לאחר שגובש הסכם - עובדי הרכבות בארה"ב מאיימים שוב בשביתה ומהווים איום נוסף לחזרת העלייה באינפלציה
באמצע חודש ספטמבר עלה חשש ממשי מפני שביתה של עובדי הרכבות בארה"ב, זאת בעקבות אי הסכמות בין איגודי העובדים וחברות הרכבות. חוסר ההסכמה בין הגורמים הגיע לאחר שנתיים של מסע ומתן ובסופו של דבר הנשיא ביידן היה צריך להתערב בעצמו בכדי לגשר בין הצדדים ולהוביל לפתרון שימנע את שביתת העובדים. ביידן, שהשתתף במו"מ בן 20 שעות בין ועדי העובדים והרכבות יחד עם שר התחבורה ושר העבודה, ביקש מהצדדים "להיות יצירתיים וגמישים ולהיפגש באמצע" ולשקול את הנזק שייגרם למשפחות, לחקלאים, ולקהילות שלמות במדינה. בסופו של דבר הוסכם כי העובדים יקבלו העלאת שכר של עד 24% ובונוסים רבים.
על פי על שתיים מחברות הרכבות הגדולות במדינה איתן מתנהל המשא ומתן - UNION PACIFIC CORP ו-BNSF של ברקשייר האת'ווי, ההסכם שנחתם עם העובדים הוא "הנדיב ביותר בחמישים השנים האחרונות". הבעיה הנוכחית של האיגודים נוגעת להסכמות על ימי מחלה של העובדים. על פי ההסכם העובדים לא יקבלו שכר על ימי מחלה, איגודי העובדים דורשים 15 ימים כאלו.
למה שביתה של עובדי הרכבות כל כך מסוכנת ומשמעותית לאזרחי ארה"ב והשוק?
ארה"ב היא מדינה גדולה מאוד אשר לא ניתן לחצות אותה דרך ים. בנוסף, אזורים רבים במדינה מרוחקים מאוד מהערים הגדולות והדרך היחידה בכדי לשנע סחורות קריטיות כמו חיטה דלק ונפט לאורך המדינה ואל אזורי הספר היא על ידי רכבות. עובדי הרכבות בארה"ב הם בעצם חלק מהותי בתפקוד של המדינה ושביתה של העובדים יכולה לשבש באופן מהותי את חיי היומיום של אזרחים רבים - העלות המוערכת של השביתה למשק האמריקאי נעמדה בכ-2 מיליארד דולר ביום.
לא רק שהעלות של השביתה במונחים כספיים תהיה גדולה אלא שהיא גם צפויה להעלות למעלה את האינפלציה בארה"ב בעקבות כך שהיא תוביל לירידה דרסטית בהיצע של מוצרים רבים וקריטיים. נפט ודלק למשל לא רק שאחראיים על חימום והפעלה של מכוניות אלא הם גם קריטיים לתפקוד התקין של מפעלים ותעשיות רבות. ענקית הרכבים GENERAL MOTORS הודיעה כבר כי היא תאלץ להפסיק את הייצור של רכבים מסויימים במקרה והשביתה תצא לפועל. בשבוע שעבר וועדת המסחר של הקונגרס הודיעה שתתערב במצב היות והמצב עלול להוביל להפרעה במשק שתגיע לכדי קטסטרופה לכלכלה האמריקאית.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין לעובדים הרבה זמן
בפעם הקודמת שביידן התערב בעניין אחת הסיבות העיקריות הייתה בחירות האמצע - ביידן לא יכל להרשות לעצמו להגיע לבחירות בעיצומה של שביתה ועל כן הוא הזדרז "לסדר את העניינים", כעת ארגוני העובדים צריכים להפנים שלא בטוח שיהיה מי שיתמוך בעסקה טובה יותר ממה שקיבלו. על פי תוצאות הבחירות הרפובליקנים הם אלו שזכו במירב המושבים בסנאט האמריקאי. הרפובקלינים נגד וועדי עובדים ובחודש ינואר הקרוב יבוצעו חילופי המושבים. ג'ו ברוק, יועץ לענייני עבודה אמר כי "האיגודים צריכים לסיים את העניין לפני הקונגרס החדש", אך הוסיף - "אני רואה שיפור מינימלי בתשלום על ימי מחלה ולחץ גדול מצד ממשל ביידן לקבל את ההסכם".
עד כה דחו ארבעה מתוך 12 ארגוני עובדים את ההסכם עם חברת הרכבות. לאותם ארגונים משוייכים כחצי מתוך 115 אלף עובדי הרכבות. אם הצדדים לא יגיעו לפשרות, העובדים צפויים לפתוח בשביתה ב-9 דצמבר. לפני כשבועיים פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב אשר היו נמוכים מהצפוי ושלחו את וול סטריט לעליות חדות ואם אכן תגיע שביתה היא צפויה להרוס את החגיגה, בעיקר לקראת חודשי החורף הקרים בהם אזרחים רבים במדינה תלויים ברכבות בכדי שיספקו להן את חומרי הגלם שיחממו אותם.
- 1.ובארץ מאפשרים להסתדרות להכנס לכל חור כמו מקקים.. (ל"ת)ובארץ מאפשרים להסתדר 22/11/2022 20:41הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
