למרות הירידה הצפויה במכירות - אפל לא מפטרת
בשונה מרוב חברות הטכנולוגיה האחרות כמו מטא META PLATFORMS שפיטרה לאחרונה 10,000 עובדים נוספים, אפל APPLE עדיין לא ביצעה פיטורים גדולים. ככל הנראה תהליך ההעסקה השמרני של ענקית הטכנולוגיה מאפשר לה לא להצטרף לטרנד הפיטורים, למרות ציפיות אנליסטים לירידה במכירות השנה.
ככל הנראה אפל היא ענקית הטכנולוגיה הכי יעילה: כשמודדים את ההכנסה המיוצרת על ידי כל עובד מקבלים שבשנה האחרונה אפל ייצרה כ-2.4 מיליון דולר מכירות לעובד, עם ממוצע של 2.1 מיליון דולר לעובד ב-5 השנים האחרונות. זאת לעומת מטא, שייצרה 1.35 מיליון דולר לעובד בשנה האחרונה, נתון שהוא מתחת לממוצע שלה של 1.5 מיליון דולר לעובד ב-5 השנים האחרונות. באותו המדד אפל גם עוקפת ענקיות כמו אמזון AMAZON , גוגל GOOGLE ומיקרוסופט MICROSOFT כשבכולן הוכרזו פיטורים בחודשים האחרונים.
"אפל אף פעם לא שכרה עובדים בצורה אגרסיבית במהלך הקורונה ואינה צריכה לעבור עכשיו דילול מסיבי של עובדים כמו חברותיה לענף", אומרים אנליסטים מ-Evercore. "אנו ממשיכים לחשוב שחברות מוצרי צריכה או חברות שמתעסקות במוצרי יוקרה הן החברות שצריך להשוות אליהן את אפל".
כאמור מטא הודיעה לאחרונה על עוד סבב פיטורים של 10,000 עובדים, כאשר החברה צפויה לסגור 5,000 תפקידים שטרם אויישו וכן להכריז על פיטורים בסוף חודש אפריל. נכון לסוף שנת 2022 היו בחברה 86,482 עובדים. רק בחודש נובמבר האחרון החברה פיטרה 11 אלף עובדים. סבבי הפיטורים נועדו להפוך את מטא ליעילה יותר ולקצץ בעלויות. למרות זאת נראה שגם הפיטורים ההמוניים לא יעזרו למטא להתקרב לאפל מבחינת יעילות.
- היום שבו אפל עשתה מהפכה בעולם המוזיקה וגוגל השיקה את מה שיהפוך אותה לאימפריה
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג כתב כי "המטרות שלנו זה להפוך לחברת טכנולוגיה טובה יותר וגם לשפר את הביצועים הפיננסיים שלנו בסביבה קשה כדי שנוכל להוציא לפועל את החזון לטווח ארוך שלנו. כדי להתייעל אנו פועלים במספר כיוונים לשיפור היעילות הארגונית, להגדיל באופן דרמטי את פרודוקטיביות המפתחים וכלי העבודה, לייעל עבודה מבוזרת, לסגור תהליכים מיותרים ועוד. אני יודע שרבים מכם נמרצים מזה, אני גם מזהה שהרעיון של שינויים בארגון יוצר אי ודאות ולחץ. התקווה שלי היא לבצע את השינויים בארגון בהקדם האפשרי בשנה כדי שנוכל לעבור את התקופה הזו של אי הוודאות ולהתמקד בעבודה הקריטית שלפנינו".
לפי הצפי למכירות של מטא לשנת 2023 וכמות העובדים שהיא עתידה לפטר נראה כי נתון סך המכירות לעובד יעלה ל-1.85 מיליון דולר. לעומתה, הצפי למכירות לעובד אצל אפל עומד כאמור על 2.4 מיליון דולר, זאת לפי כמות עובדים של כ-164,000.
למרות שאפל לא דוגלת בפיטורים, לא אומר הדבר שהיא לא מחפשת דרכים לשלוט יותר טוב בהוצאותיה. החברה מגבילה העסקה של עובדים חדשים, מעכבת בונוסים שנתיים ומקצצת בתקציבי הנסיעות. החברה עלתה 22% מתחילת השנה ונסחרת לפי שווי של 2.42 טריליון דולר.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
