כדאי שתבחינו בפיל שבחדר (כלומר בבורסה) - כי "רגע מינסק" מתקרב
הגיע הזמן שנדבר על חוב. זהו אולי הפיל שבחדר שאיש לא רוצה להזכיר, אך החוב העולמי הגיע לרמות כה גבוהות, שהיסודות של המבנה רועדים - ההתעלמות ממנו מסכנת אותנו.
בביקור שערכתי לאחרונה בסינגפור - החברה הרציונלית ביותר בעולם - בלטו כמה עובדות לא משמחות ביחס למציאות הכלכלית. למרות שסינגפור היא אחת הכלכלות החופשיות, החדשניות והתחרויות ביותר בעולם - הכלכלה הסינגפורית מדשדשת. אף שהיא עדיין קוטפת את פירות המורשת שהותיר אחריו ראש הממשלה המייסד המתוחכם שלה, לי קואן יו, הפרודוקטיביות שלה נמצאת בירידה עם שיעורי צמיחה שמדשדשים סביב האפס מאז 2011. ייתכן שמה שעובר על הכלכלה הסינגפורית נראה כעניין שולי בתמונה הגלובלית של הכלכלה העולמית - אבל זה לא.
"רגע מינסקי"
אם סינגפור אכן הגיעה לגבולות יכולת הצמיחה שלה, אזי העולם קרוב ל"רגע מינסקי": הנקודה המסוכנת בסייקל החוב, בו הרווח (המזומן) שמייצרים הנכסים כבר אינו מספיק כדי לשלם את החוב שנלקח על מנת לרכוש את אותם נכסים.
סינגפור היא הדוגמא המושלמת לתיאוריה של היימן מינסקי. הכלכלן הממוצע, ויש רבים כאלה, מאמין שהכלכלות והשווקים מתפקדים באמצעות שיווי משקל, כך שכדי שמשהו יקרוס, צריך להתרחש אירוע חיצוני שיגרום למערכת להיכנס לשוק. זה בדיוק מה שקרה ב-2007-2008. מחירי האנרגיה קפצו מ-5.2% מהתמ"ג העולמי ל-12.4%, וחתכו 7.2% - 5 טריליון דולר - מהתמ"ג הגלובלי. עם חוב גלובלי שעומד על 250% מהתמ"ג, היינו זקוקים לעלייה של 300 נקודות בסיס במחירי המימון כדי שהכלכלה העולמית תמשיך לצוף. כן, מחירי האנרגיה היו הסיבה העיקרית למה שקרה ב-2007-2008, משבר שהתנהל בהתאם לתסריט הממוצע.
- ב-1979 ארה"ב פספסה תשלומי אג"ח ממשלתיים, האם זה יחזור ב-2024?
- אג"ח זה חוף מבטחים? חודש ינואר הראה שלא ממש. הנה התחליף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אולם המצב הנוכחי הוא מקרה קלסי של תיאוריית מינסקי - הכלכלן הוירטואוז בתחום תיאוריית המשברים הכלכליים האמין שהדינמיקה הפנימית של מערכת (ולאו דווקא גורם חיצוני) היא שיכולה להיות הגורם לשוק למערכת. זאת, מאחר שהשחקנים השונים בכלכלה כמו בנקים, חברות, מדינות ואזרחים, הופכים שאננים בתקופות של גאות כלכלית. בפשטות, הם גורמים לעצמם להאמין שהזמנים הטובים יימשכו לנצח - והתוצאה היא נטייה גוברת והולכת לקחת עוד ועוד סיכונים, בחיפוש אחר רווח.
זרעי המשבר ניטעים דווקא בימים של שגשוג - "מדיניות כושלת"
מה עושים פוליטיקאים וקובעי מדיניות על פי התסריט הזה? בדיוק כפי שהם עשו תמיד: ממשיכים לנגן בכינור בזמן שאירופה עולה בלהבות. במקום פעולות החלטיות, הם ממשיכים לנקוט טקטיקות חסות תקווה, ומנסים לשכנע אותנו שזה יעבוד.
השיטה שלהם היא לשמור על ריביות נמוכות מספיק כדי לשרת את נטל החוב. במלים אחרות, הם מעמידים פנים שיש להם תוכנית ברת קיימא, אך אינם מתמודדים עם הבעיות המבניות ופשוט מרוויחים זמן. היה לנו מזל למשך זמן רב מאוד, אך ייתכן שהזמן שבו משחק לנו המזל מתחיל לאזול. האינפלציה הנמוכה, אפילו דפלציה, מגבירה את הסיכויים לכך. שימו לב לכך שעלות המשך החזקת החוב גדלה במיוחד בתקופות של דפלציה.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
קשה להתייחס ברצינות לדיבורים על העלאות ריבית, כאשר הצמיחה של הכלכלה האמריקנית לא הולכת לשום מקום, והצמיחה העולמית חלשה משמעותית.
הרבעון הרביעי של השנה הוא תמיד הרבעון המעניין ביותר. מדינות צריכות לגבש את התקציבים שלהן לשנה הבאה. האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי יצטרכו להעמיד פנים שהם משלימים עם נתונים חלשים יותר, שמשמעותם גירעונות גדולים יותר.
הר החוב גדל
אנחנו מתקדמים במהירות לנקודת המפנה בה יהיה קשה לשרת את החוב, מפני שמדיניות "העמד פנים והרחב" (pretend and extend) דיכאה את ההשקעות ורמות הצריכה. תראו את הראיות, הר החוב הציבורי של אירופה מתנפח אפילו יותר - החוב הציבורי של פורטוגל קפץ ל-130% מהתמ"ג, לעומת כ-70% ב-2007 החוב של יוון, אפילו אחרי הסדר החוב שנעשה לפני כמה שנים, הגיע ל-175% מהתמ"ג, לאיחוד האירופי יש כעת סיכון סיסטמתי שעולה על זה שהיה לו בתחילת המשבר.
עלויות שירות החוב הכוללות בסין הן הדאגה העיקרית, והמצב מוגבל על ידי התפישה השגויה של הבנקים, החברות והאזרחים הסינים, שיכולים לסמוך על כך שהממשלה הסינית תחלץ אותם. לפי אנליסט מסוסייטה ג'נרל, עלויות שירות החוב הכוללות של סין הגיעו לכ-39% מהתמ"ג, לעומת 25% מהתמ"ג בארה"ב ב-2007.
הריבית על אג"ח ממשלת ארה"ב עולה יותר מ-6% מהתקציב ב-2013 - מדובר בירידה יחסית לתקופות הגרועות ביותר, בהן רמות הריבית היו גבוהות בהרבה. אבל רק מפני שוועידת השווקים הפתוחים הפחיתה עבור ממשלת ארה"ב את עלויות הנפקת החוב, עם מדיניות ריבית האפס שלה. כעת, נטל החוב גבוה בהרבה מכפי שהיה לפני המשבר הפיננסי, ועומד על כ-80% מהתמ"ג (חוב נטו לפי קרן המטבע הבינלאומית), לעומת 45% מהתמ"ג לפני כעשר שנים.
במוקדם או במאוחר, ארה"ב, סין ואירופה צועדות כולן לעבר "רגע מינסקי", בו, כזכור, הרווח מהנכסים לא יוכל לשרת את עלויות החוב שנלקח כדי לרכוש את אותם נכסים. מעולם לא היה פער כה גדול בין המציאות לתפישת המציאות הכלכלית. עם זאת, מעולם לא היו הזדמנויות כה גדולות לנצל את הפער הזה - העולם לא מסתיים, הוא נערך להתחלה חדשה בה נהיה חייבים להתייחס לפיל שבחדר - החוב העולמי.
ניתן להפחית חוב בשתי דרכים, מחיקה או צמיחה מואצת. אף אחת מהאופציות האלה אינה נראית כאפשרית ברבעון הקרוב, מה שאומר שרמות הריבית בעולם יצטרכו להישאר ללא שינוי, או נמוכות יותר, בזמן שמשחק ה"העמד פנים והרחב" יימשך סיבוב נוסף, לפני שמינסקי יקבל אור זרקורים.
- 6.נועם 21/10/2014 13:45הגב לתגובה זומלבד נושא הריבית בעצם לא אומר מה יקרה אחרי ומה מומלץ
- 5.ירון 21/10/2014 12:43הגב לתגובה זולמצב שהוא מתאר יש פתרון נוסף אינפלציה גבוהה שתמחק חלק ניכר משוויו הריאלי של החוב, המשמעות ירידה דרסטית בערך הכסף הדולר בעיקר וקפיצה גדולה בערך הזהב. תסריט של דפלציה יהיה גרוע לא פחות ואולי אף יותר ועלול להוביל למלחמה אמיתית.
- 4.אתה טועה ! 20/10/2014 16:17הגב לתגובה זוושמו : דוד מרשל הנה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%93%D7%99%D7%99%D7%95%D7%95%D7%99%D7%93_%D7%9E%D7%A8%D7%A9%D7%9C
- 3.גון רינו 20/10/2014 10:50הגב לתגובה זואולי רמות הריביות יישארו בתחתית הגרף בשנים הקרובות. אבל הריביות בארה"ב בדרך למעלה. זאת גם הסיבה שהשקל יופחת דרסטית לעומת הדולר רמה של ארבעה שקלים לדולר מתקרבת בצעדי שור זועם!
- 2.חי 20/10/2014 10:39הגב לתגובה זוארהב גם עצמאות אנרגיה המצב שם ימשיך להשתפר ישרת גם החוב אשמח להתייחסות. לזה
- 1.מרתק - תודה (ל"ת)יניב 20/10/2014 10:10הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
