"לאף אחד לא יהיה אכפת שמכרנו קצת אפל" - וורן באפט מזהיר מהאיום הבא על השווקים
הקמפיין של קמלה האריס לנשיאות ארה"ב עדיין בעיצומו, אבל אחד מהצעדים אותם הציעה, העלאת מס החברות בארה"ב מ-21% ל-28%, כבר גורר תגובות. למרות שמדובר בעלייה משמעותית שתפגע ברווחיות של התאגידים והחברות האמריקניות, מדד ה-S&P 500 רשם עלייה של 1% ביום ההכרזה, מה שמרמז שהשוק לא מתרגש מההצהרה או מעריך שהסיכויים של האריס להיבחר לא מספיק גבוהים. עם זאת, ההצעה כן גררה תגובות מבכירים בשוק כמו וורן באפט.
וורן באפט; קרדיט: טוויטר
וורן באפט, המשקיע האגדי והמנכ"ל של ברקשייר האתאוויי, כבר אותת על ציפייה לעלייה במס החברות, מהלך שבא לידי ביטוי במכירת חלק ניכר מההשקעה של החברה באפל APPLE .
- אירוע ההשקה של אפל: חשפה את האייפון 17 אייר
- אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההחלטה של באפט, כך נראה, נובעת לא רק מחשש מפני העלאת המס, אלא גם מהערכה כי מניית אפל הפכה ליקרה מדי ביחס לפרמטרים הפיננסיים שלה. בנוסף, האילוץ המבני של ניהול תיק השקעות ענק כמו זה של ברקשייר מקשה על מציאת הזדמנויות השקעה ברווחיות מספקת.
"אני חושב שמשהו חייב להשתנות", אמר באפט, וציין כי העלאת מסים היא אפשרות סבירה ביותר. "אם הממשלה רוצה חלק גדול יותר מההכנסה שלי, שלכם או של ברקשייר, הם יכולים לעשות זאת. הם עשויים להחליט שגירעון תקציבי כה גדול אינו רצוי, ושהם לא רוצים לצמצם את ההוצאות באופן דרסטי. במקרה כזה, הם יבחרו לקחת אחוז גדול יותר מהרווחים שלנו".
באפט הוסיף כי למרות שמכירת חלק מאחזקות אפל בחברה עשויה להיראות משמעותית, היא עלולה להיות צעד הכרחי לנוכח האפשרות של העלאת מסים עתידית: "אני חושב שאם המס אכן יעלה ל-28%, לאף אחד לא יהיה אכפת שמכרנו קצת אפל". עם זאת, באפט מכר יותר מ"קצת" מניות אפל במהלך הרבעון. באפט הורה על מכירה של כמעט מחצית מאחזקות ברקשייר בענקית הטכנולוגיה במהלך הרבעון השני.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
עם זאת, ההערכה הרווחת היא כי הסיכויים לניצחון של האריס בבחירות הבאות אינם גבוהים במיוחד, והשליטה הרפובליקנית בסנאט צפויה להקשות על העברת הצעת החוק. עם זאת, התגובה הקרה של השוק מעידה על אופטימיות כללית בנוגע לעתיד הכלכלה האמריקאית, או אולי על חוסר אמון ביכולתו של הממשל ליישם רפורמת מס כה משמעותית.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.