
צילום: טוויטר
גוגל מנסה להציל את תחום החיפוש שלה, והסטארט אפים רוצים לנצל את החולשה שלה
גוגל מנהלת מאבק משפטי שמאיים לפצל אותה בטענה שהיא מהווה מונופול בתחום החיפוש; בינתיים היא מאבדת שם נתח שוק וסטארטאפים אחרים בתחום מנסים לנצל את ההזדמנות, כמו פרפלקיסטי שמגייסת לפי שווי יותר מכפול מזה שגייסה לפיו רק לפני חצי שנה
בזמן שגוגל GOOGLE נלחמת באתגרים משפטיים ונאבקת תחרות הגוברת בשוק החיפוש, הסטארט-אפ בתחום הבינה המלאכותית, פרפלקסיטי, מזהה הזדמנות לפרוץ. חברת הבינה המלאכותית מתמקדת בתחום החיפוש המקוון, ומצליחה למנף את השינויים החלים בתעשייה לטובתה.
פרפלקיסטי מגייסת על רקע הבעיות בגוגל
החברה, המציעה מנוע חיפוש מבוסס AI, מושכת אליה עניין רב מהמשקיעים והיא מגייסת כ-500 מיליון דולר לפי שווי של 8 מיליון דולר. מדובר בעלייה משמעותית משווי של 3 מיליארד דולר שהיה לחברה בסבב הגיוס הקודם באפריל האחרון. למרות שפרפלקסיטי עדיין רחוקה מגוגל בהיקפי החיפושים וההכנסות, היא כבר מראה צמיחה מרשימה ומדי יום מתבצעים במנוע החיפוש שלה כ-15 מיליון חיפושים, לעומת מיליארדים בגוגל. המודל העסקי של פרפלקסיטי כולל גם אפשרות חינמית לחיפוש וגם שירות פרימיום בתשלום חודשי של 20 דולר, שמציע למשתמשים חווית חיפוש מותאמת אישית המבוססת על מודלים של AI. מדובר בניסיון לפרוץ לשוק חדש וליצור תחרות בתחום הפרסום הדיגיטלי, כשבמקביל פרפלקסיטי צפויה להציג פרסומות בתוצאות החיפוש שלה במהלך הרבעון האחרון של השנה.גוגל ממשיכה להתמודד עם בעיות משלה
גוגל, השולטת בכ-90% משוק החיפוש המקוון, מתמודדת כיום עם אחד מהמשברים הגדולים ביותר בחייה. החברה מצויה בעיצומו של עימות משפטי עם הרשויות כאשר הממשל האמריקאי שוקל את האפשרות לפצל את עסקי החיפוש והפרסום של החברה כדי למנוע את השליטה הכמעט מוחלטת שלה בשוק. פסק הדין של בית המשפט קבע שגוגל מחזיקה במונופול בשוק החיפוש ומנהלת הסכמים אנטי-תחרותיים המאפשרים לה לשמור על מעמדה הדומיננטי, כאשר בין היתר נחשף ההסכם שלה עם אפל במסגרתו ענקית החיפוש משלמת לאפל סדר גודל של 20 מיליארד דולר בשנה בשביל שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירית המחדל במכשירים של אפל. נוסף על כך, התחרות מצד חברות טכנולוגיה נוספות, כמו מיקרוסופט עם מנוע החיפוש Bing ואמזון, מתחזקת, וכך גם מצידן של חברות סטארט-אפ כמו פרפלקסיטי. לפי התחזיות של חברת המחקר eMarketer, נתח השוק של גוגל בפרסום חיפוש דיגיטלי בארה"ב ירד מתחת ל-50% לראשונה מזה עשור, מה שמסמן תהליך של התכווצות בשוק שבו שלטה במשך שנים.