איך נייעל את את זמני אישור התכניות? "נשחד" את פקידי הוועדות
צריך לשפשף את העיניים ולקרוא שוב ושוב על מנת להאמין. משרד הפנים הוציא הודעה שלפיה פקידי הוועדות של מנהל התכנון יזכו בבונוס נדיב של עד 21,000 שקלים אם יצליחו לקצר את זמן אישור תכניות, שכיום לוקח כשלוש שנים וחצי בממוצע. ובמילים אחרות: במקום לנסות ולשנות את הפרוצדורות והביורוקרטיה הקיימת, מציע משרד ממשלתי מכובד לאור היום בונוס מכובד לפקידי מערכת מסורבלת ושחוקה לעייפה.
זהו, מבחינות רבות, אימוץ שיטת משחק ההימורים הפופולרי בבתי הקזינו ברחבי העולם, ה"בלאק ג'ק", שבו כדי לזכות צריך להגיע ל"מספר הזהב", 21. אתם הבנתם? בשביל מה בכלל צריך לאמץ את הרפורמה בחוק התכנון והבנייה שיכולה היתה לקצר מאוד את הליכי התכנון? בשביל מה בכלל צריך כל כך הרבה "תחנות", חלקן בכלל מיותרות, בדרך לאישור כל תכנית ותכנית? עדיף, כנראה "לראות את האור מתחת לפנס" ולמצוא את האשם האמיתי: המשכורת הנמוכה והלא מספקת, כביכול, של פקידי מנהל התכנון.
רוצים להאזין לטור של עמית דובקין? היכנסו לאפליקציית TellMe
אני קורא בזאת למבקר המדינה לבדוק מה באמת קרה מאז הוצעה הרפורמה בחוק התכנון והבנייה. איך זה, שלמרות שממשלות, שרי אוצר, שרי פנים ושרי שיכון מתחלפים, הפקידות והביורוקרטיה לעולם נשארים. מה הנזק, בפועל, של ההתמשכות המיותרת של הליכי התכנון? האם לא ניתן היה זה מכבר לקצר אותם, ולגרום לכך שמידי שנה יקודמו 80-90 אלף יחידות דיור לפחות, ולא 40-45 אלף בקושי, תקרת הזכוכית האופטימלית שהצלחנו איכשהו להגיע אליה בשנה האחרונה?
ומי בכלל הגה את רעיון העוועים הזה? מדובר, אדגיש, לא רק בסכומים עצמם שאולי לא ייראו אסטרונומיים למתבונן מהצד. מדובר בראש ובראשונה בנראות המאוד בעייתית של שיטה זו שמהווה בפועל גלולת "אספירין" שמחליפה את טיפול השורש האמיתי שנושא התכנון היה אמור לעבור בשנים האחרונות.
אז מה נעשה במקום?
- 6.הזוי 01/09/2016 18:53הגב לתגובה זוזה אחד הדברים ההזוים והמסוכנים ביותר פשוט לא יאמן שהציעו הצעה כזאת זה גם מסוכן ויכול לגרום לכך שתוכנית מסוכנת תאושר
- 5.לשלם להם בונוס כדי שיבצעו את תפקידם כראוי??? (ל"ת)רק בשרות הציבורי 01/09/2016 13:11הגב לתגובה זו
- 4.משה 31/08/2016 23:36הגב לתגובה זוקחו לדוגמא פרוייקט של פנוי בינוי אחרי שוועדה מקומית מאשרת זה עובר אחרי שנתיים בערך למחוזית ומחכים חצי שנה לדיון ולאחר מכן הוועדה מטילה על היזמים דרישות מכאן והלאה ולוקח המון זמן למלא אחר התנאים . פתאום שנה אחרי וחם י הפקדה בא אדריכל עיר ומפעיל סחיטה על משהו לטובת הצבור ואז הגענו לכוד דיון והעניין נמרח כשנתיים ולאחר מכן התוכנית מופקדת וצריך 60 יום מהפרסום ואחר כך נותנים עוד חודשלמושך המכתב האחרון והגענו לדיון אחרי שנתיים וחצי ואז ועדה מקומית שאישרה את התוכנית צריכה לשבת שוב ולהעביר למחוזית אם היא בעד או נגד ואז המחוזית יושבת ושומעת התנגדויות ואחר כך זה נסחב לוועדת ערר ביצור לא נגמר ואחרי וועדת ערר תריך תבע מאושרת והיתר בניה שלוקח עוד שנתיים . זו האבא של הסחבת והבירוקרטיה היכן כחלון שלקח את כל הסמכויות אליו ושום דבר לא השתנה . כי במקום לטפל בענינים חשובים אלה הראש שלו זה איך להטיל מיסים ולדפוק זקנים שיש לבם כמה דירות שקיבלו בירושה
- 3.כתבה מבריקה 31/08/2016 22:27הגב לתגובה זומה עושים לפקידי ועדה מחוזית ששכחו להזמין מתנגד לדיון שנקבע רק כדי לשמוע אותו וכתוצאה מכך התעכב אישור בניה ביותר מחצי שנה? מה עושים כשחברי ועדה דורשים שעל התוכנית להרחבת מרפסות יחתום רק המהנדס שבנה את הבניין ובכל תוקעים את ההיתר כחצי שנה נוספת, לפני שהם מבינים שהגזימו ויורדים מדרישתם הלא סבירה והחוצפנית? את מי מענישים על מחדלי הוועדות? מי משלם את המחיר של טירטור האזרח, האדריכל, הקבלן? אין לי בעיה שיתנו בונוסים לפקידים, עיני לא צרה בהם ובלבד שלצד זה יהיו עונשים חמורים מאוד על זילזול באזרח, טירטורו, הפיכתו לאפס שאפשר לשלוח אותו ממקום למקום כאילו הוא וזמנו וכספו הם עפר לרגלנו הפקידים. מי ישמור על הבירוקרטים חסרי הלב וחסרי הבושה?
- 2.נחום 31/08/2016 12:19הגב לתגובה זויפה מצידם...
- 1.צודק מאה אחוז 31/08/2016 12:01הגב לתגובה זוואם אתה מעיר להם אז הם עושים לך דווקא. גן ילדים אחד גדול ועל זה הם צריכים שיאכילו אותם בסוכריות.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
