בריחת המוחות בשוק ההון הישראלי - כשהרישום הכפול הופך להרסני
לאחרונה, פורסם כי קבוצת דלק, בראשותו של יצחק תשובה, בוחנת את האפשרות, להירשם למסחר בבורסת לונדון. מהלך עסקי זה, מצטרף למגמה חדשה בשוק ההון הישראלי, אשר בה, יותר ויותר חברות בורסאיות שוקלות את האפשרות לצאת להיסחר מעבר לים, בנוסף לרישומן בבורסת אחד העם.
בפני החברות אשר בוחנות אפשרות זו, עומדים מס' מסלולים: (1) הדרך המסורתית - הנפקה של מניות חדשות וגיוס של הון לתוך החברה, תוך כדי ניסיון לשכנע כמה שיותר משקיעים להאמין בתוכנית העסקית שלהן. (2) רישום כפול- החברה רושמת את מניותיה למסחר בזירות מקבילות, בבורסות בארה"ב או בלונדון, החברה אינה מנפיקה מניות חדשות, אינה מגדילה את ההון הרשום והשינוי היחיד הוא, שמניותיה נסחרות מעתה גם בבורסה נוספת, במקביל לבורסה המקומית. (3) הנפקת A.D.R - תעודת פיקדון אמריקאית, אשר עוקבת אחר ני"ע זר, מטרתה לאפשר למשקיע האמריקאי להשקיע בני"ע זרים ובמקביל לאפשר לאותה חברה זרה שמנפיקה אותו, להפוך לציבורית בשוק ההון האמריקאי.
אמנם, הבורסה באחד-העם מעודדת חברות רבות להיסחר בשתי זירות בורסאיות מקבילות, מתוך רצון לחשוף את פעילותן העסקית של התאגידים הישראלים לשווקים ולמשקיעים חדשים. אולם, נפחי המסחר הנמוכים והקשחת דרישות הרגולציה, מכבידים על החברות המקומיות והופכות את הרישום הכפול לנטל מיותר.
טופ אימג' נפרדת מבורסת ת"א
בחודש הבא, עתידה חב' טופ אימג' הבורסאית, למחוק מרצון את יתרת מניותיה הנסחרות בבורסת תל אביב ולהמשיך להיסחר בבורסת ה- NASDAQ האמריקאית. קברניטי החברה ציינו, כי ההחלטה התקבלה עקב נפח המסחר הנמוך במנייה, אשר אינו מצדיק את העלות והעבודה הנדרשת כדי לתמוך ברישום כפול. טופ אימג' אינה לבד, והיא מצטרפת לחברות כמו מלאנוקס, סימטרון ונוספות אשר ויתרו על ה"כבוד" להיסחר בבורסת אחד העם.
- הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?
- כשהתותחים שותקים: מה קורה לבורסה אחרי שנגמרת המלחמה? ניתוח של 440 מקרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר נכנס חוק הרישום הכפול לתוקפו, לפני למעלה מ-13 שנים, מטרתו היתה לסייע לחברות הישראליות הנסחרות בשווקי המניות האמריקאים לרשום את מניותיהן למסחר גם בשוק הישראלי. כעת, אנו עדים לשינוי מגמה בהעדפות התאגידים המקומיים ולפזילתם אל בורסות זרות מעבר לים.
ההשלכות של הרישום הכפול
לנטישת החברות הישראליות ואי הנפקתן של חברות חדשות בבורסה המקומית, השלכות אקוטיות, אשר משפיעות באופן ישיר על פעילי ועסקני אחד- העם:
1. חברי בורסה, ברוקרים וחתמים: ללא ספק, המפסידים העיקריים מתופעת "בריחת המוחות". נפחי המסחר הירודים וחוסר האטרקטיביות של החברות הנסחרות באחד-העם משפיעים באופן ישיר על ריווחי חברי הבורסה וגורמות לאיבוד הכנסות משירותי ברוקראז' , לרבות, עמלות קניה/ מכירה, קסטודיאן ועוד. כמו כן, ניתן להעריך כי בטווח הארוך נראה רפיון והאטה בהיקף הפעילות של חב' החיתום מהנפקות IPO בשוק המקומי.
2. השוק הפנסיוני: החוסכים הפנסיוניים בקרנות הפנסיה וקופות הגמל, עשויים להיפגע מתמהיל השקעות בעייתי ולא מגוון. חלק ניכר מתיקי הפנסיה מושקעים בני"ע ישראלים, (היבטי מיסוי) . "בריחת המוחות" של החברות הבורסאיות עשויה לפגוע ביכולת פיזור ההשקעה ואף לדלל את אפשרויות ההשקעה הקיימות בשוק הישראלי.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
3. המשקיע הפרטי: כאשר מניה דואלית נמחקת מהמסחר בשוק המקומי, יש למשקיע בה שלושה חודשים להחליט האם הוא רוצה למכור אותה כאן בשוק או להיוותר לאחר המחיקה עם מניה שנסחרת בחו"ל. אם יחליט להישאר עם המניה, ייאלץ לשלם ברגע מכירתה במסחר בחו"ל עמלת מכירה גבוהה יותר מזו שהיה משלם אילו נסחרה בארץ.
לסיכום: נטישתן של החברות הישראליות והאטה הצפויה בהיקף הנפקות ה- IPO , יוצרים קיפאון מסוכן, אשר עשוי להקשות על פעילי אחד-העם, לאתר הזדמנויות השקעה ואף לפגוע בתמהיל תיק ההשקעות הקיים. על הנהלת הבורסה ליצור תמריצים נוספים עבור החברות הבורסאיות, לפעול להפיכת הבורסה המקומית לזירה בינלאומית עבור חברות זרות ולהגביר את הזיקה בין החברות הישראליות הנסחרות מעבר לים לשוק המקומי.
- 2.לבטל המיסוי על הבורסה מבריח משקיעים ולגדולים מקלטי מס (ל"ת)רק הקטנים משלמים 03/09/2014 11:31הגב לתגובה זו
- 1.רגולציה = שחיתות! 03/09/2014 10:17הגב לתגובה זוהבורסה צריכה להיות מסוגלת להחליט לסחור במניות - גם אם החברות לא ביקשו. זה מקובל בעולם. את הרגולציה המושחתת והמשחיתה יש לבטל בהקדם. נמאס מהכסת"ח!

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.