הכלכלה הטורקית ממשיכה לאבד גובה - יעד האינפלציה עלה ל-17.5%
הכלכלה הטורקית מתדרדרת בשנים האחרונות, וכעת מתברר כי הצמיחה השנה ובשנה הבאה יהיו מתחת להערכות הקודמות כשבמקביל יעד האינפלציה עלה. הממשלה מתקשה להילחם באינפלציה כשבמקביל היא נערכת לקיצוץ בתקציב. בשנה הבאה תהיה האינפלציה בטורקיה - 17.2%.
ירידה בצמיחה
בהודעה שיצאה, אומרים הגורמים הכלכליים בטורקיה שהם נערכים להקריב את הצמיחה לטווח הבינוני כדי להילחם באינפלציה. אחת הדרכים, נזכיר, להילחם באינפלציה וכנראה הדרך הטובה מכולן היא בהעלאת ריבית. ריבית גבוהה בולמת ביקושים וירידה בביקושים מאטה את עליות המחירים ואף גורמת לירידה.
אלא שריבית גבוהה פוגעת גם בצמיחה. על רקע המהלכים שנעשו בטורקיה ויעשו גם בהמשך, מעריכים בטורקיה כי התמ"ג בשנה הבאה יעלה ב-4% ולא 4.5% כפי שהוערך קודם. אלא שזה עדיין מעל תחזיות הכלכלנים שמעריכים עלייה של 3% בלבד. תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית היא 3.5% במקום תחזית קודמת לצמיחה של 4%.
המטרה - אינפלציה מתחת ל-10%
שר האוצר הטורקי מהמט שימשק אמר על רקע הפחתת התחזית לצמיחה כי ההשפעות לא יהיו גדולות וכי המטרה החשבה ביותר שלו היא להפחית את האינפלציה מתחת ל-10%.- טורקיה תשקיע בשדות גז בארה״ב ותגדיל יבוא LNG - מה זה אומר לישראל?
- פגישה משולשת בטהרן: בכירים טורקיים וסעודיים בביקור רשמי באירן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שימשק היה אוהד מושבע של צמיחה ובעבר נמנע מלהקריב את הצמיחה לטובת האינפלציה. מדובר בשינוי קו המחשבה כנראה משום שהאינפלציה מסרבת לרדת. הביקושים המקומיים עדיין מאוד גבוהים, ועל פי כל ההערכות של הכלכנים האינפלציה תהיה הרבה יותר ממה שמעריכים במשרד האוצר הטורקי.
- 5.יש לה פוטנציאל גדול,אבל מטומטם מנהל אותה.עצוב (ל"ת)שי.ע 05/09/2024 21:40הגב לתגובה זו
- נכון וזה רלוונטי גם לטורקיה .... (ל"ת)מושון 10/09/2024 07:59הגב לתגובה זו
- 4.סרי 05/09/2024 18:23הגב לתגובה זושיחנקו ושרפו בעזרת השם שתיפול עליהם שוב רעיגת אדמה קשה
- 3.ועל זה נאמר, אל תרק לבאר שאתה שותה ממנה. אמן שימשך. (ל"ת)אלי 05/09/2024 16:57הגב לתגובה זו
- 2.זה אפשרי 05/09/2024 14:58הגב לתגובה זורק צריך לנתק איתם קשרי מסחר לאט לאט ולפתח עיר נמל אחרת שדרכה נייבא לארץ וככה ניפטר מלפרנס את האויבים שלנו.
- 1.מגיע לטורקים. שיחנקו. שונאי ישראל (ל"ת)Shafik 05/09/2024 14:42הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
