מטוס יונייטד איירליינס
צילום: יונייטד איירליינס

יונייטד איירליינס לקראת רכש מטוסים ענק

בואינג ואיירבאס האירופאית מתחרות ראש בראש על ההזמנה הגדולה שיונייטד מתכננת ושעשויה להיות בין הגדולות ביותר בהיסטוריה בתחום; איירבאס האירופאית ישנו יתרון על בואינג האמריקנית בכך שהיא עשויה לתת הטבה בדמות האצת קצב המסירה של מטוסים צרי גוף
דור עצמון | (2)

ענקית התעופה האמריקנית יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES קרובה לביצוע הזמנה של יותר מ-100 מטוסים רחבי גוף כאשר היא בוחנת הצעות הן למטוס הבואינג 787 דרימליינר והן לאירבוס A350. אם יתממש, מדובר יהיה באחת מהזמנות המטוסים ארוכי הטווח הגדולות אי פעם בהיסטוריה. רק לפני קצת יותר משנה ביצעה החברה רכש של 270 מטוסים צרי-גוף.

לחברת התעופה שבסיסה בשיקגו יש 128 מטוסי בואינג רחבי גוף בני 20 לפחות ובאופן טבעי עלויות התחזוקה גדלות ככל שהמטוסים מזדקנים. ליונייטד נותרו רק שבעה מטוסי דרימליינר בהזמנה לאחר שדחתה שוב ושוב עסקה של 45 מטוסי איירבוס A350.

ההזמנה החדשה הפוטנציאלית נושאת סיכון גבוה עבור בואינג ואיירבוס. הביקוש למטוסים רחבי גוף יקרים קרס במהלך מגיפת הקורונה ומתאושש באיטיות כשההגבלות מוסרות והטיסות הטרנס-אטלנטיות חוזרות.

עסקת יונייטד הפוטנציאלית תהיה בין הרכישות הגדולות ביותר של מטוסים רחבי גוף, וזכייה בה עשויה לתת לבואינג דחיפה נחוצה על פני יריבתה האירופית. עבור איירבאס, זו תהיה תמיכה משמעותית ל-A350 בשוק האמריקאי, שכן החברה שואפת להגביר את המכירות של דגם זה בארה"ב.

עם זאת, לאיירבאס האירופאית ישנו יתרון על בואינג האמריקנית בכך שהיא עשויה - באם יונייטד תחליט לרכוש ממנה את מטוסי ה-A-350 - לתת הטבה בדמות האצת קצב המסירה של מטוסים צרי גוף שהחברה הזמינה כמו ה-A-320 וה-A-321neo שיונייטד תשמח לכך מאוד.

יונייטד איירליינס תדווח את דוחותיה הכספיים ביום שלישי מחרתיים. הרבעון האחרון היה הרבעון הרווחי הראשון שלה מאז תחילת הקורונה, למרות שמחירי הדלק הגיעו לשיאים. בחודש שעבר העלתה החברה את תחזית צמיחת ההכנסות שלה לרבעון השלישי, תוך שהיא מציינת ביקוש חזק בסוף הקיץ. יונייטד היא ״ככל הנראה חברת התעופה הממוקמת בצורה הטובה ביותר לנצל את השלב הבא של התאוששות ההכנסות", כתבה האנליסטית של ג'פריס שילה קהיאוגלו. החברה צפויה לדווח על רווח למניה של 2.22 דולר (רווח נקי של 745 מיליון דולר) על מכירות של 12.718 מיליארד דולר אשר משקפים צמיחה של 64%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חברה של חארות 16/10/2022 18:56
    הגב לתגובה זו
    לעלום לא לטוס איתם, הם אנטי לקוחות האפסים האלה
  • 1.
    לילי 16/10/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
    עדיין יש חברות מסובסדות ע"י ממשלות שמונעות עליית מחירים ורווח בטווח הארוך .
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טראמפ האיחוד האירופיטראמפ האיחוד האירופי

מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות

ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית

רן קידר |

המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות.

בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.

איום גלוי בצעדי תגמול 

בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.

באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.

ליבת המחלוקת: רגולציית הטק האירופית

בבסיס העימות עומדת מדיניות הרגולציה האגרסיבית שמוביל האיחוד האירופי בשנים האחרונות נגד חברות טכנולוגיה גדולות. באמצעות חקיקה מקיפה, ובראשה חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) וחוק השירותים הדיגיטליים (DSA), הרחיבה בריסל את סמכויות האכיפה שלה בנושאים של תחרות, פרטיות, שקיפות ותוכן מקוון.