שביתת נמלים בארצות הברית - מי הם המרוויחים והמפסידים?
בוקר סוער בחופי ארצות הברית, כאשר עובדי הנמלים בחוף המזרחי ובמפרץ מקסיקו מתחילים בשביתה רחבת היקף – הראשונה מסוגה מאז 1977. המיקוח על חוזה חדש בין העובדים, המיוצגים על ידי האיגוד הבינלאומי של עובדי הנמל, לבין בעלי הנמל, התנהל מאז פברואר 2023, והחוזה הנוכחי פוקע בסוף היום. אם לא תושג הסכמה, כ-25,000 עובדים צפויים לצאת לשביתה, מה שעשוי להשפיע על שרשרת האספקה האמריקאית, להשפיע על מחירי המוצרים, וליצור הזדמנויות חדשות בשוק – כל זאת על רקע הבחירות הקרובות שצפויות להיערך בארצות הברית.
השביתה צפויה להביא להפרעות נרחבות בפעילות הסחר, כאשר נמלים קריטיים כמו אלו שבניו יורק, מיאמי ויוסטון עשויים להיתקע. השיבושים בנמלים יגרמו להעברת מטענים לאמצעי תחבורה חלופיים. נוסף על כך, השפעות כלכליות של השביתה עשויות להסתכם במיליארדים, כאשר ההערכות נעות בין 500 מיליון ל-5 מיליארד דולר ביום. כל זה יוצר תמונה מורכבת שמשפיעה לא רק על הכלכלה אלא גם על הקמפיינים הפוליטיים לקראת הבחירות.
בעיות שעלולות להיות בשרשרת האספקה בארה"ב משליכות על שרשרת האספקה בעולם כולו. ההיתקעות של אוניות מלאות בסחורה בלי יכולת לפרוק אותן, תוביל להיצע קטן יותר של ספינות מול ביקושים שאין להם מענה. זה עשוי להוביל לעלייה במחירי ההובלה. כמו כן וכפי שנציג, יהיו גופים שיפגעו מאוד מחוסר המלאי, כל זה כתלות באורך השביתה. בינתיים, ארגון עובדי הנמלים מפגין עמדה קשוחה. לא מדובר רק בתוספת כספית לשכר (שלא נחשב נמוך - ראו בהמשך), אלא גם במניעה של כניסת טכנולוגיות שייעלו את מערך העבודה השוטף.
מפסידות מהשביתה
השביתה בנמלים צפויה להביא לנזק משמעותי למספר קבוצות ולסקטורים שונים: קמעונאים כמו טארגט, וולמארט וקוסטקו עשויים להתמודד עם מחסורי מלאי, מה שיפגע במכירות. גם תעשיית הרכב תסבול, במיוחד יצרנים זרים המייבאים רכבים וחלקים מאירופה, שיחוו עיכובים בשרשרת האספקה. תעשיות נוספות כמו האלקטרוניקה והמזון, שתלויות בייבוא, עשויות לראות עלייה בעלויות ובקשיים בהגעה למוצרים בזמן. בנוסף, סוכנויות שילוח וחברות לוגיסטיקה עשויות לסבול מירידות בפעילות ובפגיעה ברווחים, שכן הן תלויות בנמלים לצורך הובלת סחורות. באופן כללי, כל מגזרי הסחר החוץ שמסתמכים על נמלים ישירים נמצאים בסיכון להפסדים בעקבות השביתה.
בנוסף להשפעות הכלכליות, השביתה עשויה להוביל לתגובות שליליות בקרב הצרכנים, שירגישו את ההשפעות דרך עליות מחירים וחסרים במוצרים במדפים. תעשיות כמו האופנה והאלקטרוניקה, התלויות במשלוחים מהירים, עלולות להיתקל בעיכובים משמעותיים, מה שיפגע במכירות ובאמון הצרכנים. חברות רבות יאלצו לשקול פתרונות חלופיים, כמו הובלה אווירית יקרה יותר, כדי לעמוד בדרישות השוק, דבר שיכול להקשות על השגת רווחיות.
המרוויחות הגדולות
השביתה בנמלים עשויה להוביל למספר מרוויחים בשוק, במיוחד בתחום הלוגיסטיקה והתחבורה. חברות כמו פד אקס ויו פי אס צפויות ליהנות מהעלייה בביקוש לשירותי הובלה אווירית, כאשר עסקים יבחרו להעביר סחורות בדרך זו במקום דרך נמלים משובשים. גם חברות רכבת כמו יוניון פסיפיק עשויות לראות יתרון, במיוחד אם מטענים יועברו מנמלים בחוף המזרחי לנמלים בחוף המערבי. סוכנויות שילוח קטנות יותר, המסוגלות לארגן משלוחים במהירות, עשויות להתברר כחלופה פופולרית עבור קמעונאים וחברות המייצרות סחורות. באופן כללי, כל מי שמסוגל להציע פתרונות חלופיים לסחר המופרע יוכל לנצל את ההזדמנויות שנוצרות בעקבות השביתה.
מניות פד אקס עלו ב-2.3% אתמול, ומניות יו פי אס זכו לעלייה של 1.6%, בעוד ש S&P 500 עלה ב-0.4 ודאו ג'ונס נותר ללא שינוי.
בנוסף לכך, חברות המייצרות מוצרים בארצות הברית עשויות להרוויח מהשביתה, שכן העיכובים במשלוחים יביאו להעדפת מוצרים מקומיים על פני מיובאים. קמעונאים שיכולים להסתמך על מלאי מקומי יתפקדו טוב יותר במצב של חוסרים במוצרים מיובאים, מה שיכול להקנות להם יתרון בשוק. גם חברות המייצרות פתרונות אוטומטיים וטכנולוגיים לתחום הלוגיסטיקה עשויות לראות עלייה בביקוש למוצרים ולשירותים שלהן, בעקבות צורך בהגדלת היעילות והפחתת התלות בנמלים.
יותר ממחצית מעובדי הנמל מרוויחים מעל 150 אלף דולר - אז למה לשבות?
עובד נמל מהדרגה העליונה יכול להרוויח מעל 150 אלף דולר וגם 200 אלף דולר. איגוד העובדים דורש העלאת שכר לכאורה נמוכה של 5 דולר לשעה, אבל זה כסף גדול כי חלק גדול מהשכר של העובדים הוא בשעות נוספות ובתעריפים גבוהים יותר כשהשכר לשעה גם משפיע על כל ההפרשות הסוציאליות. מעבר לכך, ארגון עובדי הנמלים, רוצה לקבע את העלייה בכל שנה בשש השנים הבאות. עניין קריטי נוסף - הארגון מתנגד לשימוש בטכנולוגיות אוטומטיות.
- 3.דש 01/10/2024 17:15הגב לתגובה זובעלי עניין נפרדים מסחורה בהיסטריה
- 2.אבישלום 01/10/2024 14:50הגב לתגובה זוולוחצים.
- 1.בנון ישלם (ל"ת)המנפח 01/10/2024 13:54הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
