בריטניה אנגליה לונדון
צילום: jcstudio, Freepik

האינפלציה בבריטניה לחודש יולי ירדה ל-6.8%

מדד הליבה נותר על 6.9% ולא ירד ל-6.8% כפי שציפו; בתחילת החודש העלה הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ל-5.25%
דור עצמון |

האינפלציה בבריטניה ירדה בהתאם לצפי ל-6.8%, כך עולה מנתוני מדד המחירים לצרכן לחודש יולי שפורסמו במדינה. בחודש יולי עצמו נרשמה ירידה של 0.4% במדד כאשר הצפי היה לירידה של 0.5%.

מנגד, מדד הליבה - שאינו כולל מחירי אנרגיה, מזון, אלכוהול וטבק - נותר על 6.9% ולא ירד ל-6.8% כפי שציפו, מה שעלול לייצר כאב ראש לא קטן עבור הבנק המרכזי של אנגליה (BOE).

"הירידה במחירי הגז והחשמל סיפקה את התרומה הגדולה ביותר כלפי מטה לשינוי החודשי בשיעורי ה-CPIH וה-CPI השנתיים; מחירי המזון עלו ביולי 2023 אך פחות מאשר ביולי 2022, מה שהוביל גם להקלה בשיעורי האינפלציה השנתיים", נמסר מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בבריטניה.

גארת' דייוויס, שר במשרד האוצר הבריטי, אמר כי הנתונים עשויים לתרום לאנחה בקרב הציבור אך הממשלה והבנק המרכזי "לא יעצרו לרגע" במאמציהם לרסן את האינפלציה. "התוכנית שאנחנו מבצעים פועלת בבירור, אבל אנחנו צריכים לשמור על התוכנית הזו, להמשיך לקבל החלטות אחראיות בכל הנוגע לכספים ציבוריים, ואנחנו צריכים לוודא שהמדיניות הפיסקלית תואמת את המדיניות המוניטרית של ה-BOE", אמר דייוויס.

בתחילת החודש העלה הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ל-5.25% - ההעלאה ה-14 ברציפות. העלאת הריבית ב-0.25% נוסף לרמה של 5.25% היא בהתאם לצפי הכלכלנים, כך שמהבחינה הזו לא הייתה הפתעה. העלאת הריבית הגיעה אחרי שבפגישה הקודמת בחודש יוני הבנק הפתיעה עם העלאה מהירה יותר של 0.5%. הרמה הנוכחית היא הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל 2008. מתוך חברי הוועדה, 6 תמכו בהעלאה שהתקבלה, עוד 2 תמכו בהעלאה מהירה יותר של חצי אחוז וחבר אחד חשב שעדיף להשאיר את הריבית ללא שינוי.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי אמר: "לא נרשמה ירידה של אינפלציית הליבה שנותרה גבוהה בשיעור של 6.9%. העלייה באינפלציית השירותים מ-7.2% ל-7.4% מחקה את כל הירידה של חודש יוני והותירה אותה גבוהה יותר מתחזית הבנק המרכזי של אנגליה של 7.3%. העלייה באינפלציית המסעדות והמלונות מ-9.5% ל-9.6% והעלייה באינפלציית הבריאות מ-8.2% ל-8.9% תרמו לשמירה על ליבה גבוהה מאוד. עם שוק העבודה שעדיין הדוק והעלייה בשכר שמתחזקת, צפוי כי אינפלציית השירותים תישאר גבוהה נוח עוד זמן מה. עם צמיחת השכר ואינפלציית השירותים שחזקים מכפי שהבנק המרכזי ציפה, נראה שהבנק יעלה את הריבית עוד יותר, בעוד 25 נקודות בסיס (מ-5.25% ל-5.50%) בספטמבר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.