דוח העושר של UBS: ההון העולמי יעלה ב 38% ב-5 שנים הקרובות
דוח העושר העולמי של UBS צופה כי ההון העולמי אמור לעלות ב-38% בחמש השנים הקרובות ולהגיע ל-629 טריליון דולר עד לשנת 2027.
עושר, Photo by Alexander Grey on Unsplash
דוח העושר של UBS צופה שההון העולמי יגיע ל-629 טריליון דולר עד 2027, למרות ש-2022 הייתה השנה הראשונה של ירידה בעושר מאז 2008. סך העושר הפרטי נטו ירד ב-11.3 טריליון דולר (2.4%) ל-454.4 טריליון דולר בסוף 2022.
ההון הממוצע למבוגר ירד גם הוא ב-3,198 דולר (3.6%) והגיע ל-84,718 דולר למבוגר. ב-UBS מסבירים כי חלק גדול מהירידה הזו נובע מהשווי החדש של הדולר האמריקאי מול מטבעות רבים אחרים. נכסים פיננסיים תרמו בעיקר לירידות בעושר בשנת 2022 בעוד שנכסים לא פיננסיים (בעיקר נדל"ן) נשארו עמידים, למרות עליית שיעורי הריבית במהירות.
Iqbal Khan, נשיא חטיבת העושר ב-UBS, אמר "כמנהלי העושר הגלובלי הגדול בעולם, אנו ממוקמים בנקודה מיוחדת לאיסוף ידע ותובנות. דוח העושר העולמי של השנה חושף תובנות חשובות לגבי מצב הכלכלה והחברה שלנו, כמו גם את המשמעות והפוטנציאל המשתנים של שגשוג. ניתוח גורף זה של הון משקי בית מכסה את אחזקות ההון המשוערות של 5.4 מיליארד מבוגרים ברחבי העולם ולרוחב קשת העושר. הדוח בוחן מגמות עתידיות, עוזר לנו למסגר ציפיות, להבין את האופי המשתנה ללא הרף של יצירת עושר, ולהבין טוב יותר את כוחו של ההון להועיל באופן נרחב לחברה שלנו".
העשירים באמריקה פחות עשירים
דוח העושר העולמי מפורסם בפעם ה-14 במשותף על ידי קרדיט סוויס ו-UBS. מבחינה אזורית, מחברי הדוח מצביעים על כך שאובדן העושר העולמי היה מרוכז מאוד באזורים עשירים יותר כמו צפון אמריקה ואירופה, אשר השילו יחד 10.9 טריליון דולר. אסיה רשמה הפסדים של 2.1 טריליון דולר. מנגד בדרום אמריקה דווקא נרשמה עליית עושר כוללת של 2.4 טריליון דולר, בסיוע ייסוף ממוצע של 6% במטבע מול הדולר.- UBS: העליות במניות הטכנולוגיה לא נגמרו, ה-AI רק בהתחלה
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראש רשימת ההפסדים במונחי שוק ב-2022 עומדת ארצות הברית, ואחריה יפן, סין, קנדה ואוסטרליה. עליות העושר הגדולות בקצה השני נרשמו עבור רוסיה, מקסיקו, הודו וברזיל. במונחים של עושר למבוגר, שוויץ ממשיכה לעמוד בראש הרשימה ואחריה ארה"ב, הונג קונג, אוסטרליה ודנמרק למרות הפחתות ניכרות בעושר הממוצע לעומת 2021. דירוג השווקים לפי עושר חציוני מציב את בלגיה בראשה ואחריה אוסטרליה, הונג קונג SAR, ניו זילנד ודנמרק.
מחברי הדוח הסבירו כי כשמסתכלים במונחים דמוגרפיים, דור ה-X והמילניום המשיכו להצליח יחסית ב-2022 בארה"ב וקנדה, אך לא היו חסינים מפני הפחתת העושר הכוללת. בחלוקה לפי גזע, הקווקזים שאינם היספנים בארה"ב ראו את עושרם ירד בשנת 2022, בעוד שאפרו-אמריקאים נותרו כמעט ללא פגע מההאטה. לעומת זאת, היספנים השיגו צמיחה של 9.5% בשנת 2022, בשל אחזקותיהם הגדולות יותר בנכסי דיור בהשוואה לנכסים פיננסיים.
צמצום אי השוויון בעושר
יחד עם הירידה בעושר המצרפי, אי-השוויון הכולל של עושר ירד גם ב-2022, כאשר נתח העושר של 1% העליון העולמי ירד ל-44.5%. מספר המיליונרים בדולר ארה"ב ברחבי העולם ירד ב-3.5 מיליון במהלך 2022 ל-59.4 מיליון. עם זאת, נתון זה אינו מביא בחשבון 4.4 מיליון "מיליונרים באינפלציה" שלא היו זכאים עוד אם רף המיליונרים היה מותאם לאינפלציה ב-2022.- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
העושר החציוני העולמי, ככל הנראה אינדיקטור משמעותי יותר לאופן מצבו של האדם הטיפוסי, אכן גדל ב-3% בשנת 2022, בניגוד לירידה של 3.6% בעושר למבוגר. עבור העולם כולו, העושר החציוני גדל פי חמישה במאה הנוכחית, בערך כפול מקצב העושר למבוגר, בעיקר בשל צמיחת העושר המהירה בסין.
על פי תחזיות הדוח, העושר העולמי יעלה ב-38% בחמש השנים הקרובות, ויגיע ל-629 טריליון דולר עד 2027. צמיחה בשווקים בעלי הכנסה בינונית תהיה המניע העיקרי של מגמות גלובליות. הדוח מעריך שהעושר למבוגר יגיע ל-110,270 דולר בשנת 2027 ומספר המיליונרים יגיע ל-86 מיליון, בעוד שמספר הפרטים בעלי ההון העצמי (UHNWI) עשוי לעלות ל-372,000 פרטים.
אנתוני שורוקס, כלכלן ומחבר דוחות, אמר "חלק גדול מהירידה בעושר בשנת 2022 נבעה מהאינפלציה הגבוהה והתיסוף של הדולר האמריקאי מול מטבעות רבים אחרים. אם שערי החליפין היו קבועים בשערי 2021, אז העושר הכולל היה גדל ב-3.4% והעושר למבוגר ב-2.2% במהלך 2022. זוהי עדיין העלייה האיטית ביותר של העושר בשערי חליפין קבועים מאז 2008. שמירה על שערי חליפין קבועים אך סופרת השפעות האינפלציה גורמות לאובדן עושר ריאלי של -2.6% בשנת 2022. באופן דומה, נכסים פיננסיים תרמו בעיקר לירידות עושר בעוד שנכסים לא פיננסיים (בעיקר נדל"ן) נשארו עמידים, למרות עליית הריבית במהירות. אבל התרומה היחסית של נכסים פיננסיים ולא פיננסיים עשויה להתהפך ב-2023 אם מחירי הדירות יירדו בתגובה לשיעורי ריבית גבוהים יותר".
נאנט הכלר-פיידהרב, מנהלת השקעות ראשית באזור EMEA ומנהלת כלכלה ומחקר גלובלית בקרדיט סוויס, אמרה: "אבולוציית העושר התגלתה עמידה בעידן ה-COVID-19 וגדלה בקצב שיא במהלך 2021. אבל האינפלציה, עליית שיעורי הריבית ופיחות המטבע גרמו למהפך בשנת 2022. במהלך חמש השנים הבאות, אנו צופים שהעושר העולמי יעלה ב-38% ויגיע ל-629 טריליון דולר עד 2027, כאשר העושר למבוגר צפוי לגדול ב-30% כדי להגיע ל-110,270 דולר. אנו גם מצפים שמספר המיליונרים יגדל בצורה ניכרת בחמש השנים הבאות ויגיע ל-86 מיליון, בעוד שמספר ה-UHNWIs יגדל ל-372,000".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
