רג'פ טאיפ ארדואן,טורקיה
צילום: AFP

הכלכלה הטורקית ממשיכה לאבד גובה - יעד האינפלציה עלה ל-17.5%

משרד האוצר הטורקי הוריד את תחזית הצמיחה ב-2024 ו-2025; בשנה הבאה התמ"ג ייצמח ב-3.5% במקום ב-4% על פי תחזית קודמת
עוזי גרסטמן | (6)
נושאים בכתבה טורקיה

הכלכלה הטורקית מתדרדרת בשנים האחרונות, וכעת מתברר כי הצמיחה השנה ובשנה הבאה יהיו מתחת להערכות הקודמות כשבמקביל יעד האינפלציה עלה. הממשלה מתקשה להילחם באינפלציה כשבמקביל היא נערכת לקיצוץ בתקציב. בשנה הבאה תהיה האינפלציה בטורקיה - 17.2%. 

 

ירידה בצמיחה

בהודעה שיצאה, אומרים הגורמים הכלכליים בטורקיה שהם נערכים להקריב את הצמיחה לטווח הבינוני כדי להילחם באינפלציה. אחת הדרכים, נזכיר, להילחם באינפלציה וכנראה הדרך הטובה מכולן היא בהעלאת ריבית. ריבית גבוהה בולמת ביקושים וירידה בביקושים מאטה את עליות המחירים ואף גורמת לירידה. 

אלא שריבית גבוהה פוגעת גם בצמיחה. על רקע המהלכים שנעשו בטורקיה ויעשו גם בהמשך, מעריכים בטורקיה כי התמ"ג בשנה הבאה יעלה ב-4% ולא 4.5% כפי שהוערך קודם. אלא שזה עדיין מעל תחזיות הכלכלנים שמעריכים עלייה של 3% בלבד. תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית היא 3.5% במקום תחזית קודמת לצמיחה של 4%. 

 

המטרה - אינפלציה מתחת ל-10%

שר האוצר הטורקי מהמט שימשק אמר על רקע הפחתת התחזית לצמיחה כי ההשפעות לא יהיו גדולות וכי המטרה החשבה ביותר שלו היא להפחית את האינפלציה מתחת ל-10%. 

שימשק היה אוהד מושבע של צמיחה ובעבר נמנע מלהקריב את הצמיחה לטובת האינפלציה. מדובר בשינוי קו המחשבה כנראה משום שהאינפלציה מסרבת לרדת. הביקושים המקומיים עדיין מאוד גבוהים, ועל פי כל ההערכות של הכלכנים האינפלציה תהיה הרבה יותר ממה שמעריכים במשרד האוצר הטורקי.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יש לה פוטנציאל גדול,אבל מטומטם מנהל אותה.עצוב (ל"ת)
    שי.ע 05/09/2024 21:40
    הגב לתגובה זו
  • נכון וזה רלוונטי גם לטורקיה .... (ל"ת)
    מושון 10/09/2024 07:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סרי 05/09/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
    שיחנקו ושרפו בעזרת השם שתיפול עליהם שוב רעיגת אדמה קשה
  • 3.
    ועל זה נאמר, אל תרק לבאר שאתה שותה ממנה. אמן שימשך. (ל"ת)
    אלי 05/09/2024 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה אפשרי 05/09/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
    רק צריך לנתק איתם קשרי מסחר לאט לאט ולפתח עיר נמל אחרת שדרכה נייבא לארץ וככה ניפטר מלפרנס את האויבים שלנו.
  • 1.
    מגיע לטורקים. שיחנקו. שונאי ישראל (ל"ת)
    Shafik 05/09/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.