ספיריט
צילום: טוויטר

ספיריט איירליינס תעכב קבלת מטוסים מאיירבוס במטרה לשפר נזילות

לפי חברת ה"אולטרה לואו קוסט", היא הסכימה לדחות את קבלת המטוסים שתוכננו בין הרבעון השני של 2025 ועד סוף 2026 ל-2030-2031
אדיר בן עמי | (1)

חברת הלואו קוסט ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES , מודיעה כי תעכב מסירות של מטוסים חדשים מאיירבוס עד לתחילת העשור הבא במטרה להגביר את הנזילות. המהלך צפוי לעזור לחברות המתוסכלות מהעיכובים בהזמנות של בואינג BOEING .

לפי חברת ה"אולטרה לואו קוסט", היא הסכימה לדחות את קבלת המטוסים שתוכננו בין הרבעון השני של 2025 ועד סוף 2026 ל-2030-2031. ספיריט הבהירה כי אין שינויים בהזמנות שצפויות להימסר בשנים 2027-2029 וכי הדחייה צפויה לשפר את הנזילות של ספיריט ב-340 מיליון דולר במהלך השנתיים הקרובות. חברת התעופה גם ציינה כי תפטר 260 טייסים מה-1 בספטמבר עקב המהלך ותקרקע מטוסים אחרים בעקבות בעיות במנוע. 

ספיריט סיימה את שנת 2023 עם צי של איירבוס שכלל 205 מטוסים והזמנות ל-99 מטוסים נוספים שיסופקו עד 2029. חלק מההזמנות הללו נדחו כעת מעבר לשנת 2030. המהלך צפוי לעזור לחברות התעופה האחרות לקבל את ההזמנות שלהן מהר יותר. בנוסף, יתכן וחלק מהחברות שהתייאשו מבואינג יינצלו את המהלך על מנת להזמין מטוסי איירבוס במקום. 

בעקבות בעיות הרגולציה, ייצור ובטיחות של בואינג, יונייטד איירליינס ביקשה מטייסיה לצאת לחופשה ללא תשלום בחודש הבא, היות והעיכובים במסירות המטוסים גרמו לכך שיש לה יותר מדי טייסים והיא צפויה לקבל פחות מטוסים מהצפוי. גם סאות'ווסט איירליינס ו-Ryanair, שני לקוחות גדולים של בואינג, חתכו את ההזמנות השנה.

מספר המטוסים שהייצור שלהם נדחה אינו עצום. 99 ההזמנות של ספיריט התפזרו באופן שווה על פני חמש שנים עד 2029, אך ג'ט-בלו עשתה מהלך דומה מוקדם יותר השנה במטרה לצמצם עלויות וזה עשוי לעודד חברות תעופה להזמין עוד מטוסי איירבוס A320 במטרה לתקן את הנזק שנוצר מהאיחורים של בואינג. 

למרות הביקוש הגואה לטיסות, ספיריט איירליינס דיווחה על הפסדים בשלושה מתוך ארבעת הרבעונים בשנה שעברה. בוול-סטריט צופים כי רצף ההפסדים בשני הרבעונים האחרונים שלה יימשך גם בשמונת הרבעונים הבאים. מניות החברה קפצו בעיקר הודות לאפשרות כי ספיריט תמוזג עם ג'ט בלו, עסקה שנחסמה על ידי הרגולטורים היות והם סבורים כי היא תוביל לעלויות טיסה גבוהות יותר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טס איתם עוד שבועיים- תחזיקו לי אצבעות חברים (ל"ת)
    אמיר 08/04/2024 22:58
    הגב לתגובה זו
פיטר לינץ
צילום: PAT greenhouse - GLOBE STAFF
דבר הגורו

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח כשאתה צודק"

עמית בר |

הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.

לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.

במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן  אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.

החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

לנדבאז
צילום: Weifan Chen

לנדבאזז בדרך לנאסד"ק: חברת הפינטק מציגה זינוק בהכנסות ונערכת להנפקה לפי 1.5-1.3 מיליארד דולר

אחרי הנפקת VIA, עוד חברה סמי-ישראלית בדרך לוול סטריט - יזמים ישראלים, צוות גדול בישראל, רישום בבוסטון

רן קידר |
נושאים בכתבה לנדבאזז

חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית. החברה הגישה תשקיף לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) במטרה להנפיק מניות בנאסד"ק תחת הסימול LBZZ. ההערכות הן כי השווי בהנפקה יעמוד על 1.5-1.3 מיליארד דולר. ההנפקה הזו מצטרפת להשלמת ההנפקה של VIA לאחרונה כשאתמול המניה מטפסת בכ-7% לשווי של כ-3.9 מיליארד דולר

קפיצת מדרגה בצמיחה וברווחיות

לפי התשקיף, ההכנסות החברה שמספקת הלוואות לפי אלגוריתם מסוים, קפצו ב-38% במחצית הראשונה ל-173 מיליון דולר, לעומת 125.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, הרווח הנקי הוכפל והגיע ל־11.1 מיליון דולר, לעומת 5.6 מיליון דולר אשתקד.

היקף ההלוואות שהעמידה החברה במחצית הראשונה של השנה טיפס ל-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 53% בהשוואה לשנה שעברה. בשנת 2024 כולה עמד היקף ההלוואות על 1.5 מיליארד דולר, גידול של 38% לעומת השנה הקודמת.

ה־EBITDA המתואם לשנת 2024 עמד על 44.4 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2025 הוא הסתכם בכ-23 מיליון דולר.

חד-קרן ישראלי בבוסטון

לנדבאזז נוסדה בבוסטון בשנת 2015 על ידי קלמר ורביב, שהכירו במהלך לימודיהם ב־MIT. קלמר, כיום מנכ"ל החברה, עבד בעבר בקבוצת ההשקעות בטכנולוגיה של דויטשה בנק בבוסטון. רביב, סמנכ"ל הטכנולוגיות, מחזיק בדוקטורט במדעי המחשב מהטכניון ושימש כחוקר פוסט־דוקטורט ב־MIT.

החברה הוכתרה רשמית כחד-קרן בשנת 2023 לאחר שחצתה שווי של מיליארד דולר. מאז המשיכה להתרחב בקצב מהיר, הן בהיקפי האשראי והן במספר סוכנויות הרכב שעובדות עמה. כיום היא משרתת יותר מ-2,100 סוכנויות ברחבי ארה"ב ופועלת בשוק מוערך בלמעלה מ-700 מיליארד דולר.