וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק ירד ב-1.1%; טאואר נפלה ב-11%, צים עם 10%

עונת הדוחות בוול סטריט מתקרבת לסיומה אבל לא לפני שהחברות הקמעונאיות הגדולות ידווחו. וולמראט WALMART תדווח מחר ואתמול והיום היו דוחות טארגט TARGET CORP והום דיפו HOME DEPOT . הדוחות שלהן חשובים במיוחד משום שהם עשויים להציג זווית ראייה נוספות על חוזקה של הכלכלה האמריקאית ובעיקר כיצד הצרכנים בכלכלה הגדולה בעולם מתמודדים עם העלאות הריבית. עלייה במכירות עשויה להיות חדשות לא כל כך טובות. מדובר בנתון שיעמוד מנגד לכוונותיו של הפד' האמריקאי להחליש את כוח הקנייה במדינה על מנת לדכא את האינפלציה ולהחזיר אותה בנחישות לתחום היעד של 2%.  
עונת דוחות: הלילה לאחר המסחר - סיסקו מחר (חמישי) - וול מארט, נייס, ואחרי המסחר: אפלייד מטריאלס בשישי - אקספנג, אחרי המסחר: פאלו אלטו בשבוע הבא צפויה לדווח ענקית השבבים אבידיה.  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 1.46%

    מאקרו

    פרוטוקול הפד פורסם - העלאות ריבית נוספות עשויות להידרש בעתיד - "הייתי אומר שזה בהחלט אפשרי שנעלה ריבית שוב בספטמבר אם הנתונים יצדיקו זאת. בנוסף, זה גם אפשרי שנבחר להשאיר את הריבית כשהייתה. אנחנו נפעל בזהירות, כפי שאמרתי, מפגישה לפגישה" קוינבייס תאפשר לסחור בחוזים עתידיים על מטבעות קריפטו - הכניסה לעולם הנגזרים בקריפטו צפויה לאפשר לקוינבייס לנצל את הביקוש הרב למוצר הפופולרי ביותר במסחר בקריפטו - חוזים עתידיים על הביטקוין עליית התשואות באגרות החוב הממשלתיות מסכנת את הראלי בשוק המניות - מאקרו: תשואות אגרות החוב הממשלתיות לעשר שנים מאתגרות את השיא של שנה שעברה ומטילות צל על המשך הראלי בשוק המניות; וגם - האם האינפלציה חוזרת? מיקרו: ג'י פי מורגן חושפים את המשקיע הפשוט לאסטרטגיה שמניבה דיבידנד חודשי קבוע ומאפשרת להנות מהעליות בשוק המניות (ולהפסיד פחות בירידות). האינפלציה בבריטניה לחודש יולי ירדה ל-6.8% - מדד הליבה נותר על 6.9% ולא ירד ל-6.8% כפי שציפו; בתחילת החודש העלה הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ל-5.25%. דוח העושר של UBS: ההון העולמי יעלה ב 38% ב-5 שנים הקרובות - למרות הצפי לעלייה - בשנת 2022 העושר הפרטי ירד ב-11.3 טריליון דולר (2.4%) ל-454.4 טריליון דולר. ההון הממוצע למבוגר יגיע ל-110,270 דולר בשנת 2027 ומספר המיליונרים יגיע ל-86 מיליון.

    מניות במרכז

    חברת JD.com JD.COM עוקפת את הציפיות אבל המצב בסין השפיע - חברת המסחר פרסמה תוצאות חזקות, אבל סביבת המאקרו בה היא פועלת מקשים על המשקיעים לצפות עתיד חיובי (לכתבה המלאה) ענקית הקמעונאות טארגט TARGET CORP חתכה את התחזית השנתית שלה בעודה נאבקת למשוך קונים. החברה פספסה את צפי ההכנסות כשרשמה רווח מתואם של 1.8 דולר למניה על הכנסות של 24.77 מיליארד דולר, בעוד הצפי היה לרווח מתאום של 1.39 דולר למניה על הכנסות של 25.16 מיליארד דולר. המנכ"ל בריאן קורנל הזהיר כי המחצית השנייה של השנה עלולה להיות קשה מכיוון שתשלומי הלוואות הסטודנטים יתחדשו בסתיו הקרוב והמחירים עדיין גבוהים. גורמים אלה, יחד עם שיעורי ריבית גבוהים, עשויים לגרום לצרכנים להמשיך להימנע מרכישות. מניית טסלה TESLA INC ירדה במסחר בגלל החדשות שהיא הורידה מחירים במלאי הקיים של מודל S ומודל X בסין. מניית קאווה (CAVA) זינקה לאחר שרשמה רווח בדוח הרבעוני הראשון שלה לאחר ההנפקה הראשונה שלה. ההכנסות זינקו ב-62% ברבעון האחרון לכמעט 173 מיליון דולר.  

    ישראליות בוול סטריט

    צים צים מפספסת את ציפיות האנליסטים - ירדה ב-10%; "בסוף 2024 50% מהצי שלנו יהיה חדש, יעיל ותחרותי מאוד" - אלי גליקמן, מנכ"ל צים: "מחירי התובלה עלו בשבועות האחרונים, אנחנו לא בטוחים שזה ישאר כך ואנחנו לא משנים את התחזית שלנו שגם המחצית השנייה תהיה חלשה"; ההפסד למניה ברבעון השני - 1.79 דולר למניה על הכנסות של 1.31 מיליארד דולר. קמהדע קמהדע (US) עוקפת את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה; מאשררת תחזית - החברה רשמה ברבעון השני רווח מתאום של 4 סנט למניה על הכנסות של 37 מיליון דולר; ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-6 מיליון דולר; ממשיכה לצפות ב-2023 הכנסה שנתית שתנוע בין 138-146 מיליון דולר.

    תגובות לכתבה(2):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 2.
      אמריקקים קמיקזה..לא רוצים להפסיק עם הצלילה (ל"ת)
      אא 16/08/2023 22:25
      הגב לתגובה זו
    • 1.
      &&&&&&&& 16/08/2023 20:07
      הגב לתגובה זו
      לא יודע למי התכוונת אבל העולם אכן גמור וישראל על הבנקט...רשמו פה שאתה עושה חייל...אמממה...כתבת בזמן האחרון קניתי זה...וכו...נראה לך שעשית זאת בזמן טוב? והאם הצלחת בקניות? מאחל לך שכן אבל לא נראה לי....למד לעבוד בכמו ההוא איצ וכמו האריס ותעשה חייל.
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
    צילום: Istock

    המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

    לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

    אדיר בן עמי |

    מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


    כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

    מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


    מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


    התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


    בבנק אוף אמריקה מזהירים

    אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".