב לתגובה זו
    בני המקום ביהוד כפר סבא מבוססים ונותנים להם מתנות בני המקום בדימונה עניים ולא נותנים להם מתנות
  • 2.
    להחרים את ויסות בהנחה הריבית עושה עבודה ניפלאה קריסה בקרוב (ל"ת)
    רועי 23/01/2025 10:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עומרי 23/01/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    אין כפס בהגרלה הנוכחית
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.