האם קופיקס הקטנה יכולה להיות גדולה?
חברת קופיקס גרופ היא כבר לא רשת בתי קפה. המהלך להחלפת השליטה אמנם החל לפני כשנתיים אז השתלטה רשת רמי לוי על החברה והפכה אותה בהדרגה לרשת המרכולים שלה בעיר. אבל השבוע תם פרק נוסף בחיי קופיקס - מייסדה של רשת הקפה, אבי כץ מכר 8% וירד להחזקה שולית וחסרת השפעה במניות החברה. מנגד, רמי לוי באמצעות חברת רמי לוי הציבורית, השלים את התהליך שהחל בסוף 2018 והגיע להחזקה של מעל 60% בחברה.
קופיקס נוסדה כאמור ע"י אבי כץ ברעש תקשורתי רב ובאמתחתה בשורה, להקים רשת של בתי קפה שתמכור מוצרים ב-5 שקל. מה שהתחיל כרעיון טוב בסביבה עסקית בה כוס קפה בטייק אווי עלתה כמו כוס קפה בישיבה (11-15 שקל), הסתיים בהתאמת מחירים ברשתות הקפה הגדולות בארץ וגזר על חברת קופיקס להיכשל בפעילות בתי הקפה בזכיינות. ההוצאות התפעוליות ומבנה הזכיינות הביאו לצמצום קבוע במספר הסניפים שירד מלמעלה מ-130 בשיא לכמה עשרות סניפים כעת. בנוסף, קופיקס שאפה לקחת את המודל לחו"ל ומחזיקה בכ-40% מחברת קופיקס גלובל שלה כ-200 סניפים ברחבי העולם.
במקביל לפעילות הקפה הלא מזהירה ותוך ניצול של המעמד והתדמית כלוחם ביוקר המחיה, פתח אבי כץ תחת קופיקס פעילות של חנויות סופרמרקט עירוניות שימכרו מוצרים ב-5 שקל. הפעילות הקמעונאית הזאת, הייתה איזוטרית וסבלה מנכות אינהרנטית, שכן הצהרה על מחיר מכירה אחיד של 5 שקל, גזרה בעיות קשות בתמחור המוצרים ומיעוט הסניפים לא יצר כוח קניה משמעותי, שיוכל לכופף את הספקים. המודל העסקי של מכירה לא הביא להצלחה מסחרית וגרר את חברת הקפה ופעילות הסופרים הצדדית לשנים של הפסדים ודשדוש. גם מהלך מתוקשר של העלאת מחיר המכירה ל-6 שקל, אמנם זכה לכותרות אך לא הביא לשיפור בתוצאות.
ואז הגיע רמי לוי
בסוף 2018 זיהה רמי לוי את הפוטנציאל הגלום בחברת קופיקס, לא בסניפי הקפה המדשדשים אלא ברשת הסופרים העירונית, שמחזור המכירות שלה היה כ-200 מיליון שקל בשנה והציגה הפסד תפעולי. רמי לוי שחיפש מנוע צמיחה לחנויות עירוניות, נתקל בקשיים מרשות התחרות (ההגבלים העסקיים לשעבר), בכל הקשור לרכישה של סניפי מגה המתפרקת, למשל. רמי לוי זיהה הזדמנות לשים את היד על פלטפורמה של למעלה מ-30 סניפים עירוניים פעילים. רשת רמי לוי רכשה מניות בחברת קופיקס מבעלי השליטה הקודמים והגיעה בשלבים להחזקה של למעלה מ-60% במניות קופיקס, בנוסף רכשה רמי לוי 30% מחברת הבת סופר קופיקס (פעילות רשת הסופרים) והותירה את חברת קופיקס עם בעלות על 70% מרשת הסופרים ואת רמי לוי עם החזקה אפקטיבית של 72% ברשת הסופרים העירונית. (60% בקופיקס גרופ שמחזיקה 70% ברשת הסופרים ועוד 30% ישירות ברשת הסופרים).
- רמי לוי מעלה את המחיר בהצעת הרכש לקופיקס
- רמי לוי מנסה למחוק את קופיקס מהבורסה בפרמיה אפסית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קופיקס שנסחרת ב-120 מיליון שקל משתפרת בתוצאות כשברבעון האחרון הפעילות של רשת הסופרים בערים הגיעה למחזור של 67 מיליון שקל. מדובר בפעילות רווחית שככל הנראה נמצאת לקראת גידול משמעותי (הרחבה על דוח רבעון שלישי)
במקביל להעמקת השליטה בקופיקס, ביצעה רשת רמי לוי מספר צעדים תפעולים שהגיעו לשיא לאחרונה, שמטרתם הגדלת מחזור המכירות והפיכת הפעילות ההפסדית לפעילות בעלת רווחית תפעולית המקובלת ברשתות סופרמרקט עירוניות אחרות (רווחיות תפעולית של 10%-6%). החל מאמצע 2019 החל פיילוט של הסבת 3 סניפים של סופר קופיקס למותג חדש הנקרא "רמי לוי בשכונה", הפיילוט זכה להצלחה וב-2020 הוסבו סניפים נוספים של סופר קופיקס לרמי לוי בשכונה, וכיום ישנם 17 סניפים תחת מותג זה מתוך 35 סניפים של רשת סופר קופיקס. בנוסף, ביצעה החברה רכישות של סניפי שוויצריה הקטנה, במטרה להפוך (לפחות חלק מהם) לסניפי רמי לוי בשכונה.
השינויים במותג ובנראות הסניפים התבצעו לצורך צמיחה בהכנסות אולם, השינוי בצד ההוצאות הוא לדעתנו מהותי יותר. רשת רמי לוי הכניסה את סופר קופיקס תחת תנאי הסחר שלה, מדובר בתנאי הסחר הנחשבים לדעת רבים, לטובים בשוק. המשמעות העסקית היא, שלא רק שסופר קופיקס רוכשת את המוצרים במחירים שרמי לוי רוכש, אלא תנאי התשלום מהספקים, דהיינו הימים עד לביצוע התשלום לספקים מתארך מאוד. מצב זה, שהתשלומים לספקים מתבצעים זמן רב לאחר שהמוצרים סופקו ונמכרו ללקוחות, מייצר תופעה יחסית נדירה, הנקראת הון חוזר שלילי. תופעה זו אפיינה את רמי לוי בתחילת דרכו, כאשר פתח סניפים חדשים ובמקום לשלם מראש על מלאי המוצרים שיניח על המדפים, "התנדבו" הספקים לתת לו את המוצרים ולקבל עליהם תשלום רק לאחר שנמכרו בפועל.
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
בשבוע האחרון היינו עדים לחיזוק הקשר הגורדי בין חברת רמי לוי לסופר קופיקס. זה קרה כאשר רמי לוי נתן מכתבי נוחות לנותני האשראי של קופיקס. משמעות הדבר, שחברה קטנה כמו קופיקס, שהנגישות שלה למקורות אשראי מוגבלת, מקבלת מכתב מרמי לוי הגדולה, שמגבה את האשראי שניתן לה. או אם נאמר את זה בלשונו של רמי לוי - "לסייע לחברה ו/או לחברה הבת בכל דרך אפשרית, הן מבחינה עסקית והן מבחינה פיננסית, על מנת שהחברה ו/או החברה הבת תעמוד בהתחייבויותיה כלפי המלווה במלואם ובמועדם" מכתב נוחות זה משדרג את הגישה של סופר קופיקס לאשראי זול ונגיש ונותן למלווים בטחון שהם אמנם מלווים לקופיקס אך את הכסף במקרה הרע, יראו מרמי לוי.
מה צופן העתיד
להערכתנו ישנם מספר תרחישים שיכולים לקרות בטווח הקצר בקופיקס גרופ (גם מספר תרחישים במקביל):
מכירת פעילות הקפה בישראל - עם יציאתו של אבי כץ והעמקת השליטה של רמי לוי, הופכת פעילות הקפה לשולית. לרמי לוי אין יתרון יחסי בתחום זה והמודל העסקי הנוכחי לא מאפשר להרוויח או לצמוח.
הצעת רכש במזומן או באמצעות החלפת מניות - רמי לוי שולטת כיום אפקטיבית על 72% מפעילות סופר קופיקס, עלות רכישת היתרה היא קטנה יחסית ועסקת החלפת מניות קופיקס במניות רמי לוי לא גוררת הוצאת מזומן (לא שהדבר מהווה בעיה לרמי לוי ששופעת מזומנים ואין לה חובות פיננסים). כיום כל עסקה גם כזו שבאה להטיב עם החברה כגון השוואת תנאי הסחר ומתן מכתבי הנוחות לנותני האשראי, נחשבת לעסקת בעלי עניין שצריכה להיבחן ע"י הדירקטוריון הדבר מהווה כאב ראש מיותר.
השארת פעילות קופיקס גלובל כמשקיע פיננסי - ההשקעה המינורית בחברה כבר בוצעה. קופיקס מחזיקה היום כ 40% והניהול מתבצע ע"י השותף הרוסי.
המשך התפתחות ורכישת סניפים חדשים - החברה אף הגישה תשקיף מדף החודש, יתכן שתהיה הנפקת הון, בה ינסה רמי לוי להגדיל את חלקו.
בשורה התחתונה
מי שהמילה קופיקס מעלה בו אסוציאציה של קפה, חי בעבר. קופיקס היא כבר מזמן לא חברה של בתי קפה. מדובר במיני רמי לוי, זהו מנוע הצמיחה של רמי לוי בתחום סניפי הסופרמרקטים העירוניים. סניפים אלו מאופיינים ברמת מחירים גבוהה מסניפי הענק הממוקמים מחוץ לערים (סניפי הדיסקאונט). בעלי המניות של קופיקס נהנים מכל ההטבות שבאות יחד עם המותג רמי לוי: גב כלכלי, תנאי סחר מעולים ומותג חזק, כל זאת ללא כל תשלום.
זוהי סיטואציה של win-win מבחינת בעלי המניות שאינם רמי לוי. במצב הנוכחי, ייהנו מחברה צומחת עם כל הפריביליגיות כאמור שמהווה את מנוע הצמיחה העיקרי של רמי לוי במגזר הקמעונאות ובמקרה שרמי לוי תרצה להשתלט על כל החברה, ייהנו מהאפסייד המקובל בהצעות הרכש.
ולעניות דעתנו, טוב תעשה החברה אם תשנה את שמה מ"קופיקס גרופ" ל"רמי לוי בשכונה" ותשים במרכז את הפעילות הקמעונאית ובצד את פעילות הקפה, יש בסיס טוב להניח שהשינוי יתקבל בברכה ע"י כל מחזיקי המניות.
קובי שגב, שותף מנהל, אקורד שקל בית השקעות
- 16.לרון 25/11/2020 17:05הגב לתגובה זולו ביבי היה משכיל להשתמש ברמי לוי ושיטותיו,חייו היו קלים בהרבה!
- 15.המומחה 24/11/2020 22:53הגב לתגובה זומי ששמע בעבר למקצוענים הדיר רגליו מה קופיקס וחסך כסף ובעיקר עוגמת נפש מהעסק הביתית אפשרי שנקראה קופיקס . חבל
- 14.מתי מבני ברק 24/11/2020 17:24הגב לתגובה זואני יהודי חרדי , העמל לפרנסתו , פגשתי את רמי לוי אצל גדול הדור הרב קנייבסקי, ובידוע לי שרמי לוי איש חסד ענק ומה שידוע לי שמחסד מתעשרים אז תסיקו מאת המסקנות בעצמכם
- 13.תמיד מחדש לנו דברים בצורה מעניינת ומובנת (ל"ת)נטלי 24/11/2020 15:50הגב לתגובה זו
- 12.כמה בלון יכול להחזיק מעמד עד יתפוצץ גם הבורסה כזו (ל"ת)חיים 24/11/2020 12:47הגב לתגובה זו
- 11.יש בלון מנפחים אטו זה כמו הבורסה ובסוף מתפוצץ זה מה שקו (ל"ת)חיים 24/11/2020 12:47הגב לתגובה זו
- 10.אשפה יקרה. 24/11/2020 12:36הגב לתגובה זואגב בסופרקופיקס ברעננה החנות כל כך קטנה שהם נאלצים לאחסן סחורה בחדר אשפה ציבורי. בתיאבון.
- 9.כסף כל נכנס לבורסה בלי ביקורת לכן מרצים אטו (ל"ת)אבי 24/11/2020 12:16הגב לתגובה זו
- 8.עד להן הגרף רצץ למעלה הכול מונפול בנסדק (ל"ת)אבי 24/11/2020 12:15הגב לתגובה זו
- 7.ניתוח מעולה ומסקרן את התוצאות נדע בעוד שנה (ל"ת)יורם 24/11/2020 12:15הגב לתגובה זו
- 6.אבי 24/11/2020 12:14הגב לתגובה זוהכלכלה אולכת למיתון עמוק רק לנפח אבתלה גבועה מיתון במשק הקורונה מכה קשות ובסדק שם הידיליה הכול טוב חיים בלללן
- 5.אני קנתי מכונית ב4000 יכול למכור ב8000 לו אבל מניות כן (ל"ת)אבי 24/11/2020 12:12הגב לתגובה זו
- 4.חברים לו ככמה להדפיס דולרים לכניס לבורסה צריך מי שיקנה (ל"ת)אבי 24/11/2020 12:10הגב לתגובה זו
- 3.עד להן רוצים להריץ את הבורסה 3600 זה סי של 10 שנים (ל"ת)הננמי 24/11/2020 12:06הגב לתגובה זו
- 2.הננמי 24/11/2020 12:05הגב לתגובה זוכמה שיתן תמרצים ידפיס יותר דולרים היום הדולר נמוך הם מתפיסים בנק ישראל קונה כבר אין מקום בבנק לקנות דולרים המחסנים מלאים בנירות של דולרים וכך זה ממשיך
- 1.באובב 24/11/2020 11:53הגב לתגובה זורמי לוי הזניח את החנויות שבמרכזי ערים למרות שהן רווחיות מאוד. להרבה אנשים אין רכב ולא יסעו לאזור תעשיה בשביל קניות ב150 שקל
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
