התערבות הרגולטור בעסקאות התאגידים חושפת את הבטן הרכה של המשק

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר, MORE בית השקעות, מביע דעתו על דרכם של הרגולטורים בנסיונות לשימור על השליטה הישראלית בתאדיגים מקומיים
צחי קלמין | (3)

בתקופה האחרונה, הציבור הישראלי נחשף לשטף עסקאות פיננסיות, אשר נרקמו והתגבשו בין קבוצות השליטה המרכזיות במשק המקומי לבין קרנות השקעה ובעלי הון זרים. סאגת העברת השליטה בחברת כלל ביטוח ומכירת ענקית המזון, תנובה, הינן הסנוניות הראשונות, אשר פזלו לעבר סין ומזרח אסיה, וזכו בתגובה לביקורת חריפה מצידה של דעת הקהל המקומית.

בחודש שעבר, הצטרפו גם חברי הכנסת לשיח הציבורי הלוחמני, והגישו הצעת חוק המתיימרת לשמר את השליטה הישראלית בתאגידים המקומיים. על פי מתווה ההצעה, מכירה של תאגיד מרכזי במשק - כזה המעסיק מעל ל-500 עובדים או שקיבל סיוע ממשלתי של 5 מיליון שקלים ומעלה, יהיה מותנה באישורה של ועדת הכלכלה של הכנסת.

המצדדים באישור החוק גורסים, כי יש לאסור מכירת חברה שתפגע באינטרס הציבורי, שכן התאגידים כאלו, מרכזים ידע ונכסים אסטרטגיים, ומעסיקים עשרות אלפי עובדים. אולם להערכתנו, אישור הצעת החוק עשוי להוביל להשלכות כבדות על הקהילה העסקית המקומית, ואף עלול להערים קשיים רבים בתהליך יישומו של הפרק הרביעי בחוק הריכוזית.

חוק הריכוזיות נכנס לתוקפו בתחילת השנה, ועוסק, בין השאר, בהפרדת השליטה על תאגידים ריאליים ופיננסיים. על פי הוראות החוק, קבוצות אשר מוגדרות כבעלות שליטה בתאגידים פיננסיים וריאליים משמעותיים, יידרשו למכור את אחד מאותם נכסים. כאשר גוף ריאלי משמעותי מוגדר כגוף שמחזורו השנתי או היקף האשראי שלו הוא 6 מיליארד שקלים, ואילו גוף פיננסי משמעותי מוגדר כגוף שהון הנכסים שלו הינו מעל 40 מיליארד שקלים.

יישום הוראות החוק דורש למעשה פירוק והרכבה מחדש של המגזר העסקי. כך לדוגמא, יצחק תשובה השולט בדלק קבוצה, בבית ההשקעות אקסלנס השקעות ובחב' הביטוח הפניקס יצטרך לוותר על אחד הנכסים אשר בשליטתו. עזריאלי קבוצה השולטת בחברת הקניונים המשפחתית לצד חברת האשראי לאומי קארד. ומשפחת עופר אשר מחזיקה בגרעין השליטה של חב' הקניונים מליסרון ובבנק מזרחי טפחות, יצטרכו אף הם לבחור בין החזקותיהם ולהעמיד למכירה את אחד הנכסים בשליטתם.

תנאיי השוק הקשים וההיצע הנמוך של רוכשים מקומיים, מקשים על קבוצות השליטה לעמוד בהוראות החוק. רבים מהם נאלצים לפנות למתווכים בינלאומיים לאיתור רוכשים פוטנציאליים. כך לדוגמא פורסם, כי צדיק בינו, בעל השליטה בחב' פז נפט ובבנק הבינלאומי יצר קשר עם מספר בנקי השקעות מובילים בעולם והנחה אותם לאתר קונים לצורך מכירת גרעין השליטה בתאגיד האנרגיה שבבעלותו.

פזילת קבוצות השליטה לעבר גופי ההשקעות הבינלאומיים טומנת בחובה פוטנציאל גבוה לקונפליקטים עתידיים עם המחוקקים. מחד, ייעודו של חוק הריכוזיות הינו לרסן את כוחן של קבוצות השליטה המרכזיות במשק, וליצור סביבה תחרותית אופטימאלית. מאידך, התערבות הרגולטור בקביעת זהותו של הרוכש העתידי פוגעת בזכותם של בעלי השליטה, להשיא תשואה גבוהה על השקעתם ולמכור את החזקותיהם במחיר הגבוה ביותר. בנוסף, יישום הוראות חוק הריכוזיות עשוי לחשוף את חולשתו של המשק הישראלי ולפגוע בתשואות קופות הגמל וקרנות הנאמנות, שכן ההיצע הגבוה של תאגידי ענק, המחסור ברוכשים פוטנציאלים ועודף הרגולציה, עלולים להוביל לירידות חדות בשווי החברות המועמדות למכירה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לסיכום, ניסיון ההתערבות של חברי הכנסת בעסקאות המכירה העתידיות ואישור הצעת החוק, אשר מגבילה את בעלי השליטה, יוצרים תקדים מסוכן שנובע משיקולים פוליטיים חסרי ביסוס כלכלי. על הרגולטור לפתח תמריצים אשר יעודדו את בעלי החברות למכור החזקותיהם לציבור המשקיעים בבורסה ע"י הצעות מכר. כך למעשה ייווצר איזון הולם בין שמירתו של האינטרס הציבורי ויישומו של חוק הריכוזיות, לבין שמירה על כללי משחק הוגנים במגזר העסקי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רגולציה = שחיתות! 11/06/2014 13:35
    הגב לתגובה זו
    חונטת הפקידים חונקת את ישראל!
  • 2.
    הכל פופוליזם- חברי הכנסת דואגים רק לעצמם (ל"ת)
    אנטולי 11/06/2014 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בושי 11/06/2014 10:23
    הגב לתגובה זו
    שכחת לציין את עסקת טמבור.....
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.